Gå til innhold

Spillklassikere fra de siste tiåra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var liten var jeg ikke noe særlig opptatt av spill, og jeg begynte å spille i forholdsvis voksen alder. Nå er jeg i gang med et prosjekt der jeg skal spille meg gjennom klassikerne jeg gikk glipp av da jeg var liten, og hvor resultatet skal bli til noe som skal kunne brukes i et radioprogram.

Jeg har en rekke klassikere jeg skal gjennom, men trenger tips til flere. Derfor; hvilke klassiske spill fra 80 og 90-tallet mener du at fortjener å bli "kanonisert"? Er det noen gamle spill du har et spesielt forhold til? Noen spill fra de to forrige tiåra som faktisk er verdt å spille på grunn av en underholdningsverdi, og ikke bare nostalgi?

På forhånd tusen takk for alle tilbakemeldinger!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pirates! (Sid Meier) - C64 evt Amiga-versjonen (den jeg spilte mest).

Dette spillet funker underholdningsmessig den dag i dag.

Colonization - litt bortglemt mellom alle Civilization-utgivelser, nå kommer oppfølgeren som en standalone tilleggspakke for Civ IV. Også et spill jeg fortsatt bruker god tid på :)

Skrevet

Du har jo mange pærler fra den tiden:

- Chip & Dale Rescure Rangers (NES)

- Contra (NES)

- Turtles in Time (SNES)

- Rocket Knight Adventures/Sparkster (SEGA Megadrive)

- Little Nemo – The Dream Master (NES)

- Super Mario Bros. 3 (NES)

- Gunsmoke (NES)

- Streets of Rage 2 (Sega Megadrive)

- Bubble Bobble (NES)

- Super Mario World (SNES)

- Super Metroid (SNES)

Bon appetit!

Skrevet

Man kan vel ikke nevne klassikere uten å nevne monkey island? Men, veldig enig i listen over meg! Der var det mye bra!

ikke noe forhold til gunsmoke, Little Nemo, Rocket knight, men ellers var det som jeg skulle ha sagt det selv! :)

Selv startet jeg å game mest i 96-97 så kan ikke hjelpe for mye, men anbefaler sterkt Monkey Island! :)

Skrevet (endret)

Kan jo såklart ikke glemme Monkey Island ja. Verdt å få med seg de tre første. 4 var elendig grunnet 3D og annet knotete kontrollsystem.

Kan jo også nevne disse siden vi er inne på Lucas Arts:

- Day of the Tentacle

- Grim Fandango

- Full Throtle

- The Dig

- Sam & Max Hit the Road

Mens vi er inne på point & click kan Broken Sword 1/2 være av interesse.

Endret av TCi
Skrevet

Off, det er så mange... får ta en del PC spill fra toppen av hodet mitt akkurat nå. Det er mange flere... Plusser på noen klassiske NES-spill også.

PC

- Monkey Island 2

- Day Of The Tentacle

- Full Throttle

- Grim Fandango

- Civilization 2

- Colonization

- Sid Meier's Pirates

- Broken Sword 1

- Little Big Adventure

- Sim City 2000

- Heroes Of Might And Magic 2

- Transport Tycoon

- 4D Sports Boxing

- Settlers 2

- Pinball Fantasies

- Jones In The Fast Lane

- One Must Fall 2097

NES

- Megaman 2

- Super Mario 3

- Zelda

- Punch Out

- Adventures of Lolo 2

- Contra

- Snake Rattle Roll

Tror det er det jeg orker i denne omgang. :p

Skrevet

LucasArts klassikerne som nevnes her er helt klart til å anbefale. Det er ikke bare nostalgi, men god underholdning også, særlig Monkey Island og Day of The Tentacle, synes jeg. :D

Skrevet (endret)

Mange klassikere å velge mellom, men jeg kan ta noen av de viktigste og beste spillene som faktisk har betydd noe for ettertiden. Gidder ikke ramse opp spill etter spill bare fordi jeg likte dem.

* Wolfenstein 3D -> Det aller første FPS'et.

* Doom -> Det aller første populære FPS'et.

* Dune II -> Det aller første ekte RTS'et.

* Maniac Mansion -> Det var veldig mange bra adventurespill på den tiden som Monkey Island, Indy & The Fate of Atlantis, Day of the Tentacle og så videre, men en fellesnevner for de aller fleste er at de brukte et kontrollsystem kalt ScuMM. Dette gjorde at man kan kontrollere alt kun ved hjelp av musen i stedet for å skrive inn alt man vil gjøre ("Open door", "Pick up key", "Push that stupid princess down the stairs and go home" :roll: og så videre.) Og hva står Scumm for? Script Creation Utility for Maniac Mansion... ;)

* System Shock -> BioShock er regnet som et meget bra spill, men det var her alt startet. Foretrekker System Shock 2 selv, men begge to er veldig bra.

* Alone in the Dark -> Det første survival/horror spillet. Ser dårlig ut i dag, men gåtene og fiendene er langt bedre enn i de aller fleste andre slike spill.

* BioForge -> På mange måter datidens Crysis, skjønt et survival/horror. Laserskudd ble reflektert i mange av veggene, fyren du styrte begynte å blå og halte når han ble skadet, grafikken var nesten litt for krevende for datidens hardware og så videre. Ble nok litt oversett, dessverre, men de fleste som spilte det elsket det.

* Ultima VII -> For det første et av de beste spillene til Richard Garriot. For det andre var det så bra at de like greit bare modifiserte spillet og lagde Ultima VII 2 i stedet for å lage alt på nytt og kalle det Ultima VIII. ;) Om alt du tenker på når du hører navnet Richard Garriot er Tabula Rasa bør du absolutt spille denne serien. :)

* Quake 3: Arena og Unreal Tournament -> De første spillene som kun fokuserte på multiplayer, deatchmatch og alt det der. "Alle" trodde disse skulle floppe totalt, men der tok man litt feil... :p

Endret av thecrow77
Skrevet

Takk for svar, alle sammen.

En del av det som blir nevnt har jeg allerede har spilt igjennom, og en del står allerede på blokka mi. Men mange nye innspill også!

Kom gjerne med fler!

:)

Skrevet

PC

Half-life

Starcraft

Commandos

Rayman

Red Alert

PSX

Spyro 1 til 3

Klonoa: Door to Phantomile

Tekken 1 til 3

Metal Gear Solid

Final Fantasy VII

90s :love:

Skrevet

Trådstarter: Her bør du finne mange tips til hva musikk/lyder som kan brukes i radioprogrammet: http://syntaxerror.nu

Til alle: Disse [gamle] spillene kan jo være mildt sagt vanskelige å få tak i, er det noen som sitter på gode websider eller andre ressurser der man finner slikt? Jeg vil jo anta at en god del av spillene er blitt freeware med årene, og kan lastes ned - men hvor?

Skrevet

Er grensen satt ved 1999? Hvis ikke, så mener jeg Final Fantasy X fra 2001 hører hjemme blant en av klassikerne. Det var det første FF-spillet med stemmer, grafikken er fortsatt holdbar og det har en svært god historie i tillegg til et gjennomført kampsystem og utfordringer på flere nivå.

Skrevet

I tillegg var Final Fantasy X det første spillet i serien som fikk en oppfølger. Det sier jo sitt. Uten å begynne å diskutere hvor bra den er, selvsagt. Jeg elsket den, men jeg er nok i suverent mindretall.

Støtter Metal Gear Solid. Maken til spill skal man lete lenge etter. Prøvde nr 2 og 3 også, men de var ikke i nærheten av like bra. MGS2 hadde kjedelige områder og en enda kjedeligere hovedperson, og MGS3 ble for forskjellig. Dessuten hadde jo ingen av dem Sniper-Wolf... :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...