Gå til innhold

Vunnet frem i forbrukertvistutvalget, Får ikke hele summen.


Anbefalte innlegg

Hei, har vunnet frem i forbrukertvistutvalget, der jeg har fått hevet kjøpet på en bil.

 

Med forsinkelsesrenter og erstatning på mine utlegg, så har jeg krav på litt over 50 000,-

 

Selger tilbyr kun 40 000,- mot at jeg leverer bilen (150 mil tur/retur) med lovnad om å betale tilbake resten en gang over nyttår.

 

 

Hva er det beste å gjøre her? Er det noe stor hjelp i skriftlig lovnad eller vil jeg kun oppnå å krympe saken min fra å omhandle 50 000,- til 10 000,- og samtidig risikere å tape resterende sum?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde bilen vært i den stand den skulle hadde den vært verdt rundt 45000,- siden den knapt er kjørt. Men på grunn av skjult rust så er bilen verd ca 6000 som delebil. Selger vil likevel prøve å reparere bilen for så å få selge den videre, selv om jeg har fått takst på å få bilen i forskriftsmessig stand til en pris av 140000,- ......

Lenke til kommentar

Hei, har vunnet frem i forbrukertvistutvalget, der jeg har fått hevet kjøpet på en bil.

 

Med forsinkelsesrenter og erstatning på mine utlegg, så har jeg krav på litt over 50 000,-

 

Selger tilbyr kun 40 000,- mot at jeg leverer bilen (150 mil tur/retur) med lovnad om å betale tilbake resten en gang over nyttår.

 

 

Hva er det beste å gjøre her? Er det noe stor hjelp i skriftlig lovnad eller vil jeg kun oppnå å krympe saken min fra å omhandle 50 000,- til 10 000,- og samtidig risikere å tape resterende sum?

Minner nesten om et dårlig skjult forsøk på å prute ned beløpet du er blitt tildømt.

Lenke til kommentar
Forbrukertvistutvalget (FTU) er et domstollignende forvaltningsorgan som avgjør tvister i forbrukersaker som gjelder kjøp av varer, håndverkertjenester og angrerett. Med forbrukersak menes avtaler mellom en forbruker og en næringsdrivende. FTU behandler også tvister i forbindelse med kjøp av varer mellom privatpersoner.

 

 

Privat eller forhandlerkjøp?  Hvis firmakjøp, er det fare for konkurs?

Lenke til kommentar

Dette er da veldig enkelt, du har vel et rettskraftig krav mot motparten.

Det påløper normalt forsinkelsesrente fra den dagen du overtok bilen, og det er hans ansvar å hente den hos deg.

Det er også normalt hans ansvar å betale summen før du utleverer bilen, da hele summen inkludert påløpte forsinkelsesrenter.

 

Dersom han ikke betaler innen frist angitt av FTU kan du vel kjøre på med tvangsinnkreving via namsmannen, dom har du jo allerede..

 

Men du må muligens sende et brev der du konkret sier dette..

Lenke til kommentar

Forbrukertvistutvalget sitt vedtak har samme virkning som en rettskraftig dom, jf. forbrukertvistloven § 11 tredje ledd. Det innebærer at du har et alminnelig tvangsgrunnlag, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 4-1 annet ledd bokstav (b), og kan begjære tvangsfullbyrdelse gjennom namsmyndighetene, jf. § 2-1 annet ledd.

Endret av Azona
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...