Gå til innhold

Apple iOS: Er det batteri å spare på å velge 2G fremfor 3G & 4G?


ozone

Anbefalte innlegg

I Mobilnett-menyen der man kan velge mellom 2G, 3G og 4G, skriver Apple:

 

"Høyere mobildatahastigheter gir raskere innlasting, men kan redusere batteritiden"

 

Noen som har erfaring med dette, eller har testet det?

 

Jeg tenker jo at når man f.eks. skal kjøre langt og bare skal motta samtaler og meldinger, så vil jo man kanskje spare en del ved å velge 2G ved at telefonen slipper å skifte mellom 4,3 og 2G etter som dekningen varierer kilometer for kilometer...

(Dette gjelder jo også i hverdagen når man ikke skal se video eller annen datakrevende aktivitet)

 

Noen andre ting som kan spille inn?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Test det gjerne i praksis selv, så vet du mer. Vil tippe det er radioen som tar mest juice, men raskere overføring av en fast mengde data burde vel helst ta mindre energi, mens om du måler økt databruk over samme tidsenhet får du kanskje andre tall. Derfor jeg tenker du kan ta på deg vitenskapshatten og teste.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg bruker 2G til hverdagens mail, musikk, radio og surfing, og 3/4G når jeg skal laste ned noe eller se video, men kan ikke si at jeg har noe grunnlag for å si at det ene trekker mer strøm enn det andre. Men siden Apple faktisk tar seg bryderiet med å skrive denne forklaringen / advarselen, må det vel være noe i det...?

Lenke til kommentar

Jeg bruker iOS 10 nå. Jeg har ikke mulighet å velge mellom 2G, 3G og 4G. Kan kun skru av 4G, that is. Synes det er litt dårlig å ikke ha valg og velge 2G selv hvis man er en plass med dårlig 3G dekning.

Muligens på tide å oppdatere telefonen? Har hatt denne muligheten på min iPhone ganske lenge hvertfall.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Tror dette med mulighet til å velge kommer litt an på hvilken teleoperatør du har også. Jeg husker selv at Telenor ikke tillot dette, mens OneCall lot meg velge. 

 

Det er absolutt batteri å spare på å bruke 2G. Jeg slår ofte av 3G når jeg ikke skal bruke telefonen på en stund. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om en konstant 2G tilkobling trekker mindre strøm enn en konstant 4G tilkobling, men siden 4G (og til dels) 3G ikke er 100% stødig over alt i landet er det nok litt strøm å spare på at telefonen ikke skal drive å søke etter nytt nett hele tiden. Er man på 2G er man på det laveste nivået og telefonen har ingen grunn til å prøve å finne noe annet/bedre nett. Har man satt det på 2/3G kan man risikere å miste 3G dekningen og telefonen vil flikke frem og tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2G GSM med Edge bruker MYE mindre effekt/strøm enn 3G/4G.

Det er kun ved tale GSM bruker mindre strøm. Om en tar hensyn til hvor mye som skal lastes ned, si en fil på 100 MB. Vil dette ta utrolig mye lengre tid enn 3G/4G. EDGE vil da i praksis ha brukt mye mer strøm på å laste ned samme mengde data.

Lenke til kommentar

Joda. Klart man må laste med lengre med Edge for samme datamengde.

Det forandrer ikke at mine telefoner varer flere dager med 2G inkl bakrunnsdata enn 3/4G.

 

Det har mye med senderstyrke som device må ivareta for opprettholde celle og netttilgang mot tårn/base (data/celle kanal) er mye mindre med 2G/edge

 

Dog har det bedret seg mye med 800mhz 4G.

4G tale er VoIP så det er i utgangspunktet også mere effekt krevende enn GSM tale.

 

Jeg legger en iPhone 5 med 2G/Edga data hjemme og den kan holde standby i 4-5 dager med mobildata i bakgrunn.

Med 3G er det ca kun det halve ,eller knapt det.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Man sparer mer med å justere ned lysstyrken på skjermen noen prosent.

 

Godt poeng.

Jeg justerer alltid ned lysstyrken slik å det blir som å lese tekst fra et papir når jeg leser mail/surfer (som jo vel er det en skjerm prøver å etterligne?)

 

Det dummeste jeg ser er når folk står i halvmørket med full lysstyrke og leser avis/mail f.eks.

For det første er de fullstendig blendet når de skal se rundt seg etterpå, for det andre koster det mye unødvendig batteri.

Lenke til kommentar

Misforsto deg nok litt der. Det stemmer at GSM er mer effektivt ved standby uten databruk. Men har selv erfart at ved å låse telefonen på 3G er det tilnærmet ingen forskjell i standby på GSM og 3G.

Det kommer også helt an på signal forhold mellom gsm og umts det du oppholder deg. Det er store avvik basert på lokasjon og type dekning/frekvens og signal forhold.

Ser du har nevnt tidligere at det er dårlig 2G forhold på hjemstedet ditt.

Normalen er at det er motsatt da f.eks 900mhz bølger har lengre rekkevidde enn f.eks 2100mhz. Noen steder har man også 3G i 900mhz.

 

 

Eksempel med iphone 5 i standby er "med" dataforbruk (bakgrunnsdata).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...