Gå til innhold

Nikon D5 tråden


Anbefalte innlegg

Panasonic GH4 er oppe i 200 ( gjelder iallefall 1080p ), men mener å ha lest om at det finnes hack som gjør at den klarer betydelig mere ....

Finnes hack til de fleste kamera (også Nikon) som gjør at man kan få ekstremt mye høyere bitrate og større fargedybde; mistenker det henger sammen med batterileveltid, redusere muligheten å fylle minnekort samt varmeutvikling at produsentene selv ikke tar helt av her.

 

Virker som prosessorene i de fleste DSLR fint håndterer det. Har prøvd å fiske ut årsaken til disse valgene fra produsent, men ikke fått noe fornuftig svar.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Første jeg legger merke til etter litt leking; dynamikken på høy ISO er langt langt bedre enn tidligere. Støyen er også veldig under kontroll; bildekvaliteten på ISO12800 er uten noe kontrollert måling veldig nært D4 på ISO3200.

Lenke til kommentar

Oppdatert firmware som utvider video-opptakstiden er ikke tilgjengelig ennå; så man er begrenset til 3 min klipp på UHD. Dette vet jeg kommer med ny firmwareoppdatering, men bare litt overrasket over at det ikke er på plass ved salgsstart. Ellers har man objekttracking og ansiktsgjenkjenning under videofilming (og liveview). Så video er kraftig forbedret, kommer neppe til å filme noe utvidet med UHD (det går fort veldig mye plass på minnekortene da). Eneste jeg savner er mulighet til å zoome inn på fokuspunktet under filming (for å justere fokus manuelt), ellers virker video svært mye mer gjennomført enn tidligere.

 

Jeg blir også litt forvirret over flytting av modus-knapp og ISO-knappen, men det er en vanesak. Med ny plassering av ISO-knapp er det litt vrient å bruke fremre hjul til å switche mellom auto-iso og manuell ISO, det går - men litt vrient... ikke ofte jeg gjør dette så ikke noe problem for meg.

Lenke til kommentar

Autofokus har også fått et skikkelig løft, med langt flere punkter, valg og moduser. Det er litt natt/dag vs Nikon D4. Ekstremt rask, og alltid treff så langt. Får testet dette bedre i den virkelige verden neste uke, men ser ekstremt lovende ut så langt.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Lett prosesserte utgaver; Lightroom fra NEF;

 

ISO51200, 1/500, f/5.6

post-182759-0-46461200-1458837218_thumb.jpg

 

og ISO102400, 1/1000, f/5.6

post-182759-0-39498800-1458837302_thumb.jpg

 

Edit:

EXIF viewer plugin til google chrome klarer ikke vise høyere enn 65535; men siste filen er tatt med ISO102400.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Imponerende! Ser ut som D5 er bedre på luminans-støy på 100K enn 4D er på 50k. Riktignok først og fremst i skyggene, så jeg regner med det er de ISO-verdiene og oppover det er størst forskjell. Det tyder på at de har drastisk forbedret lesestøyen på så høye ISOer.

Lenke til kommentar

Det ser ut som de har ofret litt på dynamikken på lave ISO verdier for å få økt dynamikk og mindre støy på de høye ISO verdiene. Det vakre er at ISO102400 faktisk kan brukes på trykk. Her har jeg fremprovosert høylys og skygger, normalen pleier ikke være så dramatisk. ISO12800 og ISO25600 kan fint brukes på dobbeltsidig trykk i magasin. Bonusen her er at jeg kan droppe f/2.8 optikken i de fleste tilfellene og klare meg med 200-400mm f/4 VR II.

Lenke til kommentar

Spennende saker.

Lurer veldig på AF'en, er den faktisk mye bedre ,eller bare bedre enn D4?

Den er MYE bedre.

 

Eneste gang jeg har fått den til å rote er nå jeg peker på helt ensfarget flate uten noen kontraster i veldig dårlig lys. Som er helt naturlig.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det blir vanskelig å sammenligne når du "jukser" med et tettere utsnitt på D5 enn på D4. Ellers, har du prosessert bildene likt?

 Det var nok litt tilfeldig; bildene er like (det er absolutt minimalt med prosessering - kun kjørt gjennom lightroom siden JPEG prosesseringen er ganske forskjellig). Hvitbalansen er lik; innstillingene er like; omgivelsene og lyset er likt. Optikken brukt er også identisk (24-70mm f/2.8).

 

Høyere ISO innstillinger har jeg tråkket på med litt støyreduksjon. Men prosesseringen mellom D4 og D5 bildene er helt 100% identisk (uten at jeg vet hvilken voodoo lightroom gjør i bakgrunnen; så skal det være helt identisk).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Tok et par nye bilder med manuell hvitbalanse (2900K); fra RAW; ingen cropping; 1/125, f/5.6, ISO12800. Absolutt alt identisk i Lightroom.

 

 

D5:

post-182759-0-70060100-1458844619_thumb.jpg

 

D4:

post-182759-0-15409000-1458844434_thumb.jpg

 

Edit:

Jeg hadde lagt opp feil D5 fil (med noen små endringer i justeringer som ikke skulle være der); korrigert nå.

 

Edit2:

Som man kan se, D4 gjør en bra jobb på ISO12800; det er på ISO verdiene over differansen virkelig begynner å bli synlig. Skal ta en sammenligning på ISO25600 også etterhvert.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...