Gå til innhold

Snow Leopard klar i september


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var i utgangspunktet litt skeptisk til Snow Leopard (hvorfor dedikere en hel release til kun ytelsesforbedringer? kan en ikke gjøre dette som et ledd i vanlig release?), men når jeg så prisen gav det mye mer mening. Det blir nok at jeg må kjøpe meg en kopi når den kommer i September. :)

Lenke til kommentar
Prisen for de som eier Leopard fra før ble $29, men er det snakk om en oppgradering? Må man da ha installert Leopard før man kan installere Snow Leopard? I så fall er dette alternativet lite interessant for min del.

Apple pleier ikke å ha egne oppdateringsversjoner, så det er nok en fullversjon, men du må kanskje kunne dokumentere en ekte Leopard-dvdplate for å få leopard til 200 kr.

Lenke til kommentar
Hadde bare Microsoft priset sine operativsystemer som Apple gjør...

Nå tjener Apple mye penger på å selge maskinvare også da... Man har allerede betalt mye til Apple når man har kjøpt maskinen.

Det gjør ikke Microsoft, så det er ikke sammenlignbart.

Lenke til kommentar
Prisen for de som eier Leopard fra før ble $29, men er det snakk om en oppgradering? Må man da ha installert Leopard før man kan installere Snow Leopard? I så fall er dette alternativet lite interessant for min del.

Apple pleier ikke å ha egne oppdateringsversjoner, så det er nok en fullversjon, men du må kanskje kunne dokumentere en ekte Leopard-dvdplate for å få leopard til 200 kr.

How to get Mac OS X Snow Leopard.

 

Mac OS X v10.6 Snow Leopard will be available in September 2009. Here’s how to get it.

With every new Mac.When it’s released, every new Mac computer will come with Mac OS X Snow Leopard already installed. You won’t need to do anything.

 

Snow Leopard Up-to-Date Program.

If you purchased a qualifying Mac on or after June 8, 2009, that does not include Mac OS X Snow Leopard, you can upgrade for NOK 89,-.

Learn more

 

Upgrading from Mac OS X v10.5 Leopard.

If your Intel-based Mac is running Mac OS X v10.5 Leopard, just purchase Mac OS X v10.6 Snow Leopard when it’s available and follow the simple installation instructions.

 

Upgrading from Mac OS X v10.4 Tiger.

If your Intel-based Mac is running Mac OS X v10.4 Tiger, purchase the Mac Box Set (when available), which is a single, affordable package that includes Mac OS X v10.6 Snow Leopard; iLife ’09, with the latest versions of iPhoto, iMovie, GarageBand, iWeb and iDVD; and iWork ’09, Apple’s productivity suite for home and office including Pages, Numbers and Keynote.

Endret av Josh Homme
Lenke til kommentar
OpenCl og prisen gleder jeg meg over.
OpenCL kommer du til å få til Windows/Linux også...

Jess, men det ser foreløpig ut som at OSX kommer til å bli først. Noen som vet om noen av HW produsentene har annonsert noe til Windows (7) enda? Google var ikke spesielt hjelpsom. Det er sannsynligvis Apple som kommer til å utnytte det mest i første omgang uansett.

Lenke til kommentar
OpenCl og prisen gleder jeg meg over.
OpenCL kommer du til å få til Windows/Linux også...

Jess, men det ser foreløpig ut som at OSX kommer til å bli først. Noen som vet om noen av HW produsentene har annonsert noe til Windows (7) enda? Google var ikke spesielt hjelpsom. Det er sannsynligvis Apple som kommer til å utnytte det mest i første omgang uansett.

 

Nvidia har/skal sende ut alpha? versionen av OpenCL SDK (med alpha? drivere) link

Nvidia har også send OpenCL drivere til Khronos for testing mot windows XP og linux link

 

Jeg er ingen mac fan, men når det gjelder OpenCL så må jeg si at Apple har imponert.

Lenke til kommentar

Lar Apple oss kjøre Mac OS på noe annet enn Apple HW? Nei

 

Lar Apple oss kjøre Windows på Apple HW? Ja

 

Da kan de jo bare ha den prisen de vil, for de krever at du har deres HW for at du skal kunne kjøre deres OS.

 

Microsoft sine programmerere må ta høyde for en uendelig kombinasjon av HW enn Apple sine.

 

Regner med at det slenges noe Linux propaganda i tråden etterhvert og, siden det er gratis (som i at det ikke koster penger) og har en rimelig stor fanboy krets her på forumet :D

 

(Ja, jeg er klar over at linux lages mot like mye/mer HW enn Windows)

 

Vært OS til sitt bruk^^

Lenke til kommentar

Lar Apple oss kjøre Mac OS på noe annet enn Apple HW? Nei

 

 

Hackintosh ;)

 

 

Men det og installere osx på en pc iført stål/plastikk shiftech kabinett med innmat av syregrønn/rød fargede duppeditter som f.eks. lanparty hovedkortene osv, så forsvinner den gjennomførte og stilrene kvaliteten mac osx har.

 

I og med dette så skjønner jeg att apple ikke ønsker og la folk installere i hytt og pine.

 

Men dette er MIN mening da, jeg skjønner att folk kan ta seg nær av hva jeg har og si.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Ser jo absolutt interresant ut det her.

 

Fantastisk bra at dem ikke gjør noe med et allerede glimrende GUI når det ikke trengs. Det er jo sånn typisk å gjøre det bare for å fatte mer interrese blandt massene.

Lenke til kommentar

Gleder meg til Snow Leopard.

 

Ville vært villig til å betale full lisens bare for Grand central og OpenCL, så $29 er en sykt bra pris.

 

Den nye Finder og Dock Expose ser også veldig bra ut.

 

2009 ser ut til å være et knallbra år for OS

Lenke til kommentar
Mens dagens programmer som kjører i et 32-bits miljø ikke kan utnytte mer enn 4GB minne kan programmer i et 64-bits miljø utnytte 16TB med RAM (teoretisk sett).

 

I windows så kan ikke 32 bits programmer bruke mer enn 2 GB med RAM, unntaket er viss programmet støtter PAE. Har jo vært en del tråder på div. forum hvor problemet blir tatt opp i forbindelse med spill. Og det har blitt sluppet en del patcher som skal åpne for sånn støtte i en del spill.

 

Gjelder ikke dette for OSX sine 32 bit programmer?

 

Var forresten innom wikipedia en tur, for å se om det stod noe om dette i artikkelen om PEA der, men fant ikke noe desverre.

Lenke til kommentar
Mens dagens programmer som kjører i et 32-bits miljø ikke kan utnytte mer enn 4GB minne kan programmer i et 64-bits miljø utnytte 16TB med RAM (teoretisk sett).

 

I windows så kan ikke 32 bits programmer bruke mer enn 2 GB med RAM, unntaket er viss programmet støtter PAE. Har jo vært en del tråder på div. forum hvor problemet blir tatt opp i forbindelse med spill. Og det har blitt sluppet en del patcher som skal åpne for sånn støtte i en del spill.

 

Gjelder ikke dette for OSX sine 32 bit programmer?

 

Var forresten innom wikipedia en tur, for å se om det stod noe om dette i artikkelen om PEA der, men fant ikke noe desverre.

 

Et x86 (32-bits) operativsystem har et addresseområde på 4 GB. Vanligvis bruker kjernen av operativsystemet halvparten, da blir det bare 2 GB per applikasjon. Dette er fordi hver applikasjon har et eget minneområdet ved hjelp av virtuell minne.

 

Vis PAE er støttet og aktivert blir addresseområdet utvidet til 64 GB. Kjernen kan da flytte ut av det ordinære addresseområde på 4 GB så applikasjoner kan bruke 4 GB uten PAE støtte. Når applikasjoner støtter PAE vil dei kunne bruke opptil 64 GB minus kjernen sin reserverte størrelse.

 

Med x86-64 (64-bit) blir addresseområdet utvidet til 16 EB (18446744073709551616 byte, ikke uslette 16 TB som artikkelen sier). Nåverede prossesorer utnytter kun 48-bit av dette som begrenser addresseområdet til 256 TB. Kjernen kan bruke det samme "trikset" som ved PAE for å gje 32-bits applikasjoner tilgang til et 4 GB addresseområdet. Når nyere prossesorer støtter et større arbeidsområdet trenger ikkje 64-bit applikasjonene endres siden dei går ut i fra et 16 EB addresseområdet selv om dei ikkje har tilgang til alt. 64-bit applikasjoner har da et mer en stort nok addresseområdet frem til 16 EB minne blir billig! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...