Gå til innhold

tv'n min er ødelagt!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liten forklaring på hvorfor dette problemet oppstår:

 

I en høytaler så sitter det ofte kraftige magneter. Inne i en Tv eller vanlig CRT (Carbon Ray Tube) skjermer så sitter det også magneter som lades og styres via strøm. Så sitter det en katoderør som sender ut lys til fronten av skjermen. De magnetene inne i TV'en eller CRT skjermen vil "bøye" lyset til riktige punkter på skjermen slik at det blir fint og klart bilde.

 

Når du har en annen kraftig magnet (også høytalere) for nærme skjermene så vil magnetfeltet ødelegge for styringen av lyset inne i skjermene. Ergo lyset blir ikke styrt riktig og da får du ofte uklare bilder og feil farger.

 

Pass på at om du har høytaleren eller magneter for nærme og for lenge om gangen så kan det sette sine spor i skjermen, kanskje permament. Særlig på gamle skjermer/TV'er er det størst mulighet for at slikt oppstår.

Ikke gøy, så ikke lek med magneter på skjermen og se at fargene bøyes og slikt, kan skade skjermen så dere er advart. :)

Lenke til kommentar
katoderør som sender ut lys til fronten av skjermen.

Dette er jo slik som journalister skriver. En slags forklaring, men teknisk uriktig. Det er elektroner som sendes ut fra katoden, og lyset dannes først når elektronene treffer fosforbelegget på fronten av skjermen.

Lys kan ikke styres av magneter, men det kan elektroner.

 

Regner med at du tåler den også? :wink:

Lenke til kommentar
katoderør som sender ut lys til fronten av skjermen.

Dette er jo slik som journalister skriver. En slags forklaring, men teknisk uriktig. Det er elektroner som sendes ut fra katoden, og lyset dannes først når elektronene treffer fosforbelegget på fronten av skjermen.

Lys kan ikke styres av magneter, men det kan elektroner.

 

Regner med at du tåler den også? :wink:

 

bra du setter ungdommen på plass hårek :D

sånn misvisende informasjon kan vi ikke tolerere :lol:

Lenke til kommentar

:lol: Jaja, "tar mye feil" jeg om dagene jeg gitt.

 

Og er ikke så ungdom heller da, 28 år, nærmer seg 29. hehe.

 

Pleier som regel å forklare ting "back to basic" også jeg, for går man for teknisk inn i tinge så blir det ikke interresant for de fleste å høre på, men om man forklarer i "virkemåte" på en enkel måte så blir det litt mere lettfattelig for de som ikke har høyere teknisk utdannelse eller erfaring.

 

Snakker av erfaring på dette punktet etter 6,5 år på teknisk support/bruker support/service mottak på faksmaskiner.

 

Snart helg. Jippie! :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...