Gå til innhold

Windows får bedre søkefunksjon


Anbefalte innlegg

Indekserte søk suger, hele maskinen går tregt mens den holder på. Noe annent jeg ikke forstår er hvorfor jeg har så mye ledig minne hele tiden. Bruker linux på jobben og der brukes overflødig minne til å cache lesing fra disk. Hvorfor finnes det ikke en slik løsning for Vista?

 

Still den til å indeksere klokken 4 om natta da, problem solved.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve den jeg også, når jeg får partisjonert harddisken ferdig. Tror Microsoft burde sende Vista på slankekur... Min har okkupert 22,3 av 22,4GB harddisk nå.

Fra XP-tidene hadde jeg en partisjon på 22,4gb til operativsystem og litt programmer, men det holdt visst ikke til Vista. Helt ubrukelig.

Ikke har jeg temp-files, ikke shadowcopies, ikke systemrestore, og kun lagt inn Adobe Pro og Office 2007.

Noen som veit om hvordan man/om man kan fjerne noe fra Vista slik at den ikke spiser så altfor mye harddisk? Skjønner ikke helt vitsen med det.. Winsxs-folderen er på 10gb, da jeg startet med Vista var den rundt 3-4 tror jeg. Blir bare større og større

 

Jeg er frustrert!

Lenke til kommentar
Skal prøve den jeg også, når jeg får partisjonert harddisken ferdig. Tror Microsoft burde sende Vista på slankekur... Min har okkupert 22,3 av 22,4GB harddisk nå.

Fra XP-tidene hadde jeg en partisjon på 22,4gb til operativsystem og litt programmer, men det holdt visst ikke til Vista. Helt ubrukelig.

Ikke har jeg temp-files, ikke shadowcopies, ikke systemrestore, og kun lagt inn Adobe Pro og Office 2007.

Noen som veit om hvordan man/om man kan fjerne noe fra Vista slik at den ikke spiser så altfor mye harddisk? Skjønner ikke helt vitsen med det.. Winsxs-folderen er på 10gb, da jeg startet med Vista var den rundt 3-4 tror jeg. Blir bare større og større

 

Jeg er frustrert!

 

Installer Windows 98. Tar kun 220 MB

Lenke til kommentar
Tror Microsoft burde sende Vista på slankekur... Min har okkupert 22,3 av 22,4GB harddisk nå.

Min Windows-folder er under halvparten av det (Vista Home Premium)...

 

Plass burde da ikke være noe problem idag uansett om OS'et tar 5, 10 eller 20 GB. - man får jo over 300GB harddisker for 400 kroner...

 

Men apropos det tråden handler om; søk i Vista er jo bare herlig - finner alt på et sekund eller to - uansett hvilken av diskene mine det ligger på. Forutsetter selvfølgelig at man har indeksering påskrudd og er tålmodig nok til å la maskinen tygge igjennom alt først. Som det nevnes lenger opp så er det jo helt ypperlig å la dette skje mens man er på jobb/skole eller om natta.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Så absolutt herr angry_norwegian. En ting er jo at sånt kan rulles ut automatisk på single-maskiner, men domenemaskiner og indeksering av nettverksdisker er jo totalt unødvendig. Isåfall burde de ha lagd bedre funksjoner for dette. Tenk hva som skjer når 2000 pcer prøver å indeksere mot samme filserver clusternode? Da går det ikke bra for å si det sånn..

Lenke til kommentar

Sånn uten å ha prøvd ut forskjellige søkeverktøy særlig ofte. Høres ihvertfall greit ut at en kan få skrudd av/på funksjonene, og justere litt på dem.

 

Jeg støtter meg på egen oppbygging av hierarkisk mappestruktur. Hvor det å finne passende navn på en mappe nær rot i filtreet er essensiellt for å kunne finne tilbake til filene senere. Klarer meg fint uten å søke etter noe, og jeg vet til en hver tid hvor ting ble lagret. :D

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om WDS fortsatt genererer harddisk-aktivitet minst hvert sekund selv når alt er ferdig indeksert, og i så fall hvorfor, og kan man skru det av?

 

Jeg oppdaget dette problemet da jeg installerte WDS på XP for et år siden eller noe sånt, og lurte på hvorfor det kom klikkelyder fra disken hele tiden, selv når jeg bare satt og glodde på skrivebordet. Process Explorer avslørte WDS som synderen.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar
Tror Microsoft burde sende Vista på slankekur... Min har okkupert 22,3 av 22,4GB harddisk nå.

Min Windows-folder er under halvparten av det (Vista Home Premium)...

Kan du hjelpe oss å tolke hva du sier. Jeg forsøkte å søke rundt på nettet nettopp for å danne meg et inntrykk av hvor mye disk Vista tok, siden alle klagde på ressursbruk. Etter en google runde så det ut for meg som om OS alene tok rundt 12GB, og det var før SP1. Nå ser jeg en i tråden her rapporterer om 22GB og raskt økende, mens altså du påstår at oppdatert Premium tar under 12GB. Hva er det du ikke forteller? Kan noen gi noe godt svar på hvor mye diskplass en oppdatert Vista tar (gjerne etter versjon)? Helst uten diverse Reodor felgen tips, bare vanlig straight installasjon som stort sett alle har.

 

I mitt tilfelle har jeg satt av 20GB til både OS og applikasjoner på min laptop, og det utgjør 20% av total lagringsplass. Naturligvis ikke Vista. Det er klart at dette er et issue for mange, også for MS.

 

Anbefaler folk å teste locate i GNU/Linux for å se hvordan den funker. Den har vært der siden tidenes morgen :)

Lenke til kommentar
Kan du hjelpe oss å tolke hva du sier.

Det er vel ikke så mye å tolke - jeg sjekket størrelsen på Windows-mappa :)

 

Har ikke fjernet/strippet/køddet noe som helst med den, og har kjørt alt som er av updates etterhvert som de har kommet - se selv:

post-98301-1216821964_thumb.jpg

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Grunnen , hovedsaklig , til at Vista bruker så mye plass er som nevnt winsxs mappen.

Denne funksjonen var også tilstede i XP men har blitt totalt omskrevet hvordan dette da fungerer i Vista. I XP var det kun visse fil-bibliotek som var lagret i winsxs, i vista er det mer eller mindre alt.

Du kan jo tenke deg, når operativ systemet tar vare på enhver versjon av så å si alle filer.

 

Sist jeg hadde vista inne var jeg oppe i 30GB i winsxs mappa. Og alt som er der, er da duplikater.

 

Vista, med andre ord, bloater seg selv. For at du som bruker skal være "sikker".

 

 

Hva de burde gjort med vista :

 

De burde heller hatt ett system som lagret hvilken versjon man har inne, hvilke som har blitt kopiert til systemet, og heller brukt ett slags windows update system, og inkorporert funksjonen i windows error reporting, slik at man kunne mottatt korrekte dll filer om systemet har blitt korrupt.

 

Filene i Winsxs er kun aksessert hvis det viser seg at programmet spesifiserer dette såvidt jeg husker.

 

Det er rimelig lenge siden man lagde Vista for å ha i en bil-pc, hvor lagringsplass er svært begrenset. Da var winsxs det første som røk =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...