Gå til innhold

Ekspedisjonen i vann


Anbefalte innlegg

Haha! Helt frem til flytehjelmen virket det faktisk litt gjennomførbart. Men den hjelmen tror jeg er noe av det dummeste jeg har hørt om. :lol:

 

Kjøp deg en skikkelig dykkermaske og svømmeføtter og lær deg å dykke for egen maskin. 4 meter er ikke så vanskelig når du har lært deg å utlikne trykket effektivt. Jeg har vært nede på 8 meter i syden (lenger nede er det ingenting å se på). Utlikner ca. hver 1,5 meter.

Men det er i syden, da. Der er trykket mye lavere - ca 3x.

 

Daniel :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4 meter skal ikke være stort problem med hensyn til trykk. Det kan være litt ubehagelig, men erfaringsmessig er det ikke spesielt vondt.

 

Dette er jo en gøyal ide. Jeg ville kanskje ordnet litt luft fra overflaten. Finn et rør som er litt større enn en hageslange, så kan du puste fint.

 

I tillegg ville jeg holdt ballasten med hendene, slik at du kan slippe den lett.

 

Dersom du mot formodning skulle ha problemer med å komme deg løs fra sekken har du jo i tillegg mulighet for å puste gjennom slangen.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar

Endring i planene

 

Jeg har tenkt og det kommer ikke til å fungere å ha en ekspedisjon med flytehatt. Jeg tenkte litt på å ha en oppblåsbar flytevest i sekken som jeg kunne blåse opp og ta på når jeg skulle opp men det tar for lang tid til at jeg greier å holde pusten så lenge. Da hadde jeg måtte bruke tiden på å blåse opp den med en gang jeg kom på bunnen og ingen tid til bildene så det hadde vært dumt for ekspedisjonen.

 

Men jeg har trent i badekaret idag med å jevne ut trykket og fant ut at beste måten å gjøre det på er som i fly med tyggis. Da går trykket ut ved kjeven. Også tok jeg første bilde i kamerat under vann i badekaret så vet hvordan det funker nå. Testet også å ta noen bilder før og etter jeg hadde ryddet rommet. :w00t:

 

 

Her er bilde jeg tegnet av at jeg testet kamra og jevne trykk (var ikke noe på bunnen)

test.jpg

 

Her er det jeg tenkte med å blåse opp den opp blås bare vesten(det er dårlig plan) blse3.jpg

(vet ikke hva som er på bunnen)

 

Begynner å bli klar til ekspedisjonen nå selv om det var vanskeligere enn jeg trodde først etter det dere sa. :mad:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

du skulle altså blåse opp en flytevest med munnen for å komme til overflaten???

du får jo 0 ekstra oppdrift av det :p

 

edit: lite tips, ta med kamera, tau og en tung stein.

fest tauet i steinen og kast den uti, da kan du bruke tauet til å komme deg raskt ned.

IKKE fest tauet til deg selv eller noe som er festet til deg.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Endring i planene

 

Jeg har lest forslagene på forum og nå er den nye planen at jeg skal ta tung stein og binde repet i steinen og kaste uti. Så kan jeg ta å fire meg ned nedover i tauet og holde meg fast der nede og ta bilde av bunnen. Siden jeg bare har hyssing som vaier må jeg være forsiktig når jeg klatrer. Jeg fant en stein som jeg tok bilde av til ekspedisjonen. Tok bilde av tauet jeg fant også (det er hyssing)

 

Jeg har lest forslagene på forum og skal kombinere med å bruke slange som luft. da blir det som en snorkel jeg må ha for å puste og må puste inn luft fra slangen men puste ut med nesen så det blir frisk luft. :w00t:

 

 

Her er et bilde jeg laget til ekspedisjonen holder i repet og tar bilde mens jeg puster ut med nesen så det blir frisk luft. (vet ikke hva som er på bunnen)

stenpbunnen.jpg

På bilde av det som jeg ikke vet hva er så har jeg tegnet en do og et hode som stikker opp fra doskålen. og han røyker sigar. men vet at det ikke er på ekte der nede men det betyr at alt kan være der nede og hvis jeg prøver å forestile meg hva som er der nede så tenker jeg på det hodet med hatten i do. men er ikke så flink til å tenke hva jeg tenker så man ser det ikke så tydelig bestandig men det er bare tegninger av det som kommer til å bli på bildet av ekspedisjonen

 

 

Det er bra jeg fikk råd om hvordan jeg skulle gjøre det fordi det er min første ekspedisjon under vann og det er min sommer ekspedisjon så den skal være bra når jeg gjør den.

Endret av Nesebrus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

fyfaen jeg tror du er helt stokkdum i hodet. det er kjempe farlig å puste igjennom et så langt rør og tenk hvis den delen av røret som er over vannet kommer under da sliter du for å si det mildt.

Det er ikke smart å hoppe uti vann med en sekk med stein og grus oppi. du kan dø på bunnen av vannet.

jeg synes det er rart ingen her inne har ringt til politiet. han er jo en ung dum gutt som ikke har skjønt at det er farlig å leke med tunge ting på dypt vann... (4 meter er dypt)

 

det er like før jeg vurderer å ringe politi. jeg håper du bruker tid på å tenke ut en bedre måte å ta bilder under vann på Nesebrus.

Lenke til kommentar

pusterør opp til overflaten funker ikke.

det er 2 ting som gjør at det ikke funker:

 

1: det er ett 4m langt rør, det er for langt til at du klarer å puste frisk luft, det ender bare med at du puster inn den luften du puster ut.

 

2: du klarer ikke trekke ned luften grunnet trykforskjellen mellom overflaten og 4m dyp.

Lenke til kommentar
pusterør opp til overflaten funker ikke.

det er 2 ting som gjør at det ikke funker:

 

1: det er ett 4m langt rør, det er for langt til at du klarer å puste frisk luft, det ender bare med at du puster inn den luften du puster ut.

 

2: du klarer ikke trekke ned luften grunnet trykforskjellen mellom overflaten og 4m dyp.

 

Det er vel poengtert flere ganger at han bør puste UT gjennom nesa ikke inn i slangen igjen men trykkforskjell er en bitch man ikke kommer utenom.

 

Uanset, dump slangen. Keep it simple. Bruk en enkel bærepose med noen steiner i som du ikke trenger å ta med deg opp igjen. Hold tak i bæreposen med venstrehånda, ha kamera i høyre hånd. Om du må ha med lommelykt så surr den fast til hodet så du enkelt kan peke den rundt. Når du når bunnen tar du bilder, slipper taket i bæreposen og flyter til vannoverflata. Eller enda enklere, svøm så langt ned du klarer uten noe hjelp, ta bilder og kjøp en god is. Om du går gjennom noe mer enn det ha ihvertfall med noen som kjenner førstehjelp og har ambulanse på speeddial...

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...