Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva skjer med studielånet hvis man stryker på eksamen første halvår av studie?


Anbefalte innlegg

Hva skjer med studielånet hvis man stryker på eksamen til jul? Går 1 året på BI, og er redd det kan ha gått dårlig på min andre eksamen av fem. Må jeg betale tilbake noe selv om jeg (i tilfelle det har gått dårlig) må ta konteeksamen? Eller gjelder dette kun hvis jeg stryker til våren?

 

- Bekymret Student.

Endret av IEH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Slik jeg har forstått det (men ikke ta det 100% sikkert): Har du tre/fire år på deg til å ta igjen poengene. Altså trenger du ikke en gang ta det samme faget igjen, men du må i sum ha tatt så mange studiepoeng som du har sagt at du skal ta, i løpet av noen år. Om du ligger bakpå med 60studiepoeng begynner det å få konsekvenser i at du ikke får mer studielån, før du har tatt studiepoengene du mangler.

Lenke til kommentar

40% av lånet blir gjort om til stipend hvis du fyller noen kriterier. (Borteboer, ikke for høy inntekt og alle fag bestått). Hvis du stryker på et fag vil dette altså kunne gjøre at du % som blir gjort om til stipend minsker.

Ingenting tilbakebetales før du er ferdig med studiene, derfor er jeg som sol12 sier veldig sikker på at det går bra om du tar konteeksamen og består. Poenget er man ikke skal få stipend og utnytte uten å gå på skolen, og så lenge man tar opp igjen eksamener og består skal ikke dette være noe problem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...