Gå til innhold

Mer SSD fra minnespesialisten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmmsa.. Vel.. om en ikke legger penger i en raidkontroller så er det liten vits i store raid arrays da 2 disker bånner en pci-ex kanal som de fleste onboard raidkontrollere har..morroa starter med 4-8x kontrollere og 16+ disker..

 

Du trenger ikke 16 disker for å makse det CPUen på selv et ganske godt speccet kontroller-kort klarer, de aller fleste ligger under 1000 MB/s i raid.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at du vil se mange SSD disker med IDE-tilkobling. Hvorfor skulle de gå et steg tilbake i teknologien på noe så nytt? Dessuten så er det jo knappast plass til et IDE grensesnitt på de fleste SDDer, rent pga. de er så små.

IDE/PATA er teknisk enklere å få til siden det er elektrisk kompatibelt med flashbrikker og dermed ikke trenger en konvertor-brikke. De første SSDene som dukket opp var bare IDE/PATA. Jeg regner med at IDE/PATA vil forbli vanlig på de aller billigste SSDene og i billige små bærbare med integrerte SSDer.

 

Hmmsa.. Vel.. om en ikke legger penger i en raidkontroller så er det liten vits i store raid arrays da 2 disker bånner en pci-ex kanal som de fleste onboard raidkontrollere har..morroa starter med 4-8x kontrollere og 16+ disker.

De fleste nyere hovedkort har brikkesett* med støtte for Raid0 med 6 disker. Setter man av en av portene til optisk leser så kan man lage Raid0 med 5 SSD-er.

 

5 SSD-er med 32GB og 120/80 MB/s blir da 160GB og 600/400 MB/s. Det er sikkert nok i massevis.

 

* NB. Noen nyere intel brikkesett har store ytelseproblemer med SSD i Raid0.

Lenke til kommentar
* NB. Noen nyere intel brikkesett har store ytelseproblemer med SSD i Raid0.

Hvilke brikkesett? Hadde vært kjekt å vite.

Jeg husker ikke nøyaktig i farta men tror det var de vanligste: P35, X38 og P965. Dette ble oppdaget i en test der de kjørte 1, 2 og flere SSDer i Raid0 på vanlige hovedkort samt to relativt dyre Adaptec-kontrollere.

Lenke til kommentar

Litt på siden, men finnes det en form for festebrakett slik at man kan sette en 2,5"SSD disk inn i en 3,5" plass? Siden det ikke er bevegelig deler regner jeg med at det ikke er like kritisk hvordan den er plassert. Med litt duct-tape, vazelin og vilje ordner det seg?

Endret av IceDale
Lenke til kommentar

Tjah, 4x64GB SSD i RAID5 (en disk i spare) hadde vært knall til en server da. €230 er ikke så ille kontra prisen som vi gir for 64GB SCSI disker. Så regner jeg med å få solgt en god del av 32-64 og 128GB til folk som har for my penger og synes laptoppene er bittelitt for trege.

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar
Ser at disse nye diskene er SATA2. Jeg har SATA på min laptop. Vil det funke da, eller er ikke sata2 disker bakoverkompatible?

 

http://forums.whirlpool.net.au/forum-repli...cfm/527267.html

4. Will my new SATA-II drive work on my SATA-1 controller (and vice versa)?

 

SATA-II drives are backwards compatible with SATA-1 controllers (and vice versa, SATA-II controllers are backwards compatible with SATA1 drives).

 

NOTE: Some 3Gbp/s SATA-II drives require a jumper setting to force them to run at 1.5Gbp/s or else some issues may arise. Some owners of 3.0Gbp/s drives may experience problems however as some older 'SATA-II' drives (when 'SATA-II' was first released) require a firmware flash of their drive (in which case the manufacturer will need to be contacted). These issues arose as a result of manufacturer's bridging chip and firmware conflicts.

 

SATA II forklart: http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=17504457

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...