Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Fysikk 1, vg2


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer bare på om noen her som har hatt fysikk 1 kan svare på disse spørsmålene:

 

1) Er fysikk virkelig så vanskelig som alle skal ha det til?

2) Hva kreves for å få 6 i fysikk 1?

3) Krever fysikk 1 mye samarbeid? Er det gruppeoppgaver og framføringer i grupper, eller er hver eneste vurdering en skriftlig prøve?

 

Setter pris på svar!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1) Noen synest det er vanskeligere enn andre. Hvis du har noenlunde kontroll på T-matten er det nok ikke noe problem. Det går mye på å bruke formler og lite pugging.


2) Du må kunne matematikk på T-nivå. Omgjøring av formler, løsning av enkle likninger, litt trigonometri og litt funksjoner. Les stoffet før timen det blir gjennomgått, og følg med i timen. Vil også anbefale å gjøre mange oppgaver i boka.


3) Lite gruppearbeid i faget. Noen øvinger/forsøk gjennomføres i grupper (vi hadde 12 små forsøk til sammen), men alt av etterarbeid/rapportskriving er individuelt. Vi hadde bare vurdering i form av skriftlige prøver.

Endret av olealX
Lenke til kommentar

Tusen takl for svar alle sammen! Det var betryggende å lese at det kanskje ikke er så vanskelig som jeg trodde. Fikk 6 i naturfag og lå å vippet mellom 5og 6 hele året i T, men endte opp med 5. Har i tillegg r1, biologi og kjemi, så håper ikke fysikken tar knekken på meg.

 

Har et spørsmål til: Hvordan forbereder man skal seg til en prøve i fysikk? Holder det å kunne det som blir gjennomgått i timen, må man lese mye på egenhånd? Hjelper det å skrive øveark osv?

Endret av Meridies
Lenke til kommentar

Hvordan er det å ta som privatist alene? Lurer på å ta det neste semester. Har S1, S1, Bio 1, Bio 2 og Kjemi 1 fra før av. Bio 1 og 2 tok jeg som privatist med ca en mnd lesing på hvert fag og endte med 6 og 5. Fysikk er vel mer forståelse enn pugg?

 

Ja - det er ikke mulig å pugge fysikk.

Lenke til kommentar

Enkelte ting MÅ pugges i fysikken - ofte har man definert på forhånd hva som er f.eks. positivt og negativt, og slikt slipper man ikke unna å kunne på rams. Ellers kommer man seg nok et stykke uten den helt store forståelsen dersom man er flink til å pugge eksempler og fremgangsmåter (som strengt tatt er noe annet enn det jeg legger i forståelsesbegrepet). Skal du ha de to øverste karakterene holder ikke dette (heldigvis) :)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg lurer bare på om noen her som har hatt fysikk 1 kan svare på disse spørsmålene:

 

1) Er fysikk virkelig så vanskelig som alle skal ha det til?

2) Hva kreves for å få 6 i fysikk 1?

3) Krever fysikk 1 mye samarbeid? Er det gruppeoppgaver og framføringer i grupper, eller er hver eneste vurdering en skriftlig prøve?

 

Setter pris på svar!

 

1) Fysikk var det letteste faget i 2.klasse. Har man god matematisk forståelse er det ganske lett :)

2) Det kreves at man virkelig vet hva man driver med. Læreren min likte å gi oppgaver som skulle vise hvilken karakter man ligger på, så derfor ble det såkalte sekseroppgaver. Der tok han med skråplan og andre oppgaver som vi ikke hadde sett på forhånd, verken i oppgavebøkene eller på tavla. De var fullt mulige å løse, men man måtte tenke litt utenfor boksen :p Det viktigste er å virkelig forstå hva man skal gjøre i de ulike oppgavene og virkelig forstå hvorfor man gjør det. Det viktigste ordet du har med deg i fysikk er "hvorfor"! Klarer du det, vil jeg si at sekseren er i boks ;)

3) Vi hadde skriftlige prøver, forsøkrapporter og muntlige høringer (som man har på muntlige eksamener). :)

Lenke til kommentar

Takk for et utfyllende og motiverende svar! Nå ser jeg nesten frem til å ha fysikk. Personlig så foretrekker jeg individuelt arbeid, så ble bare litt bekymret for at fysikk var et fag som faktisk krever samarbeid. Har ikke noe i mot å jobbe i grupper, men jobber mye bedre alene.

 

Kan jeg bare spørre om en ting til?

 

- Hvordan er fysikk i forhold til kjemi? Hvor forskjelligge er egentlig fagene?

Endret av Hårek
Fjernet unødig sitat av innlegget over
Lenke til kommentar

 

 

Hei! Jeg lurer bare på om noen her som har hatt fysikk 1 kan svare på disse spørsmålene:

 

1) Er fysikk virkelig så vanskelig som alle skal ha det til?

2) Hva kreves for å få 6 i fysikk 1?

3) Krever fysikk 1 mye samarbeid? Er det gruppeoppgaver og framføringer i grupper, eller er hver eneste vurdering en skriftlig prøve?

 

Setter pris på svar!

 

1) Fysikk var det letteste faget i 2.klasse. Har man god matematisk forståelse er det ganske lett :)

2) Det kreves at man virkelig vet hva man driver med. Læreren min likte å gi oppgaver som skulle vise hvilken karakter man ligger på, så derfor ble det såkalte sekseroppgaver. Der tok han med skråplan og andre oppgaver som vi ikke hadde sett på forhånd, verken i oppgavebøkene eller på tavla. De var fullt mulige å løse, men man måtte tenke litt utenfor boksen :p Det viktigste er å virkelig forstå hva man skal gjøre i de ulike oppgavene og virkelig forstå hvorfor man gjør det. Det viktigste ordet du har med deg i fysikk er "hvorfor"! Klarer du det, vil jeg si at sekseren er i boks ;)

3) Vi hadde skriftlige prøver, forsøkrapporter og muntlige høringer (som man har på muntlige eksamener). :)

 

Takk for et utfyllende og motiverende svar! Nå ser jeg nesten frem til å ha fysikk. Personlig så foretrekker jeg individuelt arbeid, så ble bare litt bekymret for at fysikk var et fag som faktisk krever samarbeid. Har ikke noe i mot å jobbe i grupper, men jobber mye bedre alene.

 

Kan jeg bare spørre om en ting til?

 

- Hvordan er fysikk i forhold til kjemi? Hvor forskjelligge er egentlig fagene?

 

Så godt å høre! :)

 

Fysikk gikk for min del ganske lett, men kjemi var ikke så spesielt krevende heller hvis man setter seg ned for å forstå det. Forskjellen er egentlig at fysikk handler mer om det store i verden; universets krefter og byggesteiner, og hvordan disse påvirker hverandre. Kjemi er mer læren om stoffers egenskaper, sammensetninger og reaksjoner med hverandre. Begge fag bruker en del matematikk, men man må også sette seg inn i noe teori da. Det kan hende at noe kjemi slipper inn i fysikken, og noe fysikk i kjemien, så man kan ikke helt sette klare grenser. Men begge fagene sammen gir en bedre helhetsforståelse av ting rundt oss ;)

 

For min del var begge fagene interessante fordi jeg elsker naturvitenskap. Er du litt motivert og gidder å sette deg ned for å forstå det du driver med, vil jeg påstå at du kommer veldig langt :D

Lenke til kommentar

Takk igjen for at du tar deg tid til å svare. :)

 

Bare hyggelig, det. Du får spørre i vei hvis det er noe mer du lurer på! :)

 

Har faktisk et spørsmål til :p :

 

Hvor mange timer brukte du på å forberede deg til en prøve i fysikk/kjemi? Og hvordan forberedte du deg? Lagde du øveark, gjorde du kun oppgaver fra boka, eller leste du bare gjennom kapittlene? Hvor godt funket det? :)

Endret av Meridies
Lenke til kommentar

Hadde selv begge fagene forrige skoleår.

Følte at kjemi krevde mindre, men fysikken kanskje var mer interessant. Noe som er veldig individuelt.

 

I begge fagene hadde jeg ganske lik fremgangsmåte på øvinga før prøve:
- Lese kapitlene grundig, og skrive notater(spesielt viktig i "lesekapittel").

- Regne oppgaver

- Pugge notatene og prøve å koble teori med regneoppgavene.

 

Med "lesekapittel" mener jeg kapittel der det kun er lesing, og ikke noe regning.

 

Endte forøvrig opp med 5 i begge. Som jeg også hadde i Naturfag, 1T og R1.

Lenke til kommentar

Hadde selv begge fagene forrige skoleår.

Følte at kjemi krevde mindre, men fysikken kanskje var mer interessant. Noe som er veldig individuelt.

 

I begge fagene hadde jeg ganske lik fremgangsmåte på øvinga før prøve:

- Lese kapitlene grundig, og skrive notater(spesielt viktig i "lesekapittel").

- Regne oppgaver

- Pugge notatene og prøve å koble teori med regneoppgavene.

 

Med "lesekapittel" mener jeg kapittel der det kun er lesing, og ikke noe regning.

 

Endte forøvrig opp med 5 i begge. Som jeg også hadde i Naturfag, 1T og R1.

Så utrolig bra prestert! Og takk for at du tok deg tid til å svare! :)

Lenke til kommentar

 

Takk igjen for at du tar deg tid til å svare. :)

 

Bare hyggelig, det. Du får spørre i vei hvis det er noe mer du lurer på! :)

 

Har faktisk et spørsmål til :p :

 

Hvor mange timer brukte du på å forberede deg til en prøve i fysikk/kjemi? Og hvordan forberedte du deg? Lagde du øveark, gjorde du kun oppgaver fra boka, eller leste du bare gjennom kapittlene? Hvor godt funket det? :)

 

Hehe, kall meg gjerne for en lat fyr, men å skrive notater syns jeg er så utrolig kjedelig og tidskrevende x) Dette betyr ikke at jeg ikke anbefaler deg å gjøre det! Jeg leste først gjennom kapitlene, prøvde å skjønne hva som var teorien og hvordan utregningene ble utført, og hvorfor selvsagt! Deretter gjorde jeg oppgaver i boka. Men jeg mener at man har kommet i mål når man forstår teorien og kan gjengi den på en måte som viser at du kan den, og samtidig bruke den til å klare de ulike oppgavene :)

 

Kjemi var nok mer tidskrevende til tider, både fordi man noen ganger har noen lesekapitler og fordi jeg syns at det er mindre interessant enn fysikk :p Så vanskelig å svare på hvor lang tid jeg bruker før prøver, for det er helt avhengig av hvordan jeg takler lærestoffet. Men jeg hadde en del fritid for å si det sånn.

 

Fikk toppkarakter i begge. :)

Lenke til kommentar

 

 

Takk igjen for at du tar deg tid til å svare. :)

 

Bare hyggelig, det. Du får spørre i vei hvis det er noe mer du lurer på! :)

 

Har faktisk et spørsmål til :p :

 

Hvor mange timer brukte du på å forberede deg til en prøve i fysikk/kjemi? Og hvordan forberedte du deg? Lagde du øveark, gjorde du kun oppgaver fra boka, eller leste du bare gjennom kapittlene? Hvor godt funket det? :)

 

Hehe, kall meg gjerne for en lat fyr, men å skrive notater syns jeg er så utrolig kjedelig og tidskrevende x) Dette betyr ikke at jeg ikke anbefaler deg å gjøre det! Jeg leste først gjennom kapitlene, prøvde å skjønne hva som var teorien og hvordan utregningene ble utført, og hvorfor selvsagt! Deretter gjorde jeg oppgaver i boka. Men jeg mener at man har kommet i mål når man forstår teorien og kan gjengi den på en måte som viser at du kan den, og samtidig bruke den til å klare de ulike oppgavene :)

 

Kjemi var nok mer tidskrevende til tider, både fordi man noen ganger har noen lesekapitler og fordi jeg syns at det er mindre interessant enn fysikk :p Så vanskelig å svare på hvor lang tid jeg bruker før prøver, for det er helt avhengig av hvordan jeg takler lærestoffet. Men jeg hadde en del fritid for å si det sånn.

 

Fikk toppkarakter i begge. :)

 

Takk igjen. :) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...