Gå til innhold

Kommentar: Linux: Et potensielt spillmarked?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Linux Air

 

Disgruntled employees of all the other OS airlines decide to start their own airline. They build the planes, ticket counters, and pave the runways themselves. They charge a small fee to cover the cost of printing the ticket, but you can also download and print the ticket yourself.

 

When you board the plane, you are given a seat, four bolts, a wrench and a copy of the seat-HOWTO.html. Once settled, the fully adjustable seat is very comfortable, the plane leaves and arrives on time without a single problem, the in-flight meal is wonderful. You try to tell customers of the other airlines about the great trip, but all they can say is, "You had to do what with the seat?"

Kilde: http://www.zyra.org.uk/os-air.htm

 

Dette er en litt morsom vinkling på hvordan Linux opplevelsen er. Du får et praktfullt operativsystem som er dønn stabilt og yter godt, men du må gjøre en del av jobben selv.

Lenke til kommentar

Loveamiga, når steam kommer med detta, de jobber med det, dette er ikke løgn.

 

CS, TF2 HL2 etc, og en salgs platform og en spill motor fordobbler antal støttede spill i linux på 0 tid, dette vil si, vi kan se hva virkelig folk vil ha da!

 

jeg mener, steam sin porting til linux vil kansje snu markedet på hodet!

Bedre drivere som kommer har bare hjulpet! amd har fått "greie" drivere, og blir stadig bedre, og kommer til å skinne når den "open source" driveren blir ferdig(amd lanserer dokumentasjonen" for alle korta sine, så dette blir støtta out of the box!

 

men som sagt, steam sin utgivelse av steam og spillene i linux vil virkelig hjelpe stort, og ID software er med, Epic games, og det kommer til å bli fler, men det skjer ikke noe stort før 2015 ;) win7 er rimelig "greit".

 

Vista var horribelt

Winxp var bra, men jaja, windows....

Win7 er bra, sluker mye ytelse, og ja, er jo windows, hva kan man si, men er noe som kommer til å dempe etterspørsel for linux og mac betraktlig.

 

Siden vista kom, har mye skjedd for linux, mye mye posetivt! ( ikke så rart med ett så horribelt OS som vista fra MS)

Lenke til kommentar
Linux som spillplattform, neppe. Først og fremst bør de gjøre noe med kompatibiliteten på hardwaresiden, den er altfor svak.

Erfaring tilsier at det er en dårlig idé å overlate driverutviklingen til maskinvareleverandøren. Du er grusomt heldig hvis driveren fortsatt fungerer etter sommerferien.

Lenke til kommentar
Linux som spillplattform, neppe. Først og fremst bør de gjøre noe med kompatibiliteten på hardwaresiden, den er altfor svak.

 

Dette er ikke linux sin feil, feilen er at hardware utviklere ikke gidder å gi ut dokumentasjonen om pruduktet sitt til linux folka.

 

Personelig sitter jeg og håper at Valve kommer med støtten for linux så fort som mulig, så slipper jeg å ha windows på min datamskin.

Endret av ALS
Lenke til kommentar
Linux som spillplattform, neppe. Først og fremst bør de gjøre noe med kompatibiliteten på hardwaresiden, den er altfor svak.

Erfaring tilsier at det er en dårlig idé å overlate driverutviklingen til maskinvareleverandøren. Du er grusomt heldig hvis driveren fortsatt fungerer etter sommerferien.

 

Det som er problemet er at omtrent alle program, drivere og spill er skrevet for Windows. Linux brukere må lage drivere, kompatibilitetslag o.l selv for å få hardwaren til å fungere ordentlig.

Jeg selv satt å skulle få CS3 pakken til å fungere i Linux med wine... Det var litt av en jobb, tok meg 2 timer å få den i gang ordentlig og det krevde at jeg kopierte omtrent hele sys32 mappa mi fra windows partisjonen.

Lenke til kommentar

Må opplyse om en feil i artiklen i slutten av andre avsnitt på side en:

Det står at Linux er gratis, Linux er fritt(som i tale ikke øl) og i det fleste tilfeller gratis oppå det igjen.

 

Men IMO, Linux er PC. Windows er også PC. Kanskje "PC games" tittlen på de fleste esker burde gjøres noe med?

Lenke til kommentar

Har hatt Win7 beta i noen måneder nå og spilt mye. Noen spill funker dårlig pga manglende driver o.l. altså ting som ikke er Win7 sin feil. De spillene som fungerer glir like godt som i XP eller bedre. Nå har jeg ikke kjørt noen tester, men det oppleves ihvertfall like raskt, eller faktisk bedre i mange tilfeller.

 

Linux og gaming er som høna og egget. Noe må komme først; mange nok som bruker Linux til at spillprodusentene anser dem for å være en interssant kundegruppe, eller at spillprodusentene lager Linux-versjoner slik at flere finner det interessant å skifte til OS.

 

Min spådom er at spillbransjen ALDRI kommer til å satse på å gjøre Linux til et attraktivt OS. Hvorfor i all verden skulle de gidde å gjøre det? Flere ulike plattformer = større kostnader og når 90% sitter på Windows så blir det Windows.

 

Med Win7 rett om hjørnet tror jeg heller ikke at Linux kommer til å ta av i år heller. Når Linux ikke klarte å bli populært med mini-PC'ene så skjer det nok ikke de neste 15 årene heller.

Lenke til kommentar

Jeg elsker linux, men foreløpig er det nok ikke så interessant for massene. Ja, det utnytter maskinvaren mye bedre enn windows, ja, det er gratis, og ja, det har potensiale til å bli mye bedre og mye større enn windows.

 

Problemet er at det er så utrolig mange forskjellige linux-distribusjoner, så hvordan skal en vanlig bruker vite hvilken han/hun vil ha? Veldig mange er i tillegg svært tungvinte å sette opp, og man må gjøre mye av jobben selv når alt først er oppe å kjøre.

 

Med windows trenger man bare sette i platen og følge beskjedene man får på skjermen, så er det oppe og kjører automatisk etter en liten stund. Når man først har det installert er det svært brukervennlig og hjelper deg på vei.

 

Akkurat det er grunnen til hvorfor windows er så populært. Man kan si hva man vil om ytelse, stabilitet og alt det der, men det er så enkelt å bruke at selv moren din kan lære seg det på under en time. ;)

Lenke til kommentar
Linux som spillplattform, neppe. Først og fremst bør de gjøre noe med kompatibiliteten på hardwaresiden, den er altfor svak.

 

Dette er ikke linux sin feil, feilen er at hardware utviklere ikke gidder å gi ut dokumentasjonen om pruduktet sitt til linux folka.

Det er kanskje ikke linux sin feil men det er definitivt linux sitt problem.

 

 

Forøvrig er det *en* stor fordel ved å gi ut spill til linux: Mindre konkurranse! ;)

 

 

Lurer forresten på om windows-spill har en fordel siden de kan bruke directX? Får du utnyttet hardwaren bedre enn hvis du bruker openGL? Hvis to dyktige programmerere fikk samme 3D-modell (feks den av antikkens roma ;) ) og så brukte den til å lage den feteste demoen på hvert sitt OS, hvem hadde fått det beste resultatet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...