Jump to content
WebSurf

Tips til oppkjøringen på bil.

Recommended Posts

Hjelp, jeg har oppkjøring 29. desember!! Jeg skjønner virkelig ikke at jeg skal klare å bli flink nok til å kjøre før den tid. Jeg har ikke hatt langkjøring og resten av det obligatoriske enda, det kommer om litt over to uker. 

 

Jeg sliter sånn med den informasjonsinnhentingsbiten! Det å se langt nok fram, og hente inn info, både fra skilt og trafikkbildet ellers. Også det å ta luker synes jeg er vanskelig, mye fordi jeg ikke er god nok på å bedømme andre bilers fart på lang avstand, og en hel del fordi jeg ikke riktig får med meg alt som skjer enda (f.eks. i rundkjøringer, hvis de til venstre for meg får vikeplikt for en som kommer fra motsatt side av rundkjøringen som meg, da hadde jeg kunnet kjøre samtidig som den de får vikeplikt for. Dette får jeg aldri med meg før det er for seint, og jeg sier "åh, der kunne jeg jo kjørt"). 

 

Ellers fikk jeg prøvd meg på skikkelig vinterføre med tett snøfall og mye snø på veien på forrige kjøretime. Dette var også skikkelig vanskelig. Det er lenge siden jeg har vært så varm og rød i kinna på en kjøretime! Kjørelærer sa jeg så solbrent ut:p Jeg har i tillegg en lei tendens til å spørre kjørelærer eller ledsager om ting jeg egentlig vet. Lite selvstendig!! Trinn 3 er dritt, ass. 

 

Meeen, jeg får bare kjøre og kjøre, mase på samboer om å kjøre med meg, og gjøre mitt beste. Så vurderer jeg samtidig konstant om jeg kanskje burde avbestille den oppkjøringa. Har mareritt om det om nettene allerede nå, haha! Lurer en del på hvor mye flinkere jeg egentlig kan rekke å bli på 5 uker.  

Nå er det en stund siden du skrev dette, men hvordan går det nå? 

Synes du skal gi deg selv litt ros for at du har kommet langt og snart er klar for oppkjøring. Du har en måned til på å bli enda bedre, så bare kjør på! Og dette med avstander og sånn kommer etter hvert. Det vil alle med lappen være enig i. For det er ikke lett! 

 

Når det kommer til luker i rundkjøring; øv på dette! Det var hovedgrunnen til at jeg strøk 1. gangen. Jeg var for forsiktig og tok ikke de lukene som kom! :) 

Share this post


Link to post

Update: Jeg strøk første oppkjøring og har nå hatt karantene i fire uker. Neste oppkjøring er på tirsdags morgen.

 

Grunnen til at jeg strøk var sammensatt, men bl.a. så snakket jeg med sensor hele tiden for å roe ned nervene, og det burde jeg IKKE ha gjort, siden det ødelagte konsentrasjonen. Jeg fortjente ikke å stå, og ser det selv.

 

Utslagsgivende:

  • Kjørte forbi en buss på busslomme i 50 kmh. Den blinket ikke ut, men her skulle jeg redusert farten og hatt foten over bremsa.
  • Svinget til høyre samtidig som en lastebil kom i mot fra venstre inn veien jeg kom fra. Feilvurderte sikkerhetsmargin.

 

Andre småpirk:

  • Ikke god nok bremsemetode
  • Kjørte med uøkonomisk girvalg (brukte ikke 6. giret i 80-sone, lå på 3. gir i 50-sone noen ganger)
  • Fartstilpasning inn mot kryss

 

De siste punktene har jeg nå jobbet for å fikse, men kjenner at nervøsiteten melder seg nå. 

Hadde fra før absolutt ingen rutine inn mot kryss, men etter at jeg byttet kjøreskole har jeg fått innlært en rutine.
Blinke, speil, fartsreduksjon og deretter giring. Dette virker kanskje über-basic, men kjørelæreren min lærte meg aldri dette. Etter at jeg begynte med denne merker jeg at jeg har mye bedre kontroll på bilen i rundkjøringer og kryss. :) 

Om jeg stryker denne gangen også vil jeg ta meg en lang pause med masse øvekjøring. Det vil i så fall bli utfordrende, siden jeg ikke har noen i nærheten å øvekjøre med, men skal få løst det på et vis. Tar det ikke så tungt hvis det skjer. Det verste er pengene, siden det er dyrt å kjøre opp.

 

Ellers er jeg bittelitt bekymret over at det er uvant bil, og at clutchen ikke tar så mye som jeg er vant til. Fikk kommentar på første (og seneste) kjøretime med bilen at jeg måtte bruke mer gass når jeg skulle ha den i gang. Absolutt ikke vant til å bruke mye gass for å få i gang bilen, siden både bilen hjemme og den gamle kjøreskolebilen tok såpass på clutchen at den nærmeste fløt fremover uten å være borti gassen engang. Men, kjørelæreren sa også at sensor ikke bryr seg så mye om dette, siden de vet at alle har forskjellige biler.

 

Edit: Bestod med god margin. :)

Edited by Niao

Share this post


Link to post

Edit: Bestod med god margin. :)

 

Gratulerer så mye med bestått  :thumbs: 

 

Jeg har oppkjøring i januar, og kjenner at jeg begynner å bli veldig spent. Har sikkerhetskurs på vei (trinn 4) i morgen og på mandag, så er jeg ferdig med alt det obligatoriske. Deretter er det bare å øve som en gud!

 

Takker så mye til alle som har delt sine erfaringer her! Nyttig og spennende å lese andres opplevelser. :yes:  

Share this post


Link to post

 

Nå er det en stund siden du skrev dette, men hvordan går det nå? 

Synes du skal gi deg selv litt ros for at du har kommet langt og snart er klar for oppkjøring. Du har en måned til på å bli enda bedre, så bare kjør på! Og dette med avstander og sånn kommer etter hvert. Det vil alle med lappen være enig i. For det er ikke lett! 

 

Når det kommer til luker i rundkjøring; øv på dette! Det var hovedgrunnen til at jeg strøk 1. gangen. Jeg var for forsiktig og tok ikke de lukene som kom! :)

 

 

Hei! Jeg så ikke at du hadde svart her før nå, så beklager at jeg ikke svarte deg før, på gode råd. Tusen takk! 

 

Det har gått veldig mye bedre, det hjalp med den uka hvor jeg hadde langkjøring, kartkjøring og glattkjøring. Samboeren min sier jeg har kjørt veldig mye bedre de siste par ukene, og har sagt lenge at jeg er klar for oppkjøring. Kjørelæreren har ikke gitt uttrykk for at jeg burde utsette oppkjøringen - før i går - da hadde jeg en elendig kjøretime. Holdt på å kjøre rett fram i et felt hvor det var påbudt å svinge til høyre, så han måtte bremse. Det er ikke ofte han har grepet inn, så kjipt at det skjer dagen før oppkjøring. Jeg har ikke kontroll på nervene, våknet hver eneste time i natt, og nå har jeg vondt i magen og for første gang i historien klarer jeg ikke å spise opp frokosten min. Haha, såå synd på meg :p 

 

Men nå tenker jeg at det er for seint å avbestille (fristen er to virkedager før, oppkjøringa er i dag). Jeg må bare gjøre det beste ut av det, og se på det som lek og en læringssituasjon. Huske på å ta det rolig inn mot kryss, prøve å ikke overdrive hvor glatt det kan være på landevei (har til tider en tendens til å ta det litt vel rolig der det er smalere enn jeg er vant med og småglatt). Ellers MÅ jeg huske å sjekke speilene ofte, og alltid vite om jeg er på forkjørsvei eller ikke. Snakke mens jeg kjører, og tviholde på rutinene. Anta at alle fotgjengere skal over ved fotgjengerfelt og ta hensyn, også med tanke på å ikke sprute ned de som går langs veien denne regnværsdagen. Se langt fram og gjennom svinger. Alltid på utkikk etter skilt. 

 

 

Jeg vil ikke dette :p Hvis noen har tips til å roe nervene er råd veldig velkommen!!

Share this post


Link to post

 

 

Det har gått veldig mye bedre, det hjalp med den uka hvor jeg hadde langkjøring, kartkjøring og glattkjøring. Samboeren min sier jeg har kjørt veldig mye bedre de siste par ukene, og har sagt lenge at jeg er klar for oppkjøring. Kjørelæreren har ikke gitt uttrykk for at jeg burde utsette oppkjøringen - før i går - da hadde jeg en elendig kjøretime. Holdt på å kjøre rett fram i et felt hvor det var påbudt å svinge til høyre, så han måtte bremse. Det er ikke ofte han har grepet inn, så kjipt at det skjer dagen før oppkjøring. Jeg har ikke kontroll på nervene, våknet hver eneste time i natt, og nå har jeg vondt i magen og for første gang i historien klarer jeg ikke å spise opp frokosten min. Haha, såå synd på meg :p

 

Men nå tenker jeg at det er for seint å avbestille (fristen er to virkedager før, oppkjøringa er i dag). Jeg må bare gjøre det beste ut av det, og se på det som lek og en læringssituasjon. Huske på å ta det rolig inn mot kryss, prøve å ikke overdrive hvor glatt det kan være på landevei (har til tider en tendens til å ta det litt vel rolig der det er smalere enn jeg er vant med og småglatt). Ellers MÅ jeg huske å sjekke speilene ofte, og alltid vite om jeg er på forkjørsvei eller ikke. Snakke mens jeg kjører, og tviholde på rutinene. Anta at alle fotgjengere skal over ved fotgjengerfelt og ta hensyn, også med tanke på å ikke sprute ned de som går langs veien denne regnværsdagen. Se langt fram og gjennom svinger. Alltid på utkikk etter skilt. 

 

 

Jeg vil ikke dette :p Hvis noen har tips til å roe nervene er råd veldig velkommen!!

 

 

 

 

Jeg STO!!! Stor stas :D Så var det det å våge seg ut på veien alene, da!

  • Like 2

Share this post


Link to post

Hei! Har oppkjøring om ca. 2 måneder. på 18 årsdagen. skal kjøre opp i Trondheim. Har dere noen ruter som brukes av skolen? Eller generelle tips motakes med takk! Men om du svinger inn på en vei med 50kmt i fartsgrense og du er usikker på om du har vikeplikt eller ikke. hva skal du da gjøre? Gjerne forklar hvorfor:)

Share this post


Link to post

Hva kommer sensor til å gjøre om du kjører i rush? (Trondheim)

 

 

De har begynt med en ordning nå, hvor sensor sitter med nettbrett under oppkjøringa. Kjøreruta trekkes automatisk, så den påvirkes ikke av trafikken (med mindre en vei er midlertidig stengt etc, selvsagt). Om du kjører i rush kan du nok bare forberede deg på at turen vil ta litt lenger tid enn om det hadde vært lite trafikk. Når det er sagt inneholder de fleste rutene en del forskjellige områder å kjøre på. Du kjører ofte noe i midtbyen eller på solsiden, litt på landevei, innom E6 og kanskje også litt på grusvei, det gjorde i allefall jeg. 

 

Hvis du er usikker på om du kjører på forkjørsvei eller ikke bør du følge med på veier som kommer fra høyre, og se om du kan se at de som kommer derfra har vikepliktskilt. I såfall har du ikke vikeplikt i akkurat dette krysset, men det er ikke sikkert du har forkjørsrett i neste kryss likevel, så følg med! Hvis du ser skiltet for forkjørsvei (det gule "diamantskiltet") vet du at du er på forkjørsvei og ikke har vikeplikt, fram til du er på ny vei, eller det kommer skilt om at forkjørsvei er opphevet.

 

Når det gjelder ruter, så kan du kanskje spørre kjørelæreren din, hvis du tar noen timer? Ellers vil jeg oppfordre deg til å bli godt kjent i området rundt trafikkstasjonen, så du i hvertfall er sånn noenlunde trygg i starten, når kanskje nervene er aller mest i høygir. Det er oppkjøringsruter utover mot Melhus, mot Buvika, mot Dragvoll, og sikkert flere andre steder. Jeg fikk E6 Narvik ut fra trafikkstasjonen, så tok jeg av på første avkjøring, kjørte opp mot Nardo og videre til Dragvoll, så bortover en grusvei et stykke ved Jakobsli, og E6 innover fra Lade-sida av byen. Tok av og kom til Solsiden, kjørte opp mot Rosenborg, nesten opp til Nardo igjen, og fulgte E6 mot Oslo, tok av i nærheten av trafikkstasjonen, og parkerte utenfor trafikkstasjonen. I løpet av turen fikk jeg også en oppgave der jeg skulle rygge inn en vei og et stykke oppover denne veien. For å forberede deg burde du også sjekke læreplanen, den ligger ute på Statens vegvesen sine nettsider. Kan du de oppgavene som står der, klarer du deg fint (så lenge nervene ikke ødelegger for deg).

 

Håper dette var greit svar på noe av det du lurte på :) Lykke til! 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Bestod oppkjøringa I overgår enda jeg vistnok hadde 'strykhjernet' men jeg synes jeg hadde en veldig hyggelig sensor og følte meg ganske trygg og komfortabel med vedkommende! Enda ikke hatt første kjøretur alene med lappen, blir rart når det skjer :p

Share this post


Link to post

Når du består lappen betyr det egentlig bare at du kan prøvekjøre alene, jeg tror prøvetiden varer i to år. Holdning er viktig, det tar tid å bli en flink sjåfør.

Med flink sjåfør mener jeg at du sjelden blir overrasket over noe andre trafikanter gjør (kjøretøy, fotgjengere, syklister) og at andre trafikanter sjelden blir overrasket over noe du gjør.
I tillegg kan du legge til at du ikke blir overrasket over noe bilen din gjør eller hvordan føre på veien er. På glattkjøringen har du kanskje opplevd å miste kontroll over bilen i 20-30 km/t, det vil du ikke oppleve i 80km/t.

Og du kan legge til at du ikke blir overrasket over noe kroppen din gjør, f.eks. duppe av om du er trøtt. Å kjøre når du er trøtt er like farlig som å kjøre med promille.
Og man slutter aldri å lære.

Lykke til :-)

Share this post


Link to post

Når du består lappen betyr det egentlig bare at du kan prøvekjøre alene, jeg tror prøvetiden varer i to år. Holdning er viktig, det tar tid å bli en flink sjåfør.

 

Med flink sjåfør mener jeg at du sjelden blir overrasket over noe andre trafikanter gjør (kjøretøy, fotgjengere, syklister) og at andre trafikanter sjelden blir overrasket over noe du gjør.

I tillegg kan du legge til at du ikke blir overrasket over noe bilen din gjør eller hvordan føre på veien er. På glattkjøringen har du kanskje opplevd å miste kontroll over bilen i 20-30 km/t, det vil du ikke oppleve i 80km/t.

Og du kan legge til at du ikke blir overrasket over noe kroppen din gjør, f.eks. duppe av om du er trøtt. Å kjøre når du er trøtt er like farlig som å kjøre med promille.

Og man slutter aldri å lære.

Lykke til :-)

Takk for svar :) Helt korrekt! Er nå den virkelige treninga begynner! Ikke ta risikoer, kjøre etter forhold, passe på fotgjengere osv og gjøre mitt beste! Det å miste kontrollen i høy hastighet håper jeg at jeg ikke opplever, så får prøve å være så forsiktig som mulig. Prøver iallefall å være så trygg som mulig.

 

Glattkjøringa var forøvrig ganske artig. Skulle gjerne gjort det igjen :p

Edited by Quakecry

Share this post


Link to post

 

Hva kommer sensor til å gjøre om du kjører i rush? (Trondheim)

 

 

De har begynt med en ordning nå, hvor sensor sitter med nettbrett under oppkjøringa. Kjøreruta trekkes automatisk, så den påvirkes ikke av trafikken (med mindre en vei er midlertidig stengt etc, selvsagt). Om du kjører i rush kan du nok bare forberede deg på at turen vil ta litt lenger tid enn om det hadde vært lite trafikk. Når det er sagt inneholder de fleste rutene en del forskjellige områder å kjøre på. Du kjører ofte noe i midtbyen eller på solsiden, litt på landevei, innom E6 og kanskje også litt på grusvei, det gjorde i allefall jeg. 

 

Hvis du er usikker på om du kjører på forkjørsvei eller ikke bør du følge med på veier som kommer fra høyre, og se om du kan se at de som kommer derfra har vikepliktskilt. I såfall har du ikke vikeplikt i akkurat dette krysset, men det er ikke sikkert du har forkjørsrett i neste kryss likevel, så følg med! Hvis du ser skiltet for forkjørsvei (det gule "diamantskiltet") vet du at du er på forkjørsvei og ikke har vikeplikt, fram til du er på ny vei, eller det kommer skilt om at forkjørsvei er opphevet.

 

Når det gjelder ruter, så kan du kanskje spørre kjørelæreren din, hvis du tar noen timer? Ellers vil jeg oppfordre deg til å bli godt kjent i området rundt trafikkstasjonen, så du i hvertfall er sånn noenlunde trygg i starten, når kanskje nervene er aller mest i høygir. Det er oppkjøringsruter utover mot Melhus, mot Buvika, mot Dragvoll, og sikkert flere andre steder. Jeg fikk E6 Narvik ut fra trafikkstasjonen, så tok jeg av på første avkjøring, kjørte opp mot Nardo og videre til Dragvoll, så bortover en grusvei et stykke ved Jakobsli, og E6 innover fra Lade-sida av byen. Tok av og kom til Solsiden, kjørte opp mot Rosenborg, nesten opp til Nardo igjen, og fulgte E6 mot Oslo, tok av i nærheten av trafikkstasjonen, og parkerte utenfor trafikkstasjonen. I løpet av turen fikk jeg også en oppgave der jeg skulle rygge inn en vei og et stykke oppover denne veien. For å forberede deg burde du også sjekke læreplanen, den ligger ute på Statens vegvesen sine nettsider. Kan du de oppgavene som står der, klarer du deg fint (så lenge nervene ikke ødelegger for deg).

 

Håper dette var greit svar på noe av det du lurte på :) Lykke til! 

 

Tusen takk for svar! Var det vanskelig å kjøre rundt i byen?

Share this post


Link to post

 

Hva kommer sensor til å gjøre om du kjører i rush? (Trondheim)

 

 

De har begynt med en ordning nå, hvor sensor sitter med nettbrett under oppkjøringa. Kjøreruta trekkes automatisk, så den påvirkes ikke av trafikken (med mindre en vei er midlertidig stengt etc, selvsagt). Om du kjører i rush kan du nok bare forberede deg på at turen vil ta litt lenger tid enn om det hadde vært lite trafikk. Når det er sagt inneholder de fleste rutene en del forskjellige områder å kjøre på. Du kjører ofte noe i midtbyen eller på solsiden, litt på landevei, innom E6 og kanskje også litt på grusvei, det gjorde i allefall jeg. 

 

Hvis du er usikker på om du kjører på forkjørsvei eller ikke bør du følge med på veier som kommer fra høyre, og se om du kan se at de som kommer derfra har vikepliktskilt. I såfall har du ikke vikeplikt i akkurat dette krysset, men det er ikke sikkert du har forkjørsrett i neste kryss likevel, så følg med! Hvis du ser skiltet for forkjørsvei (det gule "diamantskiltet") vet du at du er på forkjørsvei og ikke har vikeplikt, fram til du er på ny vei, eller det kommer skilt om at forkjørsvei er opphevet.

 

Når det gjelder ruter, så kan du kanskje spørre kjørelæreren din, hvis du tar noen timer? Ellers vil jeg oppfordre deg til å bli godt kjent i området rundt trafikkstasjonen, så du i hvertfall er sånn noenlunde trygg i starten, når kanskje nervene er aller mest i høygir. Det er oppkjøringsruter utover mot Melhus, mot Buvika, mot Dragvoll, og sikkert flere andre steder. Jeg fikk E6 Narvik ut fra trafikkstasjonen, så tok jeg av på første avkjøring, kjørte opp mot Nardo og videre til Dragvoll, så bortover en grusvei et stykke ved Jakobsli, og E6 innover fra Lade-sida av byen. Tok av og kom til Solsiden, kjørte opp mot Rosenborg, nesten opp til Nardo igjen, og fulgte E6 mot Oslo, tok av i nærheten av trafikkstasjonen, og parkerte utenfor trafikkstasjonen. I løpet av turen fikk jeg også en oppgave der jeg skulle rygge inn en vei og et stykke oppover denne veien. For å forberede deg burde du også sjekke læreplanen, den ligger ute på Statens vegvesen sine nettsider. Kan du de oppgavene som står der, klarer du deg fint (så lenge nervene ikke ødelegger for deg).

 

Håper dette var greit svar på noe av det du lurte på :) Lykke til! 

 

Og hvor finner jeg denne lærerplanen?

Share this post


Link to post

Hei igjen! Beklager at jeg svarer seint, jeg leser ikke så ofte her inne. 

Tusen takk for svar! Var det vanskelig å kjøre rundt i byen?

 

 

 

 

Det var/er ikke spesielt vanskelig å kjøre rundt i byen, men, som med alt annet, så bør man øve på forhånd. Det er ikke en ulempe å være litt kjent, vite om påbudt kjøreretning, kollektivfelt etc :) Det er ikke krise om du får kjørt i et kollektivfelt, men det er jo forbudt, så ikke akkurat et pluss heller. Likevel - det viktigste er at du rydder opp etter deg på en trygg og trafikksikker måte om du skulle gå på en smell og kjøre feil. Blink, sjekk speil og blindsone, og kjør over i riktig felt. Ellers er det selvsagt viktig å følge med på myke trafikkanter og også andre biler :) Det er ofte mer krevende å kjøre der det er mye trafikk fordi det er mer å følge med på, men om du er oppmerksom og forsiktig, går det bra. 

 

 

Og hvor finner jeg denne lærerplanen?

 

 

Læreplanen er på statens vegvesen sine internettsider: http://www.vegvesen.no/_attachment/61092/binary/13691

Edited by Little Miss Trouble

Share this post


Link to post

Hei igjen! Beklager at jeg svarer seint, jeg leser ikke så ofte her inne. 

Tusen takk for svar! Var det vanskelig å kjøre rundt i byen?

 

 

 

 

Det var/er ikke spesielt vanskelig å kjøre rundt i byen, men, som med alt annet, så bør man øve på forhånd. Det er ikke en ulempe å være litt kjent, vite om påbudt kjøreretning, kollektivfelt etc :) Det er ikke krise om du får kjørt i et kollektivfelt, men det er jo forbudt, så ikke akkurat et pluss heller. Likevel - det viktigste er at du rydder opp etter deg på en trygg og trafikksikker måte om du skulle gå på en smell og kjøre feil. Blink, sjekk speil og blindsone, og kjør over i riktig felt. Ellers er det selvsagt viktig å følge med på myke trafikkanter og også andre biler :) Det er ofte mer krevende å kjøre der det er mye trafikk fordi det er mer å følge med på, men om du er oppmerksom og forsiktig, går det bra. 

 

 

Og hvor finner jeg denne lærerplanen?

 

 

Læreplanen er på statens vegvesen sine internettsider: http://www.vegvesen.no/_attachment/61092/binary/13691

ok takk! t spørsmål til. hehe. Hva bør jeg gjøre 1 adg før oppkjøring og på seøve oppkjøringsdagen?

Share this post


Link to post

 

ok takk! t spørsmål til. hehe. Hva bør jeg gjøre 1 adg før oppkjøring og på seøve oppkjøringsdagen?

 

 

 

Tenk at i trafikken skal du aldri bli overrasket av noe noen andre gjør, og ingen andre trafikanter skal bli overrasket over noe du gjør. Klarer du det er du en god sjåfør :)

Share this post


Link to post

 

 

ok takk! t spørsmål til. hehe. Hva bør jeg gjøre 1 adg før oppkjøring og på seøve oppkjøringsdagen?

 

 

 

Tenk at i trafikken skal du aldri bli overrasket av noe noen andre gjør, og ingen andre trafikanter skal bli overrasket over noe du gjør. Klarer du det er du en god sjåfør :)

 

ok takk!

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...