Gå til innhold

Er det så utrolig lett å knekke kjernen på en cpu...


andy_cap

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med et lite problem. har en amd xp 1900 og en 2100. kjøpte 2100 og tenkte jeg skulle så vidt oppgradere pcen min.. men neida.. fikk nytt harware flyttet over og satte sammen datan.. men nei.. den vil ikke starte med den nye cpu.. derfor ringer jeg ps data å sier... hva i helvete er dette... sender dere meg ødelagt cpu.. jeg er ganske sikker på at jeg satte inn cpu ganske nøyaktig.. men de sier at JEG har ødelagt cpu ved at jeg foreksempel har satt cpu kjøleren skrått ned.. noe som jeg har vanskeligheter med å forstå.. Og de sier dette er 100% min skyld og det er bare å kjøpe en ny cpu.. :evil:

 

Er det så utrulig enkelt å ødelegge en cpu på denne måten.. har ikke amd noen ære i det de lager.. slik at de lager drit som detter sammen hvis noen så vidt puster på det.. huff.. :grumpy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

etter min mening så er det nesten umulig å ødelegge kjernen på cpu bare man vet hvordan det skal gjøres og ikke gjøre noe dumt som å sette kjølern på bakvendt..

 

jeg har bygd 5-6 maskiner og byttet kjølere et utall ganger og har aldri skadet noen cpu (eller annen hardware for den sags skyld)

 

men tweaking av hardware med lugubre kjøleløsninger er en annen ting :)

Lenke til kommentar
Amd lager ikke dri!!,men hvist man er uforsiktig når man setter på kjøleren skal det ikke så mye til for å ødelegge kjernen,vet ikke hvor mange Amd prosessorer jeg har hatt i eie mistet tellingen for lenge siden,men har til gode å ødelegge en eneste av dem selv.

 

samme her

Lenke til kommentar

jeg trur grunnen til at kjernen er knekt er at jeg satte sammen pcen med den nye cpu og ikke fikk den til å funke.. så var det å ta av og på ribba og se om jeg kansje hadde gjort noe feil og nå har jeg knet et hjørnet på begge cpuene..

 

jeg har bygd en 3-4 maskiner og dette er første gangen jeg opplever dette.

 

foresten 1900+ var en Palmio

2100 var en Thoroughbred :evil:

Lenke til kommentar

Skal være bra uhedlig og skikkelig hardhendt om om man skal få til noe sånt. Har sikkert monter/demontert mange hundre kjøleribber på amd i mitt liv. Har aldri klart det.

 

Har du sjekket om det er hakk i kjærna? Litt rart at de bare går utifra det helt uten videre. Om ikke kjærna er knust så er det fortsatt garanti på den. ( så lenge du ikke sender med et screenshot av WCPUID der du har en klokk på godt over stock da ).

Lenke til kommentar

Fatter ikke at folk greier å ødelegge den kjernen... sikker på at jeg har montert nærmere 15 pc-er etterhvert og det skjønner jeg rett og slett ikke hvordan går ann.

 

Med mindre man tar kjøleren og setter den på motsatt vei, og holder den på skrå når man setter den på så kan det nesten ikke være mulig..

 

Eller?

Lenke til kommentar

Det første du gjør når du mottar en ny cpu, er å sjekke den grundig for feil før du installerer den. Dette er svært viktig i slike tilfeller som dette. Er du brennsikker på at CPU'en ikke ble utsatt for statisk elektrisitet under installasjon? Er det noen synlig skade på kjernen? På amd sine hjemmesider finner du også 5 små filmsnutter om installasjon og reinstallasjon av deres CPU'er.

Lenke til kommentar

måtte nesten le når jeg så den avataren :lol:

har sett mange som har klaget på store avatarer, men denna tok kaka :D

 

uansett, jeg har hatt 2 amd'er selv, og montert endel flere, for andre.

har fortsatt til gode å knekke kjernen. skjønner ikke hvordan folk klarer det.. :shrug:

Lenke til kommentar

det er jo ikke akkurat en iq-test. har alldri ødelagt en cpu jeg.. jo

forresten. la den gamle 486DX2 66Mhz cpuen under drillen for

å lage nøkkelhank. men du en jo passe lur om du setter kjøleribben

på feil vei. tenk deg om 2 ganger neste gang du holder 1000 spenn i

neven;)

Lenke til kommentar
måtte nesten le når jeg så den avataren  :lol:  

har sett mange som har klaget på store avatarer, men denna tok kaka   :D  

 

uansett, jeg har hatt 2 amd'er selv, og montert endel flere, for andre.

har fortsatt til gode å knekke kjernen. skjønner ikke hvordan folk klarer det..  :shrug:

:yes:
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan folk får det til. Jobber nå på en returavdeling hos et firma, og har skifta en god del AMD prosessorer, men har aldri, og da gjentar jeg aldri knekkt kjernen eller liknende... Derimot er 99,5 av prosesspor relaterte returer relatert til AMD, mens Intel deriomot er skjelden....

Lenke til kommentar

jeg tror grunden til at folk knekker kjernen på sin cpu er at de er for engasjerte når de setter den på... jeg var verfall litt engasjert.. kan ikke skjønne at jeg har satt på kjøleren skrått.. og er helt overbevist om at jeg ikke satte den på feil vei.. selv om dere ikke har gjort det har jeg hørt om nå i ettertid om mange som har knekt kjernen.

Lenke til kommentar
jeg tror grunden til at folk knekker kjernen på sin cpu er at de er for engasjerte når de setter den på... jeg var verfall litt engasjert.. kan ikke skjønne at jeg har satt på kjøleren skrått.. og er helt overbevist om at jeg ikke satte den på feil vei.. selv om dere ikke har gjort det har jeg hørt om nå i ettertid om mange som har knekt kjernen.

 

Men er det et rundet hjørne eller kant, så er det din feil. Så enkelt er det. Spørsmålet videre er om du faktisk satt igang med noe du ikke hadde nok peiling på? Det har blitt mye enklere og mer fristende for alle å bygge sin egen PC, men desverre har flesteparten egentlig ikke nok peiling. Det er ikke bare montering som er problemet, det er jo den lette biten. Men det er når ting ikke virker skikkelig, tilsynelatende uten grunn; det er DA morro'a starter... og beskyldningene mot produsenter og butikker virkelig setter inn.

 

Dumt for forbrukere som ikke har et system som fungerer og som må bruke mer penger på å få fikset problemene, dumt for butikkene som får masse ufortjent negativ omtale og for produsenter som ikke kan idiotsikre alt uten at kostnadene går opp og forbrukerene syter.

 

Korrekt måte å sette på en kjøler:

1.) Sett kjøleren rett ned på kjerna. Pass på at den sitter riktig vei.

2.) Fest klipsen til sokkelen på den siden uten håndtak/greie til et skrujern etc.

3.) Fest på andre siden.

4.) Koble til vifta.

Hele tiden er det livsviktig å ha gjevnt og vannrett trykk ned på kjerna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...