Jump to content
WebSurf

Tips til oppkjøringen på bil.

Recommended Posts

Hei. når det kommer til lyskryss, også lyser hovedlyset og du skal til venstre eller høyre. da kan du jo svinge om det ikke er trafikk som komme imot. Men hva om det er mye trafikk eller at det kommer en god del biler? Skal du vente ved stopplinja eller kjøre deg ut i krysset?

Share this post


Link to post

Hei. når det kommer til lyskryss, også lyser hovedlyset og du skal til venstre eller høyre. da kan du jo svinge om det ikke er trafikk som komme imot. Men hva om det er mye trafikk eller at det kommer en god del biler? Skal du vente ved stopplinja eller kjøre deg ut i krysset?

 

Du mener vel å kjøre til venstre?

Jeg kommer ikke på noen situasjon hvor du kan få trafikk imot ved å svinge til høyre?

 

Jeg kjører fremover i krysset, jeg sperrer for noen men de har vikeplikt for meg uansett, eller de har rødt lys. Stopplinjen er hvor jeg venter på å få grønt lys, med mindre det er trikkespor i veien så begynner jeg å kjøre frem når jeg får grønt. 

 

 

I nærområdet er det en rundkjøring med fotgjengerovergang og trafikklys rett med en av utkjørslene. Når det blir rødt der stopper trafikken i hele rundkjøringen opp pga køen strekker seg inn i rundkjøringen.

Når jeg kjører her stanser jeg gjerne midt i rundkjøringen, da kan biler fra min høyre kjøre gjennom luken jeg lager.

Istedenfor at jeg kjører en billengde lenger frem og klogger til alt så kan det passere mye trafikk foran meg som skal fra utkjørsel på min høyre side og til utkjørsel på min venstre side (rett frem for de). 

Dette gir best mulig trafikkavvikling. 

 

Ting bør avpasses litt, men det er viktigere å kjøre trafikksikkert enn hurtig og effektivt.

Share this post


Link to post

 

Hei. når det kommer til lyskryss, også lyser hovedlyset og du skal til venstre eller høyre. da kan du jo svinge om det ikke er trafikk som komme imot. Men hva om det er mye trafikk eller at det kommer en god del biler? Skal du vente ved stopplinja eller kjøre deg ut i krysset?

 

Du mener vel å kjøre til venstre?

Jeg kommer ikke på noen situasjon hvor du kan få trafikk imot ved å svinge til høyre?

 

Jeg kjører fremover i krysset, jeg sperrer for noen men de har vikeplikt for meg uansett, eller de har rødt lys. Stopplinjen er hvor jeg venter på å få grønt lys, med mindre det er trikkespor i veien så begynner jeg å kjøre frem når jeg får grønt. 

 

 

I nærområdet er det en rundkjøring med fotgjengerovergang og trafikklys rett med en av utkjørslene. Når det blir rødt der stopper trafikken i hele rundkjøringen opp pga køen strekker seg inn i rundkjøringen.

Når jeg kjører her stanser jeg gjerne midt i rundkjøringen, da kan biler fra min høyre kjøre gjennom luken jeg lager.

Istedenfor at jeg kjører en billengde lenger frem og klogger til alt så kan det passere mye trafikk foran meg som skal fra utkjørsel på min høyre side og til utkjørsel på min venstre side (rett frem for de). 

Dette gir best mulig trafikkavvikling. 

 

Ting bør avpasses litt, men det er viktigere å kjøre trafikksikkert enn hurtig og effektivt.

 

takk!

Share this post


Link to post

Et siste spørsmål. (må bare spørre). Hvordan kjører dere i kø? Hvor god luke bør det være mellom bilen min og han foran? Hvordan kjører dere inn mot kryss i kø, rundkjøringer i kø?

Heng tett på bilen foran, optimalt sett burde alle bilene akselerert samtidig men dette vil kreve selvkjørende biler.

 

Men ikke heng så tett på at du ikke klarer å stanse hvis bilen foran bråbremser, og heller ikke så nært at den ruller i deg når den bakkestarter.

 

 

Med tanke på kryss og rundkjøringer så er det litt samme prinsipp som å kjøre på grønt lys i kø og ende opp med å stanse midt i krysset (pga køen foran står bom stille). Når trafikklyset du passerte blir rødt igjen og andre trafikanter får grønt lys kan de bli sperret av deg.

Selv om du har grønt lys og kan[ kjøre så betyr ikke det at du kjøre og hindre andre trafikanter. Her må du tenke fremover og vurdere trafikksituasjonen, det er ikke noe fasitsvar.

 

Når jeg kjører inn i rundkjøring pleier jeg å vente litt når det er kø, slik at biler som kommer fra min venstre kan kjøre foran meg og ut utkjørsel til høyre. Hvis de skal samme vei som meg i rundkjøringer så "sniker" de foran meg og blokkerer feltene uansett så dette er ikke nødvendigvis noe "alle burde gjøre".

  • Like 1

Share this post


Link to post

hvordan er det å ha oppkjøring klokka 8 om morgenen i Trondheim?

Sannsynligvis går det helt fint skal du se. Neppe mye trafikk så tidlig på morgenen, dog er vell noen som drar på jobb i den tiden. Pass også på å få en oppvarmingstime rett før oppkjøringa!
  • Like 1

Share this post


Link to post

 

hvordan er det å ha oppkjøring klokka 8 om morgenen i Trondheim?

Sannsynligvis går det helt fint skal du se. Neppe mye trafikk så tidlig på morgenen, dog er vell noen som drar på jobb i den tiden. Pass også på å få en oppvarmingstime rett før oppkjøringa!

 

tusen takk for tips!

Share this post


Link to post

Er det normalt å ha en dårlig kjøretime en halv måned før oppkjøring? Skjønner ikke hvorfor men jeg ga for mye gass i forhold til clutch og holdt på å kvele bilen flere ganger, pluss omdreidningene føyk i taket.... 

Share this post


Link to post

Er det normalt å ha en dårlig kjøretime en halv måned før oppkjøring? Skjønner ikke hvorfor men jeg ga for mye gass i forhold til clutch og holdt på å kvele bilen flere ganger, pluss omdreidningene føyk i taket....

Det er helt normalt å rote ting til avogtil.

Share this post


Link to post

Nå er det 15-16 dager til jeg har oppkjøring. Føler meg litt spent ettersom jeg vet ikke hvor jeg skal kjøre. Har noen av dere kjørt opp i Trondheim og hva er evt. feller som er lette å gå på?

 

Takk på forhånd!

Share this post


Link to post

Nå er det 15-16 dager til jeg har oppkjøring. Føler meg litt spent ettersom jeg vet ikke hvor jeg skal kjøre. Har noen av dere kjørt opp i Trondheim og hva er evt. feller som er lette å gå på?

 

Takk på forhånd!

 

Først og fremst lurt om du gjør deg kjent med området rundt trafikkstasjonen. Kjør litt rundt over alt i nærheten av trafikkstasjonen og bli kjent, det gir bedre sannsynlighet for en god start på oppkjøringa.

 

Rutene varierer jo, men alle skal ut fra stasjonen, og i utkjørselen fra den midlertidige lokasjonen de er på nå gjelder det å være litt obs. Utkjørselen krysser et fortau hvor du har VELDIG dårlig sikt for eventuelle fotgjengere/syklister, så ta deg nok tid og se deg godt for her.

 

Jeg kan jo liste opp ruta jeg fikk på oppkjøring i Trondheim slik jeg husker den. Jeg er ikke fra byen, så om noen av mine forklaringer virker helt tullete for en lokalkjent så beklager jeg.Første del blir mer nøye forklart fordi jeg fikk direkte anvisning om "ta høyre, ta venstre", resten av ruta var å følge skilt mot "der og der" over lengre strekninger.

  1. Til venstre ut fra trafikkstasjonen 
  2. Venstre første rundkjøring, deretter rett frem (Følger bratsbergveien forbi Siemens)
  3. Følg skilt mot sentrum (ut fra Bratsbergveien til Holtermanns veg, retning sentrum). Tips: Her er det to felt hvor du kan ta til høyre mot sentrum, velg feltet til venstre. Da slipper du å skifte felt når kollektivfeltet oppstår, som er rett etter et av de påfølgende kryssene. 
  4. Krysset v/Professor Brochs gate: Ta til venstre, finn plass å snu (jeg fikk direkte anvisning om hvor jeg skulle snu, men får du "finn egnet sted", kjør rett frem, der er en snuplass :D).
  5. Kjør opp igjen til samme krysset, ta nå til høyre (tilbake på Holtermanns veg motsatt retning)
  6. Følg Holtermanns veg. I krysset ved Valøyveien, ta til venstre
  7. Inn på Valøyveien, kjør rett frem i første rundkjøring, følg veien til du kommer til neste kryss.
  8. Til høyre i krysset til Strindveien
  9. Følg skilt mot Narvik (E6)
  10. Når du er på E6 og har passert Moholt/Angelltrøa, ny beskjed: Følg skilt mot Ringve
  11. Når du passerer Ringve, ny beskjed: Følg skilt mot Havna
  12. Når du har kjørt over Pirbrua mot Havna: Følg skilt mot Fosen 
  13. Følg denne veien(RV706) helt til du kommer ut av tunnelen på Ila, da skal du til venstre i rundkjøringa; Følg skilt mot Oslo (RV706 fortsetter for øvrig og i denne retningen)
  14. Samme veien følges ei stund retning mot Oslo til du får ny beskjed: Følg skilt mot Romolslia. Du kjører da i Bjørndalen, dette er vel "landeveien" på ruta (masse gode svinger her)
  15. Etter å ha kjørt oppover den svingete veien kommer du til et kryss hvor du har vikeplikt. Her tar du til venstre mot Heimdal.
  16. Deretter, følg skilt mot Trondheim
  17. Da havner du tilbake på E6 retning Trondheim og helt siste etappe. Her blir jeg litt usikker på hvor ruta gikk sånn nøyaktig, men det var typ straka vegen tilbake til trafikkstasjonen. 

Jeg vet ikke hvordan de andre rutene er, men følte at min rute var ganske snill mtp bykjøring og landeveg.

 

Ting å være obs på:

  • Skjulte gangfelt/kryssende veier med dårlig sikt (de får alltid dette inn i rutene, og det ryktes at sensor bremser for deg om du ikke oppfatter slike situasjoner og roer ned hastigheten)
  • Busser! Du har vel kjørt mye i byen og vært i situasjonen hundre ganger før, men stopper bussen på holdeplass, kjør for guds skyld sakte forbi. Vær også helt nazi på å følge med bussens blinklys før du kjører forbi, så du er sikker på at den ikke er på vei ut (vikeplikt tom 60 km/t).
  • Lær deg på forhånd hvor det er "unormale" kjøremønster og hvor kollektivfeltene oppstår i sentrumsnære områder. Dette gjør livet så mye enklere i forhold til planleggingen. Du slipper å bli overrasket og måtte gjøre feltskifter i siste liten.  
Edited by Treludo
  • Like 1

Share this post


Link to post

 

Nå er det 15-16 dager til jeg har oppkjøring. Føler meg litt spent ettersom jeg vet ikke hvor jeg skal kjøre. Har noen av dere kjørt opp i Trondheim og hva er evt. feller som er lette å gå på?

 

Takk på forhånd!

 

Først og fremst lurt om du gjør deg kjent med området rundt trafikkstasjonen. Kjør litt rundt over alt i nærheten av trafikkstasjonen og bli kjent, det gir bedre sannsynlighet for en god start på oppkjøringa.

 

Rutene varierer jo, men alle skal ut fra stasjonen, og i utkjørselen fra den midlertidige lokasjonen de er på nå gjelder det å være litt obs. Utkjørselen krysser et fortau hvor du har VELDIG dårlig sikt for eventuelle fotgjengere/syklister, så ta deg nok tid og se deg godt for her.

 

Jeg kan jo liste opp ruta jeg fikk på oppkjøring i Trondheim slik jeg husker den. Jeg er ikke fra byen, så om noen av mine forklaringer virker helt tullete for en lokalkjent så beklager jeg.Første del blir mer nøye forklart fordi jeg fikk direkte anvisning om "ta høyre, ta venstre", resten av ruta var å følge skilt mot "der og der" over lengre strekninger.

  1. Til venstre ut fra trafikkstasjonen 
  2. Venstre første rundkjøring, deretter rett frem (Følger bratsbergveien forbi Siemens)
  3. Følg skilt mot sentrum (ut fra Bratsbergveien til Holtermanns veg, retning sentrum). Tips: Her er det to felt hvor du kan ta til høyre mot sentrum, velg feltet til venstre. Da slipper du å skifte felt når kollektivfeltet oppstår, som er rett etter et av de påfølgende kryssene. 
  4. Krysset v/Professor Brochs gate: Ta til venstre, finn plass å snu (jeg fikk direkte anvisning om hvor jeg skulle snu, men får du "finn egnet sted", kjør rett frem, der er en snuplass :D).
  5. Kjør opp igjen til samme krysset, ta nå til høyre (tilbake på Holtermanns veg motsatt retning)
  6. Følg Holtermanns veg. I krysset ved Valøyveien, ta til venstre
  7. Inn på Valøyveien, kjør rett frem i første rundkjøring, følg veien til du kommer til neste kryss.
  8. Til høyre i krysset til Strindveien
  9. Følg skilt mot Narvik (E6)
  10. Når du er på E6 og har passert Moholt/Angelltrøa, ny beskjed: Følg skilt mot Ringve
  11. Når du passerer Ringve, ny beskjed: Følg skilt mot Havna
  12. Når du har kjørt over Pirbrua mot Havna: Følg skilt mot Fosen 
  13. Følg denne veien(RV706) helt til du kommer ut av tunnelen på Ila, da skal du til venstre i rundkjøringa; Følg skilt mot Oslo (RV706 fortsetter for øvrig og i denne retningen)
  14. Samme veien følges ei stund retning mot Oslo til du får ny beskjed: Følg skilt mot Romolslia. Du kjører da i Bjørndalen, dette er vel "landeveien" på ruta (masse gode svinger her)
  15. Etter å ha kjørt oppover den svingete veien kommer du til et kryss hvor du har vikeplikt. Her tar du til venstre mot Heimdal.
  16. Deretter, følg skilt mot Trondheim
  17. Da havner du tilbake på E6 retning Trondheim og helt siste etappe. Her blir jeg litt usikker på hvor ruta gikk sånn nøyaktig, men det var typ straka vegen tilbake til trafikkstasjonen. 

Jeg vet ikke hvordan de andre rutene er, men følte at min rute var ganske snill mtp bykjøring og landeveg.

 

Ting å være obs på:

  • Skjulte gangfelt/kryssende veier med dårlig sikt (de får alltid dette inn i rutene, og det ryktes at sensor bremser for deg om du ikke oppfatter slike situasjoner og roer ned hastigheten)
  • Busser! Du har vel kjørt mye i byen og vært i situasjonen hundre ganger før, men stopper bussen på holdeplass, kjør for guds skyld sakte forbi. Vær også helt nazi på å følge med bussens blinklys før du kjører forbi, så du er sikker på at den ikke er på vei ut (vikeplikt tom 60 km/t).
  • Lær deg på forhånd hvor det er "unormale" kjøremønster og hvor kollektivfeltene oppstår i sentrumsnære områder. Dette gjør livet så mye enklere i forhold til planleggingen. Du slipper å bli overrasket og måtte gjøre feltskifter i siste liten.  

 

ok tusen takk for svar!

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...