Gå til innhold

Intel med på Chrome OS-laget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er dårlige nyheter for Microsoft som tradisjonelt har hatt et godt samarbeide med brikkegiganten.

Intel har godt samarbeid med de fleste som lager OS. F.eks Microsoft, diverse selskaper som lager OS basert på Linux, Apple, SUN osv.

 

Jeg vil ønske Google velkommen i konkurransen, og er spent på hvordan det blir (kompatibilitet, lisenser, personvern, om man finner det i butikkene osv)

 

Hvis eventuelt "fullverdig" OS, vil Microsoft kunne konkurrere med Google?

Selvsagt. Microsoft vil være en gigant på OS i all overskuelig fremtid. Hva som skjer om 10+ år er mer usikkert men de forsvinner nok ikke fra markedet nesten uansett hva som skjer.

 

Jeg er mer spent på hvor gOS får sine markedsandeler fra. Tas de i hovedsak fra OSX, andre Linux-distroer eller Windows? Hvor lang tid tar det får gOS når 5% markedsandel? 2 år? 5 år? 10år? aldri? Blir gOS utbredt på ferdigmaskiner?

Lenke til kommentar

Tviler på at MS har noen stor grunn til å bekymre seg. Det som er mer interresant i mine øyne er at Chrome OS vil benytte linux (kjerne), og som en nevnte på itavisen, og hvis linux (kjernen) blir mer kommersielt interresant, så kommer det forhåpentligvis flere drivere (og muligens annet?) i linux. Og det vil jo alle GNU/Linux distribusjoner, og brukere, kunne dra nytte av :)

Jeg tror fremdeles mye blir avhenig av hvor populære net-books blir over tid. Hvis ikke så blir nok dette kun ett nisje produkt/OS.

 

Om det blir et OS egnet til spillling så bytter jeg!

 

Blir det gratis slik som feks Ubuntu?

De fleste pc-spill krever directx, og det finnes kun for windows. Så hvis ikke spill produsentene begynner å lage pc-spill til å fungere på flere OS, så blir nok de fleste pc-spill fremdeles win only.

 

Og ja det vil være gratis.

 

Litt forvirret her: Er ikke dette bare en linuxdistro da?

Nei, ikke direkte. Linux er bare kjernen (kernel), den riktige benevnelsen på en linux distro er GNU/Linux (GNU på en Linux kjerne). Chrome OS vil benytte Linux kjernen, men vil utvikle en del på egen hånd, de vil ikke benytte X slik som de fleste linux distro'er gjør.

 

Edit: Har ikke interresse for konsoll, så når jeg snakker om spill er det gjerne underforstått pc-spill, men burde har gjort det klart med en gang ;)

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hypen med dette "nye operativsystemet".

 

Det er IKKE et nytt operativsystem.

 

Chrome OS er basert på Linux sin kjerne. Jeg tipper også en god del av GNU-pakken blir å finne der også. Dermed passer GNU/Linux inn her.

 

Det eneste nye er at Google skal skrive sin egen window manager. Som kjent er kdm til KDE, gdm til Gnome og xdm som basic window manager.

 

Å kalle Chrome OS for et nytt operativsystem blir som å kalle Ubuntu et nytt operativsystem hvis de lager en window manager som heter f.eks ubm.

Lenke til kommentar
Dette er dårlige nyheter for Microsoft som tradisjonelt har hatt et godt samarbeide med brikkegiganten.

Intel har godt samarbeid med de fleste som lager OS. F.eks Microsoft, diverse selskaper som lager OS basert på Linux, Apple, SUN osv.

 

Helt enig, tror nok vi må en del år tilbake når det gjelder relativt sterke bånd mellom Intel og Microsoft. Intel er nok i dag relativt OS nøytral, om de ikke tenderer over mot åpen kildekode i en del sammenhenger. Så de dårlige nyhetene for Microsoft er nok særdeles gamle nyheter.

 

Hva som er mer interessant når man ser hvem Google har på laget, er at det er tydelig at OEM/Hardware sida ikke er helt fornøyd med Microsoft sin dominerende posisjon i OS-markedet. Og trolig heller ikke strategi/vilkår knyttet til Microsoft og Microsoft sine produkter.

Lenke til kommentar
Om det blir et OS egnet til spillling så bytter jeg!

I likhet med mange av dagens Linux-distroer så egner det seg nok til spilling. Men ikke forvent at alle dine X-box-spill, PS2-spill, Windows-spill, OSX-spill, PSP-spill, Wii-spill osv fungerer på det helt uten videre.

 

Blir det gratis slik som feks Ubuntu?
Jepp. Fra gårsdagens artikkel:
Google skal også ha bekreftet at systemet kommer til å bli gratis.

 

Litt forvirret her: Er ikke dette bare en linuxdistro da?

Bare? En hver Linux-distro er jo ett eget OS. De mange GNU/Linux-distroene har en del fellestrekk pga at de bruker samme kjerne og har veldig mye programvare som er kompatibel på kryss av de ulike distroene.

 

Jeg synes det høres feil ut når folk omtaler alle Linux-distroer som ett OS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Poenget mitt var at all hypen som har kommet i ettertid har fått det til å virke som om Google utvikler en helt ny kjerne uavhengig av Unix og Linux-kjernene.

Det kom bare litt feil ut fra tastaturkjeften min =)

Lenke til kommentar

Jeg er heller litt spent på hvordan det blir å utvikle programmer til dette OSet..

 

Skal alt være webbasert? Vil vi da få tilgang til å lagre brukerdata osv på filsystemet? Vil én applikasjon få tilgang til å bruke deler fra andre applikasjoner? Dette er ting som javascript normalt ikke har tilgang til.

Lenke til kommentar
De fleste spill krever directx, og det finnes kun for windows. Så hvis ikke spill produsentene begynner å lage spill til å fungere på flere OS, så blir nok de fleste spill fremdeles win only.

Jeg tok akkurat en sjekk i prisguiden og fant ut at bare ca 33% av spillene der er Windows-spill. Det som er listet opp som PC-spill er stort sett bare Windows-spill. Det var 75 sider med PC-spill. Fjerner man sorteringen så finner man totalt 224 sider med spill. 75/224 = ca 33%. Det finnes nok flere spill til Windows enn noe annet system, men at de fleste spill (over 50%) er for Windows stemmer altså ikke.

Lenke til kommentar
Jeg er heller litt spent på hvordan det blir å utvikle programmer til dette OSet..

 

Skal alt være webbasert? Vil vi da få tilgang til å lagre brukerdata osv på filsystemet? Vil én applikasjon få tilgang til å bruke deler fra andre applikasjoner? Dette er ting som javascript normalt ikke har tilgang til.

I følge bloggen til Google.

All web-based applications will automatically work and new applications can be written using your favorite web technologies. And of course, these apps will run not only on Google Chrome OS, but on any standards-based browser on Windows, Mac and Linux thereby giving developers the largest user base of any platform.

http://googleblog.blogspot.com/2009/07/int...-chrome-os.html

 

Med andre ord så er som å utvikle til web i dag.

 

Simen1: Du var litt for rask med konklusjonen med tanke på spill.

 

1) Implisitt er det snakk om spill til PC og ikke konsollspill.

2) F.eks Bioshock 2 er listet opp 3 ganger, 1 gang for hver plattform. Jeg regner med det gjelder for alle andre spill også som er på flere plattformer. Om du tar bare distinkte spill så tror jeg du får mer enn 50% av spillene som støtter Windows (og eventuelle andre plattformer).

 

 

Om vi skal regne hver eneste distribusjon av Linux som et nytt OS (og hver eneste distro av *BSD osv) så faller nyhetsverdien av Chrome OS ganske dramatisk. Det blir like daglidags og interessant som å kjøpe mat i butikken...

Lenke til kommentar
Jeg er heller litt spent på hvordan det blir å utvikle programmer til dette OSet..

 

Skal alt være webbasert? Vil vi da få tilgang til å lagre brukerdata osv på filsystemet? Vil én applikasjon få tilgang til å bruke deler fra andre applikasjoner? Dette er ting som javascript normalt ikke har tilgang til.

I følge bloggen til Google.

All web-based applications will automatically work and new applications can be written using your favorite web technologies. And of course, these apps will run not only on Google Chrome OS, but on any standards-based browser on Windows, Mac and Linux thereby giving developers the largest user base of any platform.

http://googleblog.blogspot.com/2009/07/int...-chrome-os.html

 

Med andre ord så er som å utvikle til web i dag.

 

 

Ja, jeg leste den der. Det eneste det der bekrefter, er at det blir mulig å utvikle kode som fungerer over alt, inkludert chrome os. Det sier ikke noe om vi som utviklere får tilgang til platformspesifikk kode eller ikke.

Lenke til kommentar
Simen1: Du var litt for rask med konklusjonen med tanke på spill.

 

1) Implisitt er det snakk om spill til PC og ikke konsollspill.

2) F.eks Bioshock 2 er listet opp 3 ganger, 1 gang for hver plattform. Jeg regner med det gjelder for alle andre spill også som er på flere plattformer. Om du tar bare distinkte spill så tror jeg du får mer enn 50% av spillene som støtter Windows (og eventuelle andre plattformer).

Påstanden var at de fleste spill er "Windows only". Hvis de støtter flere plattformer så er de altså ikke Windows Only. Jeg vet at metoden med å telle sider ikke er særlig nøyaktig, men jeg tror ikke det er helt på bærtur heller. La meg si 30-40% i stedet for 33%. Jeg oppfattet ikke "spill" som implisitt for "PC-spill", men synes ikke man skal undervurdere konsollene ved å late som de ikke eksisterer. Konsoller er en stor andel av spillindustrien.

 

Om vi skal regne hver eneste distribusjon av Linux som et nytt OS (og hver eneste distro av *BSD osv) så faller nyhetsverdien av Chrome OS ganske dramatisk. Det blir like daglidags og interessant som å kjøpe mat i butikken...

Det lages mange nye distroer hver dag hvis man teller med knøtte-nisjer og "one of". Men det er ikke hver dag det står så en så mektig aktør bak en ny distro som Google. Nyhetsverdien er at gOS kan bli ett OS med millioner av brukere innen relativt kort tid.

Lenke til kommentar
Simen1: Du var litt for rask med konklusjonen med tanke på spill.

 

1) Implisitt er det snakk om spill til PC og ikke konsollspill.

2) F.eks Bioshock 2 er listet opp 3 ganger, 1 gang for hver plattform. Jeg regner med det gjelder for alle andre spill også som er på flere plattformer. Om du tar bare distinkte spill så tror jeg du får mer enn 50% av spillene som støtter Windows (og eventuelle andre plattformer).

 

 

Om vi skal regne hver eneste distribusjon av Linux som et nytt OS (og hver eneste distro av *BSD osv) så faller nyhetsverdien av Chrome OS ganske dramatisk. Det blir like daglidags og interessant som å kjøpe mat i butikken...

Windows kan jo bli sett på som en konsoll (på en måte) selv om det ofte er PC generelt som blir omtalt som konsollen. Spill som eventuelt skal kunne utnyttes på Chrome OS (eller Linux), må også være utviklet for dette OS'et, det hjelper ikke om det eiskisterer til Windows, Wii, PS, osv om utviklere ikke har gjort det kompatibelt med Linux. Slik jeg tolket det iallefall.

 

 

 

Det er jo nettopp det Chrome OS er, nok en ny Linux-distrubisjon i havet av alle de andre. Mange av disse har egne særtrekk, og en komplett distrubisjon kan sammenlignes med et fullverdig OS. Det at det faktisk er Google som entrer dette markedet tror jeg kanskje er årsaken til at de blir mye mediaoppslag, Google et stort selskap som har fått til mye bra, og er stor konkurernt til Microsoft, dette kan skape en stor nok interesse til å virkelig lage en stor entrè inn i Linux-markedet. Google gjorde det jo tross alt bra med sin Linux-distrubisjon på moblier (Android), og andre produsenter jobber til og med også med å porte denne distroen over til nettpcer.

 

EDIT: skrivefeil.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Jeg vil ønske Google velkommen i konkurransen, og er spent på hvordan det blir (kompatibilitet, lisenser, personvern, om man finner det i butikkene osv)

 

Som alle andre VET jeg lite, så det jeg kommer med under er bare litt kvalifisert gjetning:

  • Kompabilitet - HTML5/CSS3/Ecmascript 1.5 og høyere
  • Lisenser - Kernelen er jo GPL, resten kommer nok enten med GPL eller BSD, tilsvarnede nettleseren Chrome
  • Personvern - Svakt etter norsk standard :(
  • Neppe som selvstendig pakke, kun som preinstallert på ett utvalg netbooks++

Merk at jeg har forstått det slik at man ikke skal kunne installere lokal programvare, men kjøre ALT via nettleseren. Det som evnt. kan være spennende er å se om det er støtte for å bruke sambashares i lokalnettet.

 

Jeg er mer spent på hvor gOS får sine markedsandeler fra. Tas de i hovedsak fra OSX, andre Linux-distroer eller Windows?

 

Først og fremst windows. De som velger linux vet stort sett hva de vil ha, og kan stort sett IT. Også OSX brukere velger nok dette rimelig bevist. Dette OS'et vil først og fremst tiltrekke seg de som "driter" i hva OS'et heter, bare de får gjort det de trenger med minst mulig plunder og heft.

 

Men med det sagt, kunne kanskje vurdere å bytte over til dette på min netbook, i fra *buntu, men aldri på min stasjonære eller "normale" laptop.

Lenke til kommentar
Om det blir et OS egnet til spillling så bytter jeg!

 

Neppe annet enn web-spill...

 

Blir det gratis slik som feks Ubuntu?

 

Høst sannsynlig ja. I alle fall til sluttbrukere. Mulig de vil ta en symbolsk sum for å kunne preinstalleres av maskinfabrikantene?

Lenke til kommentar
Jeg er mer spent på hvor gOS får sine markedsandeler fra. Tas de i hovedsak fra OSX, andre Linux-distroer eller Windows?

 

Først og fremst windows. De som velger linux vet stort sett hva de vil ha, og kan stort sett IT. Også OSX brukere velger nok dette rimelig bevist. Dette OS'et vil først og fremst tiltrekke seg de som "driter" i hva OS'et heter, bare de får gjort det de trenger med minst mulig plunder og heft.

 

Glemte å få med:

 

Ett område der jeg nok tror dette kan stjele markedsandeler vil nok være på desktoppen på en del arbeidsplasser der all jobben går via web. Dette milleniums svar på de gode gamle ascii-terminalene ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...