Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ser ikke ut til at noen av dere har fått med dere testen på Tomshardware som motbeviste effekt og til dels ytelse påstandene til dagens SSD disker (SLC disker som ble testet..)

 

Les og gråt:

http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-hd...ttery,1955.html

 

Håpet selv SSD var mer eller mindre modent nå, så var litt trist lesning..

0,2W idle og 0,5W load på den det er snakk om her. Det er over 80% lavere enn konkurrerende tradisjonelle disker, så det er klare forbedringer på gang. Uansett er SSD fortsatt en ung teknologi som vil forbedres kraftig de neste 2-3 årene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De første SSDene hadde typisk PATA-grensesnitt. Nyere utgaver har gjerne SATA, i praksis er det nok en omformer innebygd i SSDen akkurat som i disker.

Jepp, de jeg har sett bilde av åpne bruker standard flashbrikker. Disse brikkene har et grensesnitt som er direkte kompatibelt med PATA fordi det bruker samme signaltype, samme bredde og hastighet. Alt man trenger er egentlig en passiv adapter som kobler ledningene riktig. Den gamle minnekortstandarden Compact Flash bruker også standard flashbrikker direkte uten noen elektrisk omforming. De kan også kobles rett på PATA med en passiv adapter.

 

Dermed må det nødvendigvis sitte en aktiv adapter (brikke) som omformer signalet mellom flashbrikkene og SATA-porten på moderne SSD-er. Førstegenerasjons aktive adaptere omformet signalet veldig enkelt fra PATA til SATA. Andregenerasjons aktive adaptere er smartere og bruker en rekke lastutjevningsteknikker, Raid0-teknikk, osv for å øke ytelse og stabilitet på SSD-ene betraktelig. Tredje generasjon aktive adaptere er tydeligvis oppgradert fra å bare kunne takle SLC til også å kunne takle MLC. Det er her vi er i dag med blant annet OCZ Core.

 

Senere vil det nok bli forbedret i flere retninger: Økt ytelse, økt stabilitet, bedret strømsparing. Om noen få år tror jeg vi har SSD-er på 1 TB som utnytter hele båndbredden på neste generasjon SATA, SATA-600, samt har veldig god levetid/stabilitet og bruker mindre effekt enn dagens. Samt har en fornuftig pris fra 500 kr for de minste til flere tusen kroner for de største.

Lenke til kommentar
PS: Hva vil I/O level si? (Grønt spørsmål)

I/O står for input-output. I denne sammenhengen er det snakk om antall små biter som kan skrives til lagringsmediet eller leses fra det. Det er omtrent det samme som aksesser per sekund.

 

Grunnet svært lav aksesstid har SSD svært god I/O-ytelse. Typisk 2-10 000 aksesser per sekund mens vanlige harddisker ligger i området 50-150 aksesser per sekund.

Lenke til kommentar
For min del er det mest interresant når 8 og 16Gb diskene får riktig IO hastighet og pris samt aksesstid, jeg snuser gjerne på fire SSD'er i RAID, men da vil jeg ha aksesstid på maks 0.1ms, og minimum 150Mb/s IO. Jeg vil definitivt IKKE betale 9K for dette slik situasjonen er i dag. Men regner med at prisene faller som en stein når leverandørene får fart på produksjonen. Dette for å få fart på de viktige småfilene, samt det som brukes mye i hverdagen.

 

Når det kommer til datalagring som musikk film og bilder, kommer jeg nok til å sverge til RAID med redundans på ordinære HDD'er til SSD'ene er priskompatible.

 

Og så en liten digresjon...

Jeg sitter å leser specs på en del RAID kontrollere, og der er det ganske lett å finne info om maksimal båndbredde , men når det kommer til on-board kontrollere, er dette mer eller mindre håpløst. Er det noen der ute som klarer å fortelle meg hvor jeg kan finne ut dette?

 

Egen erfaring tilsier bruk av raidcontroller-card. Onboard raid har ikke fungert optimalt hos meg, og jeg har prøvd flere mobo. Spesielt mtp Linux har onboard raid eller raid-adapter som mange sier skapt trøbbel. Men også i MS verden ble aldri raid 0 optimalt. Hastigheten var faktisk lavere i onboard-hardware-raid 0 enn i software raid 0. Det var ganske overreaskende for meg men tallenes tale var klar. Dersom en legger noen kroner i et dedikert controller kort så øker det gjerne hastigheten kraftig over integrert raid på mobo. Dessuten er det ofte slik at du har mange kanaler på raidkortene slik at du kan bruke mer enn feks 4 SSD dersom du ønsker ennå bedre hastighet.

Lenke til kommentar
A. OCZ Core: fra ca 1400 kr (32GB), Lesing 120-143 MB/s, skriving 80-93 MB/s

B. Samsung: antagelig fra ca 2800 kr (64GB), Lesing 90 MB/s, skriving 70 MB/s

C. Raid0 OCZ Core: fra ca 2800 kr (2*32GB), Lesing 249-286 MB/s, skriving 160-186 MB/s

 

Ingen tvil om hva jeg vil velge om jeg skal bruke 3000 kr på SSD.

 

Syykt bra pris på disse nå. Det blir glatt SSD på meg i neste PC som systemdisk. Men har du lest noe review på disse nye Core diskene, og ikke minst om de virkelig skalerer i Raid0? (Mtron Mobi gjorde nemlig ikke det særlig bra).

Lenke til kommentar

Leser her at Intel ICH9R chipset (f.eks. i X38 kort) har en lesebegrensning på 80MB/sek! Så man kan ikke kjøre noe raid0 med success på disse kortene.

 

Vet man om dette er fikset på ICH10R chipsettet deres? Jeg var på nippet å bestille ett Asus X38 kort men nå ser jeg at jeg bør styre unna hvis jeg skal kjøre SSD raid0. Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar

Og hvordan er Nvidia sine chipset? Kanskje jeg bør gå for et Nvidia chipset i mitt neste hovedkort hvis jeg skal kjøre 2xSSD i raid0? Har kun erfaring med intel chipset tidligere og det har vært bra, men denne tullete begrensningen i ICH9 ødelegger for et slikt kjøp.

Lenke til kommentar
Og hvordan er Nvidia sine chipset? Kanskje jeg bør gå for et Nvidia chipset i mitt neste hovedkort hvis jeg skal kjøre 2xSSD i raid0? Har kun erfaring med intel chipset tidligere og det har vært bra, men denne tullete begrensningen i ICH9 ødelegger for et slikt kjøp.

 

Kjøp deg en kontroller, det forenkler også ting når du skal bytte maskin senere.

Lenke til kommentar

Ser ut som 80 MB barrieren på ICH9R chipset har blitt løst i følge denne artikkelen på Anandtech. Man må sette drivene til AHCI modus og noen nye drivere/hotfixes til Vista. Synd at man må dille med slikt da, men uansett kjekt å vite at man får noe som fungerer selv med onboard raid controller (da er det ikke noe poeng å kjøpe standalone imo).

Endret av johncl
Lenke til kommentar

Så levetiden med disse diskene er ikke noe issue i det hele tatt?

 

 

På den ene siden leser jeg at folk er veldig skeptiske da de tror at disken(e) fort ikke vil leve stort lengre enn 2år, mens andre tydeligvis ikke tenker på dette i det hele tatt?

 

Hvor lenge kan én for vente at 2x 32GB OCZ Core disker faktisk vil overleve ved aktivt bruk og endel formateringer?

 

 

 

Når kommer disse nye Samsung diskene?

Lenke til kommentar
Så levetiden med disse diskene er ikke noe issue i det hele tatt?

Det er nok svært variabelt fra merke til merke og modell til modell. Uansett teknologi (SSD eller HDD) og uansett forventet levetid så vil jeg sterkt anbefale jevnlig backup.

 

Hvor lenge kan én for vente at 2x 32GB OCZ Core disker faktisk vil overleve ved aktivt bruk og endel formateringer?

Det er for tidlig å komme med noen gode erfaringstall på det ennå. OCZ skriver selv:

 

MTBF 1.5 million hours

2 year warranty

 

The OCZ Core Series delivers the performance and reliability of the latest SSDs at a 50% less price per gigabyte than other high speed offerings currently on the market.

 

OCZ Core Series Solid State Drives enable enhanced productivity in everyday computing and intensive multi-tasking applications. Perfect for notebooks, the Core Series is ideal for energy-efficient mobile computing to extend battery life, increase access time, and provide a durable alternative to conventional hard disc drives with superior shock resistance. High capacities and low power consuming NAND flash technology provide the necessary performance and battery life boosts generated by the proliferation of mobile gaming and new ultra-thin laptops. With fast access and seek times combined with excellent reliability, the OCZ Core Series SSDs are the answer for consumers demanding this latest storage technology.

 

The drives feature a durable yet lightweight alloy housing, and because OCZ SSDs have no moving parts, the drives are not prone to damage from common mishandling. Designed for ultimate reliability, these SSDs have an excellent 1.5 million hour mean time before failure (MTBF) ensuring peace of mind over the long term. All Core Series SSD drives come backed a two year warranty and OCZ’s legendary service and support.

 

Core series SSD drives are available in capacities of 32GB, 64GB, and 128GB and deliver incredible 120-143 MB/s 80-93 MB/s read/write speeds and seek times of less than 0.35ms, making the Core series up to 10x as fast on a seek-time basis and up to 40% faster on a R/W basis that the best performing 2.5” HDDs on the market, all while consuming 50% less power.

 

Selv forventer jeg 5-10 års levetid med normal 8-16 timer per dag bruk med en full formatering i halvåret. Ryker disken etter 4,5 år har jeg ingen moralske dilemma med å benytte meg av reklamasjonsretten.

 

Når kommer disse nye Samsung diskene?

Så vidt jeg husker var det snakk om 4. kvartal 2008.

Lenke til kommentar

Til neste år blir jo Serial Ata "3" implementert i hovedkort etc, med 600mbit/s. Jeg tenker da på å gå for ett am3 hovedkort med RD890, sata 3, og da gå for SSD som system disk o.l. Jeg tror dette vil være en grei plan å følge, amd eller intel, alt ettersom.

 

Det som er aktuelt for meg da blir snakk om 2. kvartal 2009.

 

Er det noen som har en roadmap hvor SSD kan være hen da?

Hadde vært svært interessant lesning, om de følger etter SATA protokollen.

Lenke til kommentar

Jeg sitter og irriterer meg over at hovedkortet mitt ikke har innebygget raid kontroller. Mye mulig at jeg ikke har fulgt så godt med på den utviklingen, men de første hovedkortene jeg kjøpte for snart ti år siden kom med raid kontroller.. Regnet derfor med at dette var standard i 2008, men nei :p

 

Noen som vet hvordan SSD diskene til Samsung kommer til å ligge an i forhold til OCZ diskene prismessig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...