Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoren på bilen skar seg 18 dager etter kjøp


Anbefalte innlegg

Problemet er at selger har dratt dette ut så sykt lenge. Nå er det endelig mulighet for å få bli ferdig med det foreløpig. Har ordnet med gratis jus-bistand, så pengene skal jeg få igjen senere. Har rett på fri reperasjon ihht forbrukerkjøpsloven. Bare synd at det ikke finnes så mange skikkelige folk her i verden som jobber som selgere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men, spørsmåleg eg ville stilt meg selv: av erfaringen du har fått i fra selgeren så langt. Hva får deg til å tro at du er ferdig med saken når du har betalt halvparten?

 

Du har ingen(fortsatt) garanti for at han leverer bilen i fra seg når han lover, eller til du trenger den. Du har ingen garanti for at de ikke vil komme ekstra utgifter, og dersom du allerede har godtatt å dele 50% så vil du nok få halvparten av fremtidige utgifter også. Det er mange komplikasjoner som kan oppstå fortsatt, og selger har jo allerede vist at han er useriøs og upålitelig.

 

Så dersom selgeren ikke godtar å reparere kostnadsfritt for deg så ville eg satt hardt mot hardt. Leid en bil for den tiden du trenger det, og lagt dette til summen du skal ha refundert.

 

For å ikke nevne at det ikke er noen automatikk i at du får pengene tilbake på et senere tidspunkt selv om du vinner en evnt sak. Ja, du står sterkt, men du ser jo hvor useriøs han er?

Lenke til kommentar

Som eg har sagt tidligere, du er for snill! :)

 

Nok er nok. Du må vise han hva som faktisk gjelder. Ingen ytring, ingen hinting, ingen avtaler, ingen diskusjon og ingen megling.

 

Bilen skal repareres kostnadsfritt for deg. Punktum. Transport frem og tilbake i fra verksted skal besørges av selger. Punktum. Og dette skal skje nå.

 

Og hva tror du grunnen er til at det tar slik tid? Hva har han å tape? Jo mer han trekker det ut jo leiere blir du. Og du har jo allerede vist at du lar deg kødde med, så det kan nesten kun gå i selges favør. Hadde du i fra dag en tatt ut leiebil og sagt klart i fra til selger at dette er en kostnad han skal dekke så hadde saken vært løst for lenge siden. Han vil jo naturligvis ikke bekoste dette mer en absolutt nødvendig. Men nå koster jo ikke dette selger noe. De utgiftene du har hatt så langt er ingenting i forhold til hva en leiebil hadde kostet han. Og ulempene på deg ved å ikke ha en bil tilgjengelig har jo vært langt større.

 

Nok er nok. Få ut fingen. :)

Lenke til kommentar
Eneste foreløpige løsningen jeg ser her er å betale halvparten av rep, for så å kreve tilbake pengene gjennom advokat (+ utleggene jeg har hatt), fordi han aldri kommer til å sette igang reperasjon før han har fått bekreftelse for pengene.

 

Jeg sier det her i beste mening: Noe sånt må du ikke under noen omstendigheter finne på å gjøre. Som nomore nevner har du absolutt ingen garanti for at du får pengene igjen og regner man på det har du plutselig ikke spart så mye på bilen som du i utgangspunktet hadde regna med. Jeg oppfordrer deg på det sterkeste å ta på deg drittsekk-maska og kjøre hardt mot hardt. Jeg skjønner så absolutt frustrasjonen din, men nå er det på tide å stille selger opp etter veggen. Du har papirer og dokumentasjoner til langt oppover øra, bruk dem.

 

Sånne folk som selgeren der burde havne på en offentlig svarteliste. Hadde jeg bodd i nærområdet ditt (vel.. for alt jeg veit gjør jeg det, jeg aner ikke hvem du er :tease: ), hadde jeg hatt svært lyst til å vite hvem jeg skulle styre unna. Vi hadde en lignende sak i hjembyen min for noen år tilbake, endte med reportasje i avisa. Riktignok ikke navngitt, men "alle" visste hvem det dreide seg om da det er en liten by dette her. Ikke overraskende slo han firmaet sitt konkurs ikke lenge etterpå.

Lenke til kommentar

Ja jeg er vel for godtroende.

 

Har sjekka med leiebil og slikt nå, koster 2700 for meg å ha leiebil den uka jeg skal hjem. Skal kreve at han betaler den i morra hvis bilen ikke er ferdig til mandag, samt at han skal betale ABSOLUTT alt (mulig at jeg venter med å kreve at han betaler alt til han har satt i den nye motoren).

Lenke til kommentar
Ja jeg er vel for godtroende.

 

Har sjekka med leiebil og slikt nå, koster 2700 for meg å ha leiebil den uka jeg skal hjem. Skal kreve at han betaler den i morra hvis bilen ikke er ferdig til mandag, samt at han skal betale ABSOLUTT alt (mulig at jeg venter med å kreve at han betaler alt til han har satt i den nye motoren).

Det eneste du trenger å si er at du ikke betaler en dritt, i det hele tatt, samt at siden bilen enda ikke er klar så er du nå nødt til å ha leiebil frem til bilen er disponerbar for deg. Så opplyser du selger om at dette alle utgifter du har hatt i forbindelse med dette skal du ha kompensasjon for.

 

Og det er bedre(mener eg) at du legger ut for leiebilen i første omgang, enn at du betaler for halve kostnaden med reparasjonen.

 

Det eneste du må sørge for er å gjøre selger oppmerksom på at du nå er nødt til å ha leiebil og at dette har du krav på å få dekket av selger. Dette er for å sikre deg for at du får det dekket. Eg er litt usikker på jussen rundt dette med å komme med ikke avklarte høye utgifter i etterkant til selger.

 

Og eg forstår det ut i fra denne tråden at du ikke liker konfrontasjoner. Heller ikke på telefonen.

 

Det du da bør gjøre er å begynne å ta alt skriftlig. Pr e-post eller(helst og) pr rekomandert brev. Eller igjennom advokat, men det koster jo. Og krev at selger også tar resten av dialogen skriftlig. Det er enklere å klargjøre saken sin på den måten, og samtidig har man skriftlig dokumentasjon i en evnt sak.

Lenke til kommentar

Betal en advokat med forbrukerrett som spesialitet det det vil koste for å forklare saken din, presentere alle papirene du har tilknyttet saken og skrive et saftig brev til forhandleren. Selv om det tar tre timer og advokaten tar 1000 kr timen kommer du uansett billigere ut. Forhandleren har etter hva du har fortalt her ikke et håp i helsike om å lure seg unna. ;)

 

Gi også beskjed om at all videre kontakt skal foregå gjennom advokaten din. Da slipper du å stresse med dette selv (sprett en øl, len deg tilbake og nyt livet), du har en proff fyr på saken som kan lovverket og etter hva jeg vet må sannsynligvis forhandleren dekke advokatutgiftene dine også.

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før, og nå sier alle det: Ta saken gjennom en advokat. Du kaster bort masse tid og skaper bare frustrasjon og sure miner for deg selv sånn som du holder på. Drit i gratis jushjelp. Du kan få fikset det her mye raskere bare ved å stikke innom et lokalt advokatkontor i dag der du måtte holde til. Det er ikke så dyrt som alle skal ha det til, og i ditt tilfelle vil det definitivt være verdt pengene.

 

Selgeren vet nå hva slags fyr han har med å gjøre. En grei kar som er drittlei av å vente og som han kan herse med som han vil.

 

"Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. "

 

Du skal IKKE betale han et rødt øre. De pengene må du isåfall bruke enda mer tid på å krangle deg tilbake.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar
Har du tatt kontakt med forbrukerombudet ?

 

Ja, men det er lite hjelp å få der. De viser bare til hjemmesidene sine der det står hva jeg allerede vet.

 

Hvis du skal klage via Forbrukerrådet fyller du bare ut skjemaene her og sender de inn:

http://forbrukerportalen.no/klageveileders..._forbrukerradet

 

Uansett er det like greit å ta det via din egen advokat. Forbrukerrådets "kjennelser" er bare veiledende. Du kan ikke få en rettskraftig avgjørelse før det blir tatt videre derfra til Forbrukertvistutvalget og eventuelt videre til tingretten. Og slik jeg ser din situasjon vil det bare ta enda mer tid.

Lenke til kommentar

Visa er nok ikke slutt.

 

I morra tidlig skal jeg bestille leiebil. Møte med advokat kl 15, som skal ta seg av alt fra da av. Forbrukerrådet har nå mottatt en klage med masse følgesdokumenter.

 

[innhold fjernet av moderator. Pass på språkbruken, hold en seriøs tone, ref våre retningslinjer]

 

edit:

Skal poste fullt navn og info på bedriften her i morgen, så er det bare for folk å holde seg *** langt unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...