Gå til innhold

Noen som har søkt flygerutdanning på UiT?


Potitius

Anbefalte innlegg

Flygerutdanning - Bachelor i luftfartsfag

 

I fase 1 tok de inn 60 stk på grunnlag av karakterer, fase 2 og (evt 3 om man går videre) er en 3 dagers seleksjon gjort av luftforsvaret på Rygge. Studiestart er i midten av september...

 

Virker litt klønete å legge opptaket så sent, de fleste (inkl meg) har vel allerede begynt et annet sted. Fortsatt usikker på om jeg skal gå på fase 2 eller bare slå meg ned i Trondheim :p

 

Noen andre som har søkt, eller kunne tenke seg det senere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg søkte, kom ikke inn. Men har jo allerede kommet inn på studie i Oslo som jeg takket ja til. Enig at det er et veldig klønete opplegg. Fikk ikke svar før 1.august. Virket veldig hasteprogram. Har søkt på flygerutdanning Sverige via Lund University i Sverige og har kommet inn der til videre opptak. Kjenner en som var i Sverige og han jobber nå som pilot. Han fortalte at det var en utsending fra UIT som hadde vært der for å se på programmet de hadde. Innvalgsfaen er nesten identisk med den i Sverige. Poenget med fasene er jo som sagt å få søkere ned til noen få antall kandidater da de ikke har så mange plasser... Jeg håper på Sverige :D

Lenke til kommentar

Har søkt og kom inn, drar nok på opptaksprøvene 18-20 august... Går for tiden på NTNU i Trondheim, så det blir et lite valg å ta om jeg kommer inn! :)

 

Forresten, vet du hvordan man kommer seg inn til Luftforsvaret på Rygge når man kommer dit? Skulle man ringe kontaktpersonen eller?

Endret av oveovo
Lenke til kommentar
Jeg søkte, kom ikke inn. Men har jo allerede kommet inn på studie i Oslo som jeg takket ja til. Enig at det er et veldig klønete opplegg. Fikk ikke svar før 1.august. Virket veldig hasteprogram. Har søkt på flygerutdanning Sverige via Lund University i Sverige og har kommet inn der til videre opptak. Kjenner en som var i Sverige og han jobber nå som pilot. Han fortalte at det var en utsending fra UIT som hadde vært der for å se på programmet de hadde. Innvalgsfaen er nesten identisk med den i Sverige. Poenget med fasene er jo som sagt å få søkere ned til noen få antall kandidater da de ikke har så mange plasser... Jeg håper på Sverige :D

 

 

Hei. Har nå sett etter ulike flyskoler i ca 8 måneder, både i Norge og resten av verden. Blir rett og slett ikke klok på hva man bør velge. Kom tilfeldigvis over denne linken her. Søkte selv på luftfartsfag ved UIT, men kom ikke inn. Ser du snakker om Lund University i Sverige og sjekket ut nettsiden deres. Men jeg finner ikke ut hvordan man søker eller hvordan studiet her er lagt opp. Har du noe informasjon du kanskje kan gi meg om denne skolen? Tenkte å begynne på flygerutdanning til neste sommer da finansieringen er på plass.

 

mvh

 

Stian

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skal til Rygge den 18. Både gleder og gruer meg til det...

 

Grunnen til at det har vært så klønete start på hele greiene er at det ble vedtatt i stortinget (statsstøtte) rundt Mai om jeg ikke husker feil. Så at de klarer å starte opp nå allerede til høsten mener jeg er en god prestasjon.

 

Ettersom søknadsprosessen kom igang så sent som den gjorde, så søkte jeg også på flyteknikk ved UiA, kom inn og godtok plassen. Jeg går da glipp av de 3 første dagene der, men jeg har hvertfall noe å falle tilbake på dersom jeg ikke skulle komme inn på BiL på UiT.

 

Forresten, vet du hvordan man kommer seg inn til Luftforsvaret på Rygge når man kommer dit? Skulle man ringe kontaktpersonen eller?

 

Jeg var på Rygge i fjord på flyshowet der, og da kjørte man rundt stripa for å komme til der luftforsvaret holder til. Skal kjøre opp dit (fra Kristiansand) på mc, så håper jeg finner fram til rett bygg :p

Lenke til kommentar

Den koster det samme som alle andre universitetsstudier - semesteravgift på ca 450kr hvert halvår (surprise surprise) og kostnaden for lærebøker.

 

Bestemte meg forresten for å ikke gå, så det blir 1/60 høyere sjanse for resten, hehe:p

Endret av Potitius
Lenke til kommentar
Den koster det samme som alle andre universitetsstudier - semesteravgift på ca 450kr hvert halvår (surprise surprise) og kostnaden for lærebøker.

 

Bestemte meg forresten for å ikke gå, så det blir 1/60 høyere sjanse for resten, hehe:p

450Kr! Koster ikke Flyverutdanning 500000-1mil kr a?

 

Man må regne 500k+ om man skal ta det på egenhånd ja.

 

Er det kun på Rygge det skal være opptaksprøver?

Lenke til kommentar
Så det blir nesten Pilot Utdanning gratis der da? Kommer det til å være vært år eller noe?

 

Det blir pilot utdannelse i form av bachelor i luftfartsfag. Det tas inn 2 kull nå til å begynne med. 12 studenter som starter 15. september og 12 som starter etter jul.

 

I tillegg til Praktisk Flyvetrening (og teori) skal man gjennom litt generell matte og fysikk (2MX/2FY nivå), ex. phil, Inf. i samf-, bedøk og logistikk og Organisasjon, ledelse og psykologi.

 

De vanlige studiene går for det meste i Tromsø, mens den praktiske flygedelen skjer på Bardufoss.

Lenke til kommentar
Nokon som veit kva poenggrensa vart i år?

Ingen tall på samordnaopptak.no ...

 

Tror ikke det var mer enn rundt 47 nå ca. Grunnen til det var at veldig mange takket nei til opptaksprøve i tillegg til at det ikke var mer enn 280 søkere totalt ca.

 

Neste år tipper jeg poenggrensa vil stige ganske mye. Det kommer vel også nye regler som gjør at man ikke lenger får fordypningspoeng, men jeg vil tro at man må opp på høyt 50 for å få tilbud om opptaksprøve neste år.

 

Jeg er med i den første gruppa som testes, og av oss 30 røk 3 stk ut på papirtestene og etter det røk 6 ut på datatestene. De av oss som ble igjen skal inn på intervju med pilot og psykolog i dag.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...