Gå til innhold

Nikon D5 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og så lenge vi er i gang; de samme bildene (ISO12800) -3EV.

 

D5:

post-182759-0-97653900-1458847172_thumb.jpg

 

D4:

post-182759-0-05549600-1458847191_thumb.jpg

 

Edit:

Som vi ser, høylysene er fortsatt fine; av nettopp denne grunn er det lurt å overeksponere en hel del på veldig høy ISO. Skal gjøre en ny test på ISO12800 og overeksponere 2 trinn; rimelig sikker på at det hele blir veldig rent og pent når man trekker det ned i post etterpå.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

hvor mye dårligere er den på lav ISO sammenlignet med D4?

Har ikke gjort noe dybdetesting av dette selv ennå, men andre har påpekt 2/3 trinn dårligere dynamikk på ISO100 vs D4. Det kan stemme bra. Vi er fortsatt langt over de fleste kamera. Det er ikke ofte jeg opererer i ekstremt bra lys; så dette virker for meg som et fornuftig valg.

 

Edit:

D5 har fortsatt best dynamikk på basis ISOen, den er bare litt lavere der enn den kunne ha vært for å kunne støtte høyere dynamikk oppover ISO-skalaen. Designvalg gjort når sensor ble laget; et smart ett for min del. Ønsker man helt vill dynamikk på grunn-ISO så er Nikon D810 et bedre valg.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begge disse kameraene gjør en ganske god jobb sammenlignet med mitt 5D mk2 i alle fall ser jeg ;-) Men det skulle nå vel bare mangle.

Det har du helt rett i; rimelig sikker på at D5 er den nye kongen relatert høy ISO både når det gjelder støy og dynamikk; også vs 1DX mk2. Nå er testene jeg gjør med å trekke opp og ned eksponeringen i lightroom ikke noe jeg gjør på bildene normalt sett; men det er en god måte å gjøre det synlig hvor effektiv sensoren er på høy ISO. Trenden er som alltid; ta bilder i RAW; overeksponer på høy ISO. Hvor mye man overeksponerer avhenger av dynamikken til sensoren. Jeg er sikker på at D5 kan overeksponeres 5 trinn på ISO12800 uten problem, D4 har tydeligvis grense på ca 3 trinn  :)

 

Edit:

Før D3 var jo Nikon håpløs med høylysene; overeksponerte man litt var det ingen vei tilbake - og løpet var kjørt for bildet man potensielt hadde vært uheldig med. De har alltid vært relativt bra på skyggepartiene; nå bedre enn noensinne.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

En liten test med ISO12800; 1/60; f/4. 2 trinn overeksponert, dratt ned i lightroom tilsvarende. Bilde for å vise støy i dette tilfelle (ser at jeg ikke var like stødig på hånda denne gang). 

 

post-182759-0-98781300-1458849477_thumb.jpg

 

Ser at høylysene lider litt her; så tror ikke jeg ville pushet mer enn 1 trinn overeksponering i denne settingen; så da var min antagelse med 5 trinn litt overoptimistisk på ISO12800 :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

D5 er desverre utenfor rekekvidde for en far som tilbringer myyye tid i sportshaller med basket og håndball, men betryggende å høre at af'en er veldig god. Har en D500 i bestilling, og regner med(håper) minimum samme iso egenskaper som D700'en jeg solge.

Lenke til kommentar

D5 er desverre utenfor rekekvidde for en far som tilbringer myyye tid i sportshaller med basket og håndball, men betryggende å høre at af'en er veldig god. Har en D500 i bestilling, og regner med(håper) minimum samme iso egenskaper som D700'en jeg solge.

Det er jeg ikke helt sikker på; jeg ville heller vurdert en brukt D4. Den er billigere enn D500 ;) Med mindre video er veldig viktig for deg, da er D500 overlegen. Eventult en brukt D4s, den er litt bedre på høy ISO og ikke minst mye bedre på video, men det blir litt dyrere igjen. Mest for pengene får man med en brukt D4 med tanke på ytelse/kr.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

D5 er desverre utenfor rekekvidde for en far som tilbringer myyye tid i sportshaller med basket og håndball, men betryggende å høre at af'en er veldig god. Har en D500 i bestilling, og regner med(håper) minimum samme iso egenskaper som D700'en jeg solge.

Det er jeg ikke helt sikker på; jeg ville heller vurdert en brukt D4. Den er billigere enn D500 ;) Med mindre video er veldig viktig for deg, da er D500 overlegen. Eventult en brukt D4s, den er litt bedre på høy ISO og ikke minst mye bedre på video, men det blir litt dyrere igjen. Mest for pengene får man med en brukt D4 med tanke på ytelse/kr.

 

Video er en bonus i tilfelle. Har vurdert sterkt en D4(s). Normal skyting i sportshaller har vært iso 3200-6400 og 1/500s. Vi får se hvordan prisene legger seg i løpet av neste uke når NPS'ene har fått sine. Får du tatt noen action bilder med D5'en, del gjerne med oss :)

Lenke til kommentar

 

 

D5 er desverre utenfor rekekvidde for en far som tilbringer myyye tid i sportshaller med basket og håndball, men betryggende å høre at af'en er veldig god. Har en D500 i bestilling, og regner med(håper) minimum samme iso egenskaper som D700'en jeg solge.

Det er jeg ikke helt sikker på; jeg ville heller vurdert en brukt D4. Den er billigere enn D500 ;) Med mindre video er veldig viktig for deg, da er D500 overlegen. Eventult en brukt D4s, den er litt bedre på høy ISO og ikke minst mye bedre på video, men det blir litt dyrere igjen. Mest for pengene får man med en brukt D4 med tanke på ytelse/kr.

 

Video er en bonus i tilfelle. Har vurdert sterkt en D4(s). Normal skyting i sportshaller har vært iso 3200-6400 og 1/500s. Vi får se hvordan prisene legger seg i løpet av neste uke når NPS'ene har fått sine. Får du tatt noen action bilder med D5'en, del gjerne med oss :)

 

Det ligger D4 hus ute til 20.000; også sett flere til 21.000 og 22.000. Naturligvis, er det "ubrukt" med 15.000 eksponeringer så finner man dem opp mot 25.000. Jeg tror personlig ikke prisen vil falle så mye lengre; korrigeringen i pris har vært.

 

Skal prøve å få ut noen bilder; usikker på hvor mye action det blir neste uke - også avhengig av hvem man tar bilder for. Ikke alt som kan deles dessverre.

 

Edit:

D4 har også helt kurrant video i 1080p opp til 30 bilder/sek. Har tatt en del video med D4, ser veldig bra ut. Men man må gjøre ting manuelt relatert fokus; D4 har ingen fornuftig bistand relatert autofokus under filming (autofokus før videoopptak starter går fint selvsagt). Minner meg om min første betalte video-jobb; gjennomførte med D3s i 720p. Stort internasjonalt firma; jeg hadde INGEN idé om hva jeg holdt på med. Det var tider; alle parter ble fornøyd, men sannsynligvis mer flaks enn kunnskap fra min side. Video er _ikke_ det samme som foto.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

 

D5 er desverre utenfor rekekvidde for en far som tilbringer myyye tid i sportshaller med basket og håndball, men betryggende å høre at af'en er veldig god. Har en D500 i bestilling, og regner med(håper) minimum samme iso egenskaper som D700'en jeg solge.

Det er jeg ikke helt sikker på; jeg ville heller vurdert en brukt D4. Den er billigere enn D500 ;) Med mindre video er veldig viktig for deg, da er D500 overlegen. Eventult en brukt D4s, den er litt bedre på høy ISO og ikke minst mye bedre på video, men det blir litt dyrere igjen. Mest for pengene får man med en brukt D4 med tanke på ytelse/kr.

 

Video er en bonus i tilfelle. Har vurdert sterkt en D4(s). Normal skyting i sportshaller har vært iso 3200-6400 og 1/500s. Vi får se hvordan prisene legger seg i løpet av neste uke når NPS'ene har fått sine. Får du tatt noen action bilder med D5'en, del gjerne med oss :)

 

Dette er D4 veldig bra til. Mer eller mindre det kamerahuset er laget for. Så med det bruksmønsteret ville jeg ikke engang vurdert D500.

Lenke til kommentar

post-182759-0-41831400-1458855739_thumb.jpg

 

Closeups 100% crop (ISO25600; overeksponert 1 trinn og deretter eksponering oppjustert ytterligere 3 trinn i lightroom); D4 begynner å få banding. Men den holder bra nivå til å være på ISO25600. Hvorfor den rød tuppen har så forskjellige farger aner jeg ikke (kan være relatert litt forskjellig fargetemp på eksponeringen i utgangspunktet; D4 blir varmere i fargen med høy ISO; så begge har 2900K men sensorene er forskjellige).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg har en mistanke om at diff i fargetemp er at D4 sensoren mister ytelse på blåtonene og grønn+rød blir sterkere. Gjør en ny test straks uten å overeksponere. Prøver også å matche fargetemp.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Et sted D4 sitt fokussystem sliter er i kraftig rødt motlys; tror jeg får muligheten til å teste ut dette under Idol neste uke. Der er jeg virkelig spent. Canon 1DX sliter også veldig i akkurat det lyset. Dårlig med røde lyskastere her hjemme dessverre  :ninja:

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...