Gå til innhold

Kundene og aksjeholdere liker ikke Funcom


Anbefalte innlegg

Er det slik å forstå at AoC er å regne som en flopp nå?

 

Vel om du tar deg en titt innom MMORPG.com så kan du jo sjekke ratingen til AoC. Spillet brukte å ligge øverst, men er nå forbigått av nesten 40 andre spill. Blant dem er for eks Anarchy Online.

 

Dette sier vel de meste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle MMO har vel mye bugs i starten. Jeg har spilt over 20 MMO fra dag 1 av release. Ingen ha gått knirkefritt for seg. Det er umulig for desse spillselskapene å teste alt i beta, og spesielt da masse testing. De som forventer å få et feilfritt MMO de første måndene etter release har aldri spilt et selv fra før i samme periode.

 

Også da helt naturlig at aksjene til Funcom detter mye nå i starten ettersom det er mange uerfarne gamere der ute som slakter spillet. Ettersom fler og fler sleger seg på MMO bølgen får vi en mer og mer kresen gamer masse. De flese som har spilt mye MMO før vet hva de skal forvente av et nytt MMO, og da snakker jeg om folk som har spilt både 2 og 3 eller fler MMO før WoW.

 

For meg starter ikke et MMO før jeg er på høyeste level. Og her er ikke AoC noe dårligere samenlignet med andre MMO. Nå er ikke PvP sytemet for eksempel langt unna i AoC. Det kom jo ca etter 6 mnd i WoW hvis jeg husker riktig. Både Tier 1 og Tier 2 raid instancer er og oppe i AoC, absolutt på høyde med andre MMOs.

 

Aoc er akuratt hva jeg forventet før release.

 

Sikkert masse skrivefeil, ikke at jeg bryr meg. Men ofte andre som gjør det ;)

Lenke til kommentar

Du sier at vi skal forvente bugs i start fasen av release? Hørt om feeling? Det er en fin ting når man utvikler spill. Det er forskjell på små bugs og store bugs. Kunde supporten til Funcom er hinsides alt annet jeg noengang i hele mitt liv har sett og hørt. Sier seg selv at AoC suger bigtime, når alle vennene mine inkludert meg selv forlot spillet. Så det er bare til å slutte å fortelle eventyr, du ser jo her et klart eksempel av 1000 vis andre.

Lenke til kommentar
Sier seg selv at AoC suger bigtime, når alle vennene mine inkludert meg selv forlot spillet.

 

Ja, du og vennene dine vet best!

 

Har sluttet å høre etter på hva alle andre synes om spill den gangen alle klagde på hvor mye WoW sugde når det kom ut. Å få høre konstruktiv kritikk om spill er greit nok.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Sier seg selv at AoC suger bigtime, når alle vennene mine inkludert meg selv forlot spillet.

 

Ja, du og vennene dine vet best!

 

Har sluttet å høre etter på hva alle andre synes om spill den gangen alle klagde på hvor mye WoW sugde når det kom ut. Å få høre konstruktiv kritikk om spill er greit nok.

 

Man trenger ikke se på vennene mine for å innse dette. Bra at du liker spillet, men er overbevist om at du ikke er særlig kresen på spillbarhet. WoW var mye mer polert da det kom ut, noe som vi ser helt klart og tydlig med kundebase veksten. De som klaget på WoW, klaget over helt andre og mindre betydlige ting, noe som også den økende kundebasen reflekterer. Å få noen i Funcom til å ta dine tilbakemeldinger på alvor, er umulig. Noe som man også kan lese 100 vis av poster om over alle forums. Jeg er realist, så får folk lever i eventyrland så lenge de gidder. :tease:

Lenke til kommentar

Vi ser nok Age of Conan løfte seg igjen mot slutten av året eller ut på nyåret når det gjelder subscribers. Folk kommer til å bli skuffet over WAR ,WotLK eller hva nå enn de gleder seg til og når man ha AoC liggende da og kanskje leser på Massively at det straks kommer en stort gratis oppdatering eller noe slikt så frister det veldig å logge tilbake i Hyboria vil jeg tru. Det går nok mange år før spillet er utdatert grafikkmessig.

Lenke til kommentar

Folk som hoppet inn i MMO bølgen etter hypen WoW fikk vet rett og slett heller mindre om hva man skal forvente av nye spill i denne sjangeren.

 

Ja, Blizzard har gjort det bra med å gjøre det bugfritt etter 4 år, men det å påstå at det spillet hadde alt ved release er bare teit.

Age of Conan har da nå mer endgame content enn det WoW hadde 4-5 måneder etter release.

Lenke til kommentar
Folk som hoppet inn i MMO bølgen etter hypen WoW fikk vet rett og slett heller mindre om hva man skal forvente av nye spill i denne sjangeren.

 

Ja, Blizzard har gjort det bra med å gjøre det bugfritt etter 4 år, men det å påstå at det spillet hadde alt ved release er bare teit.

Age of Conan har da nå mer endgame content enn det WoW hadde 4-5 måneder etter release.

 

Spiller ingen rolle hvor mye content WoW hadde i 2004. Vi lever nå i 2008, og da er det spill anno 2008 man konkurrer med.

Grunnen til at WoW tok av så mye som det gjorde, var at det rett og slett var mye bedre enn andre MMORPG på markedet, samtidig som at det fenga bredt ved å være familievennelig og med lave system krav. Ingen trengte å kjøpe ny PC for å spille WoW.

 

Og kom ikke å si at jeg ikke har noen erfaring fra MMORPGs før WoW, det har jeg. Spilte Anarchy Online i årevis, og det hadde helt latterlig dårlig endgame i forhold, med utelukkende tank & spank raids samt laggy PvP. Spilte også mange andre MMORPG, som DAoC, bittelitt EQ1, Jumpgate.. tja, var vel ikke så mye mer. Uansett, det var en helt annen kvalitetsfølelse over WoW enn tidligere spill innen genren, selv i 2004.

 

Det samme kan ikke Age of Conan skryte av, og det sier jeg selv om jeg var veldig klar for et nytt MMORPG.

Endret av Roy E
Lenke til kommentar

Vel vel, sannheten er en fin ting, når alt kommer til alt så revner eventyr historiene i filler. Du forandrer på det jeg sier, og passer det inn i din historie.. som f.eks. "Ja, Blizzard har gjort det bra med å gjøre det bugfritt etter 4 år, men det å påstå at det spillet hadde alt ved release er bare teit." Noe jeg ikke sa, jeg sa "WoW var mye mer polert da det kom ut".. Jeg påsto ikke at spillet hadde alt ved release, som du sier. Det er derfor jeg hele tiden sier, noen mennesker forteller eventyr ut av det blå.

Lenke til kommentar
OT : Nå er vel snart tiden inne for å kjøpe Funcom aksjer ;) De fikser bugsa nå i sommerferien og når folk begynner å spille igjen til høsten kommer aksjen til å stige i været .

 

Med mindre du har mye penger å brenne, IKKE kjøp aksjer med slike begrunnelser. Ønsker du å gamble med mindre summer så er det selvsagt bare å more seg :) , men aksjemarkedet priser etter forventninger, så det er ikke så enkelt som dette.

Markedet forventer at AoC flopper når de priser Funcom til 25 kr. Bulletus forventer at AoC gjør det bra. Selvfølgelig går det an å kjøpe aksjer i et firma man mener er priset feil?

Lenke til kommentar

Sier det samme som "Roy E". Kvalitetsfølelsen var mye bedre når WoW ble lansert enn AoC. Det var enklere å forstå de forskjellige elementene i WoW, noe som gjorde det mer intuitivt å bruke sammen med familie og venner. Dynamikken var utrolig fin. Vi har ikke alle samme smak da, men de fleste er nok enig.

Lenke til kommentar
Er det slik å forstå at AoC er å regne som en flopp nå?

 

Vel om du tar deg en titt innom MMORPG.com så kan du jo sjekke ratingen til AoC. Spillet brukte å ligge øverst, men er nå forbigått av nesten 40 andre spill. Blant dem er for eks Anarchy Online.

 

Dette sier vel de meste.

På listen over rating/hype så ligger WoW på 19. plass og Lotro på 1. plass. Anarchy Online ligger forresten på 17. plass. Det sier litt om hvor seriøst den rating/hype greia er...

 

Lotro er... crappy. Jeg har bare spillt igjennom nybegynner områdene i Lotro, men allerede da var jeg gått lei. Jeg har riktignok ikke spillt mer enn nybegynnerområdene i AoC heller, men jeg har ihvertfall startet to characterer der, en barbar og en bear shaman. Bear shamanen virket rimelig kul og spillestilen minner meg om en mellomting mellom et arkade slossespill og diablo 2. Rimelig nyskapende på det planet ihvertfall.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Sier det samme som "Roy E". Kvalitetsfølelsen var mye bedre når WoW ble lansert enn AoC. Det var enklere å forstå de forskjellige elementene i WoW, noe som gjorde det mer intuitivt å bruke sammen med familie og venner. Dynamikken var utrolig fin. Vi har ikke alle samme smak da, men de fleste er nok enig.

Jeg er enig i at AoC ikke er intuitivt. Det kommer nok av at du har både comboer, feats og spells. Det er faktisk ganske mye å holde styr på. Det hjelper overhodet ikke at beskrivelsen av f.eks comboer ikke gjør det mulig for deg å vite hvilken som gjør mest skade.

 

På level 15 som jeg er nå med en Bear shaman så har jeg ca 10 comboer, 5 spells og kan velge en 4-5 forskjellige feats på neste level uten at det er godt forklart nøyaktig hva de gjør. Det står noe fluff-tekst, men den er rimelig unyttig.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke har mer stats på spells/comboer!???!?! Du må bla de igjennom diverse tråder på forums.ageofconan.com for å finne fram til hva de gjør, men ettersom Funcom fortsatt rebalanserer spillet på daglig basis er infoen i disse trådene gjerne mer eller mindre foreldet.

 

Stats ingame som oppdateres når de patcher = win.

 

Jeg tror character buildingen har sinnsykt potensiale i AoC, men må egentlig få en kompis av meg som har spillt WoW siden USA launch til å begynne å spille AoC for å sammenligne. (De må bare få fikset den elendige informasjonen om comboes/feats ingame)

Lenke til kommentar

Ja, AoC har sine store feil, som at utviklerene ikke hører på spillerene, evt at de ikke er åpen for tilbakemeldinger. Håper AoC skjerper seg når de ser at folk drar. Så har vi også det at de ikke klarer å lage en ordentlig patch uten å ødelegge alt for mye, enkelte ting må oppdages på testservere før de går live(combos får ikke cooldown, usynlige folk).

 

Bra at du liker spillet, men er overbevist om at du ikke er særlig kresen på spillbarhet.

 

Jeg er bare 33 nå, så har ikke kommer til "endgame helvette". Fram til nå er det et ekstremt bra spill, har støtt på et par bugs, som grå kart, men ellers ikke noe annet. Har vært i Black Castle, første instancen min i AoC, grei nok den. Har derimot ikke noe hastverk med å komme meg til 80 for å ikke gjøre noe som helst, synes det er greit nok å gjøre et par quests, ganke et par fientlige guildfolk og ta et par gruppequests.

 

Første charen min uansett, og i MMORPG tar jeg meg alltid god tid med den første char, ingen vits å stresse seg gjennom spillet for å bli 80 på 2 uker. Synes bare synd på de som ble 80 etter et par uker når spillet kom ut, så klagde de på at det ikke var noe å gjøre...

 

Uansett, hvis du skal være negativ mot et spill så begrunn det, bare idiotisk å høre på folk som klager på at ting suger uten å faktisk forklare noe som helst.

Lenke til kommentar
Vi ser nok Age of Conan løfte seg igjen mot slutten av året eller ut på nyåret når det gjelder subscribers. Folk kommer til å bli skuffet over WAR ,WotLK eller hva nå enn de gleder seg til og når man ha AoC liggende da og kanskje leser på Massively at det straks kommer en stort gratis oppdatering eller noe slikt så frister det veldig å logge tilbake i Hyboria vil jeg tru. Det går nok mange år før spillet er utdatert grafikkmessig.

 

Age of Conan kommer aldri til å ta av slik som WoW hvis det er det du mener.

 

De fleste som Age of Conan appelerer seg til har allerede prøvd spillet og har dannet seg en mening om de skal fortsette eller ikke. Hvis de allerede har forlatt spillet kommer de ikke til å hoppe "tilbake" til noe de ikke likte "IN DA FIRST PLAAAACE".

 

Den eneste måten Age of Conan universet kan utvide seg nå, er at det blir mer "brukervennlig" til "casual" spillere slik som WoW har blitt. Slik danner man seg en ny herskare av subscribers som er casuals og det er slik Age of Conan sin framtid vil bli dersom man har tenkt å dra flere folk inn i businessen.

Endret av TronDoZY
Lenke til kommentar
Vi ser nok Age of Conan løfte seg igjen mot slutten av året eller ut på nyåret når det gjelder subscribers. Folk kommer til å bli skuffet over WAR ,WotLK eller hva nå enn de gleder seg til og når man ha AoC liggende da og kanskje leser på Massively at det straks kommer en stort gratis oppdatering eller noe slikt så frister det veldig å logge tilbake i Hyboria vil jeg tru. Det går nok mange år før spillet er utdatert grafikkmessig.

 

Age of Conan kommer aldri til å ta av slik som WoW hvis det er det du mener.

 

De fleste som Age of Conan appelerer seg til har allerede prøvd spillet og har dannet seg en mening om de skal fortsette eller ikke. Hvis de allerede har forlatt spillet kommer de ikke til å hoppe "tilbake" til noe de ikke likte "IN DA FIRST PLAAAACE".

 

Den eneste måten Age of Conan universet kan utvide seg nå, er at det blir mer "brukervennlig" til "casual" spillere slik som WoW har blitt. Slik danner man seg en ny herskare av subscribers som er casuals og det er slik Age of Conan sin framtid vil bli dersom man har tenkt å dra flere folk inn i businessen.

Må si at jeg ikke akkurat er helt enig med deg der.

 

WoW har jo blitt funnet opp på nytt opptil flere ganger. Dvs hver gang de har kommet med nye endgame instances. Det er jo et slags spill inne i spillet.

 

Tilsvarende er det med AoC, utenom at de spillene inni spillet (PvP og endgame instances) er relativt mangelfulle. Bl.a. fordi de har et stykke igjen på balanseringen av klassene. For tiden driver de på med lappesaker (f.eks fikset de det at kvinnlige karakterer brukte 30% lengre tid på angrep ved å gjøre manlige karakterers angrep 30% tregere enn tidligere). Attack speeden på våpen gikk derfor fra f.eks 1,2 sekunder til 1,5 sekunder...

På et eller annet tidspunkt så får de balansert klassene* sånn passe og det vil gjøre spillet vesentlig mer attraktivt...

 

*Nå er det noen tank-klasser som ikke kan tanke, healere som gjør mer DPS enn DPS klassene osv. Noe som ikke er bra... På den andre siden så har f.eks Druiden i WoW til tider vært en bedre tank enn Warrior (på visse områder) så det er ikke akkurat unikt... Å klage over klasse-balansen mens de holder på å fikse på den ser jeg som litt usakelig, for det er noe som ikke går så veldig bra å teste i noe annet enn et live miljø...

Lenke til kommentar
Vi ser nok Age of Conan løfte seg igjen mot slutten av året eller ut på nyåret når det gjelder subscribers. Folk kommer til å bli skuffet over WAR ,WotLK eller hva nå enn de gleder seg til og når man ha AoC liggende da og kanskje leser på Massively at det straks kommer en stort gratis oppdatering eller noe slikt så frister det veldig å logge tilbake i Hyboria vil jeg tru. Det går nok mange år før spillet er utdatert grafikkmessig.

 

Age of Conan kommer aldri til å ta av slik som WoW hvis det er det du mener.

 

De fleste som Age of Conan appelerer seg til har allerede prøvd spillet og har dannet seg en mening om de skal fortsette eller ikke. Hvis de allerede har forlatt spillet kommer de ikke til å hoppe "tilbake" til noe de ikke likte "IN DA FIRST PLAAAACE".

 

Den eneste måten Age of Conan universet kan utvide seg nå, er at det blir mer "brukervennlig" til "casual" spillere slik som WoW har blitt. Slik danner man seg en ny herskare av subscribers som er casuals og det er slik Age of Conan sin framtid vil bli dersom man har tenkt å dra flere folk inn i businessen.

 

Nei, var ikke det jeg mente, nevner ikke at AoC skal ta av en gang i inlegget mitt. Men AoC kan fort ta en EvE eller om ikke så bra så hvertfall stabilisere seg på et godkjent antall spillere slik som Lotro med tiden. 2 spill som lenge etter launch er blitt bedre spill. Og jo, folk kan komme tilbake til noe de ikke likte "IN DA FIRST PLAAACE" om det de ikke likte er blitt forbedret/forandret/fjernet. Den store mengden casuals er vel de som ikke poster på noe forum og ikke tar part i noe community uansett, så det kan jo godt være AoC passer bra for en god del av de. Spillet er ikke akkurat vanskelig, men for Casuals er det nok ikke vanlig å komme tilbake til spill. Så om det er veien å gå, det vil jeg ikke være helt sikker på.

Endret av kvitrafn
Lenke til kommentar

Eneste spill jeg gang på gang har kommet tilbake til er battlefield-serien og wow. Alle andre spill er i mine øyne "ikke god nok" til at jeg vender tilbake til dem.

 

Mange nevner "feeling" og dette har masse å si. I wow fikk man rette "feeling" allerede fra start, uansett om det var noen bugs eller ei. AoC kunne vært bug-fritt fra start, men det hadde ikek hjulpet for min del. AoC mangler rett og slett "feeling" og dette kan aldri rettes på med patcher eller noe.

 

Wow har som nevnt blitt "fornyet" gang på gang, men det er dette som gjør at vi som elsker wow gang på gang kommer tilbake til wow. Vi kommer bare tilbake til spillet vi egentlig elsker...vi trenger bare en liten unskyldning for å komme tilbake. Og Blizzard er mestre i å gi oss det vårt hjerte lengter etter. Jeg har vel blitt lei wow 5-6 ganger, men jeg returnerer alltid....Dette fordi wow-killer-spillet IKKE er laget enda.

 

Og som mange også nevner gang på gang. Klagingen i wow forumet gikk stort sett ut på å forsøke å få Blizzard til å buffe sin elskede klasse, og IKKE på at dem truet med å slutte spillet. Noen klagde, men alle elsket spillet. Mht klaging med Aoc så er det mange (megselv også) som klager over skuffelsen over at AoC rett og slett er dårlig...vi forventet noe mer.

Lenke til kommentar

Tror problemet med Age of Conan er egentlig rimelig enkelt.

 

World of Warcraft har ikke nødvendigvis nyeste innen grafikk, men igjen så er det en idyllisk fantasiverden som appelerer til VELDIG mange og unge spesielt. Det er enkelt og spille, og samtidig så handler det om Warcraft som er noe av det største innen spillverdenen.

 

Age of Conan er mer voksent og appelerer til de mer voksne. Problemet er at voksne takler ikke spillbarhet som dette her, de vil ha mer sanntidskamper. Er det vi forbinder med spill, ikke level og stats. Spillergruppen kommer fra filmene, bøkene og tegneseriene.

Å sitte og grinde i 5-6 timer er ikke av interesse for noen av disse spillerne her.

 

Så Funcom kan enten gjøre det de lovet først, sanntidskamper eller gå i retning WoW men da med noen minus pga instanseringen. Konklusjon jeg tror Age of Conan ender opp som City of Heroes, aktivt men med veldig få spillere.

Lenke til kommentar
Og som mange også nevner gang på gang. Klagingen i wow forumet gikk stort sett ut på å forsøke å få Blizzard til å buffe sin elskede klasse, og IKKE på at dem truet med å slutte spillet. Noen klagde, men alle elsket spillet.

 

pføy, det har alltid vært nok av dramaqueens som truer med å si opp aboet i wow også, "ZomgZ I quit til u nerf whatever!!". Så jeg mener ikke far med tøys og fanteri er du snill.

 

For all del wow var fint det, spilte det i noen år. AArgh, problemet er at folk snakker forbi hverandre eller noe i conan "debatten". Ffs vi som spiller det ser da også at det er fokkings store mangler osv, men for meg selv foreksempel ser jeg potensialet i det, og derfor fortsetter jeg nok en stund til. For noen er problemene og manglene for store, de slutter og gjør noe annet. Det er helt i orden. Men denne banale kranglinga og sutringa fra begge sider er utrolig. Vel vel, tilbake til jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...