Gå til innhold

Intel med på Chrome OS-laget


Anbefalte innlegg

De fleste spill krever directx, og det finnes kun for windows.

En kan få DirectX på MacOS og Linux gjennom Wine. Nå er ikke alt støttet 100%, men mye fungere mer enn bra nok. Enkelte eldre spill fungerer faktisk bedre under Wine enn moderne versjoner av Windows. :p

 

Nå har nok Google sagt at de ønsker å fokusere på platformuavhengige webapplikasjoner, og tilrettelegge for mer avansert grafikk og spillutvikling gjennom dem. Men Google har tidligere brukt Wine til å lage Linux-versjoner av programvaren sin (Picasa, Google Earth), så en mulighet for dem er å rett å slett integrere Wine i selve Chrome OS, og så tilby Windows utviklere en "Chrome sertifisering", der de tester programmet og fjerner eventuelle Wine bugs slik at alt fungerer knirkefritt hos sluttbrukeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Chrome OS er basert på Linux sin kjerne. Jeg tipper også en god del av GNU-pakken blir å finne der også. Dermed passer GNU/Linux inn her.

 

Det eneste nye er at Google skal skrive sin egen window manager. Som kjent er kdm til KDE, gdm til Gnome og xdm som basic window manager.

Nå sa de da new windowing system ikke window manager... En del tror de med det sier de skal bytte ut X Windows. Android er tross alt basert på Linux-kjernen, men utover det har lite til felles men en vanlig Linux distro og kjører hovedsakelig spesialskrevne programmer i sin egen sære Java-dialekt.

Endret av BlackLagoon
Lenke til kommentar
Litt forvirret her: Er ikke dette bare en linuxdistro da?

 

De bygger opp userland fra scratch (av det jeg har forstått), så ja, det blir en Linux-"distro", men muligens ganske så annerledes enn vanlige GNU/Linux-distribusjoner. Fokuset er ene og alene på å komme seg så raskt og effektivt ut på nett som det bare går an.

Lenke til kommentar
De fleste spill krever directx, og det finnes kun for windows. Så hvis ikke spill produsentene begynner å lage spill til å fungere på flere OS, så blir nok de fleste spill fremdeles win only.

Jeg tok akkurat en sjekk i prisguiden og fant ut at bare ca 33% av spillene der er Windows-spill. Det som er listet opp som PC-spill er stort sett bare Windows-spill. Det var 75 sider med PC-spill. Fjerner man sorteringen så finner man totalt 224 sider med spill. 75/224 = ca 33%. Det finnes nok flere spill til Windows enn noe annet system, men at de fleste spill (over 50%) er for Windows stemmer altså ikke.

Har endret innlegget mitt, men det regnet med at det var litt underforstått siden vi her snakker om pc og ikke konsoll. Og jeg har null interresse av konsoll så for meg er spill = pc-spill. Men det burde vel vært gjort klart med en gang.

 

En kan få DirectX på MacOS og Linux gjennom Wine. Nå er ikke alt støttet 100%, men mye fungere mer enn bra nok. Enkelte eldre spill fungerer faktisk bedre under Wine enn moderne versjoner av Windows. :p

Tenkte på native støtte. Er fult klart over Wine, Cedega o.l.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
En kan få DirectX på MacOS og Linux gjennom Wine. Nå er ikke alt støttet 100%, men mye fungere mer enn bra nok. Enkelte eldre spill fungerer faktisk bedre under Wine enn moderne versjoner av Windows. :p
Tenkte på native støtte. Er fult klart over Wine, Cedega o.l.

Med fare for utdatert kunnskap, kan man ikke kjøre spill fra en del konsoller, Amiga, C64 med flere på Windows via emulatorer? Litt sammenlignbart med å kjøre Windows-spill i Linux?

 

(Joda, Wine is not..)

Lenke til kommentar

Skal ikke se bort ifra at de finner opp hjulet på nytt. Sikkert noe uten nettverkstransparenthet og som har vindushånterer integrert, og dermed fjerner de to største godsakene i X11.

 

Eller kanskje de bare bruker X, eller noe kompatibelt. De slapp for eksempel X relatert programvare samme dag som denne annonseringen: http://google-opensource.blogspot.com/2009...nx-servier.html

Uten at det nødvendigvis trenger å bety noe.

Lenke til kommentar

Crowly: Netbooks har jo ett enormt potesiale til å bli populære.

 

Selv om de ikke er så kraftige at det gjør noe per dags dato, så betyr jo ikke det at også disse kan få sine vitamininnsprøytninger framover. Det vil si, når andre PC'er blir kraftigere, så blir det jo gjerne en åpning for en litt svakere variant Netbook-PC som har litt bedre spesifikasjoner enn dagens errh: "nettbøker".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...