Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle SSD-er er klart raskere enn alle harddisker på responstid (0,08-0,35 ms), men overføringshastigheten (20-200 MB/s til nå) er både dårligere og bedre enn tradisjonelle disker. Fra 2009 og utover bør vi kunne forvente at SSD-er også knuser harddisker på overføringshastighet. 150 MB/s skriv bør være et minimum da.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Det er også verd å merke at SSD-ers og harddiskers ytelse avgjøres i stor grad av to faktorer: aksesstid og overføringshastighet.

- Aksesstid er ikke lett å forbedre kunstig. Det kan hjelpes litt på med cache-systemer.

- Overføringshastighet kan lett og effektivt hjelpes på med Raid0.

 

Med andre ord har vanlige harddisker et meget dårlig utgangspunkt når det kommer til å sette opp høytytende langringsplass. Aksesstiden til harddisker er rundt regnet 100 ganger tregere enn for SSD.

Lenke til kommentar
Får se om de backer opp påstanden sin om levetid med en aldri så liten garanti da.

Vet ikke om det hjelper så mye akkurat...

 

Si 32GB SSD-en din ryker om 10 år. Hva skal du da få igjen på garantien? En 32GB da vil sikkert koste det samme som en Bugg kostet for 10 år siden.

 

En forsikring mot tapt data derimot, hadde vært velkomment, men tviler på at det skjer.

Lenke til kommentar
A. OCZ Core: fra ca 1400 kr (32GB), Lesing 120-143 MB/s, skriving 80-93 MB/s

B. Samsung: antagelig fra ca 2800 kr (64GB), Lesing 90 MB/s, skriving 70 MB/s

C. Raid0 OCZ Core: fra ca 2800 kr (2*32GB), Lesing 249-286 MB/s, skriving 160-186 MB/s

 

Ingen tvil om hva jeg vil velge om jeg skal bruke 3000 kr på SSD.

OCZ 64 GB koster 2160 kr, så det er ikke slik at prisen er helt lineær med kapasiteten. Jeg tror Samsung vil legge seg på et noe lavere nivå. Vil tippe ca 1900 kr for 64 GB og ca 3000 kr for 128 GB. Så blir det da en avveining om man vil ha høyere ytelse eller høyere kapasitet for pengene.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

For min del er det mest interresant når 8 og 16Gb diskene får riktig IO hastighet og pris samt aksesstid, jeg snuser gjerne på fire SSD'er i RAID, men da vil jeg ha aksesstid på maks 0.1ms, og minimum 150Mb/s IO. Jeg vil definitivt IKKE betale 9K for dette slik situasjonen er i dag. Men regner med at prisene faller som en stein når leverandørene får fart på produksjonen. Dette for å få fart på de viktige småfilene, samt det som brukes mye i hverdagen.

 

Når det kommer til datalagring som musikk film og bilder, kommer jeg nok til å sverge til RAID med redundans på ordinære HDD'er til SSD'ene er priskompatible.

 

Og så en liten digresjon...

Jeg sitter å leser specs på en del RAID kontrollere, og der er det ganske lett å finne info om maksimal båndbredde , men når det kommer til on-board kontrollere, er dette mer eller mindre håpløst. Er det noen der ute som klarer å fortelle meg hvor jeg kan finne ut dette?

Lenke til kommentar
Og så en liten digresjon...

Jeg sitter å leser specs på en del RAID kontrollere, og der er det ganske lett å finne info om maksimal båndbredde , men når det kommer til on-board kontrollere, er dette mer eller mindre håpløst. Er det noen der ute som klarer å fortelle meg hvor jeg kan finne ut dette?

 

Sjekk denne linken.

Lenke til kommentar

Takker for en nyttig link, men den besvarte desverre ikke mitt spørsmål, la med utdype...

 

En RAID kontroller sitter i et 8x PCI-E spor, som kan ta imot 2000MB/s, dette er en kontroller som har 16 SATA300 tilkoblinger, som gir maks 16x375=6000MB/s allerede her ser vi at diskene kan levere tre ganger mer enn hva kortet kan dytte ned i PCI-E sporet. Men det er ikke det største problemet... kontrolleren er bestykket med en stykk Intel IOP80341 prosessor på 800Mhz, og denne kan ikke behandle mer enn 800Mb/s, og det er dette tallet som er så vanskelig å finne. For her blir jo flaskehalsen 800Mb/s uansett hvor raske diskene er.

 

Hva da med SiL og alle de andre brikkene som blir sveiset på et HK, at de tilbyr en form for RAID er jo innlysende, men når en RAID kontroller for 8 disker til 5000.- kroner må gi seg på 800Mb/s, og et tilvarende kort til halve prisen må gi seg på 500Mb/s hvor mye kan jeg da forvente av en kontroller til en femtilapp? Er det da slik at selv om jeg putter på to lo-end disker her, så er det fortsatt kontrolleren som er flaskehalsen?

Lenke til kommentar
@Cid

Interessant, men dette spørsmålet passer ikke i "SSD til folket tråden" ;-)

 

 

Jovisst pokker gjør det det, det kan likegodt være ssd disker på den kontrolleren.

Saken er at SSD drar nok mer båndbredde effektivt i praksis, muligens, så hvordan skal vi da kunne utnytte flere SSD disker maksimalt?

 

SATA 600mb/s standarden er på vei til neste år så vidt jeg vet. Men vi får se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...