Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - mai 2015


Anbefalte innlegg

Frihet er et bra forslag! Godt tenkt:)

 

Det nytter kanskje lite å spekulere i oppgavetyper. Men det kan jo hende at det blir diktanalyse og/eller tolkning av modernistisk etterkrigslitteratur (dikt) og kanskje å skrive en form for artikkel om tema ytringsfrihet eller frihet...

Endret av liljekonvalen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frihet er et bra forslag! Godt tenkt:)

 

Det nytter kanskje lite å spekulere i oppgavetyper. Men det kan jo hende at det blir diktanalyse og/eller tolkning av modernistisk etterkrigslitteratur (dikt) og kanskje å skrive en form for artikkel om tema ytringsfrihet eller frihet...

Tja, det pleier å være litt av hvert å velge mellom. Greit å lese litt om sjangertrekkene. Ellers har jeg aldri lest nevneverdig til norskeksamen/tentamen. Som regel er oppgavene enten veldig spesifikke og baserer seg på vedleggene, eller så er temaet så generelt og bredt at du egentlig bare kan begynne å skrive rett som det der. For det meste skriveferdigheter og formidlingsevne som er viktig for å oppnå en god karakter i norsk uten at pensum har så altfor mye å si.

Endret av Vannlinjen
Lenke til kommentar

Noen flere forsalg til temaer bortsett fra frihet og ytringsfrihet? Kommer selv ikke på noe..

125 år sidan romanen Sult - av Knut Hamsun - blei gitt ut. 10. trinn fekk det temaet i år, så tviler på at me og får det sama. Tenkjer på nokre oppgåver om kor bra me har det i Noreg, saman med relevante tekstar. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har en "innsider" og han sa at det er norrøn litteratur på del a

Enig med Olestokk. Hvor god er denne "insider" kilden og er du helt sikker?

 

Veldig god. Hva taper vi på det? "han" sa at oppgaven var noe med med skrive en informativ tekst om norrønlitteratur. også var det et vedlegg vi skulle ta utgangspunkt i

 

Det var ikke soga om gunnlaug iallefall

 

Del B språkdebatten var intressant. spes. Arnulf øverland

 

Edit: Husk folkens, jeg er ikke 100% men i fjor klarte denne innsidern å fikse 95 kullet eksamen, så man vet aldri.

 

Var Arnulf Øverland og språkdebatten to ulike oppgaver, eller var de flettet sammen i en oppgave?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har en "innsider" og han sa at det er norrøn litteratur på del a

Enig med Olestokk. Hvor god er denne "insider" kilden og er du helt sikker?

 

Veldig god. Hva taper vi på det? "han" sa at oppgaven var noe med med skrive en informativ tekst om norrønlitteratur. også var det et vedlegg vi skulle ta utgangspunkt i

 

Det var ikke soga om gunnlaug iallefall

 

Del B språkdebatten var intressant. spes. Arnulf øverland

 

Edit: Husk folkens, jeg er ikke 100% men i fjor klarte denne innsidern å fikse 95 kullet eksamen, så man vet aldri.

 

 

Kunne du ikke ha skrevet det der under en spoiler: "Potensielt spoiler alert for eksamen"? Slik at vi som ikke ønsker å føle at vi har jukset unngår å lese det som er skrevet der? Tror ikke alle her inne ønsker å bli tatt for "juks" pga 'insider' informasjon. Hvordan skal jeg unnagjøre den informasjonen du nå har plantet i mitt hode? Nå må jeg unngå å lese om norrøn litteratur og Arnulf Øverland pga deg -.- 

Endret av MartenAndre
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har en "innsider" og han sa at det er norrøn litteratur på del a

Enig med Olestokk. Hvor god er denne "insider" kilden og er du helt sikker?

 

Veldig god. Hva taper vi på det? "han" sa at oppgaven var noe med med skrive en informativ tekst om norrønlitteratur. også var det et vedlegg vi skulle ta utgangspunkt i

 

Det var ikke soga om gunnlaug iallefall

 

Del B språkdebatten var intressant. spes. Arnulf øverland

 

Edit: Husk folkens, jeg er ikke 100% men i fjor klarte denne innsidern å fikse 95 kullet eksamen, så man vet aldri.

 

Var Arnulf Øverland og språkdebatten to ulike oppgaver, eller var de flettet sammen i en oppgave?

 

aner ikke, bare det jeg har fått vite 

Lenke til kommentar

Er eksamen i NOR1211 alle her snakker om, sant? Den som er i morgen? Jeg skal opp i den, men har prioritert matte som var i går. Har dog fått lest litt på noen tekster, kjente virkemidler, osv.

 

Er blank ellers. I min tid, så var del a type analysering osv, og del b var å skrive en tekst. Kan noen bekrefte om det er slik i år og? Noen som har oppgaven fra i fjor? Ser at de er sperret på udir sine sider.

 

Hvilke dokumenter har dere med dere, papir og lagret lokalt på PCen? 

Lenke til kommentar

Er eksamen i NOR1211 alle her snakker om, sant? Den som er i morgen? Jeg skal opp i den, men har prioritert matte som var i går. Har dog fått lest litt på noen tekster, kjente virkemidler, osv.

 

Er blank ellers. I min tid, så var del a type analysering osv, og del b var å skrive en tekst. Kan noen bekrefte om det er slik i år og? Noen som har oppgaven fra i fjor? Ser at de er sperret på udir sine sider.

 

Hvilke dokumenter har dere med dere, papir og lagret lokalt på PCen? 

På udir er koden "Eksempel"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...