Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Skal ha oppkjøring på torsdag, veldig spent! Kjørte for førstegang på over et halvår i går...

 

Kan legge til at jeg var enten veldig heldig eller uheldig med tanke på oppkjøringstimen, tok teorien på sist mandag, så 10 tagers ventetid.

Endret av Okdokk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Typisk at de i familien har vært opptatt siden jeg kom hjem, så kun 2 kjappe turer på lørdag og søndag... kjøretime i morgen, og etter den så blir det ingen kjøring før selve oppkjøringa. Så glad jeg tok meg tid til å komme hjem for å få øvelseskjørt!

Lenke til kommentar

Strengt talt det JDMguy skrev. Men var egentlig bykjøring i mine øyne, har da kun kjørt på vei i områder der det er kanskje 1 kryss pr 2 kilometer, sier seg selv med rundkjøringer. Fikk også anmerkning på at jeg kjørte for sakte, selv om at det var en vei som jeg var veldig usikker på, med masse svinger og bakketopper, sa det på forhånd også at det var derfor jeg kjørte så sakte der.

Lenke til kommentar

Synd å høre:/ Men til og med de beste feiler noen ganger. :)

 

Høres ut som du trenger å øve litt mer med bykjøringa, ettersom man nesten er sikret å få en god del kryss og rundkjøringer på oppkjøringa, siden de vill se at du kan beherske landevei og kryss/rundkjøringer. Bare vend deg til kryssene i byen din så går ting bra! :)

Lenke til kommentar

Fikk oppkjøring 14 August. Guer meg noe enormt. Skulle egentlig kjøre i Knarvik siden det er der jeg er best kjent, men ventetiden der var jo nesten 2,5 måneder så bestemte meg heller for å kjøre i Bergen. Er ikke godt kjent der i det hele tatt, så har en følelse på at jeg begir meg ut på noe jeg ikke burde. Skal kjøre inn og trene en god del før oppkjøring + bestille en kjøretime. Det værste scenarioet er om jeg må kjøre ved bryggen, og inn i de enveiskjørte gatene. Måtte ha 4 dobbelt timer før jeg kom igjennom bykjøring.

 

Hvilken ruter fikk dere som kjørte Bergen, og har dere noen tips? Svakhetene mine er bykjøring, lysregulerte kryss og rygging.

Lenke til kommentar

Ta det helt med ro, enveiskjørt er ganske enkelt å følge med på. Får du en vei du skal kjøre av sensor så slapper du helt av og ser etter skilt rundt krysset ang. enveis. De har heller ikke lov å si at du bestemt skal kjøre inn en enveis gate. Men de kan si "kjør til høyre neste mulige", eller "kjør til høyre" men de har ikke lov til å si "kjør til høyre ned DEN gata".

 

Ang. ruter så har de fire-fem forskjellige ruter som de bytter ut annenhver måned. Så ikke stol på at du får en rute hvis andre har fått den.

Lenke til kommentar

Ser ut som om mange har glemt en viktig detalj her..

 

Ver oppmerksom på dine feil og si klart ifra til sensor hvordan det skulle ha blitt gjort..

Sensor forstår det at du visste om feilen og lar da vær å skrive ned feil..

 

Jeg besto med glans pågrunn av akkuratt det trikset der https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/wink.gif

Kommer helt an på sensor. Jeg sa i fra hva jeg gjor galt, å hva jeg burde ha gjort. Hadde ingen store feil, å ingen farlige situasjoner. Men noen småfeil, som jeg begrunnet hver gang. Det holdt ikke

Lenke til kommentar

 

Ser ut som om mange har glemt en viktig detalj her..

 

Ver oppmerksom på dine feil og si klart ifra til sensor hvordan det skulle ha blitt gjort..

Sensor forstår det at du visste om feilen og lar da vær å skrive ned feil..

 

Jeg besto med glans pågrunn av akkuratt det trikset der https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/wink.gif

Kommer helt an på sensor. Jeg sa i fra hva jeg gjor galt, å hva jeg burde ha gjort. Hadde ingen store feil, å ingen farlige situasjoner. Men noen småfeil, som jeg begrunnet hver gang. Det holdt ikke

 

Det som står i første post der er det dummeste jeg har sett. Da trenger man bare å lære seg hvordan man teoretisk skal kjøre og være god til å snakke, ikke være flink til å kjøre. Selvfølgelig må du bevise at du er tilstrekkelig god nok til alt det som bilkjøring innebærer, og skulle du gjøre et par småtteri feil er det veldig greit å kommentere dem. 

Lenke til kommentar

Hadde nettop oppkjøring den 6.juli, hadde oppkjøring 10:50 om mårgen.

 

Kjørte opp i Haugesund/Rogaland. 

 

 

Var veldig nervøs før vi begynte, så satt sensor seg i bilen også gikk følelsen litt bort, han da forklarte meg hvordan alt skulle skje og det var veldig oppklarende og forståelig.

 

Han da spurte meg om et sikkerhetspørsmål om bilen noe jeg klarte, var å finne lyset til airbagen slik at den stå på.

og spurte deretter om alle slags personer kan sitte framme i bilen når en har airbag på, noe barn ikke kan, og dette viste jeg så det gikk helt fint.

 

Fikk da beskjed om å kjøre ut på veien og følte egentlig alt gikk fint, jeg følgte hans instrukser hele veien og fikk noe små oppdrag blant aent å finne plass å snu og å rygge ned en vei oppi et boligfelt. Så for dere som er så enormt nervøse så har det egentlig ingenting å bekymre dere for, For det går bort når du først begynner å kjøre bilen, vi er alle mennesker, bare tenk naturlig.

 

Fikk den vanskligste ruten i haugesund fikk jeg høre av venner og lignende etterpå, fikk noe de kaller for "Kolnes" ruten, og den var veldig rettet mot sval vei og mye høyre. 70% av Kjøreruta var vei med høyre :)

 

Og noen tips: Husk høyre, det er mange veier der man har høyre, følg med på skiltene og veioppmerkingen, VÆR TYDELIG PÅ BLIKK. beveg hodet ditt når du ser om du får høyreplikt eller andre vikeplikt situasjoner, Dette er noe sensor ser etter. Også blinklys og hvordan du plasser deg i trafikken.

 

Det viktigste tipset jeg kan gi er å få sensor til å føle seg trygg, om sensor ikke føler seg trygg i bilen med deg er ikke dette bra, det alene kan være nok til å få stryk. Så kjør som om du føler deg trygg, ikke ta sjangser på luker i trafikken eller lignende.

 

 

Jeg besto med glans :) Håper alle som skal kjøre opp består! Good luck and see you on the road!!  :woot:  :woot:  :fun:  :fun:

Endret av Assimilation
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...