Gå til innhold

Tråden om: Dell UltraSharp 2709W


Anbefalte innlegg

Greia er at jeg skal bruke skjermen til oppgaver i office 2007 og med det trenger jeg en stor skjerm dersom jeg skal sitte noen meter unna. Er det noen her som kan svare på hvorvidt teksten er leselig på 2-3 meters avstand med en UltraSharp 2709W? Kom gjerne med en illustrasjon om hvordan din sitteposisjon er i forhold til skjerm. Hvilket sideoppset bruker du i word, alta innhold tilpasset etter "sidebredde" eller lar det seg gjøre å ha "to sider" uten å måtte scrolle?

 

På forhånd takk. Caldera.

 

 

Tror det skal være litt slitsomt med jobbing i Office over 2 meter fra skjermen med standard oppsett, jeg sitter rundt 1 meter fra skjermen når jeg jobber/spiller, og ca 2-3 meter når jeg ser på film etc. Og det passer -meg- utmerket. Jeg klarer å lese standardoppsett greit opptil 2 meter fra skjermen, men jeg vil ikke si at det er optimalt.

 

2 sider ved siden av hverandre går fint uten noe som helst form for scrolling, gitt vanlig arbeidsdistanse til skjermen. Men det begynner å bli litt lite når du begynner å gå over 2 meter - fyller du derimot skjermen og bruker hele flaten til 1 side ("View--> Page Width"), vil du sannsynligvis kunne se teksten relativt greit på noe distanse over 2 meter. Menyer o.l. må man da få økt størrelsen på for at man skal kunne se like godt på samme distanse, dette gjelder selvfølgelig generell desktop bruk også.

 

Standard innstillinger i Windows (Vista, XP etc.) er for lite til at jeg kan effektivt bruke skjermen til så mye annet enn å starte opp programmer på 2,5+m distansen. Denne distansen bruker jeg uansett kun til film. Dersom du er villig til å leke litt med størrelsesoppsett på skrivebord og i de forskjellige programmene (samt bruker deg av forskjellige zoom funksjoner i diverse programmer (skjermens egen zoom er relativt ubrukelig)) skal du nok kunne få til noe brukbart, selv om det sannsynligvis koster deg litt plass/oversikt. Jeg ville nok prøvd å redusere distansen til skjermen så mye som mulig når du skal jobbe.

 

Til ditt behov er det kanskje godt at skjermen har 1920x1200 oppløsning istedenfor 2560x1600.

:-p

 

I verstefall kan du jo gå ned til en ikke optimal oppløsning, men huff sier jeg bare til det, selv om jeg har sett verre nedskalering på andre skjermer enn det 2709W presterer.

Endret av Arakasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...det skal være litt slitsomt med jobbing i Office over 2 meter fra skjermen med standard oppsett, jeg sitter rundt 1 meter fra skjermen når jeg jobber/spiller, og ca 2-3 meter når jeg ser på film etc. Og det passer -meg- utmerket. Jeg klarer å lese standardoppsett greit opptil 2 meter fra skjermen, men jeg vil ikke si at det er optimalt...

 

Takk for et utfyllende svar. Fikk svar på alt jeg lurte på. Har vært inne på tanken om å skaffe meg en 30” i stedet ja, men den store oppløsningen på 2560x1600 frister ikke spesielt. Må ha to varme- og støyutviklende skjermkort, og ved visning av vanlig dvd så må man oppskalere så fryktelig; neppe så bra for opplevelsen og om du sier: ikoner i meny vil bli forferdelig små… Dessuten er de skjermene litt for dyre ennå - selv for en ”halvgalning” som meg:) Finnes likevel flere 32” monitorer til rundt kr 6000,- men de har bare 1366 x 768 og er neppe like bra som Dell sin 27”.

 

Må innrømme at jeg er på nippet til å kjøpe denne skjermen, men er ennå litt i tvil. Jeg har prøvd meg ut litt med min 22” monitor, hvor jeg simpelthen har endret skriftstørrelsen i egenskaper for skjerm, fane ”utseende”. Modusene man kan velge mellom er ”normal”, ”stor skrift” og ”ekstra stor skrift”. Har lagt ved bilder som illustrerer dette. Det er veldig stor forskjell mellom normal og ekstra stor skrift, men det ser ut til at alle ikonene beholder sin størrelse uansett, noe som i og for seg gir mening. I tillegg skal det la seg gjøre å justere skriftstørrelsene individuelt. Glimrende!

 

Jeg er 99 % sikker på at det blir Dell-skjermen. Alternativene mine er å gå for en Samsung 37" lcd-tv med full HD eller Tatung 32” lcd-tv. Slipper dessuten å bekymre meg for tv-lisensen dersom man kjøper pd-monitor:)

post-92287-1217642932_thumb.jpg

post-92287-1217642939_thumb.jpg

post-92287-1217642947_thumb.jpg

Endret av Caldera
Lenke til kommentar

Hei folkens!

Nå har jeg fått testet skjermen såvidt, fikk ikke bygd ferdig før forigårs, men jobber en hel del for tiden så har ikke fått gjort spå mye enda.

 

Jeg liker veldig godt hvordan alt ser ut hittils, utenom en ting, DvD avspilling.

Jeg synes bildet er forferdelig kornete, noen andre som får det?

Satt på Batman begins istad, det så helt forferdelig ut.

Sjekka troubleshooting:

 

Low Quality DVD playback

Picture not crisp and some color distortion

 

Check DVD connection

Composite gives good picture

Component: Red, Blue, Green colored RCA jacks

 

Blinking Video

Video is blinking or discontinuous Check DVD connection

 

Composite gives good picture

Component: Red, Blue, Green colored RCA jacks

Check if DVD player is HDCP compliant.

Some non-compliant players may exhibit blinking video and others will display a raster screen.

 

Jeg lurer på om ikke jeg har begge problemene, for etter 5 minutter begynte det "sorte feltet" oppe og nede å komme og gå med 1 sec intervaller hele tiden.

 

Noen som har erfaringer med slike ting? må jeg koble pc'en min med kompositt? Må dvd-brenneren min være HDCP kompatibel?

 

Hjelp! (please...)

Endret av theGreatest
Lenke til kommentar
.

.

.

Jeg lurer på om ikke jeg har begge problemene, for etter 5 minutter begynte det "sorte feltet" oppe og nede å komme og gå med 1 sec intervaller hele tiden.

 

Noen som har erfaringer med slike ting? må jeg koble pc'en min med kompositt? Må dvd-brenneren min være HDCP kompatibel?

 

Hjelp! (please...)

 

 

Jeg bruker en eldre Plextor model til dvd avspilling, og har ingen problemer. Jeg har forøvrig koblet skjermen til PC via DVI, bruker du noe annet?

 

Har du prøvd flere dvd filmer, erfarer du det samme? Prøv å bruke VLC media player (www.videolan.org) - spiller den fint med den er det mulig det er dvd softwaren din.

Lenke til kommentar
.

.

.

Jeg lurer på om ikke jeg har begge problemene, for etter 5 minutter begynte det "sorte feltet" oppe og nede å komme og gå med 1 sec intervaller hele tiden.

 

Noen som har erfaringer med slike ting? må jeg koble pc'en min med kompositt? Må dvd-brenneren min være HDCP kompatibel?

 

Hjelp! (please...)

 

 

Jeg bruker en eldre Plextor model til dvd avspilling, og har ingen problemer. Jeg har forøvrig koblet skjermen til PC via DVI, bruker du noe annet?

 

Har du prøvd flere dvd filmer, erfarer du det samme? Prøv å bruke VLC media player (www.videolan.org) - spiller den fint med den er det mulig det er dvd softwaren din.

 

Har prøvd flere forskjellige dvd'er, men det er spesielt noen scener i noen filmer som er helt forferdelig å se på, f.eks. i Batman Begins når han er sammen Ra's al Gul i grotta i starten for å bli trent opp.

 

Det kan hende jeg har for store krav.

 

Jeg prøvde på min fetter sin 22" Dell E228WFP, og der var det fortsatt nesten like kornete. (Prøvde med både min maskin og hans maskin.) Jeg bytta til VLC ja, ble mye bedre enn windows media.

Jeg kobla så til min gamle 19" CRT skjerm, og der var bildet 100% crisp, perfekt oppløsning.

 

Sjekka litt på nettet og virker som folk mener at siden bildet må oppskaleres at det kan bli kornete. Jeg lasta ned en HD film, og den ble mye mye bedre.

I den ene reviewen av skjermen fra prad.de sier de også at dvd var kornete, men hd utmerket.

 

I Tv'er er det avansert bildeprossessering og oppskalering til 720p og 1080p (HDready og FullHD), mange sier at 720p ser bedre ut med vanlig tv signaler og dvd. Skjermen vår må oppskalere til 1200p!

Men jeg trodde mitt ATI 4850 skulle være bra på video og oppskalering.

 

Uansett, så snakket jeg med en veldig hyggelig kar fra dell sin skjermsupport på fredag, vi holdt på i en times tid ca og prøvde masse rart av instillinger osv. for å bedre bildet.

Han mente at dvder skulle se bedre ut på min skjerm enn CRT skjermen og også bedre eller like bra som på en tv.

 

Det jeg lurer på er, får dere like bra, eller bedre bilde på skjermen deres, som dere får på tv'en når dere ser dvd der? Nå har jeg faktisk bilderørs tv. Nå mener jeg kun oppløsning, om dere sjekker den litt kritisk, ikke farger. Får dere et 100% skarpt bilde? Eller må dere sitte litt unna for ikke å legge merke til det?

 

Jeg skal prøve powerDVD når jeg kommer hjem fra jobben, lurer på om det hjelper. Hørt at det kan hjelpe.

 

Edit: er kobla opp med DVI ja.

Endret av theGreatest
Lenke til kommentar

Vil vel si mye avhenger av programmet du bruker for avspilling, WinDVD, PowerDVD og VLC er vel det jeg har brukt, men VLC er godt nok for meg selv med sin begrensede DVD støtte. Så er kanskje ikke så kresen på det når jeg syntes de fleste dvd filmene jeg har sett virker helt greie på 2709W.

 

Selvfølgelig ser det ikke like bra som ut som 720p og 1080p, men det sier seg jo selv! ;-) Jeg sitter forøvrig opptil 2,5 meter fra skjermen når jeg ser film, så kanskje jeg ville sett litt annerledes på det om jeg skulle sittet mye nærmere. Men, kan ikke si at det blir så veldig kornete uansett. Om jeg rekker det skal jeg sette på noen filmer i løpet av de neste dagene å sitte litt nærmere enn vanlig.

Lenke til kommentar

Kult om du får gjort det arakasi!

Forresten skulle han fra dell ringe meg tilbake på mandag eller tirsdag, han var ganske så bestemt at man skulle få et meget skarpt og klart bilde på skjermen.

Han skulle undersøke nærmere sa han.

 

Jeg kommer også til å undersøke litt hvordan filmer og slikt blir optimalt på skjermen, så skal jeg komme med mine erfaringer og tilbakemeldingene fra han hos dell, Torbjørn :)

Lenke til kommentar

Jeg så et par filmer litt nærmere enn vanlig, syntes det var helt ok, men jeg ser absolutt svakheter. Oppskalering her er jo uansett begrenset av DVD oppløsningen så fullskjerm 1920x1200 blir ikke perfekt. Syntes det går helt greit på min vanlige distanse. Holder på å migrere til HD materiale så det er ikke noe stort problem, dessuten blir man veldig bortskjemt når man går over til 720p/1080p. ;-)

 

Generell bruk, spilling og HD materiale er "meget skarpt og klart" så har du ikke samme erfaringen der er det noe rart, men tror ikke det skal forventes at DVD avspilling er det samme. Det er mange variabler som konspirerer sammen. Det skal ikke se helt forferdelig ut, iallefall ikke på noe distanse, men det er jo bare 720x576 piksler som skal oppskaleres, det blir ikke akkurat "meget skarpt og klart" fullskjerm 1920x1200 når man sitter veldig nærme. Det gikk fint å se filmene jeg så uansett, men jeg foretrekker å være et par ekstra meter unna uansett hva jeg ser på.

 

Du kan jo se etter i driverinnstillingene om det er noen valg for justering av video og skalering, kanskje det kan hjelpe noe. Bruker selv et Nvidia kort med 2709W.

Lenke til kommentar

Bestilte min 5min før tilbudet gikk ut. Lenge sto det levering 25/8. Til min store overraskelse kom den i går (13/8).

Fikk pakket den opp og den er diger... herlig følelse.

Bestilte meg også en Aten DVI CS1768 switch (som også kom i går) ettersom jeg har 2 maskiner som brukes. 7.1 støtte. USB hub og lyd kan "holdes" igjen (om ønskelig) på den ene maskinen mens man jobber på den andre. Kjekk sak egentlig.

Fikk nå til slutt koblet opp alt sammen og bildet var meget bra. Etterhvert fikk jeg prøvd litt spill også. Testet med Gears of War, BF2 og Serious Sam 2. SS2 gikk fint rundt i 1920x1200 og var knall. BF2 maxer ut på 1600x1200 men så også pent ut. Prøvde GoW i både 1600x1200 og 1920x1200 og det var også ok. Sistnevnte er vel det tyngste spillet. Normal bevegelse er helt ok, noe snodig med skarpheten på personen jeg spiller ved rotasjon, men man tenker egentlig ikke over det. Var noe "blafring" når man gikk vanlig fremover. Mulig det er spillet ettersom det ikke var synlig i andre spill.

Får vel teste med Crysis, HL2 og FarCry etterhvert...hehe.

 

Fornøyd så langt!

 

Ikke prøvd med noe HD avspilling på PC enda.

Til dere med DVD "trøbbel" så er det vel playeren som brukes som er problemet, ettersom oppløsning på dekstop er 1920x1200 og playeren må oppskalere endel.

FFDShow kan muligens være et tips for å forbedre dette.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann,

 

Ser nå at 2709W er på tilbud igjen, ut til og med 29/10. Har veldig lyst på denne da jeg har gode arfaringer med den nåværende 2007WFP.

 

Til dere som har kjøpt skjermen; er dere fornøyd med den så langt? Bruksområdene mine er film- og tv-serietitting, internettsurfing, samt litt gaming på PS3. :)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Sitter å ønsker meg ny skjerm, då til bildebehandling (foto og webdesign). Ser denne har fått mykje bra omtale, men at den er kanskje litt vel skarp på ein del av fargane. Nokon som har denne skjermen og brukar den til bildebehandling, og som har kalibrert den med skikkelig utstyr?

 

Har og vurdert Eizo FlexScan S2431W, kanskje denne er betre til mitt formål. Men i og med at Dell sin skjerm er 3" større og er billigare fristar den en del :)

 

På førehand takk!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da ble skjermen bestilt på søndag og allerede ankommet. :)

 

Ble vanskelig å motstå det tilbudet som er nå, i tilegg fikk jeg 10% avslag som gjaldt til den 13/10 grunnet kampanje på nettkjøp - så skjermen endte opp på 4842.60 ,- NOK. Ingen upris for en 27'' med mange innganger og S-IPS-panel*. Gleder meg til det nye databordet er i hus nå bare, så er kontoret fullkommen. :)

 

Edit; skjermen har *S-PVA-panel.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Har noen spørsmål:

 

1)Kan man fjerne foten og henge den på veggen. Er det standard hull for fester?

 

2) Skal kjøpe to skjermer, som skal vise samme bilde. Har noen erfaring med DVI splitter. Anbefalinger?

 

3) Er det noen begrensninger på hvor lang kabel jeg kan bruke? Blir vel 4-5 meter fra pc til hver av skjermene. Må jeg bruke noen form for forsterker av signalene?

 

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...