Gå til innhold

Maks ut-hastighet på ADSL?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har i dag ADSL fra NGT med en hastighet på 20 mbit inn og 1 mbit ut, men får ganske mye mindre på inn-hastigheten, ihvertfall ift. itavisen og dinside testene. Speedtest.net viser imidlertid en del mer (hvorfor det mon tro?).

 

Men hva er egentlig maks ut-hastighet? Kan NGT (om man får de med på det..) øke ut-hastigheten en del utover 1 mbit om man f.eks. senker inn-hastigheten? Eller er ikke dette teknisk mulig?

 

På forhånd takk for alle svar og kommentarer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare en liten (unødvendig) NB :p

 

Dette er de teoretiske hastighetene, hastigheten i praksis er en liten del lavere :]

 

Kan bli spennede og se om da klarer og kjøre in VDSL2 til brukbart lav pris, da det er en litt spennende løsning for de med avstand fra stasjon eller ikke kan få fiber eller kabel :)

Endret av GuggenJR
Lenke til kommentar
Bare en liten (unødvendig) NB :p

 

Dette er de teoretiske hastighetene, hastigheten i praksis er en liten del lavere :]

 

Kan bli spennede og se om da klarer og kjøre in VDSL2 til brukbart lav pris, da det er en litt spennende løsning for de med avstand fra stasjon eller ikke kan få fiber eller kabel :)

Litt spesiell setningsoppbygging det der men VDSL2 har ikke noen særlig rekkevidde over 1.5km så det hjelper ikke de som er langt unna sentralen om det er det du mener.

Lenke til kommentar

tja litt små skeptisk :p VDSL2 "dør" etter den har gått 1.5 km.

VDSL2 mister hastigheten fort og etter 1.5km så vil hastigheten ligge på ca 20/1.2mbit, men VDSL2 kan gå en lengde på ca 4-5km og ligge på en hastighet rundt 0-4mbps.

 

------

On topic

- Hardware sin speedtest er den mest korekte jeg har vert borti (fra min side).

 

Og ja, du kan KANSJE få NGT med på og maksimalisere hastighetenen fra dem, men dette er nokk ikke store endreingene. er du heldig så kan du nokk få deg 100kbps mer på upstream om de går med på det.

 

NGT sin størrelse er det de kan gi ut så og si landsdekkende, om du sitter på en fin plass så kan du nokk få maksimert hastigheten din i forhold til utstyret dems.

 

Edit: "...vil hastigheten ligge på ca 20/1.2mbit"

Endret av GuggenJR
Lenke til kommentar
tja litt små skeptisk :p VDSL2 "dør" etter den har gått 1.5 km.

VDSL2 mister hastigheten fort og etter 1.5km så vil hastigheten ligge på ca 20/20mbit, men VDSL2 kan gå en lengde på ca 4-5km og ligge på en hastighet rundt 1-5mbps.

 

Hvor har du disse tallene fra?

VDSL2 vil *kanskje* nå 4km på 0.6mm kobber i et lab-miljø men aldri i verden på en live linje. Om vi tar utgangspunkt i 0.4mm kobber på en kabelsimulator og kun white noise (-140dBm/Hz) og ikke en reell (ETSI) støymodell så vil du på 1500m oppnå ca 20/1.2Mbps på en 17a profil (som ikke er tillatt på Telenors kobber) som er ca der det krysser ADSL2+. Dvs at utover 1500m (kanskje 2km på 0.6mm kobber hele veien og helst nedoverbakke begge veier) begynner ADSL2+ å tilby bedre hastigheter enn VDSL2. Hvordan du klarer 20/20 her skulle jeg likt å visst. :)

 

Videre når penetrasjonen av VDSL2 i den bundlen samt kanskje 20-40% ADSL2+ penetrasjon i samme bundle kommer inn så begynner hastihetene og dale bra.

 

(Forøvrig på labmålinger med samme parametre som over er det ikke mulig med link over 3.5km og på 3.5km lå det på 220/220 kbps.)

Lenke til kommentar

"Hvordan du klarer 20/20 her skulle jeg likt å visst."

Srry missforstod nokk det jeg leste, da jeg så på noe av det som "feil" pga VDSL2 var sycront i starten så regnet med det forsatte slikt :p kom bare frem til 20mbit d.load, så jeg regnet at det var samme hastighet på upload...

 

"Forøvrig på labmålinger med samme parametre som over er det ikke mulig med link over 3.5km og på 3.5km lå det på 220/220 kbps."

 

Nå er det tilbake til og være syncront igjen? :|

 

 

"så vil du på 1500m oppnå ca 20/1.2Mbps på en 17a profil"

 

...

Endret av GuggenJR
Lenke til kommentar
"Forøvrig på labmålinger med samme parametre som over er det ikke mulig med link over 3.5km og på 3.5km lå det på 220/220 kbps."

 

Nå er det tilbake til og være syncront igjen? :|

 

Tja du kan jo fint ha en 800/800kbps linje på ADSL og. Nå tok jeg bare snittverdien der så det var litt 222/218 o.l. og. 997-båndplanet som Telenor krevde før var mer symmetrisk mens 998-båndplanet er mer asymmetrisk. Dvs at større deler av frekvensbåndet blir brukt for nedstrøms enn oppstrøms. Det er kun på de lengste strekkene at vi ser at opp/ned-hastighetene nærmer seg. Det er fordi de høyeste frekvensene er de som dør først (altså har mindre rekkevidde).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...