Gå til innhold

NGT med nye ADSL-tilbud


Anbefalte innlegg

Det NGT gjør her er å favorisere kunder med bra tilgang framfor kunder som fortsatt sliter.

Med det mener jeg at de burde ordne opp i dårlige linjer før dem tenker på å få flere

kunder med høyere hastighet. Synes det er en skam at jeg sitter på en 1.5mbit nedlasting,

når naboen min, 12 meter fra huset mitt, har 10/1 linje. Og NGT og Telenor sier at dem

ikke kan gjøre noe med det. Er rein løgn, for dem vil bare ikke bruke penger på å legge

om en kabel. Klart dem ikke gidder å bruke penger på slikt, ville jo være naivt å tro noe annet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det NGT gjør her er å favorisere kunder med bra tilgang framfor kunder som fortsatt sliter.

Med det mener jeg at de burde ordne opp i dårlige linjer før dem tenker på å få flere

kunder med høyere hastighet. Synes det er en skam at jeg sitter på en 1.5mbit nedlasting,

når naboen min, 12 meter fra huset mitt, har 10/1 linje. Og NGT og Telenor sier at dem

ikke kan gjøre noe med det. Er rein løgn, for dem vil bare ikke bruke penger på å legge

om en kabel. Klart dem ikke gidder å bruke penger på slikt, ville jo være naivt å tro noe annet...

 

Da det er Telenor Jara som eier linjen som går inn til huset/leiligheten er det vel de som har annsvaret, NGT må vel gå ut i fra disse linjene som de leier hos Telenor.

Lenke til kommentar
Det NGT gjør her er å favorisere kunder med bra tilgang framfor kunder som fortsatt sliter.

Med det mener jeg at de burde ordne opp i dårlige linjer før dem tenker på å få flere

kunder med høyere hastighet. Synes det er en skam at jeg sitter på en 1.5mbit nedlasting,

når naboen min, 12 meter fra huset mitt, har 10/1 linje. Og NGT og Telenor sier at dem

ikke kan gjøre noe med det. Er rein løgn, for dem vil bare ikke bruke penger på å legge

om en kabel. Klart dem ikke gidder å bruke penger på slikt, ville jo være naivt å tro noe annet...

 

Da det er Telenor Jara som eier linjen som går inn til huset/leiligheten er det vel de som har annsvaret, NGT må vel gå ut i fra disse linjene som de leier hos Telenor.

 

Dersom NGT hadde vært interresert i å "glede kunden" kunne de tilbudt seg å lagt inn en egen linje over de 12 metrene det her er snakk om. På samme måte som lyse legger fiberkabel til kunden.

Men faktum er at NGT ikke ønsker å gjøre dette for kunden, sannsynligvis fordi det er "for" kostbart.

 

Dersom NGT ikke er fornøyd med de tjenestene de "kjøper" av telenor, bør de gjøre noe med det og ikke bare skylde på telenor når kunder maser.

Lenke til kommentar
Det NGT gjør her er å favorisere kunder med bra tilgang framfor kunder som fortsatt sliter.

Med det mener jeg at de burde ordne opp i dårlige linjer før dem tenker på å få flere

kunder med høyere hastighet. Synes det er en skam at jeg sitter på en 1.5mbit nedlasting,

når naboen min, 12 meter fra huset mitt, har 10/1 linje. Og NGT og Telenor sier at dem

ikke kan gjøre noe med det. Er rein løgn, for dem vil bare ikke bruke penger på å legge

om en kabel. Klart dem ikke gidder å bruke penger på slikt, ville jo være naivt å tro noe annet...

 

Det er kanksje Telenor sin feil ja, men ikke Nextgentel (eller noen annen ADSL leverandør). Det er jo Telenor som eier telefonlinjene, og selv om en ADSL leverandør VILLE bruke masse penger på å rydde opp i telefonnettet, så kan de jo ikke, ofr det er jo ikke deres eiendom å gjøre som de vil med. Det blir helt feil å klage på NGT for dette. Det blir like dumt som å klage til Toyota fordi veien i nabolaget ditt er dårlig vedlikeholdt.

 

Vær heller sint på staten du, som var så utrolig dum at de "gav vekk" hele linjenettet til Telenor. Slik som det er nå vil bare telefonnettet bygges ut når og hvis det vil være i Telenors økonomiske interesse å gjøre det...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Hadde ikke gjort noe om de hadde gitt de som har 20 000/1000 abo, men f.eks bor så langt unna at reel hastighet kun er 10 000/1000, sånn som meg, får høyere opp hastighet

 

F.eks 10 000/1500 hadde jo gjort seg, noe bør vi jo få igjen for at vi bare bruker "50%" av ned hastigheten

 

1000Kbit/sek ut er maksimum for ADSL2+ standarden. Dette er vel og merke NETTO hastighet som er oppgitt på sidene. Den reelle hastigheten ut på de beste linjene er ca 1500, men det blir altså bare ca 1Mbit i netto praksis. EDIT: Eller for å være helt nøyaktig så blir det nærmere 1200 i praksis, men det selges vel som 1000 slik at det skal være litt margin å gå på for å unngå for mange klager på hastighet

 

Med andre ord så er det ikke mulig å gjøre ved midnre det lanseres en helt ny DSL standard som har mer av båndbredden lagt til upstream, samt at det lages helt nye linjekort og evt. DSLAMer som støtter dette.

 

Så er det er langt fra så enkelt som du beskriver det dessverre... ellers så ville sikkert mange ha foretrukket en 15/6 linje framfor 20/1, meg inkludert.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
OK....da er det jo av naturlige årsaker da ja hehe

 

Takk Stigma....da ble jeg litt smartere i dag også da gitt ;)

 

No problem. Det er selvfølgleig ikke å forvente av den gjenve bruker skal kjenne til alle detaljene rundt såpass tekniske ting. Det er bare litt frustrerende å se folk misplassere sin vrede eller spørre etter ting som i praksis er umulig :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Så det som skjer er at istedet for å bygge ut, så brukes det penger på å prøve

å utnytte det som allerede er?

Blir litt "gi mer til de rike" i mine øyne, for det er bare de som ligger nærmest

sentralene som får nytte av dette i så fall. Men når jeg tenker meg om, så er jo ikke

det noe nytt...

 

@bIskOp

hvis vi hadde hatt lyse overalt ja, sukk :-P

Lenke til kommentar
Så det som skjer er at istedet for å bygge ut, så brukes det penger på å prøve

å utnytte det som allerede er?

Blir litt "gi mer til de rike" i mine øyne, for det er bare de som ligger nærmest

sentralene som får nytte av dette i så fall. Men når jeg tenker meg om, så er jo ikke

det noe nytt...

 

 

Det er det som er bakgrunnen for at adsl i det hele tatt ble oppfunnet :). "Styrken" med adsl fremfor f.eks shdsl er at adsl kan gå på samme trådpar som telefon, dermed kan operatørene levere bredbånd uten å måtte doble linjekapasiteten til hvert hjem.

 

Det er *dyrt* å bygge ut, som naturlig nok setter en grense på hvor selskapene ønsker å utvide kapasiteten. Det er trolig også forklaringen på hvorfor du sitter med en dårligere linje enn naboen din. Kapasiteten til nærmeste sentral er oppbrukt (enten hos NGT, eller kabelen til Telenor), som betyr at du må gå mot en annen sentral lenger vekke.

Lenke til kommentar
Les forøvrig posten over. Det er ingen som har fått noen nedgradering, og så langt jeg kan se (og husker) så har vel så og si alle hastighetsklassene gått et hakk opp uten at prisen har beveget seg. Likevel klager folk og blir sur for innbillte urettferdigheter... sheesh!

 

-Stigma

 

Det det klages på er jo at de som har høyeste hastighet nok en gang blir forbigått. Det er vel ingen som har klaget av de som har en av de andre utgavene. De som hele tiden får mer til billigere pris.

Lenke til kommentar
Les forøvrig posten over. Det er ingen som har fått noen nedgradering, og så langt jeg kan se (og husker) så har vel så og si alle hastighetsklassene gått et hakk opp uten at prisen har beveget seg. Likevel klager folk og blir sur for innbillte urettferdigheter... sheesh!

 

-Stigma

 

Det det klages på er jo at de som har høyeste hastighet nok en gang blir forbigått. Det er vel ingen som har klaget av de som har en av de andre utgavene. De som hele tiden får mer til billigere pris.

 

Ingen av abbonementene har blitt billigere så langt jeg kan se. De har bare blitt bedre for samme pris som før. De hadde sikkert økt 20Mbit linjen også dersom de kunne, men som nevnet flere ganger i tråden allerede er 20mbit (netto) maksimalt som er mulig å klare over ADSL2+ standarden pr dags dato, så det er rett og slett ikke mulig å gjøre.

 

De kunne jo senket prisen i stedet, men hvor mye? Det er lite å gå på her, den nest raskeste hastigheten på listen er jo bare usle 11 kroner billigere. Jeg tviler på at det er særlig store marginer det opereres med her, så det er sansynligvis ikke noe å gi når det kommer til prisreduksjon. Å gi mer hastighet er tross alt noe helt annet enn å ta mindre penger for varen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Eksisterende kunder fortsetter med gammelt abonnement (som ikke lenger tilbys på deres nettsider), såfremt de ikke oppgraderer for 299,-. Jeg syns dette er på grensen til svindel.

Kanskje dette er en sak for HW.no?

 

Her følger mail-utvekslingen jeg har hatt med NextGenTel:

 

Takk for din henvendelse.

 

Selv om du skulle betale regning for et halvt år fremover, er det fullt mulig å endre abonnement. Det vil da bli lagt inn endring som kommer på neste faktura og gjelder fra den dagen abonnementet ble endret.

 

Vi har valgt å la kunder med en eldre type abonnement fortsette med de vilkårene og prisene som gjelder der.

Ved endring av abonnement vil det tilkomme et produktendringsgebyr på 299,-.

 

Vi håper dette besvarer dine spørsmål.

 

Med vennlig hilsen

Kundeservice

NextGenTel

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hei igjen.

 

Så vidt vi forstår er det produktet vi har i dag (ADSL Classic) et produkt som ikke eksisterer lenger. Det nye produktet (som ligner mest på ADSL Classic og ikke er ADSL2) er ADSL 3000, som koster 299,-. Også ADSL 5000, som har bedre nedhastighet (men lavere opphastighet), er 50,- billigere en Classic.

Problemstillingen er derfor at dersom jeg betaler regningen som gjelder for et halvt år fram i tid, får jeg et produkt som er vesentlig dårligere enn om jeg bestiller på nytt (eller hos andre leverandører).

 

---------------------------------------------------------------------

 

Takk for din henvendelse.

 

Du må betale 299.- i produktendringsgebyr for å endre produkt.

Her går du fra ADSL clasic til ADSL2+ MEGA 5100.

Dette vil medføre produktendringsgebyr og du må akseptere ny vilkår

som det står i forrige mail.

 

Hvis du beholder det produktet du har idag vil du betale 398.- i mnd

pris.

Forstår ikke helt hva du mener med å betale 100kr mer i mnd. da begge

produktene koster 398.-

 

 

Med vennlig hilsen

Kundeservice

NextGenTel

 

---------------------------------------------------------------------

 

Hei.

 

Hvis vi forstår dere riktig gir dere oss altså valget mellom enten å

betale 100,- mer i måneden de neste 6 månedene enn det tilsvarede

abonnementet koster, eller betale 299,- for å bytte til et abonnement

som koster det samme som det vi har i dag?

I så fall vil vi påstå at dere utviser svært dårlig service ovenfor

eksisterende kunder, og at vi derfor velger å avslutte vårt

kundeforhold med virkning fra 01.12.07.

 

---------------------------------------------------------------------

 

Takk for din henvendelse.

 

Abonnementet blir ikke oppgradert, da ADSL Mega 5100 er et nytt

abonnement, levert på ADSL 2+-teknologi, med andre vilkår enn de

som tilhører deres abonnement / avtale. Det er så klart ikke noe

problem å bytte til ADSL Mega 5100, men det forutsetter da at dere

godkjenner de nye vilkårene, som dere kan finne her:

http://www.nextgentel.no/ressurser/vilkaar...-2007-03-07.pdf

samt et produktendringsgebyr på 299,- - en slik endring vil

da tre i kraft mer eller mindre umiddelbart, såfremt sentralen dere i

dag er koblet til er klargjort for abonnementet - dersom det må

foretas en omkobling, så vil det gå et par uker før ny hastighet

gjøres gjeldende.

 

Med vennlig hilsen

Kundeservice

NextGenTel

 

---------------------------------------------------------------------

 

Hei.

Vi har i dag ADSL Classic, og skal nå betale en ny regning for

dette for et halvt år.

Siden det nå er kommet nye abonnementer lurer jeg på om vårt

abonnement blir oppgradert til ADSL Mega 5100 (som koster det

samme), eller om vi kommer til å fortsette med samme hastighet som før?

Lenke til kommentar

Dette synes jeg var særdeles dårlig av NGT!

 

Jeg er selv kunde hos de og jeg, i likhet med mange andre, vurderer nå om jeg skal oppgradere i NGT eller bytte til en annen leverandør. Slike snikgebyrer hjelper ikke inntrykket folk har av NGT sittn allerede skadeskutte kunde 'image'.

Endret av bergan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...