Gå til innhold

SHG lagt ned i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Personlig handlet jeg lite fra shg.no nesten utelatende pga. veldig tungrodd webshop system. Dernest en del forsinkelser på leveranser.

Ansatte i SHG danmark streiket på grunn av dårlige arbeidsforhold og lav lønn så forholdene innad i firmaet har ikke vært bra.

 

Tidligere var de ofte billigst på svært mange varer og fikk vist palleplass flere ganger i webshopguiden. Det siste året har jeg lagt merke til at de har sakket mer og mer akterut på priser mens Amentio har overtatt som lavpriskongen.

 

At de oppretter et nytt firma like etter konkursen er ikke mindre enn svært spekulativt. Har de ikke konkurskarantene i Danmark? Og hvorfor ga de det nye firmaet et forvekslende likt navn? Vil de bare riste av seg forpliktelsene ovenfor gamle kunder og fortsette som om ingenting hadde hendt?

Lenke til kommentar

Litt fakta og småkorreksjoner i denne sammenheng, selv om flere har vært delvis inne på det samme.

 

Det norske datterselskapet ble ene og alene opprettet for å håndtere mva og reklamasjon i Norge. Og som nevnt, shg.no har ikke gått konkurs, det er det danske morselskapet som måtte legge inn årene. Når det skjer vil heleide datterselskap bli en del av boet, og boet vil håndtere disse slik det er mest hensiktsmessig.

 

I og med at shg.no i realiteten var et mer eller mindre tomt selskap, uten adm, lager og gjeld til andre enn eventuelt kunder, norske myndigheter og morselskap og ikke drev annen virksomhet enn morselskapet, vil en konkurs i morselskap alltid bety at virksomheten i datterselskapet vil mer eller mindre opphøre. Men det trenger ikke nødvendigvis å gå konkurs.

 

Krav kan stilles til det norske datterselskapet dersom varen er fakturert gjennom dette. I og med at selskapet neppe har likvider, så kommer man neppe langt. Har selskapet likvider, er det i realiteten pantrekkefølge som bestemmer hvem som får noe.

 

Juridisk sett mister man ikke reklamasjonsrett eller andre rettigheter etter forbrukerkjøpsloven selv ved en konkurs. Krav kan rettes mot etterfølgende ledd i kjeden. EU-regler gjør også at man selv ved "gråimport" (dvs fra Danmark), gjelder faktisk norske regler prinsipielt så lenge varen bevist er markedført og solgt i Norge.

 

At det er såpass krevende å "kjøre" eventuelle rettigheter i slike saker er en helt annen sak.Det er derfor lite vits i annet enn for varer av en betydelig verdi.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Det er en del firma som går konkurs for å bli kvitt gjeld, for så å starte opp igjen. Jeg vet om firma som har gjort dette flere ganger.

 

Du har helt rett i dette, selv om det er noe forenklet. Et godt eksempel fra siste halvår er vel Fotovideo, som måtte gjennom en konkurs for at nye investorer skulle være villige til å gå inn med ny kapital. Dette er et typisk seriøst eksempel.

 

Men vi har også en del tvilsomme konkurser/reetableringer.

 

Generelt sett er konkurs/gjeldsforhandlinger med påfølgende reetablering en helt legitim måte å kvitte seg med uhåndterlig gjeld så lenge det ikke ligger kriminelle eller tvilsomme forhold bak.

Lenke til kommentar
En artig tanke... Noen her som var SHG-kunde og kan se om de får logget seg på shg.dk med ditt gamle brukernavn og passord? Dersom de har tatt med seg kundedatabasen sin er denne konkursen enda mer sketchy.

 

Jepp, kundebasen er den samme. Man kan til og med logge inn og se "KONTOOVERSIGT FRA "DET GAMLE SHG.DK A/S"". Mulig dette skyldes at de har "solgt" hele nettbutikken til det nye firmaet, noe de sikkert har lov til, så lenge evt. penger som kommer ut av det går til konkursboet. Er vel sånne ting man gjerne selger for 1kr ;-) Det som er verre er at de har tatt med seg titlene Microsoft Small Business Specialist og Microsoft Gold Certified Partner. Dette skal jo følge bedriften og ikke en nettportal. Hmm...

Lenke til kommentar

Garanti er ingen problem. Jeg kjøpte en Maxtor harddisk (160GB) for 2 år siden i USA. Etter ca 1 år røk den, og jeg kunne uten problem benytte meg av garantien uten å trenge noe kvittering. Jeg kontaktet Maxtors kundeservice i Europa og sendte disken inn til dem etter å ha sendt dem serienummer og feilmelding fra diagnoseprogram. Etter 2 mnd fikk jeg en 400GB Seagate disk i posten sendt fra Tyskland.

Endret av bonne89
Lenke til kommentar
Nok en nettbutikk må bite i det sure gresset.

 

Hvem er det i redaksjonen hos tek.no som lider av uttrykksdysleksi? Dere blander jo elementer fra alle kjente uttrykk sammen i en eneste saus.

 

Ellers så er det synd at SHG / ITButikken legger ned, da de var et element som presset pris, men samtidig så opplever jeg at de ikke levde opp når det gjelder service / oppfølgning, så da var det kanskje ikke så rart.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Juridisk sett mister man ikke reklamasjonsrett eller andre rettigheter etter forbrukerkjøpsloven selv ved en konkurs. Krav kan rettes mot etterfølgende ledd i kjeden. EU-regler gjør også at man selv ved "gråimport" (dvs fra Danmark), gjelder faktisk norske regler prinsipielt så lenge varen bevist er markedført og solgt i Norge.

 

At det er såpass krevende å "kjøre" eventuelle rettigheter i slike saker er en helt annen sak.Det er derfor lite vits i annet enn for varer av en betydelig verdi.

Varene er ikke fra danmark, de er ofte fra land utenfor EU, i øst-europa. SHG var store på å kjøpe inn fra østblokkland, samt tyskland.

 

Norske avdelinger av de store tvprodusentene er samstemte om at de ikke vil ha noe med disse produktene å gjøre, og verkstedene vil ta seg betalt av kundene. Hvordan EU-reglene er, og hvordan det blir i praksis, er som du sier to helt forskjellige ting og :).

 

Fasiten vil være at kunden som har kjøpt billig fra shg.no nå har et problem om varen ryker.

 

Resten av det du skrev var forresten svært god info :).

Lenke til kommentar

@Alastor:

 

Vi er neppe direkte uenig, men hva norske avdelinger mener er juridisk lite relevant. EU-regler medfører at norsk forbrukerkjøpslov gjelder uansett når varen reelt sett er solgt i Norge. Noe som f.eks Pixmania har måttet ta konsekvensen av.

 

At en norsk avdeling kan si at de ikke er en del av kjeden, og sende saken videre til europeisk avdeling/hovedkontor er nok fullt mulig, og det er også muligens korrekt.

 

At det praktisk nesten kan være umulig å drive en slik sak er nok en realitet, men jeg er ikke tvil om at jeg hadde konferert nøye med Forbrukerrådet dersom vi snakker om betydelige verdier. Faktisk er det å håpe at en del slike saker kommer opp, fordi dette vil avklare bedre hvordan lovgrunnlaget og EU-rett skal tolkes. Det vi også kunne bidra til å fjerne ulike innkjøpspriser og vilkår i ulike europeiske land.

 

Sideimport/"gråimport" er heller ikke ulovlig, selv om produsentene i liten grad liker dette. Og nå er det meste av gamle Øst-Europa faktisk EU-land. Tyskland er de i alle fall.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...