Gå til innhold

Skaff informasjon om skjermkortet ditt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noe jeg alltid har lurt på er hvor dette programmet får informasjonen om skjermkortet fra, er det ting en kan finne på andre måter i windows, i registeret feks?

Registeret må i så fall også ha funnet det ut en eller annen plass.

 

Svaret er at infoen ligger innebygget i firmwaren til skjermkortet. Windows, drivere eller andre programmer kan sende en forespørsel på bestemte adresser i skjermkortminnet (som er en del av adresseområdet som også brukes av systemminnet) og få all denne informasjonen. Informasjonen kan ligge lagret enten som fullt leselig tekst (f.eks ASCII), eller om koder (f.eks hex, dec eller binært).

Lenke til kommentar
habitat stiller opp med spørsmål for store og små ^^.

lenge siden pus

 

:ohmy:

 

Noe jeg alltid har lurt på er hvor dette programmet får informasjonen om skjermkortet fra, er det ting en kan finne på andre måter i windows, i registeret feks?

Registeret må i så fall også ha funnet det ut en eller annen plass.

 

Svaret er at infoen ligger innebygget i firmwaren til skjermkortet. Windows, drivere eller andre programmer kan sende en forespørsel på bestemte adresser i skjermkortminnet (som er en del av adresseområdet som også brukes av systemminnet) og få all denne informasjonen. Informasjonen kan ligge lagret enten som fullt leselig tekst (f.eks ASCII), eller om koder (f.eks hex, dec eller binært).

 

Ah, skjønner. Så i bunn og grunn er det de som har laget skjermkortet som gjør denne informasjonen tilgjengelig (vel, hvem ellers...), takker for svar :)

Lenke til kommentar
Noe jeg alltid har lurt på er hvor dette programmet får informasjonen om skjermkortet fra, er det ting en kan finne på andre måter i windows, i registeret feks?

Registeret må i så fall også ha funnet det ut en eller annen plass.

 

Svaret er at infoen ligger innebygget i firmwaren til skjermkortet. Windows, drivere eller andre programmer kan sende en forespørsel på bestemte adresser i skjermkortminnet (som er en del av adresseområdet som også brukes av systemminnet) og få all denne informasjonen. Informasjonen kan ligge lagret enten som fullt leselig tekst (f.eks ASCII), eller om koder (f.eks hex, dec eller binært).

 

Det hørtes litt for enkelt ut :) Viss det stemmer, hvorfor har man ikke laget et program som enkelt finner ut hva slags hardware man har på pcen før drivere er installert?

Lenke til kommentar

Finnes det ikke sånne programmer?

 

Hva skjer om man f.eks stripper en Windows 2000-versjon med nlite for drivere, installerer den og kjører slike analyseprogrammer? Vil ikke mye info kunne hentes ut likevel?

 

F.eks henter CPUID ut koder fra firmwaren i prosessorer, DVD-lesere osv for å finne ut merke, modell, stepping, osv. Alle komponentene har egne IDer slik at programvaren som installeres (f.eks Windows) skal kunne finne ut hvilken maskinvare som finnes og dermed laste inn riktig driver uten at brukeren trenger å fortelle det til OSet. (Det ville vært fryktelig lite brukervennlig, men slik var det faktisk for et drøyt tiår siden da man brukte ISA-porter og RS232 seriellporter.

Lenke til kommentar

Alle komponenter i pcen har selvfølgelig en id og det er mye enklere i dag, enn da man måtte skrive adressen til enheten selv. Savner faktisk de dagene litt :)

 

Men den id'en forteller sjeldent noe som helst om produktet. Skal du komme noen vei med id'en så må du ha en database over alle de forskjellige id'ene og hvilken produkter de tilhører. Du kan også hente ut id'en og bruke den rett i google, får som oftest opp ett eller annet.

Om jeg ikke tar feil så har CPU-Z en sånn database over relevante produkter, så hender jeg bruker den for å kjapt sjekke hva slags hovedkort som er i en pc. GPU-Z har ikke en sånn database, så den får jeg kun brukt etter at det er en eller annen form for driver installert. Mener å huske jeg brukte nvidia.com sin activx sak for å søke etter drivere rett fre iexplorer, på en pc helt uten skjermdriver og fikk ikke opp noe resultat da.

 

Ellers så har Driverguiden.com et program som bruker en database dem har, men det koster penger.

 

Viss du stripper en windows 2000 installasjon helt for drivere så er det ikke mye du får opp, har ikke prøvd så vet ikke helt hvordan det blir, kansje noen enheter gir fra seg mer informasjon enn andre, slik at du får opp noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...