Gå til innhold

Nytt PC tilbud fra Jobben...bra??


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har idag fått et PC tilbud fra jobben min, og jeg bare lurer på om dette er noe å hoppe på?

Specs.:

Intel P4 2,8 GHz

512 Mb DDR (står ikke hvordan type, hastighet...)

160 GB Hard Disk (Heller ikke hvordan type, hastighet..)

DVD Rom/Brenner (16x rom, + R/+RW)

ATI Radeon 9700 128 MB

et 56 K modem.....

Creative Soundblaster Audigy

+ sånn standard ting (høyttalere m/sub, trådløst tast. mus, nettverkskort, firewire, minnekortleser)

 

Jeg hadde tenkt å bruke denne til allround, litt spilling++ Men det som bekymrer meg er at dette er en HP pc, noen som vet hvilke harddisker de bruker og slikt? jeg er også skeptisk til hovedkortet, står ikke noe om det. For dette må jeg betale 423,- i Mnd i tre år= 15000 Kr totalt, noen vits? :shrug:

kom gjerne med innspill raskt (må bestemme dette til imorgen..) :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett verre tilbud, men generelt styrer jeg unna slike tilbud. Det er ikke tvil om at man kan gjøre det bedre ved å gå i banken og låne penger og så bygge selv, men jeg ser heller ikke bort fra at det kanskje kan lønne seg å kjøpe en ferdigpc med lånefinansiering. Tipper du kommer billigere unna da. Ved å gå ned noen mhz og gb vil prisen være mye lavere, mens den antagelig vil være like gammeldags om et år eller to likevel. Du vil angre på at du betalte dobbelt så mye for en cpu med 400 mhz ekstra når prosessorene har nådd 4-5 ghz...

 

Som nevnt over, det må være utrolig surt å betale et år eller to på noe som er totalt utdatert...

Lenke til kommentar

Husker for ca 2 år siden, da fikk stefaren min noen tilbud fra jobben. Det var tre forskjellige IBM-maskiner, og prisen var omtrent akkurat det dobbelte som en vanlig webshop-pris, på alle maskinene. Beløpet blir jo trukket av bruttolønn, så det blir jo litt billigere, men allikevel.

 

Litt offtopic kanskje, hadde ikke noe med det første innlegget i tråden å gjøre. Har ikke sjekket prisen.

Lenke til kommentar

Trekkes det 423 kroner fra bruttolønna di? I så fall så kan du trekke fra så mange prosent du betaler i skatt. Så får du hvor mye du virkelig betaler.

Endel tilbud opererer med priser der skattefordelen allerede er trukket fra. Da er det gjerne 49,9% skatt som forutsettes. Prisen blir ofte lav, men hvis du betaler mindre skatt vil selvsagt prisen bli høyere. Telehuset gjør det på denne måten(sleipinger).

 

Hvem kommer tilbudet fra?

 

Det spørs om du ikke er bedre tjent med å kjøpe en ny maskin, siden det virker som du har litt peiling. Det er muligheter for finansieringsordninger slik at man ikke trenger å betale alt på en gang.

Lenke til kommentar

Siden du virker ganske oppegående på PC, så vil du neppe bli fornøyd med HP. Jeg kjøpte en brukt HP for et år siden og angrer på det.

 

- Restore CD. Det følger ikke med egne CDer med drivere for alle nehetene, hverken CD brenner, operativsystem DVD spiller osv.

- HP hoverkort. På min HP er det ikke noen temp.målere. Da er det umulig å sjekke om CPU har det bra etter diverse modifiseringer.

- Bios. Du kan ikke endre annet enn klokken i bios (+ et par andre uvesentlige ting).

 

Hvis du senere oppgraderer til nyere Windows eller lign., så vil du selv måtte skaffe drivere til CD brenner, DVD spiller osv.

 

For HP:

+ Solid maskin.

+ Passer fint hvis du er fornøyd med det som ble levert og ikke har planer om å endre noe.

+ Fint for PC-ukyndige som kan få tilbake systemet med Restore CD

 

Mot HP:

- Ikke egnet til modifiseringer

- Egne, sære hovedkort

- Kun Restore CD

- Ikke egnet til oppgradering av OS

- Ikke temp. målere (antar det gjelder fortsatt)

- Ikke for overklokkere

Lenke til kommentar

takker for alle svar :smile:

 

Og jeg tror jeg har ombestemt meg nå... jeg hadde egentlig tenkt å ta tilbudet, men siden HP ikke høres ut som å være en særlig overklokkingsvennlig PC med dårlige muligheter for modding ser d mørkt ut. Oxo d å måtte betale om 2 og et halvt år enda 423,- i Mnd. på et så gammelt produkt = hmf.. og den 423,- er allerede minus 30% i skatt... :grumpy:

Lenke til kommentar

Muttern gikk for en sånn løsninng det var ikke lønnsomt vi solgt maskinen for 1700 og bygde en ny mens den akkurat er ferdig med avbetlingen. Be heller om støtte for bygging av egen pc det er som regel mulig. Spesilet hvis du får it sjefen til å smiske med sjefen først om hvor bra det er

Lenke til kommentar

Jeg har forgjengeren til denne du snakker om, fikk den igjennom jobben til mor.

 

Fordelen med dette er jo at du egentlig får en kjempe PC til en ganske billig penge, når du ser på skattefordelen osv. Bakdelen er jo at du må eie PC'en i 3 år (hvertfall må jeg det) og jeg har heller ikke lov å bytte ut komponenter. Merk at jeg ikke fikk med Windows XP CDen engang, du er totalt avhengig av en systempartisjon som du bruker til å gjenopprette Windows og programmer som følgte med PCen.

 

Her har du merkene og specs på min:

SiS 651 brikkesett

Asus P4S533-VM/MX (HK)

P4 2.53 GHz 533 FSB

Samsung 512 MB DDR SDRAM (PC2100)

Western Digital Caviar 120 GB HD (2 MB cache)

Samsung DVD 16x 48x

HP DVD-RW

Asus GF4 Ti-4200 (V8420 TD)

Creative SB Live!

 

Resten av delene er merket HP. Vet ikke hvor interessant disse er for deg, men en positiv sak er jo at de bruker Asus :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...