Gå til innhold

Kingston skal selge SSD-er fra Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden artiklene til Hardware for tiden er nokså rene oversettelser av artikler på andre nettsteder, så er det fristende og si at det må du be det opprinnelige nettstedet om... ;)

 

Men et raskt klikk på linkene hos DailyTech ga resultater (med forbehold om at dette har jeg ikke greie på):

35000 IOPS read og 3300 IOPS write, begge ved 4Kb, 2,4W ved aktivitet og 0,06W idle.

 

Kilde

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gi oss IOPS (read/write seq/rnd), watt, og søketid.

 

Som Tom Waits for Alice linker til, tyder det på at Kingston kommer til å ta i bruk enterprise-serien fra Intel, X25-E, og som dermed vil gi oss markedets høyeste (?) IOPS per enhet (SSD/disk) så langt, med mindre jeg har oversett andre enheter.

 

Er svært spent på hva X25-E baserte SSD-disker vil ligge på, og om de blir enkelt tilgjengelig for oss forbrukere i det hele tatt. Denne artikkelen antyder jo det, at vi kanskje finner Kingston-varenr på diskene i prisguiden snart. Dersom en 64GB-variant legger seg på ikke alt for mange tusenlapper skal den sterkt vurderes som Raptor-erstatter hos meg i hvert fall.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Som Tom Waits for Alice linker til, tyder det på at Kingston kommer til å ta i bruk enterprise-serien fra Intel, X25-E, og som dermed vil gi oss markedets høyeste (?) IOPS per enhet (SSD/disk) så langt, med mindre jeg har oversett andre enheter.

Det er meget bra tall men ikke det råeste for flashbaserte løsninger. FusionIO har for eksempel en SSD ment for det samme segmentet som gjør over 100 000 4k IOPS og opprettholder over 600 MB/s random write og over 700 MB/s random read.

 

Trenger man noe ennå råere så kan man sette opp en ramdrive i systemminnet. Det bør nok klare over en tierpotens høyere båndbredde og IOPS.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Som Tom Waits for Alice linker til, tyder det på at Kingston kommer til å ta i bruk enterprise-serien fra Intel, X25-E, og som dermed vil gi oss markedets høyeste (?) IOPS per enhet (SSD/disk) så langt, med mindre jeg har oversett andre enheter.

Det er meget bra tall men ikke det råeste for flashbaserte løsninger. FusionIO har for eksempel en SSD ment for det samme segmentet som gjør over 100 000 4k IOPS og opprettholder over 600 MB/s random write og over 700 MB/s random read.

 

Trenger man noe ennå råere så kan man sette opp en ramdrive i systemminnet. Det bør nok klare over en tierpotens høyere båndbredde og IOPS.

Deilig å se at flere har oppdaget IO-drive. Jeg hadde planer om å bestille meg IO-drive til den nye pcen min (som er i kommentaren) men den støttet ikke boot for vista.

 

Fusion IO kommer med en egen 80 GB utgave av IO-drive på nyåret, den heter ioXtreme. Etter det som står på sida og de andre kildene jeg har sett som refererer til produktet har det samme arkitektur og spesifikasjoner som IO-drive, men har fått nytt navn og blir markedsført mot arbeids-stasjoner og entusiast maskiner. Et av disse kortene vil gi deg BEDRE resultater enn det som ble sett fra MTRON-BATTLESHIP. Hvis dere ikke har sett battleship så google det, verdt tida det tar. Prisen på kortet er sagt å komme under $1000, som blir noe over 5000kr. Tipper prisen blir nærmere 7000 i norge, men alikevell er det ekstremt billig. Disse kortene kan også raides i flere raid modus.

For de som ikke vet det er det snakk om PCI-e kort, og etter det jeg har forstått vil disse være tilnærmet plug and play i windows vista og linux. Etter det jeg har forstått skal den også støtte boot av windows, mens IO-drive hittil bare støtter boot av linux.

Lenke til kommentar
Gi oss IOPS (read/write seq/rnd), watt, og søketid.

 

Er svært spent på hva X25-E baserte SSD-disker vil ligge på, og om de blir enkelt tilgjengelig for oss forbrukere i det hele tatt. Denne artikkelen antyder jo det, at vi kanskje finner Kingston-varenr på diskene i prisguiden snart. Dersom en 64GB-variant legger seg på ikke alt for mange tusenlapper skal den sterkt vurderes som Raptor-erstatter hos meg i hvert fall.

 

Som du kan se i produktinformasjonen ved siden av artikkelen, får du M (80GB) serien for ca. 5100kr og E (32GB) for ca. 6000kr.

Lenke til kommentar
Som Tom Waits for Alice linker til, tyder det på at Kingston kommer til å ta i bruk enterprise-serien fra Intel, X25-E, og som dermed vil gi oss markedets høyeste (?) IOPS per enhet (SSD/disk) så langt, med mindre jeg har oversett andre enheter.

Det er meget bra tall men ikke det råeste for flashbaserte løsninger. FusionIO har for eksempel en SSD ment for det samme segmentet som gjør over 100 000 4k IOPS og opprettholder over 600 MB/s random write og over 700 MB/s random read.

 

Trenger man noe ennå råere så kan man sette opp en ramdrive i systemminnet. Det bør nok klare over en tierpotens høyere båndbredde og IOPS.

Deilig å se at flere har oppdaget IO-drive. Jeg hadde planer om å bestille meg IO-drive til den nye pcen min (som er i kommentaren) men den støttet ikke boot for vista.

 

Fusion IO kommer med en egen 80 GB utgave av IO-drive på nyåret, den heter ioXtreme. Etter det som står på sida og de andre kildene jeg har sett som refererer til produktet har det samme arkitektur og spesifikasjoner som IO-drive, men har fått nytt navn og blir markedsført mot arbeids-stasjoner og entusiast maskiner. Et av disse kortene vil gi deg BEDRE resultater enn det som ble sett fra MTRON-BATTLESHIP. Hvis dere ikke har sett battleship så google det, verdt tida det tar. Prisen på kortet er sagt å komme under $1000, som blir noe over 5000kr. Tipper prisen blir nærmere 7000 i norge, men alikevell er det ekstremt billig. Disse kortene kan også raides i flere raid modus.

For de som ikke vet det er det snakk om PCI-e kort, og etter det jeg har forstått vil disse være tilnærmet plug and play i windows vista og linux. Etter det jeg har forstått skal den også støtte boot av windows, mens IO-drive hittil bare støtter boot av linux.

 

Fytti grisen for en rå ytelse. Jeg kommer til å sikle på det der en stund. :D

 

Hva betyr det at det ikke støtter boot av Windows? Hva om man installerer GRUB?

Lenke til kommentar
Fytti grisen for en rå ytelse. Jeg kommer til å sikle på det der en stund. :D

 

Hva betyr det at det ikke støtter boot av Windows? Hva om man installerer GRUB?

Boot betyr å kjøre operativsystemet fra disken. Alså en boot disk er den disken maskinen starter opp fra. Og ja, det er helt rå ytelse.

Jeg skjønner ikke at ikke fler har fulgt etter i deres fotspor.

Såvidt jeg vet er det bare ett annet selskap som tilbyr SSD på PCI, og de har ca halvparten av farta, og mye mindre IOPS.

Og så har du VIOLIN memory, som er for servere, rackmount U2 med ca 1 million read IOPS. De bruker sine egne violin memory moduler (nand flash), og det er nesten like dyrt som ram.

 

Vurderer faktisk å kjøpe et slikt kort fra Fusion IO når de kommer ut i entusiast-utgaven i første kvartal 2009.

 

Forresten, for de som ikke vet det, IO-drive skilter med 700/600 skriv og les, og det er godt under det de klarer. Under benchmark drar de greit opp i 900-950 MB/s, sjekk video fra sida deres.

I en forum diskusjon postet David Flynn, CTO (teknisk leder) i Fusion IO at kortene arkitekturmessig kan klare ca 1000 MB/s, og over 150.000 IOPS, men at maskinene og operativsystem ikke takler det, og derfor har de valgt å oppgi 700/600 MB/s, og 100k IOPS som konservative nummere så folk ikke skal oppleve lavere enn lovet.

 

PS. fant linken til MTRON battleship som er nevnt tidligere: http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/

Husk at et av fusion-IO sine kort faktisk slår dette oppsettet i random read/write.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det som er spennende med disse nye fra Intel er at de bruker MLC minne så det er kun prisen på deres nyutviklede controller som man betaler penger for. Om kort tid vil de kunne prise denne kraftig ned og med dagens MLC priser så burde dette være fantastiske disker for non-business brukere også. Den løser i hvertfall alle problemene med IOPS som andre MLC SSD disk produsenter har (skal ikke nevne navn).

Lenke til kommentar
Fytti grisen for en rå ytelse. Jeg kommer til å sikle på det der en stund. :D

 

Hva betyr det at det ikke støtter boot av Windows? Hva om man installerer GRUB?

Boot betyr å kjøre operativsystemet fra disken. Alså en boot disk er den disken maskinen starter opp fra. Og ja, det er helt rå ytelse.

 

Hehe, såpass vet jeg da. :D

 

La meg omformulere; Det settes vel bare boot flag på disken og opprettes MBR som forteller BIOS hvordan OS skal startes. Om man da installerer GRUB istedenfor Vistas boot loader, vil det løse problemet, eller er det mer intrikat enn som så?

 

Det blir kanskje ikke aktuelt å prøve ut med det første med de prisene uansett. Når de blir billige nok for hvermansen har det nok blitt mulig å boote hva som helst også. Jeg skal fortsette å heie på S-ATA SSD-er.

Lenke til kommentar
La meg omformulere; Det settes vel bare boot flag på disken og opprettes MBR som forteller BIOS hvordan OS skal startes. Om man da installerer GRUB istedenfor Vistas boot loader, vil det løse problemet, eller er det mer intrikat enn som så?

Jeg ville vel tro problemet er at det ikke er støtte i bios til å sette en pci enhet som bootbar, så hvilken boot loader du bruker spiller ingen rolle iom du aldri kommer fram til den.

 

Men iom en kan boote fra nettverkskort som jo er en pci enhet, så burde jo noe sånt la seg emulere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...