Gå til innhold

Russland anerkjenner Sør-Ossetia og Abkhasia som selvstendige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://www.michaeltotten.com/archives/2008...uth-about-1.php

Rimelig gjennomfoert artikkel som tar for seg regionene fra og med 1991.

 

Den hoppet vel regelrett fra -92 til 2007. Men selvfølgelig, du skal på ingen måte se bort ifra at russerne har jobbet for å fremprovosere situasjonen slik at de kan ta tilbake disse områdene og hevde seg internasjonalt igjen og da særlig vise at andre ikke kan stoppe de (les: USA og NATO).

 

Men det betyr ikke at de ikke kan hevde at det er på humanitært grunnlag og som Medvedev sa, de måtte gjøre det samme som i Kosovo. Det er retorikken de kommer til å spille på. Men da stiller jeg selvfølgelig spørsmålet om de ikke må anerkjenne Kosovo samtidig.

Lenke til kommentar
Jeg tror Norge bør la være å anerkjenne dette landet.

Hvor lenge? Om resten av den siviliserte verden anerkjenner dem, hvor mange år bør vi stå på prinsippet om at når først vi selv er selvstendige, så bør ikke fler få den muligheten?

 

Kommer ikke til å skje. Faktisk er Norge de som har vært mest forsiktig i å kritisere Russland. Tviler på om så veldig mange flere land vil anrekjenne disse områdene.

 

Norge baserer mesteparten av hva vi gjør med å unngå å irritere Russland, ikke bare denne saken.

Lenke til kommentar

Her har man faktisk en tidligere jurist som nå er blitt president og som prøver å forsvare en minoritet i henhold til folkeretten. Georgiske/amerikanske myndigheter har bedratt sin egen befolkning og hele det vestlige media med illusjonen av at befolkningen i disse områdene har blitt forgrepet av russiske styrker.. alt har fler sider, her er en som ikke vestlig media ikke er så gira på..

http://www.youtube.com/watch?v=H8XI2Chc6uQ

(se hele greia det blir veldig klart mot slutten)

Endret av LYStGASS
Lenke til kommentar
Hmm, sorry, jeg velger å tro på majoriteten av eksperter på området, de fleste media outleter og øyevitner fra Gori som fortalte om looting, brenning og voldtekter.

..isåfall at folk desverre er flinkere til å ta standpunkt enn å sette seg inn i det. :)

Edit:host

Endret av LYStGASS
Lenke til kommentar

Du kommer med ei 12årings vitneutsagn, ei 12åring som innrømte at hun ikke engang så noen bomber eller noe, hun bare løp. Helt klart instruert av pro-russisk familie/tante om hva hun skulle si. Kan du ikke finne noen andre kilder enn Russia Today som beviser denne såkalte Georgiske brutaliteten og etniske rensingen?

 

 

Jeg har sagt det hundre ganger før at denne situasjonen kom ikke ut av det blå; Detaljene om hva som skjedde i timene rundt 6-7 Aug. er faktisk ikke en avgjørende detalj mtp det store bildet.

 

 

Og jeg foreslår at du leser M. Totten artikkelen jeg posta litt lengre opp:

 

Virtually everyone is wrong. Georgia didn't start it on August 7, nor on any other date. The South Ossetian militia started it on August 6 when its fighters fired on Georgian peacekeepers and Georgian villages with weapons banned by the agreement hammered out between the two sides in 1994. At the same time, the Russian military sent its invasion force bearing down on Georgia from the north side of the Caucasus Mountains on the Russian side of the border through the Roki tunnel and into Georgia. This happened before Saakashvili sent additional troops to South Ossetia and allegedly started the war.
Endret av gentrus
Lenke til kommentar

Ikke uventet, anerkjennelsen av Kosovo var etter min mening et realt bomskudd, det er ingen tvil om at vi ser den russiske bjørnen reiser seg igjen nå etter lengre tids sykdom.

 

Det virker som det nå er fritt fram for større land å ta seg tilrette når det gjelder anneksering av mindre stater, skal ikke se bort fra at det også vil blusse opp flere konflikter mellom utbryterstater og deres "moderstater" i tiden framover.

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar
Ikke uventet, anerkjennelsen av Kosovo var etter min mening et realt bomskudd, det er ingen tvil om at vi ser den russiske bjørnen reise seg igjen nå etter lengre tids sykdom.

 

Det virker som det nå er fritt fram for større land å ta seg tilrette når det gjelder anneksering av mindre stater, skal ikke se bort fra at det også vil blusse opp flere konflikter mellom utbryterstater og deres "moderstater" i tiden framover.

Bosniaserberne for eksempel. Og Tsjetsjenia.

Lenke til kommentar
Hva gir Russland rett til å ta landegrenser fra et land og bare si at dem er selvstenige?

Det har dem ingen rett i!

La USA ta seg av sånt.

 

Jeg går ut fra at kommentaren om USA var ironisk ment?

 

Jepp.

 

Men uansett feil av Russland i dette tilfellet.

Man kan jo sammenligne det med at det hadde bodd veldig mange russere i kirkenes.

Så skulle Russland "okkupere" Kirkenes fordi det bor mange russere der som vil bli russisk styrt.

Uhørt, slik kan heller ikke Georgia finne seg i.

Lenke til kommentar
Ikke uventet, anerkjennelsen av Kosovo var etter min mening et realt bomskudd, det er ingen tvil om at vi ser den russiske bjørnen reise seg igjen nå etter lengre tids sykdom.

 

Det virker som det nå er fritt fram for større land å ta seg tilrette når det gjelder anneksering av mindre stater, skal ikke se bort fra at det også vil blusse opp flere konflikter mellom utbryterstater og deres "moderstater" i tiden framover.

Bosniaserberne for eksempel. Og Tsjetsjenia.

 

Mon tro hvordan Russland ville ha reagert dersom Vesten anerkjennte Tsjetsjenia som uavhengi... :hmm:

Lenke til kommentar
Mon tro hvordan Russland ville ha reagert dersom Vesten anerkjennte Tsjetsjenia som uavhengi... :hmm:

Spørs om Vesten tør å satse på en sånn provokasjon... Man kødder ikke med en bjørn. Jeg tror nok i hvertfall ikke Norge ville gjort det...

 

Om Russland kan anerkjenne Sør Ossetia som selvstendig så har vel vi rett til å anerkjenne Tsjetsjenia selvstenig.

Det har da Russland ingenting med å gjøre, de har like mye lyst til å være selvstendig som Sør Ossetia?

Lenke til kommentar
Mon tro hvordan Russland ville ha reagert dersom Vesten anerkjennte Tsjetsjenia som uavhengi... :hmm:

Spørs om Vesten tør å satse på en sånn provokasjon... Man kødder ikke med en bjørn. Jeg tror nok i hvertfall ikke Norge ville gjort det...

 

Om Russland kan anerkjenne Sør Ossetia som selvstendig så har vel vi rett til å anerkjenne Tsjetsjenia selvstenig.

Det har da Russland ingenting med å gjøre, de har like mye lyst til å være selvstendig som Sør Ossetia?

 

Hva har RETT med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Du kommer med ei 12årings vitneutsagn, ei 12åring som innrømte at hun ikke engang så noen bomber eller noe, hun bare løp. Helt klart instruert av pro-russisk familie/tante om hva hun skulle si. Kan du ikke finne noen andre kilder enn Russia Today som beviser denne såkalte Georgiske brutaliteten og etniske rensingen?

Det var faktisk ikke deres utsagn jeg ville frem til, men hvordan dette bildet blir diktert av media..se litt etter og du ser at programlederen absolutt ikke vil at deres versjon skal komme frem. Fox-tabbe :)

Lenke til kommentar
Mon tro hvordan Russland ville ha reagert dersom Vesten anerkjennte Tsjetsjenia som uavhengi... :hmm:

Spørs om Vesten tør å satse på en sånn provokasjon... Man kødder ikke med en bjørn. Jeg tror nok i hvertfall ikke Norge ville gjort det...

 

Om Russland kan anerkjenne Sør Ossetia som selvstendig så har vel vi rett til å anerkjenne Tsjetsjenia selvstenig.

Det har da Russland ingenting med å gjøre, de har like mye lyst til å være selvstendig som Sør Ossetia?

 

Hva har RETT med saken å gjøre?

 

Det var jo akkurat det Russland gjorde DA de gikk inn i Sør Ossetia.

De tok jeg til RETTE der inne og stjal og plyndret.

Ikke kom å si at de ikke gjorde det, for det var akkurat det media klarte å finne ut av og andre kilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...