Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Aldersgrense på å gifte seg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan kan dem sette en aldersgrense på og forlove seg? :p Men ellers kan jeg informere om dette, Den som er under 18 år får ikke inngå ekteskap uten tillatelse fra fylkesmannen i det fylke der personen bor. :)

 

Hvis trådstarter skulle tro at det holder å overbevise fylkesmannen om at man virkelig elsker hverandre, så er ikke det nok til å få tillatelse.

 

Forlovelse er ikke bindende på noen som helst måte, så du kan fint forlove deg på ungdomskolen.

Lenke til kommentar

I frå Lov om ekteskap anno 1991:

 

"§ 1. Ekteskapsalder.

 

Den som er under 18 år, kan ikke inngå ekteskap uten samtykke fra dem eller den som har foreldreansvaret, og tillatelse fra fylkesmannen. Fylkesmannen kan ikke gi tillatelse dersom den som søker, er under 16 år.

 

Er en av dem som har foreldreansvaret, uten rettslig handleevne, eller kan samtykke ikke innhentes innen rimelig tid, er samtykke fra den andre tilstrekkelig. Er begge i en slik situasjon, og det er oppnevnt verge, kreves samtykke fra vergen.

 

Fylkesmannen kan bare gi tillatelse når det foreligger sterke grunner for å inngå ekteskap.

 

Nekter de eller den som har foreldreansvaret, eller vergen å gi samtykke, kan fylkesmannen likevel gi tillatelse hvis det ikke er rimelig grunn for nektelsen."

 

Me les altså her i fyrste ledd (antitetisk lest) at personar over 18 år fritt kan gifte seg som dei vil, dei har det ein i juridiske termer kallar for rettsleg handleevne. Aldersgrensa er dermed i utgangspunktet 18 år. Men ingen hovudregel utan unntak; i tredje ledd kan me lese at fylkesmannen kan trå inn og fatte enkeltvedtak om ekteskap dersom det føreligg "sterke grunner" for det. Terskelen her må ansjåast å vera høg, jf. ordlyden "sterke".

 

Håpar dette var sånn halvvegs greit nok svar på spørsmålet.

Lenke til kommentar

Mange unge som har kjæreste tror at dette er personen de vil tilbringe resten av livet med. Kjenner flere som har forlovet seg, også har forholdet slått sprekker. Mener at selv om man tror man vil holde sammen resten av livet, at man venter til man ihvertfall er kommet seg over 20 år. Vent, og bli ordentlig kjent på gode og dårlige måter.

Lenke til kommentar
Vi har vært sammen i 3 år, så jeg er ganske sikker :) Men vi får se. Man vet aldri.

 

Dere bor sammen også?

 

Jeg har bodd sammen med forloveden min i litt over ett år. Man lærer ikke noen å kjenne før man har bodd sammen en stund. Opparbeide felles rutiner som begge kan leve med. Det er helt utrolig hva man kan krangle om når man bor sammen :innocent:

Lenke til kommentar

Burde nok bo ilag i en del år før man gifter seg ja. Mora mi og samboeren hennes var i lag i 10 år før de giftet seg.

 

Selv er jeg 20 og er i et forhold nå som jeg ser for meg kan lede den veien. Å bo sammen kunne jeg vel tenkt meg etter et års tid, og giftemål kunne jeg vel vurdert 4-5 år etter det igjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...