Gå til innhold

Hvorfor tror kristne at bønn virker?


Anbefalte innlegg

Naturefreak: Du sier at man ikke kan motbevise at Gud finnes, men samtidig er du imot moderate kristne som velger vekk deler av Bibelen. Men man kan motbevise svært mye av det som står i Bibelen, og tror man på den Guden som står i Bibelen så gjør han svært mye som ikke inngår i det å være allvitende eller allmektig eller i det hele tatt god. Det er jo nettopp derfor kristne velger vekk den delen som sier at man skal steine unger som ikke lyder foreldrene - de vet at det ikke finnes en god Gud som ville bedt dem gjøre noe så idiotisk.

 

Man kan ikke bevise eller motbevise en Gud før man gir ham egenskaper. Det vil si at jeg ikke kan si "Ingen guder finnes", men hvis du sier at guden din er den som står i Bibelen og at alt i Bibelen er sant og inspirert av Gud så kan jeg vise deg at guden din ikke er allvitende og tar feil flere ganger. Han oppfører seg også irrasjonelt og svært menneskelig, men det viktigste er at han faktisk tar feil. Man kan ikke utelukke en overnaturlig kraft, selv om jeg personlig ser på det som mye mer fornuftig å gjøre det, men man kan ganske lett motbevise noe så snart noen presenterer en personlig overnaturlig kraft med egenskaper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den dagen ingen lenger tror på en gud er den dagen den guden dør....

 

Så jo, vi har allerede bevist at det ikke eksisterer flere tusen guder.... Alt som kreves er at ingen tror på den guden så er den guden død. Gjelder allah, den kristne gud, budha, shiva, ja alle...

 

Og der har du i grunn grunnen til at bønn ikke virker også, for det finnes ingen gud å rette bønnen til, ei heller noen gud som kan oppfylle de bønnene...

 

Så bønn = waste of time! (du sitter igjen med at du tror du hjelper mange med å gjøre ingenting da, men det er også alt... )

 

Edit: Var det alt du kunne finne Ebeneser?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Bønn er en hofte med tid.

 

Husker tiden fra barneskolen på bygda, vi hadde stort sett bare religiøse lærere (les kristne). Det begynte med "fadervår" om morgenen, den skulle vi kunne utenat, "du som metter liten fugl" før matpakka (eller "du som heter liten fugl" som vi alltid trodde vi sang), og så var det generelt svært pliktoppfyllende innlevelse i "kristendomstimen" som det het den gang. På den tiden var jeg ikke så godt utstyrt kognitivt, og trodde jo faktisk på det de voksne sa. Det var også obligatorisk oppmøte i kirken ved alle høytidlige anledninger, og også utenom på ekskursjon iblant. Her ble vi instruert i bønn husker jeg og gjennomførte dette etter beste evne med foldede hender.

 

Det er nå ingen i den klassen som er kristne lenger. Det var jævlig dumt av gud å ikke ta kontakt eller oppfylle noen bønner når vi var små og "ubesudlede" var det ikke?

Endret av Grawol
Lenke til kommentar

Husker også den obligatoriske bønnen klassen måtte ha i kristendoms timene, der alle måtte sitte meg lukkede øyne og foldede hender og be mens læreren fremsa hva vi ba om. I dag ville den slags hjernevasken ha skremt ræva av de fleste foreldre med vettet i behold, for vi ble faktisk oppfordret til å plage og mobbe og se ned på de stakkars jehovas vitnene vi hadde på skolen, de trodde jo på feil gud ble vi lært og hjelpe meg hvor de fikk svi for den tabben ja, det sørget vi "retttroende" kristne for i friminuttene!!! Hurra for den riktige guden!!!

 

Helt føkkings utrolig at de fikk lov til å hjernevaske unger slik den gangen!!! I dag ville jeg tatt ungene mine ut av undervisningen med en gang hadde de kommet hjem og fortalt at de satt og bedrev "rekke" bønn til den kristne guden slik vi måtte på skolen! Er jo hjernevask av verste sort!

 

 

 

 

 

 

 

Bønn er en hofte med tid.
Lenke til kommentar

Husker også den obligatoriske bønnen klassen måtte ha i kristendoms timene, der alle måtte sitte meg lukkede øyne og foldede hender og be mens læreren fremsa hva vi ba om. I dag ville den slags hjernevasken ha skremt ræva av de fleste foreldre med vettet i behold, for vi ble faktisk oppfordret til å plage og mobbe og se ned på de stakkars jehovas vitnene vi hadde på skolen, de trodde jo på feil gud ble vi lært og hjelpe meg hvor de fikk svi for den tabben ja, det sørget vi "retttroende" kristne for i friminuttene!!! Hurra for den riktige guden!!!

 

Helt føkkings utrolig at de fikk lov til å hjernevaske unger slik den gangen!!! I dag ville jeg tatt ungene mine ut av undervisningen med en gang hadde de kommet hjem og fortalt at de satt og bedrev "rekke" bønn til den kristne guden slik vi måtte på skolen! Er jo hjernevask av verste sort!

 

Jepp, det er ganske utrolig å tenke tilbake på. Føles ikke VELDIG lenge siden (for min del ihvertfall), men det var en annen verden selv det.

Endret av Grawol
Lenke til kommentar

Husker også den obligatoriske bønnen klassen måtte ha i kristendoms timene, der alle måtte sitte meg lukkede øyne og foldede hender og be mens læreren fremsa hva vi ba om. I dag ville den slags hjernevasken ha skremt ræva av de fleste foreldre med vettet i behold, for vi ble faktisk oppfordret til å plage og mobbe og se ned på de stakkars jehovas vitnene vi hadde på skolen, de trodde jo på feil gud ble vi lært og hjelpe meg hvor de fikk svi for den tabben ja, det sørget vi "retttroende" kristne for i friminuttene!!! Hurra for den riktige guden!!!

 

Helt føkkings utrolig at de fikk lov til å hjernevaske unger slik den gangen!!! I dag ville jeg tatt ungene mine ut av undervisningen med en gang hadde de kommet hjem og fortalt at de satt og bedrev "rekke" bønn til den kristne guden slik vi måtte på skolen! Er jo hjernevask av verste sort!

 

Jepp, det er ganske utrolig å tenke tilbake på. Føles ikke VELDIG lenge siden (for min del ihvertfall), men det var en annen verden selv det.

 

Nei, kan huske det samme selv. Syns det blir galt. Religion utenom en objektiv og faglig undervisning har ingenting i skolen å gjøre på den måten. Hjernevask er et tåpelig ord å bruke, men det er vel ikke annet å forvente fra den ekstreme anti-religiøse kanten. Uansett er jeg enig i at det ikke burde være sånn, og selv om jeg anser meg selv som en kristen (moderne og liberal sådan), så hadde også jeg reagert sterkt på dette.

 

Ikke alle kristne tror at bønn "virker" heller. Men det kommer helt an på hvilken sammenheng du ser det i. Jeg vet at bønn har hjulpet meg, ved at problemer og sorg har blitt enklere å takle.

 

Det samme gjelder dersom noen som står meg nær skal bort over en lengre periode på noe som kan medføre en større risiko, eller om noen går gjennom en tung periode, så har det hjulpet å be for å få en trygghetsfølelse. Om det er Gud som gjør det, eller hjernen selv som gjør det, kan det derimot stilles spørsmål ved.

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

Nei, kan huske det samme selv. Syns det blir galt. Religion utenom en objektiv og faglig undervisning har ingenting i skolen å gjøre på den måten. Hjernevask er et tåpelig ord å bruke, men det er vel ikke annet å forvente fra den ekstreme anti-religiøse kanten. Uansett er jeg enig i at det ikke burde være sånn, og selv om jeg anser meg selv som en kristen (moderne og liberal sådan), så hadde også jeg reagert sterkt på dette.

Vi kunne vel kanskje ha valgt et annet ord enn hjernevask, men det var jo hjernevask det var, i statelig regi! Vi ble regelrett hjernevasket til å tro at den kristne protestantiske guden var den optimale guden og at alle andre, også jehovas vitner, som også er en derivasjon ut i fra akkurat det samme, var feil eller "vranglære"... En trenger faktisk ikke være anti religiøs for å se det, like lite som du må være anti kommunistisk for å se at en likelydende ensrettet kommunistisk lære i skolen hadde vært hjenevask også, der alle andre politiske rettninger ble ansett og lært bort som "vranglære"....

 

 

Ikke alle kristne tror at bønn "virker" heller. Men det kommer helt an på hvilken sammenheng du ser det i. Jeg vet at bønn har hjulpet meg, ved at problemer og sorg har blitt enklere å takle.

Bønn har sikkert hjulpet deg til å samle tankene, men utover det har det ingen virkning, ikke noe hokus pokus...

 

Det samme gjelder dersom noen som står meg nær skal bort over en lengre periode på noe som kan medføre en større risiko, eller om noen går gjennom en tung periode, så har det hjulpet å be for å få en trygghetsfølelse. Om det er Gud som gjør det, eller hjernen selv som gjør det, kan det derimot stilles spørsmål ved.

... så det ligger nok mest i hjernen ja. Som jeg sa, bønn er en fin måte å få deg til å føle at du hjelper mange ved å gjøre ingenting (ikke for andre enn deg selv ihvertfall, da det sikkert kan ha en effekt på deg personlig å føle at det hjelper, føle at du har gjort noe) Men til tross for hva sangen som ofte synges i kirken hevder, så er det mer makt i et par arbeidende hender enn i tusen foldede...

 

En trenger ikke å gå lenger enn afrika for å se at bønn bare er tull. Her på berget påstår de religiøse at gud helbreder gamle fete tanter for tullesykdommer ved bønn, (og gjerne da skjulte sykdommer og sykdommer som vi overhodet ikke vet om er der engang) mens nede i afrika, der de virkelig kunne trengt et nytt ben eller en ny hånd, nei det gidder ikke gud å "helbrede".... De trenger det, men hvem har hørt om at en som har fått amputert et ben har fått et nytt? Nei, riktig, ingen! Og hvis du nå blir sint og har tenkt å fortelle om den gangen du med egne øyne så hvordan en/ei som hadde forskjellig lengde på benene ble bra igjen ved bønn eller helbredelse, så spar oss! Det er lenge siden den bløffen ble gjennomskuet...

 

EDIT: Fint at du er ærlig i innlegget ditt Goldshoten! Fortsett med det og fortsett med å være kritisk! Alt for mange kristne i dag er ikke kritiske, og heller ikke ærlige når det kommer til å se på ting og tang. :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det skal være sagt at når man spør "Hvorfor tror kristne at bønn virker?" så spør man ikke hvorfor kristne tror at de føler seg bedre etter å ha bedt, men om de oppriktig tror at guden sin, som har en plan for alt, vet alt, ser alt og bestemmer alt, kommer til å endre på den planen fordi man sier "vær så snill".

Lenke til kommentar

Det skal være sagt at når man spør "Hvorfor tror kristne at bønn virker?" så spør man ikke hvorfor kristne tror at de føler seg bedre etter å ha bedt, men om de oppriktig tror at guden sin, som har en plan for alt, vet alt, ser alt og bestemmer alt, kommer til å endre på den planen fordi man sier "vær så snill".

Ja, som om han ville endret den store planen etter 13,7 milliarder år der alt har gått på skinner fordi en potensiell liten tilbeder ønsker det... :roll:

 

 

Men det er noe rart her, for hvorfor kan de si at gud vet alt, hører alt og kan alt og har planlagt alt og FREMDELES tro at bønn virker? Henger rett og slett ikke på greip det.... Eller tror de at en gud som har skapt hele det enorme universet for 13,7 milliarder år siden bryr seg om hva noen bitte små uintelligente skapninger som han allikevel gjør akkurat som han vil med på en bitte liten ubetydelig planet i en helt utrolig liten og ubetydelig galakse får endre planene hans? Da tror de jammen godt om seg selv vil jeg påstå! :)

Lenke til kommentar

Ja, men det er jo hele poenget med en personlig gud. Han bryr seg om akkurat deg. De han tilsynelatende ikke bryr seg om og dermed ikke bønnhører, tror kanskje ikke sterkt nok eller ikke på de riktige tingene (her kan drittsekker få sine religiøse medmennesker til å ha det skikkelig vondt med seg selv, med masse følelser av skyld og skam). Eller kanskje Guds plan er annerledes for f.eks. fattige negerbarn, mens planene kan endres for gamle tanter med vonde rygger. Man finner alltid en unnskyldning for at Gud ikke hjelper alle som trenger det, for slik å beholde sin tro.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Spørsmålet i innledningen var blant annet ”Hvorfor tror kristne bønn virker?”

 

Jeg tror på Jesus, så kan kanskje regne meg selv om kristen ifølge din definisjon av hvem som er kristen?:)

 

...Jeg har selv erfart i mitt eget liv og sett i andres at bønn virker. I sommer var jeg på en sommerfestival der jeg var med en gruppe mennesker som dro ut i byen for å be for folk. Før vi dro brukte vi tid med Gud først for å se om vi fikk kunnskapsord eller bilder fra Gud. (for eksempel dame i rød kåpe med grønn veske og blomsterbukett, migrene).

 

Vi dro til en matbutikk og ei i gruppa fikk kunnskapsord om en gutt i butikken som hadde vondt i kneet, hun gikk da bort til den aktuelle gutten og spurte om han hadde vondt i kneet, det hadde han. Hun spurte om hun kunne be for kneet, det fikk hun lov til og gutten ble frisk. For meg var dette med helbredelse ved bønn og håndspåleggelse fortsatt ganske nytt, så det var spesielt å se det i aksjon, ikke bare høre om det. En av mine beste venninner hadde dratt på denne sommerfestivalen ett år tidligere, og der ble hun helbreda for en lungesykdom som hun hadde slitt med lenge. Og nylig i år var jeg på en ungdomskonferanse der ei bekjent av meg ble helbreda for ME. Så hvorfor tror jeg at bønn virker? Fordi jeg tror på Gud og fordi jeg ser resultater av det i mitt og andre sine liv.

 

Men hvorfor be når kristne tror at Gud i følge kristendommen er altvitende? Hva er vitsen med å be hvis Gud allerede vet hva vi trenger? Jeg regner med det var helbredelser du sikta til når du spurte om bønn, her ligger kanskje noe av svaret i at Gud blir æret når for eksempel folk blir friske etter bønn og at den som ber får lagt av seg en eventuell bekymring og søker kontakt med Gud, blir sterkere i troen ++... Men bønn kan såklart være mye mer enn en fysisk helbredelse:) jeg tror at bønn er kommunikasjon med Gud, så det å for eksempel å si god morgen til Gud kan jo være en bønn, eller å fortelle om hvordan dagen har vært. Det kan til en viss grad sammenlignes med å snakke til noen som kjenner deg veldig godt, du snakker jo med dem selv om de kjenner deg fra før og bønn kan jo ses på som et middel for å lære Gud å kjenne og holde kontakt.

 

Men hvorfor blir ikke alle som blir bedt for friske med en gang? Hvorfor kan det noen ganger føles ut som om Gud ikke hører bønn? Jeg tror Gud alltid svarer på bønner bedt til Ham, men kanskje ikke alltid svaret er slik som vi vil ha det.

 

Jesus sier i Johannes evangelium: ”Det dere ber om i mitt navn, vil jeg gjøre, så Faderen skal bli forherliget gjennom Sønnen. Dersom dere ber meg om noe i mitt navn, vil jeg gjøre det.

 

Hva vil det si å be i Jesu navn da? Jeg tror ikke Gud sier ja hvis noen ber ”Gud, jeg ber om en ny bil fordi jeg er lei av fjorårets modell, i Jesu navn amen...” Jeg tror bønn er noe mer enn magiske formler. Ved bønn så kan svaret for eksempel være nei, noen ganger kan det være et ja, andre ganger kan svaret være ”vent litt” eller for eksempel ”ja, men ikke som du tror”.

 

Jeg synes et dikt skrevet av en soldat under den amerikanske borgerkrigen kan illustrere hvordan bønn kan være.

 

"Jeg ba om styrke for å kunne vinne,

Jeg ble gjort svak, så jeg kunne lære ydmyk lydighet.

Jeg ba om helse for å kunne gjøre store ting,

Jeg fikk skrøpelighet,så jeg kunne gjøre gode ting.

Jeg ba om rikdom for å kunne bli lykkelig,

Jeg fikk fattigdom, så jeg kunne bli vis.

Jeg ba om kraft for kunne få ros av mennesker,

Jeg fikk svakhet, så jeg kunne bli avhengig av Gud.

Jeg ba om alt for å kunne nyte livet,

Jeg fikk livet, så jeg kunne nyte alt.

Jeg fikk ingenting av det jeg ba om,

Men alt som jeg hadde håpet på.

Tross meg selv ble bønner jeg ikke ba besvart.

Ingen er blitt rikere velsignet enn meg."

Lenke til kommentar

"Men hvorfor blir ikke alle som blir bedt for friske med en gang? Hvorfor kan det noen ganger føles ut som om Gud ikke hører bønn? Jeg tror Gud alltid svarer på bønner bedt til Ham, men kanskje ikke alltid svaret er slik som vi vil ha det. "

 

Hvordan er dette forskjellig fra tilfeldighet? Ta for deg to verdener - først den verden du tror på, hvor Gud svarer på alle bønner men ikke nødvendigvis det svaret man vil ha, og deretter min verden, hvor det ikke finnes en gud og ting bare skjer som de skal. Hvilken forskjell kan du finne mellom dem?

Lenke til kommentar

hei :)

 

Hvordan er dette forskjellig fra tilfeldighet? Ta for deg to verdener - først den verden du tror på, hvor Gud svarer på alle bønner men ikke nødvendigvis det svaret man vil ha, og deretter min verden, hvor det ikke finnes en gud og ting bare skjer som de skal. Hvilken forskjell kan du finne mellom dem?

 

Jeg tror Gud har gode planer for hvert enkelt menneske og da tror jeg ikke Gud svarer ja på forespørsler som kan hindre planene Han har for hver enkelt. Bønnesvarene er ikke tilfeldige/planløse. Så det at svaret på bønner noen ganger kan være annerledes enn det svaret en enkelt vil ha så kan kanskje nettopp det ses på som et ledd i Guds plan for hver enkelt, ikke som en ren tilfeldighet. Hvordan kunne Gud vært Gud om Han ikke engang hadde fått lov til å uttrykke sin vilje?

 

For I know the plans I have for you," declares the LORD, "plans to prosper you and not to harm you, plans to give you hope and a future. (Jeremiah 29,11)

Lenke til kommentar

Jeg så ikke etter et standardsvar, jeg vil helst at du svarer på spørsmålet mitt. :)

 

hei igjen :)

 

hvilket svar vil du ha da? du spør hvorfor det er forskjellig fra tilfeldighet, jeg svarer at når "svaret på bønner noen ganger kan være annerledes enn det svaret en enkelt vil ha så kan kanskje nettopp det ses på som et ledd i Guds plan for hver enkelt, ikke som en ren tilfeldighet."

 

du gir meg et bilde på to verdener. Her synes jeg du svarer på en stor del av ditt eget spørsmål... Forskjellen er at du ikke tror på Gud og mener alt bare skjer tilfeldig (om jeg forstod deg riktig, rett meg om jeg tar feil :)), jeg tror på Gud og mener at tilsynelatende tilfeldige hendelser kan være en del av Guds plan for hver enkelt, men jeg har ikke sagt at jeg tror at alle hendelser har en mening. Dette er svaret jeg kan gi deg ut ifra hvordan jeg tolker spørsmålet ditt..:)

Lenke til kommentar

Jeg spør ikke om min verden og din verden, men fysiske verdener. Se for deg et øyeblikk at du tar feil og verden er slik som jeg tror den er, hvor alt skjer tilfeldig. Se deretter for deg din verden hvor Gud svarer på bønn. Er det en forskjell på disse to verdener? Vil en av dem være fylt med mer kjærlighet eller mer hat enn det andre, i dine øyne? Eller kan man si at disse verdener ville lignet mistenkelig på hverandre, bare at i den ene verden så skjer ting tilfeldig mens i den andre så virker det bare som om de er tilfeldig? Og hva er egentlig forskjellen?

Lenke til kommentar

Dere som tror det ligger en kraft bak alt som skjer her på jorden. Hvorfor i all verden har gud særlig siktet lynene sine mot kirketårnene? Er "han" mindre begavet eller er det en form for syk lek "han" spiller med sine tilbedere?

I samme anledning lurer jeg på:

Hva skal dere med lynavledere på kirkespirene egentlig? Fungerer ikke bønn lengre?

Lenke til kommentar

Dere som tror det ligger en kraft bak alt som skjer her på jorden. Hvorfor i all verden har gud særlig siktet lynene sine mot kirketårnene? Er "han" mindre begavet eller er det en form for syk lek "han" spiller med sine tilbedere?

I samme anledning lurer jeg på:

Hva skal dere med lynavledere på kirkespirene egentlig? Fungerer ikke bønn lengre?

Så det er kjekt å håne kristne?

Endret av Romeren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...