Gå til innhold

Lønn i de forskellige vekter selskapene


dagasc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
spør litt nå du jobber som vekter.

 

har klar 25k brutto i mnd som vekter her på en normal mnd funker selvom du ikke blir rik på det

 

Men da jobber du kanskje i et vaktselskap som hever seg over bransjens tariff?

 

Spør hva gjøre ikke alle så jobber likt.

Skal tjenter noen kr i dette yrke så må bli litt natt/helg jobbing.

Jobber skifte her og da blir helger og natt og kveld osv.

Endret av smy
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Jobber i Securitas og har en lønn på 141 kr timen + kveldstillegg og helgetillegg. Så på en søndag tjener jeg vel ca 180 kr timen, noe som ikke er så aller verst for en student, som har dette som deltidsjobb. Men det store spørsmålet her er vel hvilken stilling tjener man best på i vekterbransjen, uten å måtte ta noe utover vekterskolen? For jeg har tatt vekterkurs, men det er jo kun fordi det var obligatorisk. Er det mobile vektere eller operatører, som tjener best? Hjelper det f.eks mye med fagbrev?

Lenke til kommentar

Vet ikke, men kan spørre neste gang jeg kommer i kontakt med vedkommende. Jeg vurderte å søke stilling som vekter på Rikshospitalet for en stund tilbake, og sendte på forhånd en mail fordi jeg var usikker på hvordan lønnsforholdene var. Til svar fikk jeg at grunnlønnen var på ca 270.000, men det ble som regel plusset på mellom 60000-80000 i tillegg på lønna pga turnus/natt/div. tillegg.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
Hei :D

 

Jeg har nå på VG1 Service Og Samfersel, og deretter gå mot vekter faget.

da spør jeg. "Er det et godt valg??"

Jeg skal uansett gå for det er min drøm ^^ ;)

 

 

Stort sett alle vekterselskap rekrutterer internt til lederstillinger, noe som gjør det ganske enkelt å rykke opp i hiarkiet. Så sånt sett er det relativt enkelt å få en bedre betalt jobb og verdifulle kurs, så lenge du spiller med riktige kort. Jeg har tidligere jobbet i Securitas i nesten 10 år, og satt tilslutt som avdelingsleder med 600.000 i lønn + bonus, og en kostbar sikkerhetslederutdannelse. Utdannelsen gjorde at jeg fikk en meget godt betalt stilling i utlandet, så jeg angrer absolutt ikke på yrkesvalget mitt.

 

Så bare gå for vekterdrømmen din, det er få yrker som er så allsidige som vekteryrket.

Lenke til kommentar

Man burde ikke velge vekteryrket om man er ute etter å tjene godt. Selve timesbetalingen er elendig, og det er dårlige betingelser for UB-tillegg og fagbrevutdanning. Dersom du velger å ta fagbrev som vekter via 2 år som lærling vil du starte med 0 år ansienitet og 5 kr mer i timen enn de andre. For å få UB-tillegg må du jobbe etter kl 21.00 på hverdager, noe som er ganske dårlig.

Lenke til kommentar
Teller ikke lærlingetiden på ansiennitet?

 

Nei, og det er helt idiotisk. Det står i tariffen til vektere at lærlingtid ikke teller som ansiennitet. Vekter er derfor et idiotisk yrke å fagtdanne seg i. Etter endt læretid starter man med null års ansiennitet, men du får en femmer ekstra i lønn. Gud vet hvor mange femmere du faktisk må tjene inn for å kompansere med den lave lønna du får de årene du er lærling.

 

Et fagbrev i f.eks butikkfaget vil telle som 5-6 års ansiennitet første året, og plusser på ytterligere 8 kr timen andre året. Da har man en minimumslønn på 157,- i timen, og gode betingelser for UB-tillegg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...