Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motoren på bilen skar seg 18 dager etter kjøp


Anbefalte innlegg

Greit nok for meg, så lenge han ikke kommer etterpå at bilen er fiksa og skal ha penger av meg.

 

Han kan ikke kreve deg for noe som helst. Hvis han får reparert bilen blir det regnet som avhjelp, og det skal ikke koste deg en krone. Snarere kan du kreve kompensasjon fra selger for bry og ulempe denne feilen har påført deg i løpet av tida bilen ikke har fungert.

 

Fint å høre at jeg faktisk har rettigheter.

Snakka nettopp med selger nå, og han hevder at jeg ikke kan regne med noen ting da bilen er 12 år gammel... Så han tror at hans firma er unntatt loven. Det at bilen har gått tom for olje uten å gi lyd fra seg hevdet han var en løgn, han kalte meg rett og slett en løgner. Hans 30 år i bransjen tilsa her at han hadde rett, og han kunne ikke skjønne hva mitt verksted hadde å gjøre i bransjen da de ikke kunne svare på hva som var gått feil med bilen (uten å ha fått sett på den engang).

Bilen er uansett nå på vei til oslo på henger.

Hvis selger prøver å sende regning til meg og nekter å utlevere bilen, hva skal jeg da gjøre? Han nekter jo å godta kjøpsloven som den er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fint å høre at jeg faktisk har rettigheter.

Snakka nettopp med selger nå, og han hevder at jeg ikke kan regne med noen ting da bilen er 12 år gammel... Så han tror at hans firma er unntatt loven. Det at bilen har gått tom for olje uten å gi lyd fra seg hevdet han var en løgn, han kalte meg rett og slett en løgner. Hans 30 år i bransjen tilsa her at han hadde rett, og han kunne ikke skjønne hva mitt verksted hadde å gjøre i bransjen da de ikke kunne svare på hva som var gått feil med bilen (uten å ha fått sett på den engang).

Bilen er uansett nå på vei til oslo på henger.

Hvis selger prøver å sende regning til meg og nekter å utlevere bilen, hva skal jeg da gjøre? Han nekter jo å godta kjøpsloven som den er.

 

Om bilen er splitter ny eller 50 år gammel spiller ingen rolle. Når selgeren er en forhandler og kjøperen en privatperson er gjelder Forbrukerkjøpsloven. Han kan ikke si at den ikke gjelder fordi bilen er 12 år gammel. Hans 30 år i bransjen med denne holdningen vitner om at det kan være mange misfornøyde kunder der ute.

 

Er ute for samme type luring selv nå. Ei venninne av meg kjøpte en Audi A3 som skulle ha både antiskrens og xenonlys fra en forhandler. Det viste seg at antiskrensen ikke eksisterte og xenonlysene var bare noen billige ettermonterte greier. Etter å ha skrevet fire-fem brev fram og tilbake med selger uten å komme til enighet klagde vi til Forbrukerrådet.

 

Forhandleren mente også at "vårt" verksted var totalt udugelige, og det at vi fikk verksmesteren på Møller Jessheim til å skrive en erklæring på at xenonlysene var ubrukelige og aldri ville gå gjennom en EU-kontroll betydde ingenting for han. Deres verksted hadde EU-godkjent bilen og dermed var den perfekt. Møller kunne null og niks om Audi sammenlignet med de.

 

For noen uker siden kom Forbrukerrådet fram til at de var enig med min venninnes side av saken og anbefalte at forhandleren skulle betalte henne 10 000 kroner for at kjøpsprisen på bilen skulle være på et mer korrekt nivå. Dette ville ikke forhandler gå med på, så nå er saken sendt videre til Forbrukertvistutvalget.

 

 

http://forbrukerportalen.no/klageskjema_forbrukerradet

Lenke til kommentar

Var nede på verkstedet der bilen min nå har stått i snart 2 uker, og regnet nå med at den skulle være borte (da forhandler sa at det ville være en mann der i 2 tiden med henger for å ta den med seg). Bilen står der ennå, ingen har hentet bilen.

I morgen skal jeg ringe til forbrukerrådet igjen, evt gå til advokat.

Lenke til kommentar

fikk mail fra forbrukerrådet nå:

 

Vi gjør oppmerksom på at vår e-post svartjeneste er ment å være en kortfattet

rådgivningstjeneste, slik at vi av den grunn ikke kan konkludere i din sak,

men gi deg innledende råd og veiledning. Vårt syn er basert på din

fremstilling av saksforholdet, andre opplysninger vi eventuelt ikke kjenner

til og som kan være relevante, vil kunne medføre et annet resultat.

----

Slik jeg forstår det har du kjøpt en bruktbil fra forhandler, og at det er

feil på denne.

 

Det er forbrukerkjøpsloven som gir deg rettigheter i slike tilfeller.

 

Utgangspunktet vil alltid være avtalen du har inngått med selgeren og

omstendighetene rundt denne. Hvis det i kontrakten ikke er sagt noe spesielt

om bilens tilstand, vil bilen kunne ha en mangel hvis feilen var til stede på

kjøpstidspunktet. Hvis feilen var til stede ved kjøpet, kan ikke selger avvise

din reklamasjon på grunn av garantitid eller kreve deg for egenandel på

garantien. Hvis feilen i tillegg oppstår lenge før det som erfaringsmessig må

påregnes, og det ikke er holdepunkter for å si at feilen skyldes unormal ytre

påvirkning, feil bruk og så videre, vil dette kunne være en mangel selger er

ansvarlig for.

 

Vær oppmerksom på at du ikke kan holde selgeren ansvarlig for noe du kjente

til eller måtte kjenne til ved kjøpet. Synbare feil vil være din egen risiko.

 

Selgeren har som oftest rett til å forsøke og utbedre mangelen. Dette skal

skje innen rimelig tid og uten kostnad for deg. Hvis reparasjon vil ta mer enn

en uke, vil du i utgangspunktet ha krav på en lånegjenstand. Hvis utbedring

ikke skjer innen rimelig tid, vil du kunne kreve prisavslag, eller heving av

kjøpet hvis mangelen er av mer omfattende karakter.

 

Det hender at selger tar forbehold om at bilen selges ”som den er”, ”som

forevist”, eller med liknende forbehold. Dette betyr at du overtar mer av

ansvaret for bilens tilstand. Det vil imidlertid foreligge mangel, hvis selger

har gitt feil opplysninger av betydning eller holdt tilbake vesentlig

informasjon som han burde kjenne til. Videre vil det kunne foreligge mangel

hvis bilen på leveringstidspunktet var i dårligere stand enn det var rimelig

grunn til å regne med.

 

Reklamasjonsfristen er fem år, det vil si at du kan klage på feil som oppstår

fem år etter at du kjøpte bilen. I tillegg må du reklamere/klage til selgeren

innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Denne

fristen kan uansett ikke være kortere enn to måneder.

 

Det er derfor først og fremst viktig at du kontakter selger og

reklamerer/klager på bilen. Dersom dere ikke kommer til enighet muntlig, kan

det være lurt å sende en skriftlig klage til selger. Dersom du ønsker hjelp

til å fremsette et krav og skrive en klage (reklamasjon) kan du gå inn på

forbrukerportalen.no, KLIKK & KLAG som er Forbrukerrådets klageveileder. Her

finner du oversikt over rettighetene dine, og gode råd for hvordan du går frem

når du skal skrive en klage. Du finner også standard klagebrev som du kan

fylle ut med dine egne opplysninger, skrive ut, undertegne og sende til

motparten. Ta vare på en kopi av brevet.

 

Du kan lese mer om dine rettigheter om kjøp av bil fra forhandler på våre

internettsider, se

 

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_av...a_bilforhandler

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med hilsen

xx

 

 

 

 

Her blir det jo bare igjen konstatert det enkelte i tråden har sagt, og selger har egentlig bare med å få ut fingeren og reparere uten å tenke seg om...

Lenke til kommentar

Bilen er nå på toget på vei til oslo.

 

Noe annet morsomt skjedde forresten forleden dag.

Jeg mottok brev fra tollvesenet om at årsavgift på bilen må betales (noe jeg betalte til forhandler da jeg kjøpte bilen).

Dessuten har jeg fått brev ifra NAF om at bilen må EU-godkjennes fort som fy....

Lenke til kommentar
Et par kontraktsbrudd til?

Enten fikser han med godkjenning på et uavhengig verksted og ordner med årsavgiften eller du hever kjøpet :)

 

Kontraktsbrudd det kommer vell an på hva som stod i kontrakten, at bilen skal på EU-kontroll en måned etter at bilen er kjøpt burde jo kanskje kjøper ha sjekket ut på forhånd. Det er jo en risiko for at det også er vanlige slitedeler som må byttes på en 12 år gammel bil etter EU-kontroll som han ikke kan reklamere på og det er naturlig at kjøper må betale for dette og kontroll avgiften.

 

Det med at årsavgiften ikke er betalt er vell å anse som en heftelse på bilen og en profesjonell part har ikke lov å selge en bil med heftelser slik jeg har forstått, så den må han betale uansett om det står i kontrakten eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg føler virkelig med deg i denne saken, utrolig mye rart der ute som vil selge vrakene sine istedenfor å levere de hos høggern.

 

Eu kontroll og årsavgift kunne du ha sjekket ut på forhånd. Gjøres enkelt via nett eller sms. Ser stadig biler til salgs hvor det står eu godkjent, årsavgift betalt osv, hvor jeg sjekker og det ikke stemmer. Allerede på det tidspunktet blir en bil uinteressant når jeg ser selger allerede her gir feil informasjon. Riktig nok ga du han penger for å betale for den, så det burde han i det minste gjøre på flekken! Håper du har det med i kontrakten.

Lenke til kommentar
Jeg føler virkelig med deg i denne saken, utrolig mye rart der ute som vil selge vrakene sine istedenfor å levere de hos høggern.

 

Eu kontroll og årsavgift kunne du ha sjekket ut på forhånd. Gjøres enkelt via nett eller sms. Ser stadig biler til salgs hvor det står eu godkjent, årsavgift betalt osv, hvor jeg sjekker og det ikke stemmer. Allerede på det tidspunktet blir en bil uinteressant når jeg ser selger allerede her gir feil informasjon. Riktig nok ga du han penger for å betale for den, så det burde han i det minste gjøre på flekken! Håper du har det med i kontrakten.

 

Har snakka med forhandleren nå. Årsavgiften er betalt, så jeg skal bare se bort ifra den regninga.

 

Når det gjelder EU-kontroll, så sto det ingenting på nettet om bilen var godkjent eller ikke, var ikke mulig å sjekke.

 

Forhandler har nå sagt at han skal eu-godkjenne bilen når den er inne på verksted nå, så får bare se...

Lenke til kommentar
Når det gjelder EU-kontroll, så sto det ingenting på nettet om bilen var godkjent eller ikke, var ikke mulig å sjekke.

 

Det er ikke verre enn å sende regnr xx 12345 til 2282 så får du info om både EU og årsavgift.

 

Men når dette ikke gir noen info, bare at bilen er avskiltet for øyeblikket sier fint lite om eu-godkjenning.

Lenke til kommentar

Begjørt avskiltning burde ha gjort deg skeptisk.

 

Da er det utestående betalinger og eller utbelivelse av kontroll innen fristen.

 

Problemet er om du hadde havnet i et uhell nå. Bilen er ikke lovlig å kjøre på norske veier før den er godkjent på PKK. I tillegg kunne du ha blitt stoppa og avskilta hvor som helst og fått bøter og tauegebyrer osv. Den er i teorien uten skilter selv om de sitter på fysisk.

 

Virker som om alt har feila med dette bilkjøpet. Egentlig burde det etter norsk lov vært null problem å få hevet kjøpet og fått igjen kostnader du har hatt.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg tenkte bare å nevne at det er helt høl i hode å sveise en bunnpanne uten å ta den ned først (som sikkert er tilfelle her). En vet ikke hvilken tilstand det er på sveisesonen på insiden hvis den er påmontert. Det kan forekomme sveiseslagg/perler som oljen igjenn vil ta med seg rundt i systemet og føre til unødvendig motorslkitasje/havari/skjæring. En kan like gjerne bare helle sand på motoren med en gang....

Mange ganger kan det sikkert gå bra å utføre en slik reperasjon, men det trenger ikke å være tilfelle. En sveis har to sider og i dette tilfelle bør begge sidene være inspisert og rengjort før montering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...