Gå til innhold

Samsung med 12 megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De/Vi mener at for å få bedre kvalitet på bilder, så er det optikken i disse mobilkameraene, ikke bare antallet megapixler, som må forbedres.

 

Det er en litt mer spesifisert måte å si "bedre kvalitet på bilder", fordi vi alle vet hva som er den største begrensningen...og det er ikke den delen av regnestykket de forbedrer oftest, dessverre.

 

Selv synes jeg produsentene burde bli enige om en "standard" for mobilkamera på tja... 3-4Mpix og heller tvinge seg selv til å forbedre andre aspekter. Men det er bare ønsketenkning da..

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Syns egentlig Amobil og andre seriøse aktører bør holde seg unna å skrive "reklame"-artikler for megapikseljaget. 12 megapiksler i en mobiltelefon er etter min mening bare latterlig.

Dette er ikke en reklameartikkel, men en nyhet. Bare fordi det gjelder flere megapiksler, betyr ikke at det ikke er en nyhet (en dårlig nyhet, kanskje, men det er alle nyheter om krig, ulykker osv. også).

 

Det fremkommer jo også av teksten, at skribenten synes 12 megapiksler er "overdrevent".

Lenke til kommentar
Optikk > Megapiksler

Gi oss heller en mobil med mindre megapiksler, men bedre optikk!

 

Lysfølsomhet/støybegrensing > Optikk > Megapiksler

 

Bildesensoren i en mobil er så liten at det er latterlig å presse 12 mpiksler inn på den... Færre piksler vil gjøre at hver av dem er mer lysfølsom, og vi kan ta bedre bilder med mye mindre støy. Alstå, bedre med 3 veldig bra mpiksler enn 12 veldig dårlige...

 

Optikk er selvsagt også viktig, men det er faktisk litt begrenset hvor dårlig en enkel linse uten zoom kan være... har man mobil med optisk zoom så har det selvsagt litt mer å si

Lenke til kommentar

Joa, megapixelkjøret har gått litt over stokk og stein, men slik jeg ser det gir ikke antall megapixler kun en indikasjon på antall megapixler. På mobiltelefoner spesielt, vil jeg påstå at antall megapixler gir en viss indikasjon på kameraets generelle kvalitet, altså en enkel måte å fortelle kunden på at "dette er en mobil med fokus på kamera og god bildekvalitet som går konkurrentene en høy gang".

 

Selv om vi ikke trenger mer enn kanskje 3 megapixler, er det ikke til å se bort ifra at mobilkameraene stadig har blitt bedre med økningen av ant. pixler, til tross for at pixlene i seg selv ikke har hatt spesielt mye å gjøre med den forbedrede kvaliteten. Det ville jo vært underlig om samsung hadde lansert et revolusjonerende mobilkamera med 5 megapixlers oppløsning i 2009, mener nå jeg:P

Lenke til kommentar

Dette er rent PR-rytteri påden gamle folkemyten om at flere megapixler alltid er bedre. Samsung gjør dessverre bare det kundene vil betale for: flere megapixler, selv om det går ut over bildekvaliteten. Jeg skulle ønske de kunne høre mer på oss som vil ha bedre bildekvalitet og færre megapixler.

 

En ekte blits og optisk zoom hadde for eksempel vært gode greier.

- En blits hadde vært en fordel for bilder på nært hold. (Da kan blitsstyrken justeres sånn at man kommer nærmest mulig ISO 100 og dermed får minst mulig bildestøy)

- Men zoom er bare bortkastet hvis man er ute etter bildekvalitet i et kompakt format. Zoom er noe som både tar plass og går ut over den optiske kvaliteten. Hvis de ikke øker den fysiske størrelsen vesentlig i samme slengen så vil bildekvaliteten gå ned.

 

Skal man absolutt ha ulike brennvidder i en kameramobil er det mye bedre å ha to eller flere kameraer med hver sin faste brennvidde.

Lenke til kommentar
Joa, megapixelkjøret har gått litt over stokk og stein, men slik jeg ser det gir ikke antall På mobiltelefoner spesielt, vil jeg påstå at antall megapixler gir en viss indikasjon på kameraets generelle kvalitet, altså en enkel måte å fortelle kunden på at "dette er en mobil med fokus på kamera og god bildekvalitet som går konkurrentene en høy gang".

 

Sorry, du går nok rett i fella til mobilprodusentene (og i dette tilfelle Samsung). Mpiksler er bare en av mange faktorer (og strengt tatt en av de minst betydningsfulle) som spiller inn i forhold til kvalitet på kamera, men siden det er den eneste av disse faktorene som kan representeres med et enkelt tall, så er dette enkleste måten å forklare hvor "bra" kamera er.

 

Produsentene vil derfor fokusere på å ha så mange piksler som mulig, fordi dette er noe som ser veldig bra ut på spesifikasjonen til kamera/mobilen. Å bruke penger på bedre optikk og andre ting vil være litt bortkastet siden de ikke vil få full effekt av denne pengebruken fordi det ikke kan bevises eller måles på samme måte...

 

Dessverre er nok ikke produsenter alltid ute etter å lage det beste produktet, men derimot det produktet som selger best...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...