Gå til innhold

Guide: Slik fungerer GPS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, bølgelengen på signalet(ene) er sånn at den ikke blir stoppet av skyer.

 

Vanndamp i troposfæren har noe å si å man kan vel argumentere at når det er høyt vanndampnivå så er det ofte skyer. Men det er altså ikke skyene som gjør det.

Vanndamp vil uansett ikke hindre deg i å få "kontakt" med en sattelitt, men det vil endre tida signalet bruker å dermed gi deg dårligere nøyaktighet.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger :)

 

Angående skyer har kule-ku rett. Dette viser seg å være en utbredt myte som sannsynligvis har oppstått av at GPS-er er oppgitt til å fungere best med fri sikt mot himmelen, men som kule-ku påpeker er ikke skyer et faktisk hinder. Dette var bare såvidt nevnt under nøyaktighet, men er nå korrigert. Romvær og solstormer er imidlertid med på å påvirke GPS-ens nøyaktighet. http://www.romsenter.no/?module=Articles;a...icShow;ID=40613

Lenke til kommentar
Hva e rpåenget med å ha 20 gps, 28 galileo og 24 Glonass-sattelitter flygende rundt i atmosfæren? Alle disse gjør jo mer eller mindre det samme og hvis man hadde tatt budsjettene til alle 3 systemene kunne man jo hatt ett enkelt genialt og supert system. :new_woot:

 

Jeg stoler aldri på GPS 100% ,men det kan ha noe med at jeg er utdannet navigatør og seiler ute på sjøen med GPS og har observert å miste GPS signalet flere steder i verden, samt hatt en stor unøyaktighet steder hvor posisjonsnøyaktighet er kritisk. Det er krav om at man tar en feilsjekk av GPS ved jevne mellomrom i vårt rederi. Dette foregår ved hjelp av astronomisk navigasjon som hvor man bruker en sekstant , en nautisk almanakk og den posisjonen som man tror man er.. Regner man seg fram til en posisjon fram som ligger innenfor 5nautiske mil (ca 9km) så pleier man å skrive "seiler videre fra GPS posisjon" ,mens man fint kan regne seg ned til en nøyaktighet ned til 500meter med en astronomisk navigasjon. Dette tar imidlertidig alt for lang tid så man pleier å peile 3stjerner som gir en nøyaktighet ned til 1000meter.

 

Jeg ser frem til det russiske og Europeiske systemet kommer opp. Det er imidlertidig slik at man ikke kan hente posisjoner fra det europeiske systemet i krigssituasjoner siden USA ikke godtok at røverstater kunne hente en like nøyaktig posisjon fra det europeiske systemet som fra det amerikanske. Når disse systemene kommer opp så tror mange at Astronomisk navigasjon blir overflødig og IMO (International Maritime organisation) flytter nå astronomisk navigasjon over fra gruppeA til gruppe B , som igjen betyr at det blir valgfritt under offiserutdanningen. Nå undervise norge i gruppe A og B så pr idag så vil det ikke ha noe innvirkning på utdanningen i Norge.

 

GPS har en typisk nøyaktig på ned til 10meter , men med DGPS (Diferensiell GPS) er nøyaktighet ned til 1-3meter. Med nyere GPS har WAAS og LAAS forbedret nøyaktigheten og flere vil si at DGPS er blitt unødvendig. Her er litt om DGPS:

 

Kilde: Direkte fra Kystverket

 

Sitat start

 

Kystverkets DGPS-tjeneste er oppbygd av 12 DGPS stasjoner langs Norskekysten. Hver DGPS stasjon består av referansestasjoner som overvåker alle synlige satellitter (over 8 grader elevasjon) og beregner en korreksjonsverdi for hver satellitt. Disse korreksjonene blir kringkastet over Kystverkets maritime radiofyr i frekvensbåndet fra 283,5 kHz til 315 kHz, og kan mottas av brukere som er utstyrt med en DGPS radiofyrmottaker. Brukerens GPS mottaker benytter de mottatte korreksjonene til å bedre nøyaktigheten på posisjonsangivelsen den beregner.

 

Innenfor det angitte dekningsområdet til DGPS-tjenesten vil brukeren oppnå en posisjonsnøyaktighet bedre enn 10 m (2 drms, 95 % sannsynlighet). Praksis viser at posisjonsnøyaktigheten typisk ligger i området 1 – 3 meter. I tillegg til bedret posisjonsnøyaktighet, vil også Kystverkets DGPS-tjeneste gi integritetsalarmer for GPS. DGPS-tjenesten skal ha en tilgjengelighet 99,5 % kalkulert over en 2-års periode.

 

Sitat slutt

 

Jeg synes artikkelen var veldig overfladisk forteller lite om selve GPS systemet. Sentrale ting som WGS84 koordinatene burde absolutt ha vært med ,men det spørs om dette da blir for teknisk?

Endret av CFD
Lenke til kommentar
Jeg synes artikkelen var veldig overfladisk forteller lite om selve GPS systemet. Sentrale ting som WGS84 koordinatene burde absolutt ha vært med ,men det spørs om dette da blir for teknisk?

 

For den gjennomsnittlige Amobilleser så er det vel ikke så allverdens interessant at telefonen deres arbeider med WGS84, ITRF eller Euref 89 (eller at det i det heletatt finnes flere :) ). At man kan beregne koordinater er essensen. Synst artikkelen var en grei innføring i prinsippene bak sattelittnavigasjon. Differensielle tenkinkker, flerfase mottakere, osv er alikavell ikke tilgjengelig i folkeGPS'er så vil vel være heller uinteressant for folk flest.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

små pirk

 

du trenger ikkje ein sender for og få gpsen til og ta imot signalet, det er noe som heiter at man tar signalet som gpsen får og om man er innen ein radius av gpsen;)

 

annet er at mange gpser har veldig utdaterte kart som er fleire år gamle om du ikkje skal reise i storbyer som er litt trist siden mange som bruker lette løysninger som googlemap

Lenke til kommentar
Jeg synes artikkelen var veldig overfladisk forteller lite om selve GPS systemet. Sentrale ting som WGS84 koordinatene burde absolutt ha vært med ,men det spørs om dette da blir for teknisk?

 

For den gjennomsnittlige Amobilleser så er det vel ikke så allverdens interessant at telefonen deres arbeider med WGS84, ITRF eller Euref 89 (eller at det i det heletatt finnes flere :) ). At man kan beregne koordinater er essensen. Synst artikkelen var en grei innføring i prinsippene bak sattelittnavigasjon. Differensielle tenkinkker, flerfase mottakere, osv er alikavell ikke tilgjengelig i folkeGPS'er så vil vel være heller uinteressant for folk flest.

 

Ja, skjønner heller ikke hvorfor det er så interessant for allmuen med koordinatsystem? (utover kanskje at det finnes flere, og dette skaper unødvendig bry?)

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva med å nevne at de også må kalibreres utifra den spesielle og den generelle relativitetsteorien?

 

Ganske relevant ettersom vi hadde hatt en relativt dårlig posisjoneringssystem hadde det ikke vært for dette.... :hmm:

 

Ellers skulle jeg gjerne også sett litt mer hvordan satelittene fungerer som kule-ku nevner ovenfor.

 

MER TEKNISK GJENNOMGANG :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg synes artikkelen var veldig overfladisk forteller lite om selve GPS systemet. Sentrale ting som WGS84 koordinatene burde absolutt ha vært med ,men det spørs om dette da blir for teknisk?

 

For den gjennomsnittlige Amobilleser så er det vel ikke så allverdens interessant at telefonen deres arbeider med WGS84, ITRF eller Euref 89 (eller at det i det heletatt finnes flere :) ). At man kan beregne koordinater er essensen. Synst artikkelen var en grei innføring i prinsippene bak sattelittnavigasjon. Differensielle tenkinkker, flerfase mottakere, osv er alikavell ikke tilgjengelig i folkeGPS'er så vil vel være heller uinteressant for folk flest.

 

Ja, skjønner heller ikke hvorfor det er så interessant for allmuen med koordinatsystem? (utover kanskje at det finnes flere, og dette skaper unødvendig bry?)

 

AtW

 

Det som kan være av interesse er at hvis man da skal dele GPS koordinatene sine med noen andre så må begge parter ha samme koordinatsystem for at det skal gi mening, eller konvertere koordinatene over til astronomiske lat long. Det var det som var problemet i begynnelsen, mange begynte å dele ut GPS lokasjonen til fartsmålere. Problemet da var at mange GPS mottakere utnyttet forskjellige koordinatsystem og dermed gav ikke disse koordinatene mening. Man kunne da plutselig få et pip om fartsmåler inni nabolag osv.

 

- Bys0

Lenke til kommentar

Min erfaring er at GPS på telefon er meget upresis (i distriktene).

 

Her i nordnorge så må jeg bruke wifi hvis jeg skal vite sånn ca. hvor jeg er.

Bruker jeg kun GPS så kan jeg bomme opptil 5000 meter.

 

Jeg bruker HTC Desire, men samme var det med mine forrige telefoner.

Lenke til kommentar

Det er litt unøyaktigheter om gps-ens nøyaktighet her ser jeg. Hvis du har en vanlig gps har den en feilmargin på 10-30m. Hvis du har en gps som f.eks. det norske forsvaret bruker så har denne en feilmargin på ca5m. Men hvis du har en gps fra USA sitt militær har denne en feilmargin på 15-30_cm_.

Grunnen til at vi dødelige aldri får 30m avik er pga det som CDF sier at vi kalibrerer oss mot andre systemer og eventuelt radiomaster.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Min erfaring er at GPS på telefon er meget upresis (i distriktene).Her i nordnorge så må jeg bruke wifi hvis jeg skal vite sånn ca. hvor jeg er.Bruker jeg kun GPS så kan jeg bomme opptil 5000 meter.Jeg bruker HTC Desire, men samme var det med mine forrige telefoner.

 

Bor i Troms fylket, har brukt gps et par ganger på min Htc Desire og synes det var ganske nøyaktig. Men en har egentlig ikke bruk for gps her oppe, aldri mer en 4 veier på karte samtidig

Lenke til kommentar

Min erfaring er at GPS på telefon er meget upresis (i distriktene).

 

Her i nordnorge så må jeg bruke wifi hvis jeg skal vite sånn ca. hvor jeg er.

Bruker jeg kun GPS så kan jeg bomme opptil 5000 meter.

 

Jeg bruker HTC Desire, men samme var det med mine forrige telefoner.

Da har ikke telefonen din fått en "fix" på GPS, og bruker antakeligvis kun GSM til posisjonering. Feilmarginen på GPS er ikke 5000 meter, og det er heller ikke slik at GPS er dårligere i distriktene.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...