Gå til innhold

Norge kan få utendørs røykeforbud!


Hva mener du om utendørs røykeforbud  

193 stemmer

  1. 1. Støtter du dette røykeforbudet?

    • Ja
      93
    • Nei
      89
    • Vet ikke/Ikke bestemt
      11
  2. 2. Røyker du?

    • Ja
      34
    • Nei
      159


Anbefalte innlegg

Men jeg har ikke opplevd noe problem med røykere siden forbudet innendørs fant sted, bortsett fra på bussholdeplasser. Da ber jeg dem flytte seg eller kubbe røyken og de tar hensyn da.

Så du sier faktisk fra? Jeg får meg ikke helt til å gjøre det, opplevd at folk blir ganske sure hvis man titlaler de eller sier at man ikke like det de holder på med. Derfor hadde denne loven vært bra...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg har ikke opplevd noe problem med røykere siden forbudet innendørs fant sted, bortsett fra på bussholdeplasser. Da ber jeg dem flytte seg eller kubbe røyken og de tar hensyn da.

Så du sier faktisk fra? Jeg får meg ikke helt til å gjøre det, opplevd at folk blir ganske sure hvis man titlaler de eller sier at man ikke like det de holder på med. Derfor hadde denne loven vært bra...

 

De fleste som røyker tar hensyn til andre, og "vi røykere" er jo tross alt mennesker vi også, som skjønner at andre ikke liker uvanen vår.

Lenke til kommentar

Jeg forsøker alltid å ta noen steg bort fra folk om jeg må ta en røyk på bussholdeplassen eller lignende, men det er ikke alltid så lett å vite hvor røyken blåser og hvor sensitive folk er. Om folk som plages av svineriet mitt så ser jeg helst at de sier ifra så jeg kan flytte meg lenger vekk eller stumpe driten.

Lenke til kommentar
Men jeg har ikke opplevd noe problem med røykere siden forbudet innendørs fant sted, bortsett fra på bussholdeplasser. Da ber jeg dem flytte seg eller kubbe røyken og de tar hensyn da.

Så du sier faktisk fra? Jeg får meg ikke helt til å gjøre det, opplevd at folk blir ganske sure hvis man titlaler de eller sier at man ikke like det de holder på med. Derfor hadde denne loven vært bra...

 

Ja det var et par tilfeller hvor der regnet (er jo Bergen ...) og jeg hadde med ungene. Å stå inne i et stappfullt busskur hvor noen røyker er ikke kjekt. Så jeg ba dem på en hyggelig måte om å vise hensyn. Er noen år siden, da jeg sjeldent tar buss lenger etter bilkjøp (må jo gjøre mitt for global oppvarming).

 

De fleste av kameratene mine røyker, det samme gjør min egen far (som jeg på tross av dette anser som en av de smarteste mennene på planeten). Alle viser hensyn og flere av dem kjører en evig kamp for å bli kvitt røyken. Jeg fikk selv kreft for noen år siden, noe som muligens ga dem en vekker. Ironisk nok røyker jeg ikke, drikker lite og trener jevnlig og er sunn og sterk. Så når man selv da kan få kreft i midten av 20-årene så er det vel ikke helt verdt det å øke risikoen markant, som man vil ved å røyke.

 

For min egen del er det verste med røykere som er venner og i familie at jeg bekymrer meg for dem. Vil at de skal holde seg friske. Bekymrer meg også for om mine egne barn skulle begynne med kreftpinnene, det ville vært helt for jævlig å oppleve. Jeg tror ikke helt unge som begynner å røyke er klar over hva de utsetter egne foreldre for.

Lenke til kommentar

Synes det virker som et bra tiltak, iallefall nAr det gjelder steder som rommer mange folk som stAr (eller sitter) tett sammen(konserter, fotballkamper etc). Men i parker og sAnn burde det vel vere lov A ta en sigarett, sA lenge du viser hensyn til dem rundt deg. Var pA konsert for en uke sia, og det sto en 3-4 stk og dampet meg rett opp i tryne, irriterende, men vil ikke Odelegge heile stemninga med A starte en krangel med halvfulle folk.

Lenke til kommentar
Ja det var et par tilfeller hvor der regnet (er jo Bergen ...) og jeg hadde med ungene. Å stå inne i et stappfullt busskur hvor noen røyker er ikke kjekt. Så jeg ba dem på en hyggelig måte om å vise hensyn.

Litt motsatt av mitt inntrykk, jeg har sagt fra til folk som røyker ved en del anledninger, og lurer på om ca. halvparten har blitt grinete og noen av dem igjen ikke gadd å flytte seg. Som jeg sa, jeg mener de som ikke tar hensyn på bussholdeplasser etc, er gjerne de samme som blir irritert om de blir snakket til av ikke-røykere.

 

De aller fleste røykere er blitt mye bedre på å omgås oss andre etter røykeloven, og de aller fleste går litt vekk fra busskur eller stasjon når de røyker og spør om de får lov å røyke hvis man står og snakker sammen. Så det er etter mitt syn i veldig få tilfeller denne loven kommer til å ha noen innvirkning, det er bare en konkretisering av det som etterhvert heldigvis har blitt normal folkeskikk. Strender og parker synes jeg bør merkes lokalt, ikke sentralt, men et forbud mot røyking i tette folkemasser generelt applauderer jeg gjerne, røykere har bare godt av litt sosial stigmatisering.

 

Siste gang jeg hørte røykestatistikk ble jeg utrolig positivt overrasket, bare noen år etter røykeloven er det mange som har sluttet, og det er veldig få som starter å røyke...

 

Tror du må være mer redd for snusen, Dotten :)

Lenke til kommentar

Vi har allerede forbud om drikking på offentlige steder. Jeg antar at den loven er der av hensyn til medmennesker (sjikane, ubehagelig oppførsel, flaskeknusing osv.). Så jeg ville egentlig ikke bli overrasket om et forbud mot røyking på offentlige steder kom på plass også (for å bli kvitt dårlig luft, sneiper, osv).

Men jeg er ikke helt sikker på om jeg er for eller imot. Jeg synes det egentlig er generelt lite røyking når jeg går omkring ute, så jeg plages ikke stort. Derfor ser jeg heller ikke vitsen med å bruke masse ressurser på å detaljstyre røykingen ytterligere.

Lenke til kommentar
Vel, eldreboomet som kommer nå blir ingenting hvis man forbyr røyking. Er kanskje morbid å tenke slikt, men det at røykere dør i bøtter og spann sparer oss for ganske mye penger...

Dette er faktisk et ganske viktig moment. Engelske forskere har ihvertfall konkludert med at mange røykere bidrar med langt mer enn de tar fra samfunnet i sykehusavgifter, fordi en relativt stor andel av dem dør før de når pensjonsalder. Hvorvidt disse funnene er 100% overførbare til norske forhold vet jeg ikke noe om, men jeg vil absolutt tro at det kan være en liknende tendens her.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg er for. Er lei av å få blåst røyk i ansiktet på konserter og når jeg står i kø utendørs. I en lang minibankkø nevnte jeg til et par at det var unødvendig å røyke i tette folkemengder. Det nyttet ikke. Jeg fikk et frekt svar, og de fortsatte å røyke.

Lenke til kommentar
Vel, eldreboomet som kommer nå blir ingenting hvis man forbyr røyking. Er kanskje morbid å tenke slikt, men det at røykere dør i bøtter og spann sparer oss for ganske mye penger...

 

Jeg ser ikke helt for meg at man skal legge en politisk føring med hensikt i at flest mulig skal dø før pensjonsalderen. Da kan de like godt begynne å gasse alle som er blitt 67 om det skal være noe som helst moment i saken.

 

Jeg håper enhver politiker på Stortinget som har slike tanker og argumenter for å tillate røyking snarlig blir sendt til å arbeide med Julius i Kristiansand Dyrepark. Helst forvist til øyen for evig og alltid. Så skal jeg gledelig hive bananer til han. Sunne og friske bananer.

Lenke til kommentar
Vel, eldreboomet som kommer nå blir ingenting hvis man forbyr røyking. Er kanskje morbid å tenke slikt, men det at røykere dør i bøtter og spann sparer oss for ganske mye penger...

Der tror jeg du tar veldig feil. Røykere dør tidligere, ja, men før de dør får de rådyr behandling på sykehus som koster det offentlige en formue hvert eneste år. Dessuten er det mange i god arbeidsalder som dør for tidlig pga røyking.

Lenke til kommentar
Dutch researchers have confirmed what fat smokers have waited years to hear - that healthy people are actually a greater burden on the state, because they live longer and oblige the taxpayer to deal with the cost of "lingering diseases of old age like Alzheimer’s and Parkinson’s".

 

That's according to the Netherlands’ National Institute for Public Health and Environment, which found that while "a person of normal weight costs on average £210,000 over their lifetime", a smoker clocks up just £165,000 and the obese run up an average £187,000 bill.

Kilde: http://www.theregister.co.uk/2008/02/05/healthy_tax_burden/

 

Det skal dog sies at det også nevnes i artikkelen at overvektige og røykere er en stor utgiftspost fordi en større andel av dem, sammenliknet med sunne, ikke kan jobbe. Så totalt sett er det ikke sikkert hvorvidt de koster mindre for staten enn de sunne, men når man ser på helseutgifter isolert sett gjør de altså dette.

Lenke til kommentar

Kan du peke på noen faktorer som du tror gjør resultatene urepresentative for det norske helsesystemet? Det er mulig at beløpene ikke stemmer helt overens når man sammenlikner nederlandske og norske beløp, men jeg ser da ingen grunn til at ikke tendensen skal være den samme også her? Det koster vel relativt sett like mye å behandle sykdom X i Norge som i Nederland?

Lenke til kommentar
Som nevt tidligere støtter undertegnede dette forslaget. Er helt forferdelig å sitte på brygge eller i parken og måtte puste inn andres røyk damp. Har aldri røykt selv og kommer heller ikke til å begynne!

 

Da synes jeg vi skal forby parfyme i samme slengen. Hvorfor skal de stinkende "fine fruene" sitte å forpeste min luft bare for at de skal bade i parfyme? Mange allergikere som plages av det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...