Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Har oppkjøring på mandag, nervøs... strøk sist gang og mistet motivasjonen, nå har jeg kjøpt bil, flyttet langt, og har virkelig et stort behov for å bestå, men har nesten bare kjørt automat da det er svært få jeg kjenner her som har manuell, og kjøreskolen har ikke automatbiler :(

SPENT! :-P 

 

 

Må vist prøve igjen ja... :(

Lenke til kommentar

 

 

Har oppkjøring på mandag, nervøs... strøk sist gang og mistet motivasjonen, nå har jeg kjøpt bil, flyttet langt, og har virkelig et stort behov for å bestå, men har nesten bare kjørt automat da det er svært få jeg kjenner her som har manuell, og kjøreskolen har ikke automatbiler :(

SPENT! :-P 

 

 

Må vist prøve igjen ja... :(

 

Uff da, hva skjedde? 

Lenke til kommentar

Ååå nerver!!! Oppkjøring imorgen... Strøyk første gang pga jeg brøyt vikeplikten på parkeringsplassen(så ikke i blindsonen), utrolig irriterende at jeg kunne ha bestått vist jeg bare hadde kastet et blikk i blindsonen. Kontrollspm er jeg også utrolig redd for. Stryker jeg en gang til gir jeg opp haha...

Endret av <3EM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ååå nerver!!! Oppkjøring imorgen... Strøyk første gang pga jeg brøyt vikeplikten på parkeringsplassen(så ikke i blindsonen), utrolig irriterende at jeg kunne ha bestått vist jeg bare hadde kastet et blikk i blindsonen. Kontrollspm er jeg også utrolig redd for. Stryker jeg en gang til gir jeg opp haha...

Gikk det i boks denne gangen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg oppkjøring om ca 2 uker - og relativt intensivt med kjøreopplæring før den tid. Skal på bane denne uken, pluss en veiledningstime for nivå 3, og så skal jeg ha sikkerhetskurs og noe til neste uke.

Jeg føler meg egentlig greit trygg på kjøringen - det eneste jeg har øvd veldig lite på er lukevalg, og svært traffikktette rundkjøringer. Jeg kommer til å ha oppkjøringen på et tidspunkt der traffikken ikke er så ille, så jeg er egentlig ikke så veldig bekymret for disse tingene.

Noe jeg har merket i det siste er dog at trafikklæreren min stresser meg opp. Hun skal hele tiden ta tiden på meg med stoppeklokke, og kommenterer teite feil jeg gjør når jeg blir stressa som følge av hennes perfeksjonisme. Typ, "Dette er nivå 2-feil, nå tar vi tiden en gang til og DU SKAL klare 12 sekunder..." Jeg var på 13 sekunder. Er det vanlig praksis dette med stoppeklokke? Det var snakk om å kjøre inn på vei med 70-sone fra en sideveg. 

Skal lese over alle tipsene her, for jeg er veldig spent på hva som kan dukke opp på oppkjøringen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Latterligste jeg har hørt, si at enten fjerner hun stoppeklokken ellers får hun livslang negativ omtale på seg. Jobben hennes er å hjelpe deg ikke psyke deg ned.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Latterligste jeg har hørt, si at enten fjerner hun stoppeklokken ellers får hun livslang negativ omtale på seg. Jobben hennes er å hjelpe deg ikke psyke deg ned.

 

 

Ja, jeg tror jeg sier det hvis hun prøver dette igjen. Jeg ble så stressa av at hun skulle ta tiden på meg og ikke var fornøyd at jeg kvelte bilen to ganger på to forsøk, noe som gjorde meg enda mer lei og stressa. Jeg har ikke kvalt bilen siden før sommeren da jeg akkurat hadde begynt å kjøre, så det sier litt om hvor stressa jeg ble av denne metoden. På slutten av kjøretimen var jeg forståelig nok veldig demotivert.

 

Det er egentlig godt å høre at det ikke er vanlig med stoppeklokke, for da kan jeg si det hvis hun ikke vil slutte med det.

Lenke til kommentar

Ugh, hadde veiledningstime for nivå 3, og det gikk dritdårlig. Hun sa på forhånd at jeg fikk velge hva vi skulle gjøre i den timen - og jeg tok det jeg føler jeg er dårligst på, altså stoppskilt/stopplinje, ut i 70-sone, og stor rundtkjøring rett etterpå... med en del mindre rundkjøringer, deretter kort tunnell før man er tilbake i stor rundkjøring.

 

 

Basically "strøk" jeg på alle punkter på veiledningstimen fordi jeg ble sjukt stressa. Jeg hadde gjennomgående for høy fart inn mot og mellom rundkjøringer (er 4 rundkjøringer på rappen i det området, og jeg kjørte 30-35 kmh mellom dem mens maks var 25 kmh) - det var første gang jeg kjørte i regn, så jeg måtte i tillegg ta på og av vindusviskerne hele tiden pga tunnellen. Kjørelæreren mente at jeg ikke kjørte selvstendig, komfortabelt, miljøvennlig eller med god flyt. Andre pkt fordi jeg hadde så stor fart mellom rundkjøringer at jeg måtte bremse ned hardere enn det som var behagelig for henne som passasjer.

 

 

Positivt var kun at jeg sjekket blindsonen, gjorde gode feltskifter og klarte det "teoretiske" i rundkjøringene greit - selv om hun måtte gripe inn en gang fordi det kom en racer av en bil kjørende i sikkert 50 kmh inn i en rundkjøring til venstre for meg.

 

 

Snakk om nedtur. Likevel lar hun meg fortsette til nivå 4, noe jeg ikke helt skjønner bæret av. Er kjøreskolen seriøs? Jeg gjorde det så dårlig på veiledningstimen og likevel får jeg fortsette? Vurderer sterkt å utsette oppkjøringen, men skal se hvordan det går på langkjøring og kartkjøring.

 

 

Oppkjøringsdato er neste uke.

Endret av Niao
Lenke til kommentar

Ugh, hadde veiledningstime for nivå 3, og det gikk dritdårlig. Hun sa på forhånd at jeg fikk velge hva vi skulle gjøre i den timen - og jeg tok det jeg føler jeg er dårligst på, altså stoppskilt/stopplinje, ut i 70-sone, og stor rundtkjøring rett etterpå... med en del mindre rundkjøringer, deretter kort tunnell før man er tilbake i stor rundkjøring.

 

 

Basically "strøk" jeg på alle punkter på veiledningstimen fordi jeg ble sjukt stressa. Jeg hadde gjennomgående for høy fart inn mot og mellom rundkjøringer (er 4 rundkjøringer på rappen i det området, og jeg kjørte 30-35 kmh mellom dem mens maks var 25 kmh) - det var første gang jeg kjørte i regn, så jeg måtte i tillegg ta på og av vindusviskerne hele tiden pga tunnellen. Kjørelæreren mente at jeg ikke kjørte selvstendig, komfortabelt, miljøvennlig eller med god flyt. Andre pkt fordi jeg hadde så stor fart mellom rundkjøringer at jeg måtte bremse ned hardere enn det som var behagelig for henne som passasjer.

 

 

Positivt var kun at jeg sjekket blindsonen, gjorde gode feltskifter og klarte det "teoretiske" i rundkjøringene greit - selv om hun måtte gripe inn en gang fordi det kom en racer av en bil kjørende i sikkert 50 kmh inn i en rundkjøring til venstre for meg.

 

 

Snakk om nedtur. Likevel lar hun meg fortsette til nivå 4, noe jeg ikke helt skjønner bæret av. Er kjøreskolen seriøs? Jeg gjorde det så dårlig på veiledningstimen og likevel får jeg fortsette? Vurderer sterkt å utsette oppkjøringen, men skal se hvordan det går på langkjøring og kartkjøring.

 

 

Oppkjøringsdato er neste uke.

Skjønner veldig godt at du ble stressa. Mitt tips er; ikke heng deg opp i feilene dine. Vær klar over hva du gjorde, prøv å ikke gjøre de igjen. Positivt er at du vet om hva du gjorde feil! :) Selv har jeg aldri kjørt så dårlig som dagen før oppkjøringen min. Kjørte på rødt, lå feil i nesten alle rundkjøringer, kvelte motoren. Ting jeg aldri gjorde ellers. Men jeg stod dagen etter. Mitt tips til selve oppkjøringen er: konsentrer deg 100 %, IKKE snakk med sensor (altså ikke si du vil småprate, dette er utrolig distraherende, evt ha på radio svakt). Det var det som hjalp meg mest! :) Dette går nok bedre enn du tror. Men kjenner du at du absolutt ikke er klar for oppkjøring, bestill en annen dato. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde alt det obligatoriske og kjøretimer på 1,5 måned. Og uansett hvor dårlig jeg gjorde det, så gikk jeg videre på trinnene. Jeg hadde allerede hatt teori før jeg startet kjørerimer, og allerede på min første kjørerime meldte kjørelæreren meg opp på oppkjøring, som var satt til 1,5 måned senere. Jeg hadde nesten null kjøretimer på privaten før det. Så jeg vil ikke si at din situasjon er unormalt! Men er du smart, så må du vurdere om du vil ta den oppkjøringen, eller utsette den litt. Det koster jo 4000kr per oppkjøring. Da jeg strøk, så sa kjørelærer "Du mestret jo ikke parkering og rygging, men det visste vi jo". Du får melde deg opp til flere kjøretimer før neste oppkjøring. For meg virker det som om de kun ville tjene penger. Jeg hadde sett for meg at kjørelæreren rådet neg til å utsette oppkjøringen, og bruke litt mer tid på det han visste jeg var dårlig på. Men uviten og uten erfaring, så gjorde jeg kun det jeg ble bedt om, og lappen endte på ca 50.000kr totalt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hjelp, jeg har oppkjøring 29. desember!! Jeg skjønner virkelig ikke at jeg skal klare å bli flink nok til å kjøre før den tid. Jeg har ikke hatt langkjøring og resten av det obligatoriske enda, det kommer om litt over to uker. 

 

Jeg sliter sånn med den informasjonsinnhentingsbiten! Det å se langt nok fram, og hente inn info, både fra skilt og trafikkbildet ellers. Også det å ta luker synes jeg er vanskelig, mye fordi jeg ikke er god nok på å bedømme andre bilers fart på lang avstand, og en hel del fordi jeg ikke riktig får med meg alt som skjer enda (f.eks. i rundkjøringer, hvis de til venstre for meg får vikeplikt for en som kommer fra motsatt side av rundkjøringen som meg, da hadde jeg kunnet kjøre samtidig som den de får vikeplikt for. Dette får jeg aldri med meg før det er for seint, og jeg sier "åh, der kunne jeg jo kjørt"). 

 

Ellers fikk jeg prøvd meg på skikkelig vinterføre med tett snøfall og mye snø på veien på forrige kjøretime. Dette var også skikkelig vanskelig. Det er lenge siden jeg har vært så varm og rød i kinna på en kjøretime! Kjørelærer sa jeg så solbrent ut:p Jeg har i tillegg en lei tendens til å spørre kjørelærer eller ledsager om ting jeg egentlig vet. Lite selvstendig!! Trinn 3 er dritt, ass. 

 

Meeen, jeg får bare kjøre og kjøre, mase på samboer om å kjøre med meg, og gjøre mitt beste. Så vurderer jeg samtidig konstant om jeg kanskje burde avbestille den oppkjøringa. Har mareritt om det om nettene allerede nå, haha! Lurer en del på hvor mye flinkere jeg egentlig kan rekke å bli på 5 uker.  

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...