Gå til innhold

Nikon D5 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gratulerer til proffene, ser veldig bra ut!

Flott lanseringsfilm med Liodden i aksjon.

Og nesten alt fra D5 i DX versjon, i D500!!

Med vippbar skjerm også, med touch.

Virkelig mye rått her ja, skal se om jeg får tatt en titt i dag, Nikon har hovedkontor i bygget vårt her. Fikk se på Df på lanseringsdagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sett enkelte nevne "større spedning av fokuspunktene enn tidligere modeller". Jeg håper dette stemmer; for på tidligere FX kamera fra Nikon har fokuspunktene kun dekket DX området. Som naturligvis er en smule irriterende.

 

Men dette virker overraskende lovende på alle punkter så langt. Står på listen for 2 slike. Regner med de dukker opp en gang mellom mars og mai.

 

Edit:

Høyere ISO gir også renere bilder på typisk ISO12800. Det fungerer ok på D4/D4s i dag, men naturligvis vil det være en fordel med høyere dynamikk og mindre støy her. Så da kan man slippe unna å slepe på for mye f/2.8 optikk også. Så win-win.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Utrolig at Akam ennå ikke har nevnt de nye lanseringene, kun actionkameraet som ennå er langt unna salg...

Før var Akam en de mest interessante nettsidene jeg fulgte, nå er det dessverre lenge mellom nyhetene..

Synd, for testene har blitt grundige og bra!

Akam-skuta har sunket for lengst. Alle Akam-journalistene har forlatt og den tidligere amobil-gjengen har nå overtatt både det sunkne akam-vraket og tek.no/foto. De er vel pålagt ovenfra å holde sistnevnte i live, og gjør antagelig en motvillig jobb der. R.I.P. Akam.

 

Noen bør kjenne sin besøkelsestid og starte en Akam-erstatter (f32 er for sjeldent oppdatert, blant annet på grunn av at de ikke har reklame og ikke tar seg betalt på noe vis)

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Prise: 68990

Med tanke på dollarkurs er ikke dette så ille. Med avskrivning og verdi på huset når det selges om 4 år så er dette tilnærmet gratis kamerahus :)

 

Edit:

Så er det jo nettopris man betaler, så reel pris er 55.192,-.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg har sett enkelte nevne "større spedning av fokuspunktene enn tidligere modeller". Jeg håper dette stemmer; for på tidligere FX kamera fra Nikon har fokuspunktene kun dekket DX området. Som naturligvis er en smule irriterende.

 

Dette bildet ble postet på dpreview-forumet. D5 sine fokuspunkter lagt oppå de fokuspunktene som har vært med siden D3. Fortsatt bare innenfor DX-rammen, men fyller mer av den, spesielt i hjørnene.

 

post-78758-0-31719600-1452086675_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg som valgte å holde på den gode gamle traveren D3, virker dette til å bli en skikkelig oppgradering, så blir det bare å spare til den store gullmedaljen!!! Veldig spent på hvem som har laget sensoren og hvordan DR er sammenlignet med D4.
D500 var allikavel den største bomba igår.
 

Lenke til kommentar

 

Jeg har sett enkelte nevne "større spedning av fokuspunktene enn tidligere modeller". Jeg håper dette stemmer; for på tidligere FX kamera fra Nikon har fokuspunktene kun dekket DX området. Som naturligvis er en smule irriterende.

 

Dette bildet ble postet på dpreview-forumet. D5 sine fokuspunkter lagt oppå de fokuspunktene som har vært med siden D3. Fortsatt bare innenfor DX-rammen, men fyller mer av den, spesielt i hjørnene.

 

attachicon.gif5920a0f6a1db48f7aa379287dfc6c0f8.jpg

 

Det jeg fryktet; bedre men ikke godt nok ;)

Lenke til kommentar

En speilrefleks fra Canon spesifikt laget for video er vel ikke helt rettferdig sammenligning. Uansett, tror flertallet som kjøper D5 ikke har video som hovedfokus - det er heller en god ting at man kan bruke det til video de gangene det er behov for det (samme jeg har gjort med D4-husene så langt).

 

Edit:

Jeg synes forøvrig at Nikon burde ha fått til video langt bedre enn de har gjort. Fintuning av video koster tydeligvis for mye penger.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

De som filmer 4K video ble ikke imponert over D5, men D5 er sikkert bra til vanlig fotografering......

De som ikke filmer i 4k ennå.....er heller ikke imponert over D5.....ikke D500 heller....

 

For du aner åpenbart hva du prater om ;) Mye bra på denne generasjonen, 4k video er vel et av områdene jeg hadde håpet på noe mer (men jeg bruker ikke veldig ofte video, så ikke noe stort problem for meg). Enda større spredning av fokuspunkter på D5 var også noe jeg hadde håpet ville bli mer brutalt vs forrige generasjon; spredningen er større enn på D4/D4s; men vil gjerne ha mer.

 

Fokussystem ser veldig bra ut; ser virkelig frem til å prøve det ut mot slutten av mars. Automatisk fokus-punkt-justering er også et punkt jeg virkelig er spent på.

 

Dynamikken og høy ISO egenskapene er jeg overbevist om vil bli veldig bra; som alltid med Nikon; med masse detaljer og lite støy i skyggeområdene. Det er dynamikk og rene skygger med masse detaljer som er største skille mellom Canon og Nikon om dagen.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...