Gå til innhold

Åpent brev til Sony Ericsson Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

C702

Støv og sprutsikker (en feil)

3.2 mpx (to feil, siden det skal være komma istedenfor punktum på norsk)

Geo-tagging (en feil)

 

W980i

Walkman-telefon

8GB harddisk (to feil, skal også være åpenrom mellom 8 og GB)

Innebygd FM-sender

 

C902

5 megapiksler

Face-recognition (en feil)

HSPDA (en feil)

 

Totalt 8 skrivefeil på 9 linjer med 1-2 ord på hver linje, i tillegg til at det er mulig å kritisere for dårlig begrepsbruk og blanding av norsk og engelsk. Hallo? Og dette ler SE av internt og synes trådstarter er tåpelig? Hvor går grensen for hva man skal le av?

 

Hva om annonsen så slik ut:

 

C702

Kjempe støv tett og veldig sprute sikker

3.2MEGA pikksler

geo-tag-ing

 

W980i

Walkmann-tellefon

8gb minne penn

Inne bygd radio sender

 

C902

5 mega pikksler

Ansikkts-recognision

HSPDA

 

 

For drøy, selvfølgelig, men ville de le da også?

 

Jeg synes den originale annonsen vitner om ekstremt slett arbeid fra SE. Perfeksjon i alle ledd gir forbrukeren et godt inntrykk. Det inntrykket jeg får av SE gjennom den originale annonsen går mer i retning av at de kanskje gjør slett arbeid med telefonene også.

Lenke til kommentar
Jeg synes den originale annonsen vitner om ekstremt slett arbeid fra SE. Perfeksjon i alle ledd gir forbrukeren et godt inntrykk. Det inntrykket jeg får av SE gjennom den originale annonsen går mer i retning av at de kanskje gjør slett arbeid med telefonene også.

Jeg mener fremdeles det er snakk om fillefeil. Selvfølgelig er det håpløst dårlig, men jeg vil tro at minst 80 prosent av den norske befolkningen ikke legger merke til en eneste feil der ved en normal gjennomlesning når de ikke er obs på rettskriving. Så at dette skader Sony Ericssons rykte har jeg ingen tro på...

 

På samme måte som at du neppe la merke til at jeg hadde en skrivefeil av samme klasse i forrige setning. ;)

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Greit, det er selvfølgelig fillefeil som sannsynligvis stammer fra klipping og liming og en liten dose udugelighet. Jeg tror heller ikke at det skader SEs rykte, men jeg tviler på at f.eks. Bang & Olufsen eller Bugatti ville latt en lignende annonse slippe gjennom nåløyet. De ansatte ville i alle fall ikke le om de oppdaget at dyslektikere utformet annonsene deres, nettopp fordi de vet at et perfeksjonistisk image er viktig for bedriften. Det er dette jeg mener sier noe om SE, dersom det som ble sagt tidligere i tråden stemmer. Om man er lojal mot bedriften og stolt av jobben sin burde man heller tenke at det var skammelig og kjipt at en såpass grell annonse hadde sluppet ut til allmennheten istedenfor å le av personen som gjør dem oppmerksom på områder de kan forbedre seg på.

 

EDIT: Ved nærmere ettertanke sier det kanskje mer om nordmenn og skandinaver enn SE spesielt, for holdningen generelt er jo at språk ikke er så viktig, og arbeidsmoralen er gjerne så som så :)

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar

Minner meg om min tidligere lærer som avsluttet spørsmålene på prøver med "!!!" fremfor "?", og NTNU som med orddeling og flere utropstegn på rad forsøker å skremme folk fra å feilparkere sine sykler. :)

 

I hvert fall (ett eller tre ord? :p ), jeg var på produktorientering med bl.a. SE tidlig i vår. Her var representatene (to ganske søte jenter/modeller fra SE, Samsung og Nokia stillte med kompetente folk) ikke bedre enn annonsen, og skrøt av den nye teknologien HSPDA. Forsøkte å informere om at det faktisk heter HSDPA, men nå et halvt år etter er tydeligvis samme feil på plass.

 

Lite å gjøre med... Men som forhandler, for all del, send brevet inn. Dette er rett og slett for dårlig, uansett om det kun er en liten promille av befolkningen som legger merke til det.

 

Jeg kunne forventet slik av LG, BenQ og til en viss grad Samsung, men SE trodde jeg faktisk bedre om. Dette er jo ikke engang korrekt svensk :)

Lenke til kommentar
Feilene er jo bagateller, og send gjerne brevet ditt du, for det er neppe du som blir den som ler mest og sist av det.

Kall det gjerne bagateller. Jeg tror snarere at det er et resultat av hyppige nedskjæringer. Reklameforfattere med dysleksi er billigere i drift enn andre reklameforfattere. :)

 

Trenden er urovekkende og det gjelder ikke bare for SE. Stadig flere kutter bemanningen til beinet og det går nødvendigvis utover kvaliteten og ikke minst kvalitetskontroll. Elendig kvalitet på reklamemateriell er veldig synlig, så det er garantert ikke det første stedet man svinger sparekniven.

 

Nå skal det sies at akkurat teknisk skriving er litt kinkig. Filologer er gjerne ikke tekniske nok til å vite om hva de skriver blir riktig, mens tekniske folk som skriver godt, gjerne har funnet seg andre tekniske jobber. Når jeg en sjelden gang har skummet gjennom jobbannonser hos nav og finn har det gjerne vært en del utlyste stillinger som "technical writer". Ganske sikkert en gunstig karrierevei å gå for dere unge som både skriver godt engelsk/norsk og er over gjennomsnittlig intresserte i teknologi.

 

Jeg har selv i jobbsammenheng vært involvert i kontrollesing av tekst før det skulle publiseres. Siden jeg knapt kan skrive, handlet det selvsagt om tekst oversatt til norsk av profesjonelle oversettere. Og bare så det er sagt, det er ikke bedre med plettfri norsk skrevet av noen som ikke skjønner hva de oversetter, enn råtten norsk skrevet av en som forstår hva det hele greier seg om. Jeg har selv funnet noen helt horrible eksempler på det.

 

Dagens trend hvor mest mulig skal settes bort til eksterne er uansett uheldig. Man gjør det for å spare penger og man sparer penger for at de som utfører oppdragene ikke stiller samme kvalitetskrav. Det gjelder over hele linja og i altfor mange selskaper.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...