Gå til innhold

Har passivisering av eksklusiver noen effekt?


Knebel

Anbefalte innlegg

"Om noen hadde tvunget deg til å velge en 360 eksklusiv du kunne fått til PS3 med pistol til hodet, hvilket spill hadde du da valgt?", spør en svensk journalist Sonys Kaz Hirai. -"Da får de heller bare trekke av, for jeg tror virkelig ikke vi trenger noen" svarer Hirai.

 

Hele intervjuet:

Blir hellre skjuten än väljer Xbox 360

exklusivt Aftonbladets Peter Ottsjö fick en exklusiv intervju med världens högste Playstation-chef, Kaz Hirai.

 

Playstation är ett imperium.

 

276 miljoner sålda spelmaskiner är bevis nog.

 

Kaz Hirai har varit med sedan mitten av nittiotalet – idag är han Playstations mäktigaste chef.

 

Aftonbadets Peter Ottsjö fick som enda svenska journalist möta Kaz Hirai under E3 i Los Angeles.

 

I den fjärde och sista delen av vår intervju säger Hirai att han hellre blir skjuten än väljer ett exklusivt Xbox 360-spel han skulle vilja se på Playstation 3.

 

Kan du berätta lite mer om "Massive action game" [spelet klarar av multiplayermatcher för 256 spelare samtidigt]. Det känns lite som ert sätt att säga: "kolla vad Playstation 3 klarar av, det kan ingen annan matcha".

 

– Jag tycker att det utnyttjar tekniken i PS3 väldigt väl. Men vi är i underhållningsbranschen, inte teknikbranschen. Så gänget på Zipper [utvecklaren] har kommit på ett riktigt kreativt sätt att utnyttja kraften i Playstation 3. "Det här är vad vi i Zipper vill göra, därför ska vi använda den här tekniken i PS3 för att åstadkomma det". Det är inte: "här har ni teknologin, ni ska göra ett spel som utnyttjar den".

 

80-gigabytemodellen, kommer den till Europa också? Till samma pris?

 

– Ja. 399 euro. Den 27 augusti.

 

Filmtjänsten [där man kan hyra/köpa filmer via Playstation Network] som ni lanserade häromdagen, jag vill ha den också. Jag är från Sverige.

 

– Servicen är bara för USA, inte ens hela Nordamerika. Så, utanför USA – det här inkluderar alltså våra grannar i Kanada – de europeiska länderna, Japan och Asien, det är territorierna…vår plan är att lansera servicen utanför USA så snabbt som möjligt. Men det finns en rad olika hinder vi behöver ta oss an i varje individuellt land. Men vi kommer att utannonsera det, så snart vi är redo. Men att försöka [lansera en filmtjänst] globalt på samma gång är en liten utmaning.

 

Om du fick välja en exklusiv titel till Xbox 360 och lansera den på Playstation 3 i stället, vilket spel skulle det vara?

 

– Jag tror inte att vi behöver välja något…

 

Du måste välja ett.

 

– Återigen, jag tycker inte att vi behöver välja något för jag tycker vi har en fantastisk samling spel på gång.

 

Men om någon håller en pistol mot ditt huvud och säger att du måste välja ett. Vilket spel skulle du välja då?

 

– Okej…då måste de nog skjuta mig för jag tycker verkligen inte att vi behöver något.

 

http://www.aftonbladet.se/nojesliv/recensi...ticle2938292.ab

Nå er ikke jeg ute etter fanboy vrøvvel og syting om hvor arrogante den og den er. Det man bør spørre seg er om Kaz kan ha et poeng her? Har denne knivingen og pengebruken for å karre til seg utbrente 3. parts eksklusiver virkelig noe for seg? Vi ser jo eksempelvis Devil May Cry og GTA serien. Det kan være jeg tar feil, men jeg sitter med et inntrykk at den generelle interessen for disse spillene ligger langt under hypen denne generasjonen. De er på salgslistene noen uker før et eller annet serieprodusert 'casual' møl skubber det bort.

 

Er killer app'ens tid over eller er det bare fornying som må til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Synes Kaz Hirai svarer som forventet her, det er trossalt jobben hans å pushe ut Sony sine produkter. Og vi har jo alle sett hvordan media tvister og snur på utsagn, så dersom han hadde sagt at han ønsket at Gears of War kom til PS3 ville vi nok fått mange spennende overskrifter i etterkant:

"Kaz Hirai bekrefter at Gears of War kommer til PS3"

"Kaz Hirai forlater Sony, starter hos Microsoft?"

"Kaz Hirai synes kattunger og locust er søte!"

 

Hvorvidt denne passivisering har noe å si vites jo ikke, men folk har vel bullshit detectors på full alarm når man leser uttalelser fra PR-folk generellt.

Lenke til kommentar

Som talsmann for Sony hadde man vel ikke forventet noe annet ... Hadde vel vært som om Bill Gates (før han slutta) hadde sagt at han brukte Linux selv ... Men, om Kaz Hirai spiller noe særlig så har han sikkert alle konsollene stående i gamerrommet hjemme, og noe sier meg at spillutvalget hans er større på Xbox 360 enn på PS3 :p

Lenke til kommentar

Tror han rett å slett bare er ærlig. Virker som om at sony heller går for at deres interne utviklerstudioer skal produsere nok kvalitetsspill. Sonys interne studioer er meget store, faktisk større en nintendos og ms tilsammen, og sony ønsker vel derfor ikke å bruke penger på å sikre seg eksklusiver fra 3.partsutviklere.

Lenke til kommentar

PS3 har ikke den samme posisjonen som PS2 har, så får å få/holde på eksklusive spill, må Sony åpne lommeboka. Noe de ikke har råd til, iogmed at MS er villige til å betale mye mer. Derfor går nok pengene heller til første- og andreparts utviklere innad i Sony.

Sony taper ikke så mye å la spill komme på 360, mens 360 vinner ekstremt på å få de.

 

Vil også legge til at det ikke bare er 360 som får PS3-eksklusive, også omvendt (selv om det kan ta litt tid før de kommer). Bioshock, Lost Planet, Oblivion og Eternal Sonata er bare noen eksempler.

Lenke til kommentar
utrolig frustrerende at ps3 ikke får samme DLC til gta4 og fallout3 som xbox360..

 

Blir litt feil å si at spill som gta4 ikke selger like mye som hypen.. hvor mange spill har solgt mer enn gta4 da?

 

Men det solgte ikke mange ps3'er og xbox 360'er. Noe som jeg tipper var intensjonen til MS når de kjøpte eksklusivt DLC for masse masse penger.

Lenke til kommentar
Tror han er godt trent til å ljuge for er det noen de kan i det konsernert der så er det netopp å spre løgner og dessuten det hadde vært katastrofalt for en i Sony å offentliggjøre att de sikler etter noen spill som finnes på en rivaliserende konsoll.

 

Der var det svaret jeg forventet av deg ja. :roll: Jada, de ljuger og de er så slemme så i Sony. Ser du virkelig higer å gjøre denne tråden om til nok en fanboysutretråd. Vær så snill og finn deg noe annet å gjøre. Det er eks. sol ute. :)

 

Kan ikke se hva som ville være katastrofalt, hvorfor de skulle spre løgner eller hvorfor de skulle sikle etter disse spillene. Hva har man lært i denne generasjonen når 3. parts eksklusiver har gått mulitiplattform? Det får ingen effekt for konsollsalget hverken for den ene eller den andre. Dette har vi sett med bl.a. GTA4. Av det jeg kan huske er det såvidt man kan se det på salgskurvene.

 

Av de eksklusivene som har solgt konsoller har jeg fått et inntrykk av at vi snakker hovedsaklig om de eksklusivene som er nye denne generasjon. For Sony snakker vi da om Motorstorm og Uncharted og for MS er det vel Gears som er den store nye. Selvfølgelig har de gamle seriene, e.g. Halo, PGR, Forca, Ratchet&Clank, GT5P osv. også solgt en del konsoller, men det virker på meg som det er de nye det er mest interesse for.

Lenke til kommentar

Når du klarer å si att 3dje parts spill enten går den ene eller andre veien eks, bioshock, gta ikke har noen innvirkning på konsollsalget så må du pisse skikkelig i motvind. Ta bioshock for eksempel hvis ikke dette hadde kommet på PS3 og kun vært på xbox og du hadde hatt veldig lyst til å spille det hadde ikke du da kjøpt deg 360 slik att du hadde fått spilt det eller gta hvis dette kun hadde kommet på ps3. Klart du hadde.

 

En annen ting en fanboy har bare EN konsoll, så jeg lurer på hvem som er fanboyen her.

Lenke til kommentar

Hvor mange konsoller man har, har da vel lite med fanboybegrepet å gjøre. Blindt engasjement overfor en av de har. Jeg har det forøvrig ikke som agenda å plassere folk i båser. Men om hatten passer, værsågod ta den på. ;)

 

Jeg snakker om 3. parts eksklusiver som går multiplattform.

Kanskje jeg bør presisere. Slik det forekommer meg vil et 3.parts tidligere eksklusivt spill som går muliplattform ha liten effekt for den plattformen som ikke hadde spillet tilgjengelig før. Det virker som de heller ikke selger konsoller for noen parter på noe markant vis.

 

Nå snakker jeg om tidligere eksklusiver som lanseres multiplattform samtidig og ikke titler som har eksklusivitet over tid som eks. Bioshock. Jeg vil tro at det er noe salg der.

Endret av Fhj
Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om 3dje parts ekslusive som går multiplatform har vel Sony mer erfaring at slikt skjer med dem enn Microsoft har ettersom Sony har mistet noen ekslusive titler over til multiplatform som f.eks Final Fantasy.

 

Problematikken til Sony ligger litt i deres aroganse med tanke på tidligere suksesser som PS2. Det virker for meg som Sony lever litt for mye i fortiden og ikke helt anser at de nå faktisk har konkuranse og de er nødt å være mer frempå. Når man tenker at Microsoft er ute med pengepungen og snapper opp spill her og der og får dem konsollekslusiv til X360, så har Sony et arbeid å gjøre. Penger er det internasjonale språket, tiden hvor folk kom til Sony fordi de var kongen på haugen av konsoller er over. En ny tid er kommet.

Lenke til kommentar

Virker da som om Sony har vist at tiden med større konkurranse kom til å komme, med tanke på store investeringer i utvikler selskap og etablering av egne selskaper. Sony har ett av verdens største utviklerselskap og mener nok at spillene disse produserer skal holde til å være best i bransjen. Om de får rett vil tiden vise, men det er ingen tvil om at Sony har flere kjempe utviklere under sine vinger. Og disse vil ikke bli multiplattform.

Lenke til kommentar

Sony har gode team under seg det er klart men det har også Microsoft og Nintendo og. Team Ico Vs Lionhead f.eks, crash of the Titans. Problemet er at Sony's etablering i spillverden har svekket seg etter PS2 og fremfor å stille som en overlegen spillutvikler har Sony nå blitt mer likestilt med andre studioer.

 

Derfor mener jeg det blir en mer kamp denne gangen mellom selskapene enn forrige generasjon enn antatt, men Sony ser ut til å fremdeles leve i gamle dager og det ser ut som de tidvis og undervurderer konkurentene sine, noe de burde tenke seg om 2 ganger med.

Lenke til kommentar

Sony har også hatt virkelig uflaks denne generasjonen med tanke på noen ekslusives som rett og slett ble slaktet i pressen. Flaggskip spillene Lair og Heavenly Sword ble jo hypet på samme måte som Gears of War og Halo, ved at de virkelig skulle definere gaming på plattformen. Uheldigvis ble de slaktet når de kom ut, og var ikke så gode produkter som Sony ville de skulle bli.

 

2 andre blemmer som Sony har gått på denne generasjonen er jo for det første fokuset på Six-Axis. Som styremåte i spill er dette helt udugelig, og det viste seg at de aller fleste heller ville ha Dual Shock rumble istedenfor "riste på kontrollen" når noe hopper på deg funksjon. De ble nok feilslått hvor responsivt og intuitivt dette kunne bli rett og slett.

 

Den andre tingen er måten Playstation Network ble strukturert på i starten. Når du kjøper Live abonnement følger det med headset som fungerer igjennom forskjellige spill og alt slikt, så det blir en mye større community følelse. Dette gjør det enklere å spille med venner og gjør kommunikasjonen bedre. Den andre siden av dette sverdet er jo selvfølgelig all skjitpratet når man sitter anonymt med headset, men dette går jeg ikke inn på nå.

 

Jeg er selv PS3 eier og synes det er flott at Sony begynner å hale innpå konkurransen nå med både exclusives og features. De vinner jo for øyeblikket konsollkrigen i både Europa og Asia, om man eksluderer Wii i nextgen definisjonen.

 

Generelt sett liker jeg best at spill kommer på begge plattformer, så flest mulig får oppleve de beste spillene, samt at spillindustrien vokser seg enda større på salg. Dette fører jo bare til bedre og bedre spill for fremtiden.

Lenke til kommentar

Hvis du eier PS3, så anbefaler jeg deg å drite i Heavenly Sword-reviewene... Det er ett fantastisk spill til den prisen du finner på prisguiden i dag (295). :)

Jeg var storfornøyd når jeg kjøpte det til fullpris, og det er ett av de bedre single-player spillene jeg har spillt. :)

(Har spillt gjennom det to og en halv gang selv, brukte 14 timer første gang - så det er slettes ikke sikkert at du klarer å rase gjennom det på 7-8 timer som alle andre hevder å gjøre).

Lenke til kommentar

For Microsofts sin del har denne generasjonen handlet om å sikre seg at titler som tidligere har vært Sony eksklusive nå også havner på X360. Selv om titler som GTAIV og DMC4 ikke har forårsaket noe vanvittig konsollsalg så tror jeg at det ville ha skadet 360 å ikke ha dem, spesielt GTAIV. Hvis GTAIV kun hadde kommet på PS3 tror jeg det ville ha påvirket salget på en måte MS ikke ville ha ønsket. Alle GTAIV interesserte 360 eiere ville blitt nødt til å kjøpe en PS3. Det er det MS selvfølgelig vil hindre. Microsoft og Sony tjener jo penger på spillsalget, ikke maskinsalget, så det er viktig å ha disse million+ titlene på platformen sin.

Lenke til kommentar
For Microsofts sin del har denne generasjonen handlet om å sikre seg at titler som tidligere har vært Sony eksklusive nå også havner på X360. Selv om titler som GTAIV og DMC4 ikke har forårsaket noe vanvittig konsollsalg så tror jeg at det ville ha skadet 360 å ikke ha dem, spesielt GTAIV. Hvis GTAIV kun hadde kommet på PS3 tror jeg det ville ha påvirket salget på en måte MS ikke ville ha ønsket. Alle GTAIV interesserte 360 eiere ville blitt nødt til å kjøpe en PS3. Det er det MS selvfølgelig vil hindre. Microsoft og Sony tjener jo penger på spillsalget, ikke maskinsalget, så det er viktig å ha disse million+ titlene på platformen sin.

:yes:

 

Meget bra lagt frem! MS prøver selvsagt og hindre "handelslekasje" til PS3 like mye som de vil fremme sitt eget konsollsalg. Er jo ikke akkurat som om fortjenesten på salget av hardware har vært en dans på roser for MS med tanke på X360 og dens nydelige røde ringer... Software derimot har vært en gullgruve for MS så langt. Så jeg tror ikke MS griner så veldig mye fordi det ikke ble solgt enorme mengder konsoller med f.eks GTA4 så lenge de solgte merkbart mer enn PS3 på softwaresiden.

 

Og at Kaz Hirai sier at de ikke "trenger" noen X360 spill må da i beste fall taes med en stooor klype salt. Det er jo på kanten av kommersiellt selvmord og innrømme at en konkurrent har ett ekslusivt produkt som du gjerne vil ha. Her er Hirai så programforpliktet til og svare det han svarer at jeg blir meget overasket over at folk faktisk tror at han faktisk ikke kunne ønsket seg noen av spillene som har vært salgssuksesser på xbox. Ta Peter Moore som ett eksempel. Som MS-ansatt var xbox best på alt og man trengte ikke noe som helst PS3-ting. 2dager seinere sitter han i en EA-stol og plutselig er PS3 en viktig del av gaming-verden.... Hvis man ikke ser at slike uttalelser har noe å gjøre med hvilket selskap som til enhver til betaler lønnen til den som uttaler seg så bør man huske og ta av seg solbrillene etter man har vært ute i disse dager...

 

Jeg har i denne sammenheng sitert Mala i min egen signatur og gjør det gjerne igjen:

 

"Er folk fortsatt så nedsnødd at de tar utviklerenes ord for god fisk?"
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...