Gå til innhold

Har kvalitetsnivået på diskusjoner i PRS-delen dalt i den siste tiden, og i så fall hvorfor tror du det har skjedd?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet litt opp i, endel OT-fjas. Hold dere til trådens emne :)

 

Ellers, spørsmål om vi har dedikerte mods. Det har vi ikke, alle moderatorer er globale. Men vi ser alltid på hvor brukere er mest aktive når vi velger ut nye moderatorer. PRS er et område hvor en god del av moderatorene tidvis er innom, men vi har lite av folk som er her ofte akkurat nå. De to som i sin tid ble valg grunnet høy aktivitet var meg og TWFA. Jeg har sjelden tid til å delta og lese i denne kategorien for tiden og slikt har det vært en stund, derfor kan jeg heller ikke uttale meg bastant om kvaliteten. TWFA trakk seg beklageligvis og også der oppstår det et tomrom.

 

Nå er ikke det et tomrom som er lett å fylle, spesielt i et politikkforum da man skal holde tungen ganske bent i munnen. En for aktiv debattant vil sette seg selv fort ut av spill (moderatorer skal alltid være forsiktig med å moderere tråder man selv er aktiv i). Men samtidig må vedkommende vise seg å være en saklig anlagt kar som vet å kunne roe ned når ting blir ampert. For det skjer fort når det er snakk om politikk, folk blir fort små "monstre" når man gjemmer seg bak en pc-skjerm og skal fortelle om "livets realiteter". Vi velger hovedsakelig moderatorer utifra de som søker, i noen tilfeller headhunter vi.

 

For de som er interesserte så er det nå bare å sende en søknad til [email protected].

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å finne en løsning. Mitt største problem er at jeg til tider diskuterer med folk som kun har ervervet seg luftig kunnskap via wikipedia, VG osv.. (det føles sånn i det minste) Dette gjelder selvsagt meg selv og, men jeg prøver å uttale meg mindre bastant hvis kunnskapsgrunnlaget er tynt.

 

Det andre er at folk gjerne har en bakenforliggende agenda, og ser på utspill som direkte angrep på seg selv. Dermed blir de vrange.

 

 

Kun seriøsitet og skikkelige manerer..? Fra....... NÅ!? ;)

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar
Hvis jeg nå sa at den spøken var helt på trynet, og ikke på sin plass, ville det få deg til å endre egen oppfatning, eller måtte jeg ha moderatortittelen i bakgrunnen for å få deg til og lytte?

 

:)

Jeg tror nok du må gjøre mer enn som så... :dribble:

 

Men for å være alvorlig (om enn bare et minutt eller to); tror nedgangen i kvalitet også har mye med at det er sommer og for mange, ferie. Mange unge brukere rundt om kring som setter en demper på kvaliteten i tillegg til at folk er i feriemodus og har andre ting å gjøre enn å poste 5-siders innlegg. Den kollektive lysten til å delta i seriøse diskusjoner synker sansynligvis rundt denne årstiden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvis jeg nå sa at den spøken var helt på trynet, og ikke på sin plass, ville det få deg til å endre egen oppfatning, eller måtte jeg ha moderatortittelen i bakgrunnen for å få deg til og lytte?

 

:)

Jeg tror nok du må gjøre mer enn som så... :dribble:

 

Men for å være alvorlig (om enn bare et minutt eller to); tror nedgangen i kvalitet også har mye med at det er sommer og for mange, ferie. Mange unge brukere rundt om kring som setter en demper på kvaliteten i tillegg til at folk er i feriemodus og har andre ting å gjøre enn å poste 5-siders innlegg. Den kollektive lysten til å delta i seriøse diskusjoner synker sansynligvis rundt denne årstiden.

 

Du har avslørt deg.

Lenke til kommentar
Trådtittelen forklarer forhåpentligvis problemstillingen!?

 

På den første delen; ja, jeg synes kvalitetsnivået har falt. Kan ikke sette fingeren på noe konkret, annet enn at jeg nå knapt gidder å åpne Politikk og samfunn-forumet for å se om det er kommet noen interessante nye diskusjoner.

 

Kan forsåvidt like gjerne være meg som er lei, men ser at det er heldigvis (eller uheldigvis, ettersom hvordan man ser det), flere som er enige her.

 

Inntil videre har jeg heller ingen gode forslag på hva man kan gjøre for å heve standarden.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Ja, sukk ...! Jeg for min del savner den stødige pennen som TWFA svingte over småtrollene ...  :whistle:

Du er ikke alene om det! Selv om jeg var så å si uenig med han i det meste, savner jeg han :blush: Dedikerte moderatorer på PRS trengs, vi har Dotten som fast moderator mann, og mange andre som kommer "innom", har forslått for Dotten og sette opp en liste over aktuelle brukere som vi andre kan stemme på, slik at brukerne selv kan bestemm hvem som skal bli nye og dedikerte moderatorer på PRS... Venter i spenning!

Lenke til kommentar
Det var et riktig godt forslag.

 

Har et par moderatorforslag selv, men de får heller vente til senere da.

 

:)

 

Her burde jo du være en glimrende kandidat! :yes: Har sansen for dine innlegg (stalker...? :p ), og synes innleggene har høy kvalitet og at du har en høflig tone her på forumet. Det er vel en stund siden vi pisket tastene mot hverandre .. hehe

Nei, seriøst. Siden du har en høy frekvens her på forumet, så burde du vurdere å melde deg som kandidat. Tror nok du ville gjort en fremragende jobb som moderator på PS (PRS).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Takk for det kjære bastard! :!:

 

Nei, jeg tror at både endel brukere, og ikke minst moderatorer hadd begått kollektivt selvmord hvis det ble aktuelt, men jeg har kanskje blitt litt mindre frekk i kjeften etter hvert ...!?

 

Men takk for tilliten.

 

:)

Lenke til kommentar

Det har vel noe med at mange av emnene er utdiskutert og alt som gjenstår er endeløs drittkasting og påstander folk ikke lengre gidder å argumentere for. Det dukker ikke opp nye debatter, dog dukker det opp nye debattanter. Gjerne av typen som ville heller passet inn på VGD.

 

Og da blir det startet meningsløse hetsetråder blant f.eks de politiske partiene i Norge. Der partene er bare ute etter å kalle hverandre sosialister og idioter enn å diskutere. Eller andre tråder med ett åpningsinnlegg som er så dekkende at det kan minne om starten på en msn-samtale fremfor ett åpningsinnlegg i en diskusjon.

 

Det er noen gode brukere her, men de er vel lei av å dsikutere det samme om og om igjen, og de er vel lei av å bli møtt av påstander som ikke underbygges eller argumenteres for og ellers "uærlig diskusjon" der målet ikke er å diskutere saken, men å diskreditere motpartens sak så mye som mulig. Unngå å svare på essensielle spørsmål og heller rambler avgårde på noe annet, slik at diskusjon egentlig blir meningsløst.

 

Kanskje en sjelden gang dukker det opp tråder som holder en viss standard, men de blir sjeldnere og sjeldnere.

Lenke til kommentar

Nå er det jo nesten umulig å diskutere politikk uten å tråkke på noen tær. Det fins bestandig noen med andre meninger enn en selv. Og det er jo sedvane å "korrigere" hvis man føler at ens virkelighetsoppfatninger angående en sak er forskjellig fra ens egen. (Men det betyr ikke at den som føler seg tråkket på oppfører seg som en "drama queen" eller "attention whore" ;) )

Uansett; en debatt mister kraft hvis alle konstituerte debattknep blir ansett som "fy fy". Det er vel ingen som ønsker debattanter som virker som en blanding av konfirmanter foran presten og en "politiker bot".

Hvis noen stiller seg laglig til hugg, så ... (uten å oppfordre til usaklig flaming og fjollete svar). Jeg tror det er menneskelig å skjerpe sansene når man vet man blir korrigert hvis man tråkker feil.

 

En annen sak er jo at det er vanskelig å komme med politiske problemstillinger som ikke har vært debattert her tidligere i en eller annen form. Det fordrer nesten VM i semantikk for å komme med et godt utformet spørsmål som ikke har vært stilt tidligere. Og for generelle problemstillinger om norsk politikk, USAs utenrikspolitikk eller Gud forby ;"Israel Vs Palestina", så er det de samme personene som kommer med de samme forslitte argumentene (undertegnede også).

 

Som nevnt tidligere av Pencil Case, så trenger vi samfunnsengasjerte moderatorer av TWFAs kaliber som er aktivt inne på PS (PRS), mekker poller og er med på å skape konstruktiv aktivitet. Ellers frykter jeg at vi går inn i en ond sirkel som gjør at de fleste av geriatrikerne her (medlemmer som har vært her en del år) går lei og ikke orker engasjere seg mer i de pågående debattene.

 

Nei, få inn folk med litt mojo som er med på å skape lange gode tråder :yes:

Lenke til kommentar

Problemet slik jeg ser det er at her inne på PRS er alt svart/hvitt. Enten er man på den røde siden, eller så er man på den blå siden. Enten hater man USA, eller så elsker man USA. Enten elsker man Israel, eller så hater man Israel. Man ser kamuflert trolling i nesten alle tråder. Mulig man ser et generasjonsskifte her inne. Ikke vet jeg.

 

Jeg er for at vi har dedikerte moderatorer, men jeg ser ikke så godt hvor man skal hente disse fra. Gi oss TWFA back!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kanskje én "TWFA" ikke er nok? Kan være at en av årsakene til at den ressursen forsvant var at han ble litt for "ensom" i det å være betingelsesløs konstruktiv i debatten?

 

:)

Lenke til kommentar

Det vil jeg nok heller tro ja, det nytter nok ikke med en bastion av konstruktiv debatt når det er 50 småtroll som krangler og diskutere som barn.

 

Det krever nok heller litt innsats fra de som faktisk diskuterer her. At de må holde ett visst nivå. Der debatten er konstruktiv, saklig og basert på argumentasjon som underbygges. I motsetning til bastante påstander uten dekning der man søker å diskreditere motstanderen så mye at man "vinner debatten".

Men som sagt, da må man nesten bare ignorerer en god del brukere. Og selv de bedre debattantene her blir fort dratt ned på ett usaklig nivå. Så det blir opp til hver enkelt å faktisk gjøre en innsats for å heve nivået.

 

Kanskje legge ned visse egne retningslinjer her, definert av brukerne, som setter visse kriterier til hva innlegg, ihvertfall åpningsinnlegg må inneholde, slik at man har ett saklig grunnlag for debatt og klarer å holde nivået oppe. Mange tråder i det siste kunne vært tatt i såpetråden, mange minner om sporadiske utblåsninger, gjerne udokumenterte og til tider latterlige.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Hver og en som ønsker bedre kvalitet kan best bidra ved å gå foran som et godt eksempel.

 

Når det kommer til å utnevne moderator så er det ikke noe som vil finne sted ved noen avstemning. For det første har ikke brukerne nok innsikt i kandidatene, da det er informasjon i kulissene som er nødvendig i så måte. For det andre så vil det fort bli at enkelte kompisgjenger rigger det hele.

 

Politikk som kategori er en av forumets desidert største og den holder seg stabilt høyt oppe på listen. Det er mange som deltar her. Med så mange brukere og så mye trafikk så er det en utfordring. Vi får se hvordan vi takler den, det viktigste er at hver og en begynner med seg selv. :)

Lenke til kommentar

Har stort sett gått lei, men kan gjøre et come-back hvis det skjer noe. Noen observasjoner i refleksjonen over hvorfor jeg ikke gidder:

- Emnene er ikke veldig spennende, stort sett reaksjoner på VG-oppslag. Men dette har det forresten vært klaget på for leeeenge siden. Og det ble gjort et forsøk på å opprette noe av interesse. Så var det raskt tilbake til normale tilstander igjen.

- Noen brukere bruker PRS som oppslagstavle, evt. personlig blogg.

- Et innlegg jeg skulle hatt tilbakemelding forsvinner plutselig bak to sider med kjekling og ordkløveri.

- Ditto finne interessante innlegg blant disse innleggene. (Hadde en periode en lit white-list i hodet slik at jeg kun leste innlegg fra enkelte brukere)

- Folk som prater mer en de lytter, og som på ofte svært søkte måter dreier topic mot noe de liker å diskutere.

Lenke til kommentar

Må si at jeg er enig i mye av det som blir sagt i denne tråden. Heldigvis er det fortsatt langt unnå nivået på debattene på Dagbladet.no vedrørende innvandring og terrorisme. Disse debattemaene har tilsynelatende en helt egen evne til å tiltrekke seg de minst nyanserte på hver sin side av det politiske spektrumet, noe som resulterer i at debattnivået blir som det må bli.

 

Når det gjelder diskusjon.no kommer mye av min frustrasjon fra folk som kriver korte innlegg hvor de kun lister opp påstander, som de heller ikke gidder å verifisere gjennom link til kilden. Eventuelt en annen variant hvor man unnlater å svare på kritikk fremmet mot noe for å istedenfor angripe motstanderne. For å konkretisere; folk som f.eks. svarer på kritikk addressert FRP med å liste opp helt urelaterte ting som de mener de rødgrønne gjør for dårlig.

 

En generell holdning om at man går inn i en politisk debatt for å verve mennesker til sitt syn, og å unnlate å være åpen for andre holdninger enn sine egne, oppfatter jeg også som en viktig faktor som forringer kvaliteten på trådene og dette delforumet som helhet. Brukere som er overbevist om at de, og de alene, har sett sannheten og kaller meningsmotstanderne for "sosialister" og "egoister".

 

Dessverre frykter jeg at denne tråden ikke vil hjelpe stort, da den store hovedvekten av de som skriver her inne også er dem som problemet ikke angår i nevneverdig grad. Hvis vi tar den forutsetningen at de som skriver her også er representative for dem som leser denne tråden, har de fleste brukerne som jeg oppfatter som problematiske i denne sammenhengen oversett dette temaet.

 

Som flere i denne tråden stiller jeg meg også bak strengere reglement. Blant annet vil jeg foreslå at man øker minimumslengden på innlegg i denne delen av forumet. Det nåværende minimumet (14 tegn eller noe sånn?) er etter min mening altfor lite, da et innlegg på denne lengden etter min mening nesten konsekvent tilfører lite eller ingenting av verdi til en politisk debatt. For at det skal være mulig å debattere må man vise til hvorfor man har meningene sine basert på argumentasjon, og holdbar argumentasjon krever som oftest minimum et par setninger.

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...