Gå til innhold

Mozilla misfornøyd med Microsofts forslag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva i all verden skal til for at de blir fornøyd ?

At IE blir borte for alltid.

 

For med denne argumentasjonen så betyr det at selv om FF hadde vært preinstallert, og satt som standard, så kunne Microsoft senere kunne overtalt brukern om å gå over til IE og det er dumt.

 

Når skal man forstå at en browser må tilby noe en bruker vil ha, for at brukeren skal velge akuratt den browseren. Når en bruker åpner Aftenposten/Vg/nettbanken i IE og det gikk flott, og FF er ikke bedre på dette - så er det ingen spesiell grunn til å velge FF.

 

FF burde videreutviklet pluginsystemet sitt og sett om de kunne få til noe kommerst med det. Idag er det for enkelt.

Lenke til kommentar

Mozilla peker på helt reelle og uavklarte problemer med Microsoft sitt forslag. Anbefaler derfor de som lynraskt hekter seg på "sutring" etc å lese følgende to bloggposter som forklarer Mozilla sine synspunkt bedre.

Michelle Baker

Harvey Anderson.

 

Særlig Harvey Anderson sin post er verdt å lese, da den gir en grundig gjennomgang av hva man mener er svakheter/uklarheter med Microsoft sitt forslag. Man kan være enig eller uenig, men problemstillingene er dog reelle.

 

Nå ser jeg dette som løsbare problemer.

 

@darkslayer: At så mange faktisk har valgt en alternativ nettleser på tross av at det krever ekstra innsats er et tydelig tegn på at svært mange opplever alternativene som langt bedre enn IE.

Lenke til kommentar

Bruker IE8 or er fornøyd med det.

Har prøvd FF, Mozilla og Chrome. De fungerer bra nesten bra for min bruk.

Ja, IE er langsommere men den fungerer i alle fall på alle nettsider, det kan man ikke si om de andre.

 

Bolson: "At så mange faktisk har valgt en alternativ nettleser på tross av at det krever ekstra innsats er et tydelig tegn på at svært mange opplever alternativene som langt bedre enn IE.

"

- Ikke enig, mange bytter bare derfor at... og de som ikke bytter pga at de ikke kan, har nok ingen formening heller. Tror neppe de merker forskjell på IE, FF, Mozille, Chrome etc. De er fornøyde bare de får surfe. Inkompatibilitets problemer som "ikke IE nettlesere" byr på er da svært negetivt.

Lenke til kommentar

@a4me

 

Jeg bruker Opera fordi IE er noe dritt, feks. jeg iriterer meg grenseløst over at jeg ikke kan skrive i adresselinjen når IE åpner en side når den starter, noe som funker supert i opera.

 

Dessuten er maskinen full av virus med IE før du får sakt Internet Explorer, av erfaring.

 

Pluss det er helt forjevli tregt.

Endret av SVD
Lenke til kommentar
Hva i all verden skal til for at de blir fornøyd ?
At IE blir borte for alltid.

Tull! Det som ønskes er at ingen nettlesere har urettferdige konkurransefortrinn.

 

Ja, IE er langsommere men den fungerer i alle fall på alle nettsider, det kan man ikke si om de andre.

Ta det opp med den som leverer nettsiden. Fungerer det ikke i andre nettlesere enn IE så er det noe feil med nettsiden.

 

Bolson: "At så mange faktisk har valgt en alternativ nettleser på tross av at det krever ekstra innsats er et tydelig tegn på at svært mange opplever alternativene som langt bedre enn IE."

- Ikke enig, mange bytter bare derfor at...

Du glemte å fullføre setningen. Jeg lurer fortsatt på hvorfor.

 

og de som ikke bytter pga at de ikke kan, har nok ingen formening heller. Tror neppe de merker forskjell på IE, FF, Mozille, Chrome etc. De er fornøyde bare de får surfe.

Da burde det jo være likegyldig hvilken nettleser de velger. Altså ingen grunn til at MS skal velge IE for dem.

 

Inkompatibilitets problemer som "ikke IE nettlesere" byr på er da svært negetivt.

Feil! Det er IE som byr på desidert flest kompatibilitetsproblemer. Hadde de bare fulgt standarder og vært åpne om egen utvikling så hadde ikke MS skapt så mange problemer.

Lenke til kommentar
Ja, IE er langsommere men den fungerer i alle fall på alle nettsider, det kan man ikke si om de andre.

Ta det opp med den som leverer nettsiden. Fungerer det ikke i andre nettlesere enn IE så er det noe feil med nettsiden.

Og ikke bare det. Dette er en direkte konsekvens av at MS har hatt for stor markedsmakt med IE. Dermed har mange laget nettsider som er spesialtilpasset IE og ikke funker så bra med nettlesere som følger standarder.

 

Og en av grunnene til at vi ikke ønsker monopol på en såpass kritisk komponent som nettleseren er at vi ønsker et fritt og åpent internett. Eller hva hadde du sagt til en nettleser som sensurerer bort meninger som er annerledes enn det MS ønsker at du skal få lese? En nettleser som filtrerer bort seksuelt innhold, siden det jo virker moralsk forkastelig på svake sjeler? En nettleser som sensurerer nettsider som er kritiske til MS? Eller til USA?

 

... and the list goes on...

 

 

Så alle dere som sutrer og klager over at MS ikke får lov til å gjøre akkurat som de selv vil burde tenke over konsekvensen av 100% liberalisering av alle lover og regler som er til for forbrukernes beste, samt kanskje lese bokan 1984 for å se hvordan det _KAN_ gå en gang i fremtiden...

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
<<Microsoft kan på et senere tidspunkt finne på å overbevise brukeren om å likevel bruke IE, noe som kan ordnes med oppdateringer via Windows Update, mener Mozilla>>

 

Eg kan være enig med Mozilla der.

Men tror dere Microsoft tør å snikinnføre det via Windows Update på ett eventuellt senere tidspunkt. EU vil jo kunne komme med reaksjoner på slikt også.

 

En helt annen ting er om brukeren har valgt IE og så får servert oppdateringene, det er ikke det jeg sikter til.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nei, bare et bredt utvalg, dersom den har en dominerende markedsandel.

 

Hva er det med disse tullete bilsammenligningene? Dersom noen skal finne et annet eksempel, så finn iallefall noe som kan sammenlignes. Vis meg den bilforretningen som har samme markedsposisjon som Microsoft.

 

Pokker, der lot jeg meg lure inn i denne håpløse diskusjonen.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet her. Microsoft har altså gjort det lettere for folk flest (som kanskje ikke en gang bryr seg om hvilken leser de bruker) å velge Mozilla under installasjon. Også klager vi fordi Microsoft "har muligheten til å foreslå" IE gjennom WindowsUpdate?

 

Jeg er en veldig stor FireFox fan, ikke fordi jeg merker noen gigantisk forskjell i hastigheten, men fordi jeg liker alle de ekstra tingene man kan legge til (bl.a. IE tab, som fjerner alle kompitabilitetsproblemer).

Jeg vil også nevne at jeg skjeldent støter på sider som Opera/Safari/FireFox ikke kan åpne (de få sidene jeg veit om utnytter som regel enten en spesial-effekt eller bug i IE, er det noe vi egentlig vil ha på nettet?).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hva oppnår egentlig Mozilla med å ha masse brukere som ikke engang vet at de bruker Mozilla ? :shrug:

 

Siden Win7 enda ikke har kommet ut, kan man med sikkerhet si at Microsoft presser gjennom IE andre plasser, eller er det greit å selge skinnet før bjørnen er skutt (aka. ta sorgene på forskudd)?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...