Gå til innhold

Russland anerkjenner Sør-Ossetia og Abkhasia som selvstendige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har vi vel rundt 3 tråder rundt denne konflikten allerede. Hvorfor starte en ny tråd?

 

 

Fra Russland/NATO-tråden:

 

"Det som derimot er smått humoristisk er at USA er hyklere hvis de klager på at russerne går inn i Sør-Ossetia samtidig som de selv gikk inn i Kosovo og Serbia. Og russerne er hyklere hvis de mener at å gå inn i Sør-Ossetia er legitimt, samtidig som de angriper verbalt vesten, USA og kosovo for nettopp dette."

 

Man fortsetter ihvertfall å bryte ned suverenitetsprinsippet, noe som ikke er akkurat positivt med tanke på mindre nasjoners sikkerhet. Noe man kanskje ser her også.

Lenke til kommentar
Dere kan selv lese om det her:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2618518.ece

 

Er dette riktig av Russland eller ikke?

 

Interessant tatt i betraktning at Russland var så mot at Kosovo skulle anerkjennes.

 

Jeg spurte faktisk noen som hadde litt peil på dette for noen uker sia hvorfor Russland ikke hadde anerkjent Sør-Ossetia og Abkhasia. Svaret jeg fikk var at de var redd for å bli anklagd for dobbeltmoral. I tillegg til Kosovo spilte dessuten områder som Tsjetsjenia en rolle.

 

Tatt i betraktning disse punktene er det oppsiktsvekkende at Russland nå skifter om. Hvilke konsekvenser vil dette få for Tsjetsjenia? Kanskje spekulerer Rusland i at Vesten ikke vil våge å anerkjenne dette området? Hadde vi gjort det, ville det jo virke destabiliserende på hele området. Jeg tror nok dette er kalkulasjon fra Russlandsside. Vesten gjør nok klokt å vise moderasjon i denne situasjonen. Det er ikke i vår interesse å skape kaos i Kaukasus!

Lenke til kommentar

Misinformasjon: Russland ga ut Russiske pass i det oeyemed aa de-stabilisere regionen. Russiske 'fredsbevarende' styrker lot Soer-Ossetiske separatister herje fritt langs grensen.

At noen fortsatt forsvarer Russland selv naar stoevet har lagt seg og det er klart for hele verden hva Russland driver med er helt uforstaelig.

 

Dere kan selv lese om det her:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2618518.ece

 

Er dette riktig av Russland eller ikke?

 

Interessant tatt i betraktning at Russland var så mot at Kosovo skulle anerkjennes.

 

Jeg spurte faktisk noen som hadde litt peil på dette for noen uker sia hvorfor Russland ikke hadde anerkjent Sør-Ossetia og Abkhasia. Svaret jeg fikk var at de var redd for å bli anklagd for dobbeltmoral. I tillegg til Kosovo spilte dessuten områder som Tsjetsjenia en rolle.

 

Tatt i betraktning disse punktene er det oppsiktsvekkende at Russland nå skifter om. Hvilke konsekvenser vil dette få for Tsjetsjenia? Kanskje spekulerer Rusland i at Vesten ikke vil våge å anerkjenne dette området? Hadde vi gjort det, ville det jo virke destabiliserende på hele området. Jeg tror nok dette er kalkulasjon fra Russlandsside. Vesten gjør nok klokt å vise moderasjon i denne situasjonen. Det er ikke i vår interesse å skape kaos i Kaukasus!

 

Det er Russland som skaper kaos i Kaukasus ved aa tvinge Vestlig-orienterte tidligere Sovjetstater tilbake til sin maktpol ved bruk av militaermakt og trusler.

Lenke til kommentar
Misinformasjon: Russland ga ut Russiske pass i det oeyemed aa de-stabilisere regionen. Russiske 'fredsbevarende' styrker lot Soer-Ossetiske separatister herje fritt langs grensen.

At noen fortsatt forsvarer Russland selv naar stoevet har lagt seg og det er klart for hele verden hva Russland driver med er helt uforstaelig.

 

 

Interessant tatt i betraktning at Russland var så mot at Kosovo skulle anerkjennes.

 

Jeg spurte faktisk noen som hadde litt peil på dette for noen uker sia hvorfor Russland ikke hadde anerkjent Sør-Ossetia og Abkhasia. Svaret jeg fikk var at de var redd for å bli anklagd for dobbeltmoral. I tillegg til Kosovo spilte dessuten områder som Tsjetsjenia en rolle.

 

Tatt i betraktning disse punktene er det oppsiktsvekkende at Russland nå skifter om. Hvilke konsekvenser vil dette få for Tsjetsjenia? Kanskje spekulerer Rusland i at Vesten ikke vil våge å anerkjenne dette området? Hadde vi gjort det, ville det jo virke destabiliserende på hele området. Jeg tror nok dette er kalkulasjon fra Russlandsside. Vesten gjør nok klokt å vise moderasjon i denne situasjonen. Det er ikke i vår interesse å skape kaos i Kaukasus!

 

Det er Russland som skaper kaos i Kaukasus ved aa tvinge Vestlig-orienterte tidligere Sovjetstater tilbake til sin maktpol ved bruk av militaermakt og trusler.

 

Det har jeg da heller aldri benekta. Men er det noen god grunn til å skape YTTERLIGERE kaos? Nå må du lese innlegget folk skriver før du skriver sjøl. Innlegget mitt var en neste lang KRITIKK av Russland!

Endret av eivind1972
Lenke til kommentar
Fullstendig feil selvfoelgelig: En krenkelse paa Georgia, samt brudd paa X antall internasjonale lover og konvensjoner.

Det var sikkert en del svensker som sa lignende ting da en annen utbryterrepublikk (Norge) fikk sin selvstendighet. Ønsker de sin frihet så sterkt, bør de få den, synes jeg.

Endret av freke
Lenke til kommentar
Regionen tilhoerer Georgia.

Med mindre, selvsagt, begge statene får sin selvstendighet slik Norge fikk. Da tilhører de seg selv. Jeg tipper de har mest lyst til det.

 

Jeg tror Norge bør la være å anerkjenne dette landet. Det vil bare føre til at ENDA flere områder vil kreve det samme. Det vil virke veldig destabiliserende og føre til svært mange konflikter. Mange steder går nasjonalitetsgrensene på kryss og tvers, som i Bosnia-Hercegovina.

 

Forøvrig var jeg også skeptisk til anrekjennelsen av Kosovo.

Lenke til kommentar
Jeg tror Norge bør la være å anerkjenne dette landet.

Hvor lenge? Om resten av den siviliserte verden anerkjenner dem, hvor mange år bør vi stå på prinsippet om at når først vi selv er selvstendige, så bør ikke fler få den muligheten?

 

Kommer ikke til å skje. Faktisk er Norge de som har vært mest forsiktig i å kritisere Russland. Tviler på om så veldig mange flere land vil anrekjenne disse områdene.

Lenke til kommentar
Jeg anerkjenner dem i alle fall på et prinsippiellt grunnlag. Så får egentlig andre selv finne ut av sine standpunkter.

 

Så da bør vel også evt. georgiske minoriteter innad i disse områdene få løsrive seg og gå inn igjen i Georgia? Dette åpner for "lappetepper". Men verre enn det, det er en oppmuntring til etnisk rensing! Nasjonalstaten er en illusjon i store deler av verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...