Gå til innhold

Kamera fans, hvem skriker høyest?


Anbefalte innlegg

Så jeg hører folk skriker og griner at deres kamera er best, de som skriker høyest er Canon så Nikon. Mr. Olsen tar hardt igjen for oss Nikon folk på dette forument men jeg tar med folk i mitt virkelige liv også.

 

Mitt spørsmål er som følger er der noen som bruker begge (ett Nikon og et Canon) fordi dem faktisk har en vettug forsjell. Eller?

 

Personlig så valgte jeg meg en Nikon D300 før jeg nå begynner med Foto på Norges Kreative Fagskole, for di jeg digget Nikon D50en som jeg lånte av min søste i nesten et halvår :D .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det noe å si, egentlig? De som roper høyt er generelt ikke verdt å høre på uansett.

 

Når det gjelder speilreflekskamera (som jeg antar er det du tenker på først og fremst) så er de fleste her på forumet ivrige amatører som finner det de trenger av funksjonalitet og optikk uansett hvilket merke de velger. Det er ikke så veldig mange her som har såpass spesialiserte behov at de trenger funksjonalitet fra flere forskjellige systemkameraer.

 

Noen finnes det jo. PMnormal har vel både Canon dSLR og noe analogt mellomformat. Og det finnes sikkert flust med brukere som har dSLR av ett merke og kompaktkamera av et annet.

Lenke til kommentar
Så jeg hører folk skriker og griner at deres kamera er best, de som skriker høyest er Canon så Nikon. Mr. Olsen tar hardt igjen for oss Nikon folk på dette forument men jeg tar med folk i mitt virkelige liv også.

 

Mitt spørsmål er som følger er der noen som bruker begge (ett Nikon og et Canon) fordi dem faktisk har en vettug forsjell. Eller?

 

Personlig så valgte jeg meg en Nikon D300 før jeg nå begynner med Foto på Norges Kreative Fagskole, for di jeg digget Nikon D50en som jeg lånte av min søste i nesten et halvår :D .

Til å være en fotostudent syns jeg jaggu du lurer på på litt merkelige ting rundt foto.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Canon så lenge jeg kan huske.

Men jeg ser at mange andre kamerasystemer har fiffige løsnigner på ting og tang, så jeg hadde ikke stusset på å bytte om det ikke var for at jeg har (ettermin mening) dyrt Canon utstyr :-)

 

 

Selv bruker jeg tre forskjellige systemer: Canon EOS, Hasselblad V og Olympus 4/3. Fruen bruker Pentax og jeg har ikke så rent lysst på et Nikon D700 (men jeg har ikke råd når jeg også skal ha Canon EOS 5D MkII eller hva den nå blir hetende).

 

Har det kommet mere informasjon på 5D MkII?

 

Så jeg hører folk skriker og griner at deres kamera er best, de som skriker høyest er Canon så Nikon. Mr. Olsen tar hardt igjen for oss Nikon folk på dette forument men jeg tar med folk i mitt virkelige liv også.

 

Mitt spørsmål er som følger er der noen som bruker begge (ett Nikon og et Canon) fordi dem faktisk har en vettug forsjell. Eller?

 

Personlig så valgte jeg meg en Nikon D300 før jeg nå begynner med Foto på Norges Kreative Fagskole, for di jeg digget Nikon D50en som jeg lånte av min søste i nesten et halvår :D .

Til å være en fotostudent syns jeg jaggu du lurer på på litt merkelige ting rundt foto.

 

Han har vel helst ikke started på studiene sine enda.

Endret av El_Jeffe
Lenke til kommentar

Fanboys er like nyttig som kjønnshår i øyet.

Brukar sjølv Canon EOS og Oly 4/3, og kunne i likheit med Aetius godt tenkt meg å teste ut Nikon sitt D700. Hvis det faktisk er eit D3 i mindre innpakning er det jo ein killer. Litt lavare oppløysing og høgare FPS enn MK2'en min i eit kompakt FF-hus hadde slett ikkje vore dumt. Men det er nok ikkje akkurat økonomisk forsvarleg å legge til endå eit system akkurat no. Alternativet hadde vel vore 1D MK2(N).

Lenke til kommentar
Jeg har Canon i dag og kunne tenkt meg å hatt et D700 med 14-24 på vidvinkelsiden. Kunne tenkt meg og hatt to systemer i framtiden. :) Canon til sport og Nikon til vidvinkel.

Tips: E-420 og et 7-14. Mye billigere og like vidt.

 

Selv bruker jeg tre forskjellige systemer: Canon EOS, Hasselblad V og Olympus 4/3. Fruen bruker Pentax og jeg har ikke så rent lysst på et Nikon D700 (men jeg har ikke råd når jeg også skal ha Canon EOS 5D MkII eller hva den nå blir hetende).

Hvilket Olympushus har du Are?

 

Bruker selv fourthirds og OM, men har nok brukserfaring med både Canon, Sony og Nikon til å uttale meg rimelig greit om de systemene også.

 

Konklusjonen blir alltid at forskjellene er ganske marginale og at det for det meste handler om forfengelighet eller komfort. Så lenge kameraet passer nevene mine og er responsivt nok trives jeg.

Lenke til kommentar

Bestilte meg en E-420 med 25mm f2.8 pancake like før mFT ble lansert. Tydelig at det ikke alltid vi vet om ting før de kommer ja. Vurderte å kansellere bestillingen, men klarte det ikke da kameraet plutselig dukket opp i posten og satt på pulten min. Kjøpte det primært som et alternativ til kompaktkamera (en slags digital Nikon FG, om det sier noen noe).

Lenke til kommentar

Brukte Nikon FG-20 på det glade 80 tallet, og gikk for Nikon D-300 når jeg kjøpte digitalt for noen mnd siden. Har ikke angret ett sekund og har også beskjente som har brukt Nikon i alle år uten ett eneste problem. Hvorfor jeg da skulle gå vekk fra noe som fungerer og som ser lækkert ut sier vel seg selv...

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar
Jeg har brukt Canon så lenge jeg kan huske.

Men jeg ser at mange andre kamerasystemer har fiffige løsnigner på ting og tang, så jeg hadde ikke stusset på å bytte om det ikke var for at jeg har (ettermin mening) dyrt Canon utstyr :-)

 

Så jeg hører folk skriker og griner at deres kamera er best, de som skriker høyest er Canon så Nikon. Mr. Olsen tar hardt igjen for oss Nikon folk på dette forument men jeg tar med folk i mitt virkelige liv også.

 

Mitt spørsmål er som følger er der noen som bruker begge (ett Nikon og et Canon) fordi dem faktisk har en vettug forsjell. Eller?

.

Til å være en fotostudent syns jeg jaggu du lurer på på litt merkelige ting rundt foto.

 

Han har vel helst ikke started på studiene sine enda.

Der traff du rett ja, er ett par uker til. Har brukt den siste tiden til å samle info for å få mest ut av skole året. (Når man skal betale så må man gjøre noe ut av det.)

 

Dette var kanskje ikke det mest viktige spørsmålet, men jeg har hørt mange som det virker vill blø for produsenten sin (fanboys and girls actualy) så forventer å høre fra flere når jeg starter første året, hadde vært fint å vite hvordan hull på kroppen de snakket ut av (hvis dere skjønner hva jeg mener) .

 

Takker for tilbakemeldingene, virker som det bare er snakk om et kamera til den rette situasjon/oppdrag og da er det hip som hap hva man bruker under skolegangen der man skal gjøre litt av alt.

 

FYI Så aldri de slettede innleggene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...