Gå til innhold

Korrigert: Er dette en støysvak allround fremtidsrettet PC ?


Anbefalte innlegg

Jeg ser et behov for å bytte ut min gamle P4, 3Ghz PC.

 

Den nye PCn skal hovedsaklig benyttes til foto- og videoredigering, men

med to sønner på 8 og 5 år blir det nok spilling etterhvert.

Ønsker også å bruke PCn til å høre på musikk (iTunes) og se videofilmer.

Jeg har en NEC Multisync 2690WUXi skjerm og jeg har tastatur/mus.

 

Tar mye foto som krever mye plass og databehandling (har et kamera som tar 21megapixler).

 

Fint om det er et kabinett som er størrelsen mindre enn de største..... og det bør ha kortleser i front. På grunn av ombygging i boligen bør det også være mulighet for å koble til nettverket trådløst (har en Linksys router).

 

Jeg har lest en rekke tester vedr. hovedkort, skjermkort, CPU etc. men ser at det er en "jungel" av muligheter og ikke minst betegnelser :hmm: . Håper derfor noen av dere med erfaring og god peil på data kan gi meg gode råd!

 

Da er det fritt fram å komme med gode løsningsforslag til meg - budsjettramme kr 12.000. :yes:

Får hjelp av en kamerat til å bygge maskinen.

Endret av fotofreak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk ikke med meg om du skulle bygge selv eller kjøpe en ferdigbygd en?

 

Det du bør gå for er to-kjerne cpu fra Intel (E8400), X35 chipsett på hovedkort (Asus P5Q er bra), et AMD/ATI skjermkort, som for tiden leverer best ytelse per krone. Ett HD 4870 er utrolig bra!

 

Hvis du setter opp en handlekurv med de delene går ting litt glattere og flere folk gidder og hjelpe til da de ikke trenger og lage handlekurv selv men kan komme med innspill ;)

Lenke til kommentar
Jeg fikk ikke med meg om du skulle bygge selv eller kjøpe en ferdigbygd en?

 

Det du bør gå for er to-kjerne cpu fra Intel (E8400), X35 chipsett på hovedkort (Asus P5Q er bra), et AMD/ATI skjermkort, som for tiden leverer best ytelse per krone. Ett HD 4870 er utrolig bra!

 

Hvis du setter opp en handlekurv med de delene går ting litt glattere og flere folk gidder og hjelpe til da de ikke trenger og lage handlekurv selv men kan komme med innspill ;)

 

Jeg får en kamerat til å hjelpe meg med å bygge den.

Når det gjelder sammensetning av komponenter kommer jeg ikke i mål.

Har kikket litt her og satt sammen noen komponenter, men er vel i tvil om DDR3 er det rette for meg. Har satt opp en handlevogn, men mangler kabinett, DVD, strømforsyning og lydkort.

Spørsmålet er da hvor mye budsjettet sprekker med evt. om jeg bør nedgradere til DDR2?

 

Asus P5E64 WS Evolution 1 1971,- Amentio 1971,-

Asus Radeon HD 4870 1 1915,- Techlife.no 1915,-

Intel Core 2 Quad Q9450 1 2050,- it24.no 2050,-

OCZ DDR3-1600 Platinum EB XTC 4 GB (2 x 2048) 1 1744,- Amentio 1744,-

Western Digital Raptor 150 GB 1 1190,- NetOnNet 1190,-

Western Digital RE2-GP 1 TB 1 1445,- Amentio 1445,-

Rimeligste totalsum 10315,-

Lenke til kommentar

Lydkort trenger du ikkje. Alle hovedkort har innebygget lyd som er god nok til alle som ikkje har spesielle krav.

 

Dersom du ikkje veit at du vil ha DDR3, så holder du deg til DDR2. DDR3 er ikkje verdt prisen, om du ikkje er spesielt interresert i å ha en PC med DDR3.

 

WD Raptor er ikkje verdt pengene imo. Samsung T166 250GB er etter min mening ett mye bedre valg som gir deg like god ytelse og større plass til en langt lavere pris, samtidig som den lager mye mindre støy og varme. Den har litt høyere søketid, men høyere overføringshastighet i forhold til Raptor 150GB. Til under en tredjedel av prisen er eg ikkje i tvil om kva eg ville valgt :)

Lenke til kommentar
Lydkort trenger du ikkje. Alle hovedkort har innebygget lyd som er god nok til alle som ikkje har spesielle krav.

 

Dersom du ikkje veit at du vil ha DDR3, så holder du deg til DDR2. DDR3 er ikkje verdt prisen, om du ikkje er spesielt interresert i å ha en PC med DDR3.

 

WD Raptor er ikkje verdt pengene imo. Samsung T166 250GB er etter min mening ett mye bedre valg som gir deg like god ytelse og større plass til en langt lavere pris, samtidig som den lager mye mindre støy og varme. Den har litt høyere søketid, men høyere overføringshastighet i forhold til Raptor 150GB. Til under en tredjedel av prisen er eg ikkje i tvil om kva eg ville valgt :)

 

WD Raptor har 10000rpm, den du linker til har 7200rpm. Klart det er stor forskjell. Det er veldig greit og ha en 10k/rpm HDD til å ha operativsystem på og programfiler, du merker en klar forskjell. (Hvis du er klar over at den er der ;) )

 

Jeg slenger meg på de andre og sier at DDR3 for tiden er alt for dyrt sett i lys av ytelsen. DDR3 er som sagt kun for spesielt intressert, folk med for mye penger eller overklokkere.

 

Skal du drive med video og bilderedigering kan 4-kjerner være greit ja, men husk at det er ganske laber støtte i både windows og programmer i windows. Så du får lese nøye gjennom 4kjerner vs 2kjerner tester, bruk google.

E8400/E8500 er veldig flotte og raske CPU'er til en rimelig pris.

 

Til den pc vil jeg absolutt gått for en Corsair 620W, spenninene er enormt stabile og du får det du betaler for.

 

Kabinett er vansklig og plukke ut til andre siden det er mye smak og behag inne i bildet. Men alle Lian Li kabinett har god kvalitet, men koster deretter. Hvis ikke vil jeg varm anbefale enten Antec Ninehundred med veldig god kjøling eller Antec P182 med stilig finnish. Up to you

Lenke til kommentar
WD Raptor har 10000rpm, den du linker til har 7200rpm. Klart det er stor forskjell. Det er veldig greit og ha en 10k/rpm HDD til å ha operativsystem på og programfiler, du merker en klar forskjell. (Hvis du er klar over at den er der ;) )

 

Nei, det er ikkje stor forskjell. Raptor har ca 30% lavere søketid pga 10k rpm, men Samsung-disken har høyere overføringshastighet.

 

Klart du merker forskjell dersom du vil det. Man kan innbille seg mye rart dersom man går inn for det. :roll:

 

Denne disken er blitt testet direkte mot 150GB Raptor, og på noen spesielle bruksmønster så er Raptor raskere. På andre tester er Samsung-disken raskest. Når Samsung-disken koster 325kr for 250GB og Raptor koster 1190 for 150GB, så skal man være bra dum om man kjøper Raptor. Man kan kjøpe 2 Samsung-disker og sette de i RAID 0, og fremdeles ha igjen nok til en kasse øl :cool:

 

Eg gikk fra Raptor 74GB til den Samsung-disken sjølv, og mitt inntrykk var at Samsung-disken er merkbart raskere enn 74GB Raptor på oppstart og vanlig bruk.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
WD Raptor har 10000rpm, den du linker til har 7200rpm. Klart det er stor forskjell. Det er veldig greit og ha en 10k/rpm HDD til å ha operativsystem på og programfiler, du merker en klar forskjell. (Hvis du er klar over at den er der ;) )

 

Nei, det er ikkje stor forskjell. Raptor har ca 30% lavere søketid pga 10k rpm, men Samsung-disken har høyere overføringshastighet.

 

Klart du merker forskjell dersom du vil det. Man kan innbille seg mye rart dersom man går inn for det. :roll:

 

Denne disken er blitt testet direkte mot 150GB Raptor, og på noen spesielle bruksmønster så er Raptor raskere. På andre tester er Samsung-disken raskest. Når Samsung-disken koster 325kr for 250GB og Raptor koster 1190 for 150GB, så skal man være bra dum om man kjøper Raptor. Man kan kjøpe 2 Samsung-disker og sette de i RAID 0, og fremdeles ha igjen nok til en kasse øl :cool:

 

Eg gikk fra Raptor 74GB til den Samsung-disken sjølv, og mitt inntrykk var at Samsung-disken er merkbart raskere enn 74GB Raptor på oppstart og vanlig bruk.

 

Link?

 

Jeg mente ikke at jeg hvis man innbiller seg at det går raskere så gjør man det. Men Raptor 150GB har dobbelt så høy cache som 74GB og 10GB høyere buffer to disc, så din erfaring blir derfor ikke relevant.

 

Men jeg kan vel på sett og vis være enig i at det er alt for mye penger for alt for lite, men det poenget mitt er at det er litt ytelseshopp. Men tvilsomt om den allmenne pc-bruker er i stand til å merke det og ta nytte av det.

 

Anandtech testen viser nå at WD raptor 150GB fortsatt har tronen, men det er kun T166 500GB hdd da, vet ikke om det er forskjell på den og 250GB versjonen.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Det er lenge siden eg leste den testen så den må du nok google etter. Tror det var når Hitachi kom med sin 1TB disk at Raptor "tapte" kampen.

 

Det er lang tid siden Raptor hadde merkbart bedre ytelse. Den har lav søketid pga høyere omdreining, og på bruksmønster som har mye søking og relativt lite dataoverføring så er den fremdeles best. Men de nye generasjonene 7200RPM-disker har høyere datatetthet og andre forbedringer som gjør de minst like raske som Raptor til vanlig bruk.

 

Den Samsung disken eg linket til er faktisk den eneste ikkje-scsi disken på markedet som har høyere dataoverføring enn ide-grensesnittet. Alle andre disker, inkludert 150GB Raptor hadde fremdeles klart seg med ide.

 

Påstanden din om at Raptor 150GB er raskere påstår eg er feil :grin2:

 

Edit: Ser du har funnet en test hos Anand der Raptor kommer ut pittelitt forran stort sett overalt. Eg har sett andre tester der resultatene fordelte seg sånn halvt om halvt. Men det er små forskjeller det er snakk om, og konklusjonen min at Raptor ikkje er verdt pengene står nok uansett fast :whistle:

 

Glemte ett viktig poeng til. Den stooore forskjellen når eg byttet ut 74GB Raptor med Samsung-disker var lydnivået. Raptor-knatringen var borte. Eg satt med ett stort glis i trynet, eg måtte ta av dekselet på kabinettet for i det hele tatt høre diskene jobbe. En stor overgang, og ett viktig poeng når trådstarter har i overskriften "Ny stille PC".

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Hvis du ønsker stillhet bør du vurdere tredjeparts kjølere til cpu og gpu. Jeg er fornøyd med min Zalman CNPS9500, men mange anbefaler Scythe og Thermalright sin store "tårn"-kjølere.

 

På skjermkort bør du kanskje sjekke om den origniale støyer for mye før du kjøper inn kjøler. Regn med 300-400kr pr kjøler.

Tommelfingerregel er at viftehastighet tilsvarer støy. En som surrer på ca 1300 rpm er forholdsvis lydløst. Noe høyere avhengig av kabinettets lyddemping.

 

Antec P182 er et med lyddemping og har kommet godt ut av tester på støy. Det er relativt stort. Det er 50 cm høyt og dypt, mens et standard kabinett fra Netshop er ca 42*42cm.

Viftene er muligens en støykilde. De kan lett byttes for et par hundrelapper hvis de sjenerer.

 

Jeg ville spandert på meg de centimeterne for et bedre kabinett med smartere løsninger og større plass.

 

Enig i at raptor er unødvendig. Kjøp heller en SSD om et år eller to hvis du plages av treg oppstart og sånt. Legg kronene i flere disker. 1TB fylles kjapt når ungene (og kanskje far?) oppdager bittorrents.

 

ATI 4850 eller mindre er mer enn nok. Trenger ikke nødvendigvis state of art for å kose seg med spill.

 

En kvalitets PSU på 550w-> er bra. HX620 er nevnt, Vx550 er også bra. Les tester på HW.no. De er meget gode på nettopp strømforsyninger.

 

Asus P5Q (Wi-Fi?)

C2D Q9450

ATI HD4850

OCZ DDR2 4 GB Platinum Edition Dual Ch. PC2-8000

2 * 1tb

Corsair VX550

Antec P182

Vista 64bit (Home Premium ->)

Lenke til kommentar

HandlevognJeg er en typisk allround bruker av PC og når jeg først skal investere i en ny PC ønsker jeg - om mulig - å bygge en som jeg kan bruke i 3-4 år fremover uten å måtte oppgradere annet enn litt ekstra RAM og større/fler Harddisker.

 

Jeg er utdatert når det gjelder dagens teknologi, har jo ikke investert noe siden min forrige PC (P4, 3,05GHz med 2GHzRAM).

 

Hva mener dere om denne kombinasjonen?

Burde jeg bruke pengene annerledes... https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=79210

 

Antec Performance One P182 1 990,- Amentio 990,-

Asus P5E64 WS Evolution 1 1951,- Amentio 1951,-

Asus Radeon HD 4870 1 1895,- Amentio 1895,-

Creative Sound Blaster X-Fi Platinum 1 1694,- HPX.no 1694,-

Intel Core 2 Quad Q9450 1 2050,- Digitalimpuls.no 2050,-

Microsoft Windows Vista Ultimate SP1 64-bit Norsk OEM 1 1358,- Papyrus 1358,-

Noctua NF-S12-800 1 129,- Amentio 129,-

OCZ DDR3-2000 Platinum 4096 MB (2x2048 MB) 1 2295,- Netshop.no 2295,-

Pioneer BDR-202 1 1995,- Netshop.no 1995,-

Thermalright ULTRA120 Extreme 1 495,- Netshop.no 495,-

Thermaltake Toughpower 850W 1 1250,- Netshop.no 1250,-

Western Digital Caviar Black 1 TB 2 1345,- Amentio 2690,-

Rimeligste totalsum 18792

Endret av fotofreak
Lenke til kommentar
Sprakk budsjettet?

 

Ser bra ut dette, ville ikke brukt penger på DDR3-ram og lydkort, men det er selvsagt opp til deg.

Second that

 

DDR3 ram er ikke noe å investere i nå nei. Og DDR2 ram vil holde i noen år fremover, er ikke det store ytelseshoppet fra DDR2 til 3. Unødvendige penger brukt spør du meg.

 

Lydkort bør du bare investere i om du skal koble til f. eks forsterker og vil ha litt flere utganger/innganger og velge i.

Lenke til kommentar
Sprakk budsjettet?

 

Ser bra ut dette, ville ikke brukt penger på DDR3-ram og lydkort, men det er selvsagt opp til deg.

Second that

 

DDR3 ram er ikke noe å investere i nå nei. Og DDR2 ram vil holde i noen år fremover, er ikke det store ytelseshoppet fra DDR2 til 3. Unødvendige penger brukt spør du meg.

 

Lydkort bør du bare investere i om du skal koble til f. eks forsterker og vil ha litt flere utganger/innganger og velge i.

 

 

Takk for tilbakemeldinger.

 

Budsjettet sprakk fra opprinnelige 13.000 - merkelig...

 

Tar i mot rådene ang. nedgradering av systemet til DDR2 RAM og evt. kutte ut skjermkortet.

Spørsmålet mitt er da om jeg også må bytte ut hovedkortet for støtte til DDR2 RAM?

Jeg ønsker i så fall et forslag på et nytt hovedkort (gjerne med trådløst nettverkskort). Ser gjerne at det har eSATA kontakt for å kunne knytte inn en rask ekstern HD til backup av bilder.

Lenke til kommentar

Nei, DDR3 hovedkort støtter IKKE DDR2 ram. Men det finnes enkelte HK med ramslotter for både DDR2 og DDR3.

 

Skal du ha HK med støtte for DDR2 ram og du skal ha HD 4870 vil jeg anbefale Gigabyte GA-X48-DS4 (rev. 1.3) med X48 chipsett som vil være utmerket. Skal du kjøre Crossfire (to skjermkort) vil dette chipsettet gi deg X16 på begge PCI ex slottene. I motsetning til mange andre HK som deler det på to og gir 2* X8 i stedenfor.

Mange overklokkere velger HK'et jeg linket til nettopp pga sin stabilitet og ytelse. Nå skal vel ikke du klokke(?) men det er fortsatt greit med god stabilitet og ytelse på ett HK.

 

Jeg ser du skriver at det hadde vært greit med innebygd wi-fi, og da har jeg desverre ikke bekjentskap til HK med enten chipsett X38 eller 48 som støtter 2* 16x. Men det finnes P35 og P45 kort med dette til en grei penge, men da får du ikke støtten jeg snakket om.

 

Her får andre forumbrukere komme med input.

 

edit: Det står på hjemmesidene til Gigabyte at det skal støtte e-sata, men stod ingenting om at det var en utvendig e-sate inngang så er veldig usikker der. Får håpe noen andre på forumet har mer peiling på akkurat det.

 

Edit2: har snakket med en bekjent av meg som har nettopp det HK'et, han sa det følger med en ganske genial overgang, en bracket på utsiden. Så det vil nok tilfredsstille e-sata "kravet" ditt. :)

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Hei og takk for innspill.

 

Jeg har nå oppdatert min handlekurv etter anbefalinger fra mine nevøer.

Overklokking er ikke noe tema for meg. Det vil heller ikke bli behov for de råeste spesifikasjonene for spilling, da min eldste sønn i dag er 8 år. Pappan spiller så å si aldri...

 

Se forslaget her:

Handlevogn

 

Er dette et godt forslag?

Endret av fotofreak
Lenke til kommentar

Dette var en interessant diskusjon. Ser at du har en 2690WUXi, og den har jo mulighet for 12bit pr farge internt. Vet ikke hvordan det fungerer, men det første jeg ville sjekket var om det er noe poeng med skjermkort som støtter større bitdybde. Vet at det finnes, men om det har noe å si når du likevel kjører DVI mellom skjermkort og skjerm er jeg ikke sikker på.

 

Neste punkt er lyd, dvs støy fra PCen. Er det viktig for deg så ville jeg sjekket komponentene nøye i forhold til dette. Ser du har spesifisert alternative kjølere for cPU og skjermkort, og det er vel og bra, men det finnes også skjermkort uten vifte. Regner du med skjermkortkjøleren så øker du prisen på kortet med 500.- + styret med å montere. Ikke sikker på hvor kraftig skjermkort du trenger for kjøre spill for 10-11-åringer, men jeg ville nå sjekket hva som er tilgjengelig med passiv kjøling først. Selv har jeg et 7600gs-kort med passiv kjøling, og det fungerer helt fint for Photoshop, men aner ikke hva slags spill det kan dra rundt. Uansett, det er to år gammelt så det finnes sikkert kraftigere vifteløse saker nå. Prisguiden lar deg forøvrig søke med vifteløst som et av kriteriene. Kan det være et alternativ å beholde den gamle PCen til barna/spill og kjøpe skjermkort uten tanke på spillbruk i den nye?

 

Et annet poeng når det gjelder støy er å få et hovedkort uten vifter, på enkelte kort kan viftene faktisk være en av de største støykildene i hele PCen.

 

Minne: Mulig jeg har sett på feil spec, men ser ut som du velger DDR3, er det virkelig noe poeng?

 

CPu er alltid et vanskelig valg, og for deg er vel valget egentlig mellom to og fire kjerner og middels eller høy klokkefrekvens. Forskjellen fra en til to er mye større enn fra to til fire, men foto og video er jo aktiviteter som utnytte fire kjerner. På den annen side får du en E8600 med 3.3GHz litt billigere enn den 2.6GHz firekjerners prosessoren du har spesifisert. Så spørsmålet blir hva du har mest bruk for, de fleste oppgaver lar seg jo ikke parallellisere i noen stor grad og da får du mest igjen for høyere klokkefrekvens. Men importere du stadig hundrevis av 21MP bilder i Lightroom får du sikkert mye igjen for de to ekstra kjernene...

 

Når det gjelder disk hadde jeg egentlig mest sans for ditt første forslag med en rask systemdisk og en stor datadisk, selv om jeg er enig med en del andre innlegg at en Raptor kanskje ikke er verdt prisen. Kjører forøvrig Raptor selv (150GB) + to WD 1TB GP-disker. Raptoren bråker en del under oppstart, men siden hører jeg lite til den. I dag ville jeg nok valgt tilsvarende løsning igjen, men (selvfølgelig) kjøpt den siste VelociRaptor som er ennå litt raskere, stillere og med dobbel kapasitet.

 

Når det gjelder datadisker ville jeg i hvertfall ikke valgt Hitachis 1TB disker selv om de kommer rimelig bra ut på ytelse. Det skal visstnok finnes en ny versjon fra Hitachi, men har ikke sett de hverken i butikker eller i noen test. I dag ville jeg enten valgt Samsung F1 eller WD Caviar Black som begge bruker 3 disker (Hitachi bruker 5, og Seagate 4) for å nå 1TB. Nå er ikke antall disker noe å bry seg alt for mye om, men laver antall gir i utgangspunktet større datatetthet på diskene og potensielt bedre overføringshastigheter, dessuten mindre kompleksitet, varme osv. Alternativt synes jeg WD 1TB GP disker fortsatt er et interessant valg så lenge de først og fremst brukes for lagring av data som skal være online, men ikke jobbes så mye på. Forskjellen i støy og varme til F1 og Wd Caviar Black er imidlertid så liten at noe av poenget blir borte. Anbefaler forøvrig denne testen:

http://www.idg.no/tester/article103016.ece

Nå er kanskje ikke PcWorld det ypperste angående HD-tester, men synes de har en OK oversikt og resultatene stemmer bra med mer omfattende tester andre steder.

 

Når det gjelder SSD ville jeg ikke kjøpt det i dag, synes jeg får for lite for pengene og tilgjengelighet ser også ut til å være et problem. Kun noen få modeller som faktisk er på lager noe sted sist jeg sjekket.

 

Så min anbefaling: Kjøpe enten en VelociRaptor og en Wd Caviar Black, eller to Wd Caviar Black nå. Oppgrader systemdisken om et år eller halvannet til en SSD-disk, hvis du føler behov for det (ja, jeg vet det er noe styr å oppgradere systemdisken). Da blir Raptoren en kjapp scratchdisk for PS. Sett gjerne inne en ekstra datadisk også når behovet oppstår, men kjøp først og fremst en ekstra ekstern disk (hvis du ikke allerede har det) for backup. Datadisk og backupdisk i samme kabinett ville i hvertfall ikke gitt meg nattero, så uanset hvor mye du putter inn i PCen vil jeg anbefale en eller ennå bedre to disker hvor du tar backup av det viktigste (eller alt hvis du har plass).

 

Når det gjelder kabinetter har jeg ikke så mye å si, godt mulig det du har foreslått er helt topp. Litt støydempning er en fordel, gode vifter og utluftning er viktig.

Lenke til kommentar

Har ikke så forferdelig peiling på data men plukker nå opp litt. Skal også kjøpe ny PC om ikke alt for lenge og ny speilrefleks (Canon EOS 5D mark II...?), så det blir å bruke Fotosjåpp på min og. Du bør kjøpe 2 like HDD og sette de opp i RAID 1. Dvs at de kopierer hverandre umiddelbart, av det jeg har skjønt. Du har en Canon EOS 1DS mark III, og er det noe du IKKE vil skal skje så er det å miste alle bildene dine pga at et HDD havari! Det holder ikke å backe up etter at du har gjort deg ferdig for du kan være "ferdig" før du selv vil... Havari av dagens HDD er sjeldne, men du bruker bilbelte, gjør du ikke? Det finnes andre måter å gjøre dette på, "clickfree" backup, men det er relativt dyrt. Jeg forstår heller ikke hvorfor du på død og liv skal ha DDR3, eller SSD. Bruk heller penger på oppgradering senere eller kjøp no fint noe til kona, eller unga eller noe mer fotostæsj. Om en 4-kjerne eller rask 2-kjerne er best for fotobehandling av de gigantiske filene du kommer til å operere med vet jeg ikke. Det må vel Adobe eller Canon kanskje fortelle noe om eller et stort foto-forum. photo.net, pbase etc. Skjermkortet trenger ikke være det heftigste men ATI HD 4850 eller 4870. Trenger du virkelig ekstra kjøling? Er vel for det meste for hevvi geiming og overklokking og store grafikk-kort, eller? Bruker du "kjølepengene" på et bedre kabinett isf så er du nok like langt om ikke lenger og det blir lettere å oppgradere komponentene du skulle ha satt kjølerne på i framtiden. Lian li har bra kabinetter etter det jeg forstår samt Antec. En PC for framtiden har vel også ca 650w PSU. Du vil bygge selv sier du. Netshop gjør det for ca 350,- og de har hentebu i Oslo, om du bor der da. Å kjøpe komponenter fra flere forhandlere blir fort dyrt med frakt og et strev å holde rede på om noe går i stykker. Da kan det lett bli at butikkene begynner å skylde på hverandre på hvorfor ting gikk galt. Har du råd til å holde deg til en butikk så er det og enklere for de å se om noen av komponentene "butter" mht plass og kompatibilitet.

 

Blir spennende å se hva du ender opp med. Har du foresten bildene dine på nettet? Nyskjerrig... :)

Endret av peffi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...