Gå til innhold

SecuROM i Spore, hva mener du?


Anbefalte innlegg

Jeg er veldig i tvil om jeg skal kjøpe. På en side er dette kanskje en av de få spillene EA Games gir ut, hvor de har latt utviklerne være kreative. På en annen side kommer PC-utgaven med SecuROM. Et vanskelig valg med andre ord. Men noe sier meg at jeg kommer til å kjøpe dette spillet alikevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"A disadvantage of this DRM software is that it does not allow one user to login to his/her Spore profile on another user's copy of the game, and that it has a limit of three installations. The installation limit is triggered each time a user changes certain pieces of hardware, reformats the computer, or installs/upgrades a new operating system. Furthermore, when a user uninstalls Spore, the installation count is not reset.

 

EA Customer Support, however, states that EA can be contacted by the user and have, on a case-by-case criteria, their activation count for Spore reset when the activation limit is depleted."

Spore - Digital rights management

 

Ikke faen. :thumbdown:

 

Hvis jeg hadde kjøpt spillet dog, som jeg virkelig har lyst til, så hadde jeg tatt over verden med rå makt!

 

ALL GLORY TO THE HYPNOTOAD!

hypnotoadCorona.gif

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Å bare kunne aktivere ett produkt tre ganger kan ikke være tilatt av den Norske loven?

 

Tenk om du kjøpte en bil og bare fikk startet den tre ganger og etterpå kommer det en stemme og sier: vil du kjøpe en til?

 

et produkt er et produkt.. når man er lovlig eier så skal det jo ikke være sperrer for brukeren?

 

sitat fra Digi.no

 

"brudd på markedsføringslovens bestemmelser om såkalt "tilgift".?

 

Dette fordi kunden må laste ned programvare for å kunne bruke CD-en riktig."

 

nesten som dette... man MÅ ha internett for å få det på spore platen til å fungere?

 

Ikke vet jeg...

 

noen som vet?

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
"A disadvantage of this DRM software is that it does not allow one user to login to his/her Spore profile on another user's copy of the game, and that it has a limit of three installations. The installation limit is triggered each time a user changes certain pieces of hardware, reformats the computer, or installs/upgrades a new operating system. Furthermore, when a user uninstalls Spore, the installation count is not reset.

 

EA Customer Support, however, states that EA can be contacted by the user and have, on a case-by-case criteria, their activation count for Spore reset when the activation limit is depleted."

Spore - Digital rights management

 

Ikke faen. :thumbdown:

 

Hvis jeg hadde kjøpt spillet dog, som jeg virkelig har lyst til, så hadde jeg tatt over verden med rå makt!

 

ALL GLORY TO THE HYPNOTOAD!

hypnotoadCorona.gif

 

 

 

 

hindrer ikke meg i og kjøpe spillet. men uansett dritt dårlig gjort mot dem som kjøper produktet. for jeg VEIT jeg kommer til og oppgradere pc i framtid, og da går jo et av disse 3 bruks greiene vekk. poff dermed får jeg ikke installert spillet JEG har kjøpt :thumbdown:

 

er veldig skuffa nå. menne visst dette skjer så sender jeg en lang klage mail og sier jeg vil ha penger tilbake for og kjøpe nytt :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Man kan heller ikke spise Spore platen så den kan ikke regnes som engansvare eller mat.

 

Kommer til å kjøpe spillet uansett

 

Whoho

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Er ikke som det hjelper noe mot såkalte "pirater". Ødelegger bare mer for de som kjøper spillet. Men men what do they care, de tjener pengene sine, så det har ikke noe å si at brukeren sitter igjen med et "anti-pirat" system som ikke fungerer i det heletatt.

 

Nei, jeg kommer nok ikke til å kjøpe det av den enkle grunn at jeg vil ikke la asshatsa rævkjøre meg med idiotisk "anti-pirat" teknikker som ikke fungerer men bare gjør ting værre for MEG.

Lenke til kommentar
Ta heller SecuROM-diskusjonen i tråden som er laget for dette, slik at denne tråden holder seg til temaet som er Spore?

Og diskutere begrensninger du har ved installasjon av Spore, gjelder ikke "Spore"-tråden? På hvilken måte?

 

Å konstatere at Securom gjelder for Spore er OK. Men en detaljdiskusjon om SecuROM bør holdes i den egnede tråden, med mindre du med vilje prøver å avspore denne Spore-tråden.

Lenke til kommentar

selv om du laster ned spill med SecuROM vil du fortsatt få SecuROM på PCen. Eneste måten å unngå det på er å ikke installere spillet på PCen, noe som har ikke skal gjøre.

 

Belzebob, greia er jo at securom ikke fungerer, det eneste securom gjør er å gjøre slik at det tar litt lengre tid å få spillet cracka. Så faktisk er forbrukerene som faktisk kjøper spillet de eneste som lider av securom.

Endret av NothgaliC
Lenke til kommentar

Vel, jeg er imot all bruk av kopibeskyttelse. Når jeg har kjøpt noe, burde jeg også kunne bruke produktet slik jeg vil. Når jeg kjøper en CD (Et musikkalbum) forventer jeg å kunne legge den inn på datamaskinen min, slik at jeg slipper unødig slitasje på CD-en. Jeg forventer også å kunne legge albumet inn på MP3-spilleren min. Lignende er det med spill. Jeg liker ikke at utgiveren prøver å begrense bruken av spillet. Jeg ser selvsagt poenget med åndsverk-rettigheter. Og det er vel derfor jeg har et uttall spill i hyllen min. Jeg er av den oppfatning at alle burde kjøpe de albumene, spillene og filmene de har lyst på, så langt økonomien strekker seg. Men da forventer jeg følgelig også at de som kjøper produktene skal kunne bruke dem slik de vil!

 

At vi begrenses til tre aktiveringer av spillet er dermed hårreisende. Jeg har hatt for vane å formatere minst tre ganger i løpet av et år. Betyr det at jeg skulle måtte ringe/sende e-post til EA Games hvert bidige år for å få lov til å spille mitt lovlig kjøpte spill? Hva med de som oppgraderer maskinvare en gang iblant. Skal de også måtte be om tillatelse til å spille spillet de har kjøpt? Og må også spørre hvordan denne kopibeskyttelsen (DRM-en) motvirker piratkopiering. Det er et kjent faktum at det finnes spillbare piratversjoner av både Bioshock og Mass Effect. Og ikke nok med det, på de spillene er SecuROM deakivert (riktignok ikke fjernet). Og dermed slipper de med piratversjonen dette aktiveringstullet. Er det ikke med andre ord piratversjonene som tilbyr det overlegne produktet, og dermed det lovlige produktet som får lide, ikke omvendt?

 

SecuROM er i likhet med mange andre kopibeskyttelser, lite gjennomtenkt. Utgierne er mer opptatt av å finne løsninger som begrenser brukerne (for at de ikke skal piratkopiere), enn å tilby brukere som kjøper det lovlige produktet et bedre produkt. Hadde de kuttet ut disse tåpelige kopibeskyttelsene, og heller lagt til mer innhold i spillesken, hadde de garantert solgt flere lovlige kopier. Det er en grunn til at mange kjøper samlerutgavene av spill. Å få litt artwork og annet stasj med i spillesken er ofte et gigantisk salgspoeng. Om man gjorde litt mer av dette i vanlige spillutgaver også, ville det originale produktet bli mer attraktivt enn piratkopien. Bare se på Total War-spillene, hvor man i den vanlige utgaven får med et fint stort kart man kan henge på veggen. Man klarer seg jo uten kartet, men kartet gjør alikevel svært mye for inntrykket av pakken man får ved kjøp av spillet. Man føler at det lønner seg å kjøpe originalutgave.

Lenke til kommentar

Enten så boikotter jeg spillet, jeg har så mange andre bra spill som jeg ikke har spilt igjennom enda. Eller så kjøper jeg Spore og laster ned en piratversjon der SecuROM er deaktivert og spiller det.

 

Men det er det dilemma her. Spillet virker ganske nyskapende og friskt. Men samtidig får jeg SecuRom hvis jeg kjøper det. Hvis jeg vil belønne originalitet med et kjøp så støtter jeg også ond kopibeskyttelse. Damned if you do, damned if you don't.

Lenke til kommentar
Enten så boikotter jeg spillet, jeg har så mange andre bra spill som jeg ikke har spilt igjennom enda. Eller så kjøper jeg Spore og laster ned en piratversjon der SecuROM er deaktivert og spiller det.

 

Men det er det dilemma her. Spillet virker ganske nyskapende og friskt. Men samtidig får jeg SecuRom hvis jeg kjøper det. Hvis jeg vil belønne originalitet med et kjøp så støtter jeg også ond kopibeskyttelse. Damned if you do, damned if you don't.

Samme problemstilling satt jeg med igår. Men jeg veide de to mot hverandre, og kom fram til at å støtte originalitet og kreativitet i spillbransjen langt på vei gjorde opp for den gjerning å støtte DRM-infisering. Men jeg kommer nok som mange andre til å se etter løsninger der man får innstallert spillet med SecuROM deaktivert. Men vi skal ikke gå noe nærmere inn på det da diskusjoner om hvor og hvordan man tar ibruk piratvare strider mot forumets retningslinjer. En prinsipiell diskusjon om hvorfor en piratutgave er bedre enn originalutgaven skal derimot være ok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...